Inflatie en alle gestegen kosten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 08:28

purny schreef:
Ik ben vorig jaar 3 uur per week meer gaan werken. Resultaat dat ik even 1000 euro belasting mag ophoesten.
Tot zover mijn motivatie om meer te gaan werken.

Dus dat mensen zeggen dat ze niet meer gaan werken snap ik wel. Je loopt hierdoor een heleboel toeslagen mis. En een hele hoop belastingvoordelen.

Is dat 1000 euro op jaarbasis? Want zoals je het nu schrijft met uren per week en dan die 1000 euro lijkt he teen hele sprong, maar misschien is dat niet echt zo. 3 uur per week is meestal 12 uur per maand en dus 144 uur per jaar en dan vraag ik me af welke belastinghobbels er nog meer zijn dan alleen het verschil van 1,66%. En deze hindernis hoeft iedereen maar 1 keer te nemen en daarna niet meer tot de volgende schijf is bereikt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Inflatie en alle gestegen kosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 08:31

Misschien een combinatie van meer belasting, minder toeslag of korting op uitkering oid?

Of een verkeerd ingestelde loonschaal bijzonder tarief.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 08:38

_San87_ schreef:
Misschien een combinatie van meer belasting, minder toeslag of korting op uitkering oid?

Of een verkeerd ingestelde loonschaal bijzonder tarief.

Zou goed kunnen, maar als het daardoor komt, dan is het hogere aantal uren niet de oorzaak van meer afdracht. Overigens vind ik dat meer werken zeker altijd een positief effect op het netto salaris moet hebben. De schijven zijn al dichter bij elkaar gebracht om deze reden, dat is positief.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 08:39

Veronica2 schreef:
purny schreef:
Ik ben vorig jaar 3 uur per week meer gaan werken. Resultaat dat ik even 1000 euro belasting mag ophoesten.
Tot zover mijn motivatie om meer te gaan werken.

Dus dat mensen zeggen dat ze niet meer gaan werken snap ik wel. Je loopt hierdoor een heleboel toeslagen mis. En een hele hoop belastingvoordelen.

Is dat 1000 euro op jaarbasis? Want zoals je het nu schrijft met uren per week en dan die 1000 euro lijkt he teen hele sprong, maar misschien is dat niet echt zo. 3 uur per week is meestal 12 uur per maand en dus 144 uur per jaar en dan vraag ik me af welke belastinghobbels er nog meer zijn dan alleen het verschil van 1,66%. En deze hindernis hoeft iedereen maar 1 keer te nemen en daarna niet meer tot de volgende schijf is bereikt.

Idd, 1000 euro op jaarbasis.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 08:53

Bellatrix schreef:
Ik zou ook wel een paar uur per week minder willen werken (ik werk 40 uur) maar met de stijgingen van de prijzen durf ik niet. Of zou het onder aan de streep weinig uitmaken? (één middag vrij)

Via bijvoorbeeld berekenhet.nl kun je een bruto netto berekening doen.

Hoeveel het scheelt ligt aan je salaris.

Wat mij betreft zouden toeslagen op fulltime werk berekend moeten worden. Maar dat lijkt me niet uitvoerbaar.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 12:12

mvdende schreef:
Voor de tienduizenste keer ondertussen: ik werk op dit moment in de dagbesteding. Ik doe dus wat binnen mijn mogelijkheden valt!

Voor de rest is het aan het uwv om mijn mate van arbeidsongeschiktheid te bepalen en niet aan bokkers is mijn mening.

Nee, dat bepaal je ook zelf.

