No-Buy-January

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 18:27

Olikea schreef:
Waar ik het eerst best lastig vond, lijkt het een soort van sport te worden..

Klopt, zo gaat het bij ons ook!

Goed zo Samantha!

Fitzroy

Re: No-Buy-January

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 20:44

Goed bezig, Samantha.

Ook ik denk na voor ik weg ga. Zo bleek dat ik deze week helemaal geen boodschappen nodig heb.
En dacht ik eerst dat ik deze maand teveel naar de spaarrekening had overgeboekt, houd ik zelfs nog een best bedrag over om extra over te boeken.
Morgen weer salaris.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 17:08

Hier een slechte dag. Ik moest naar de kringloop voor iets wat nodig was... Ik heb toen op voorhand met mezelf een bedrag afgesproken voor eventueel toch iets extra's als ik wat zou zien want ik ken mezelf en ondanks dat ik m'n best wil doen met de No Buy, heb ik er ergens ook wel vrede mee als het eens een dag niet lukt want ik ben er niet super super streng in. Dus ik had een bedrag voor 10e gekozen en ben wel binnen dag bedrag gebleven (9e), maar ja... nodig was het natuurlijk niet dus alsnog een FAIL wel in die zin- maar ik ben wel Heeeel blij met de spulletjes :')

Om dan meer on topic te blijven; ik ben wel deze week met de boodschappen heel goed op weg qua aanpassingen, dus dat is wel een positief iets haha. Denk dat we deze week wel 40-50e gaan besparen tov een eerdere normale week. Mede door de pantry challenge, meer uit voorraad aan't eten bv en ook echt proberen geen impulsieve aankopen te doen oa. wat so far ook goed lukt (met de boodschappen dan, lol)

En voor de rest op andere voorgaande dagen geen impulsieve en onnodige aankopen gedaan, dus vooralsnog ben ik wel blij met de progressie want heb zeker al dagen gehad waarop ik het moeilijk had en toch de dag met een 'vinkje' kon afsluiten zonder iets te hebben gekocht. #Hetiseenheelproces

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 18:11

Goed bezig!
En het is ook gewoon een mindset die je jezelf aan het aanleren bent dan, dat is natuurlijk gewoon een lopend proces.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 18:19

opisop_shop schreef:
Goed bezig!
En het is ook gewoon een mindset die je jezelf aan het aanleren bent dan, dat is natuurlijk gewoon een lopend proces.

Ja dat is zeker waar! Zoiets verander je ook niet in 1x perse (of ja genoeg mensen vast wel maar ik vind het echt wel lastig soms omdat ik kopen als coping mechanism gebruik vaak als ik me niet goed voel bv) als je dan ziet dat je eerder toch echt vaak dingen kocht en dat gewoon bijna verslavend is. Kan daarom nu ook wel vrede vinden in de uitgaves vandaag aangezien ik me wel aan de opgelegde beperking qua uitgave heb gehouden bv en niet helemaal los ben gegaan - want ben bv ook bij andere winkels geweest waar ik nodige dingen