Ik heb auto immuun ziektes en genoeg fysieke problemen, maar ik kies zelf wat en hoeveel ik wil en of ik daarvoor over mijn grenzen ga. Maar zal nooit een uitkering aanvragen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 12:18

Polar schreef:
Ik heb vlakbij een verzorgingscentrum gewoond waar mensen met een zeer zware geestelijke handicap woonden.
Mensen waarvan je je soms afvroeg of ze door hadden dat ze leefden.
Je zou kunnen zeggen dat deze mensen nooit iets (terug) hebben gedaan voor de maatschappij of voor het geld dat 'zij' ontvangen.
Maar is dat wat een mens waarde geeft? Hoeveel geld iemand verdient? Hoeveel iemand bijdraagt aan de maatschappij?
Zijn we niet als mens al waardevol gewoon omdat we bestaan? Ongeacht huidskleur, afkomst, moedertaal, niveau van bijdragen...
Onze waarde hangt toch niet af van hoe nuttig we voor een ander kunnen zijn, of wel...?

Niet op jou gericht hoor, Purny. Ik sta er grotendeels hetzelfde in als jij.

Mijn broer was zwaar/meervoudig gehandicapt. Woonde thuis met aanpassingen, maar ging ook naar dagbesteding. In principe koste hij geld.

Maar op dagbesteding worden soms ook wel echt werk gedaan door mensen die dat wel kunnen. Er werden dingen verpakt bijv, maar er was ook een lunchroom en bijv een kwekerij. Of het financieel uit kan, zou ik niet durven te zeggen, maar waar mogelijk proberen ze echt wel mensen actief te houden en deel te laten nemen aan de maatschappij.

Ik kan me dus wel ergeren aan mensen die door een beperking niks van hun leven maken. Wat ik dan niks vind, want daar zullen ook weer meningen over verschillen.

En ik weet ook van mensen die thuis zitten soms wel wat bijverdienen aan bijv breiwerkjes, herstelwekzaamheden, kunst maken, oppassen etc etc etc. Dan komt er dus bovenop alles ook nog ene leuk extraatje binnen. En al is dat maar 100 euro, scheelt dat tegenover de bijstand wel veel.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 12:21

Maar vergeet niet tussen bijstand en bijvoorbeeld ww op sociaal minimum zit ook nog een behoorlijk verschil.

Bijstand krijg je meer.

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 12:24

Ik heb het echt over mensen die geen enkele controle over hun motoriek hebben en eigenlijk amper besef hebben dat ze bestaan.
Mensen die niet eens zelf rechtop kunnen zitten.

Daarnaast ben ik van mening dat het heel makkelijk is om te oordelen als iemand een ziektewet-uitkering krijgt en je diegene toch op een terrasje ziet zitten of ziet shoppen.
We weten vaak écht niet hoeveel impact bepaalde ziektes kunnen hebben en waarom iemand A wel kan, maar B niet.
Ik snap ook al dat gefocus op die mensen niet, het gaat een ander helemaal niks aan wat iemand met z'n geld of z'n leven doet.
Dat is niet aan ons om over te oordelen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 12:27

Als mensen mij beoordelen dan weten de meesten zeker dat ik fraudeer en gewoon kan werken en een luie opvreter ben. Echter ik heb mijn afkeur heel eerlijk verdiend en kom ook steeds glansrijk door de herkeuringen heen. :) Ik ben echt volledig stuk ook al is dat zo op het vluchtige oog niet zichtbaar. Even kan ik het wel volhouden, met nadruk op even. Om daarna volledig fysiek in de storten en voor langere tijd grondig uitgeschakeld ben. En ze zien me op de korte momenten dat het even gaat om wat te doen. De andere momenten lig ik gestrekt en ben hooguit online wat actief.

Veroordelen en vooroordelen zijn altijd nare dingen

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 12:33

superpony schreef:
mvdende schreef:
Voor de tienduizenste keer ondertussen: ik werk op dit moment in de dagbesteding. Ik doe dus wat binnen mijn mogelijkheden valt!

Voor de rest is het aan het uwv om mijn mate van arbeidsongeschiktheid te bepalen en niet aan bokkers is mijn mening.

Ik heb auto immuun ziektes en genoeg fysieke problemen, maar ik kies zelf wat en hoeveel ik wil en of ik daarvoor over mijn grenzen ga. Maar zal nooit een uitkering aanvragen.

Dat is wel heel kort door de bocht vind ik
Ik heb ook 25 jaar gewerkt met elke dag over de grenzen gaan.
Tranen die in de auto over mijn wangen rolde die ik niet kon stoppen op dat moment omdat ik niet wist hoe ik die werkdag weer door zou komen...
Ik ben diverse keren uitgevallen, schop onder de kont, door...uitvallen, schop onder de kot...door.
Tot een paar jaar terug en ik die schop niet meer kon geven.
Kon nog geen 50 meter meer lopen dat het letterlijk zwart voor de ogen werd in ik moest gaan zitten.
En daar ben ik nooit meer van boven gekomen.
Zo letterlijk roofbouw op mijn lijf gepleegd al die die jaren... een keer houd het op...

Ik hoop dat jij dat punt nooit bereikt.
Maar zeggen ik vraag nooit een uitkering aan..... die vind ik raar en zelfs naar overkomen

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 12:35

Ik ben nog kapot van de 40 minuutjes fysio fitness van gisteren met meer last van mijn knieën en rug. Ga volgende week ook overleggen daarover, want dat is toch teken van teveel gedaan.

Ben poosje terug nog beschuldigd hier op bokt dat ik gewoon kan werken.

Af en toe spring ik nog bij als administratief vrijwilliger. Doe boodschappen voor mijn oom en achtervang voor mijn vader betreffende mijn moeder wat aflopend is.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 12:42

superpony schreef:
mvdende schreef:

Dus jij weet nu al zeker dat je nooit een heftig ongeluk krijgt, waardoor je niet meer kunt werken ?
Of dat je ziektebeeld verergert op zo’n manier dat je met de beste wil ter wereld toch niet meer kunt werken ?

Ik vind het nogal aanmatigend en niet vriendelijk voor de mensen die een ander lot hebben getroffen.

TelpevaJarig
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 13:07

Van uitkeringen weet ik denk ik al genoeg inmiddels, maar hoe ziet het er eigenlijk zoals uit voor mensen met een paard anno 2025? Daar moest ik jaren geleden al mee stoppen vanwege de financiën maar als ik soms dingen hoor en lees over btw verhogingen, dierenartsen... Met bedragen die sowieso al hoog liggen (want tja, grote dieren) gaan de kosten daarvoor dan niet ook meteen heel hard?

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 13:16

Telpeva schreef:
Van uitkeringen weet ik denk ik al genoeg inmiddels, maar hoe ziet het er eigenlijk zoals uit voor mensen met een paard anno 2025? Daar moest ik jaren geleden al mee stoppen vanwege de financiën maar als ik soms dingen hoor en lees over btw verhogingen, dierenartsen... Met bedragen die sowieso al hoog liggen (want tja, grote dieren) gaan de kosten daarvoor dan niet ook meteen heel hard?

Jawel. Daarom draag ik grotendeels Only/ Zara etc en niet zo vaak mijn geliefde Ralph Lauren, ga ik maar 1x per jaar op vakantie met een budget, ga ik niet meer 4x per jaar naar de kapper waar ik €350 kwijt was en ook nog elke 3 weken €30 voor een toner. Zonder paard zou ik dat allemaal wel doen, nog een keer extra op vakantie gaan, vaker naar de sauna / terras / hapje eten.
Maar ik vind het prima zo, kan maandelijks nog geld opzij zetten en geniet er enorm van wanneer ik die extra uitstapjes doe.

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 13:38

Ik denk dat momenteel de mensen met paarden aan huis gemiddeld goedkoper uit zijn dan de mensen met paarden op een pensionstal.
Ondanks de hogere hypotheek.
Ik lees soms mee in het "Hoeveel kost een paard"-topic en ik schrik me elke keer wezenloos van wat men per maand kwijt is.

Al zijn er nog uitzonderingen van betaalbare plekjes voor mensen die niet persé een rijbak nodig hebben.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 13:46

Voor mij is het heel simpel.
Zonder partner had ik geen paarden.
Niet toen ik werkte en nu uiteraard ook niet.

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 14:03

Polar schreef:
Ik denk dat momenteel de mensen met paarden aan huis gemiddeld goedkoper uit zijn dan de mensen met paarden op een pensionstal.
Ondanks de hogere hypotheek.
Ik lees soms mee in het "Hoeveel kost een paard"-topic en ik schrik me elke keer wezenloos van wat men per maand kwijt is.

Al zijn er nog uitzonderingen van betaalbare plekjes voor mensen die niet persé een rijbak nodig hebben.

Dat denk ik niet. Of eigenlijk is het een kromme vergelijking omdat de kosten aan huis net zo uit een lopen als de kosten voor stalling. Maar ik las dat in sommige regio s een klein pakje hooi alweer 9 euro kost. Stalbedekking en voer is ook aan huis gewoon duurder geworden. De loonwerker heeft tarieven verhoogd etc.

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 14:10

Als ik naar de prijzen in het topic dat ik noemde kijk, dan vallen onze extra hypotheekkosten echt in het niet.
9 euro voor een klein pakje hooi is wel echt prijzig trouwens. :x
Ik weet niet in hoeverre het topic echt representatief is voor een groot deel van de paardenwereld, maar ik ben er wel van geschrokken.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 14:16

Voor hier is dat topic nooit representatief geweest.

Niet op pension en niet nu.

Soms denk ik wel eens, denken mensen echt dat een pakje van 9 euro beter is dan dat van 5.
Want dan kan ik verklappen dat het echt niet zo is.
En ja, als er echt niets goedkopers is, dan loont met een flinke aanhanger een stuk de andere kant van het land op wel.

Maar goed dat mag je nooit zeggen, al zat gezeik om gehad :+

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 14:26

Ik heb in Nederland een tijdje hooi bij een bekend fouragebedrijf besteld, wát een tegenvaller...
Speciaal gekocht voor paarden die erg gevoelig op de maag waren, maar het was echt niet voerbaar.
Maar zelfs dat was, in ieder geval toen, nog geen 9 euro per pakje.
Maar goed, ik moet wel bekennen dat wij hooi van eigen land hebben, dus ook daar besparen we erg veel op.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 14:34

Ik heb ff marktplaats geopend, hooi ingetikt op 10 km.
En kom kleine pakjes tegen voor tussen de 4 en 5,5 euro.
Dus lange aanhanger achter je auto en gas erop :P

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 14:37

Voor goed hooi zou ik prima een eind willen rijden. :j

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 14:54

superpony schreef:
mvdende schreef:

Het is hoe dan ook absoluut niet aan bokkers om te gaan bepalen voor hoeveel ik arbeidsongeschikt ben! Komt wél zo op mij over nu Superpony....

Je kan veel vinden, maar ik hoef niet mijn gehele dossier hier openbaar te maken.

Dus ik zou het fijn vinden als vanaf nu, gewoon iedereen op bokt accepteert dat mijn situatie is zoals het is kwa werk/ uitkering enz..

Dat het je zelf lukt te werken zonder een uitkering te hebben is fijn voor je, helaas zijn er mensen waarbij dat niet gelukt is.

Heb geen paard meer, maar ook het hondenvoer is de afgelopen jaren behoorlijk duurder geworden. De hond die ik nu heb, zal dan ook mijn laatste hond zijn (voorlopig, mocht de situatie veranderen...)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 14:55

Ik ben daarom ook huisdierloos nu. De kosten zijn domweg veel te hoog om te kunnen betalen. Ik vind het afschuwelijk -O- maar het is niet anders.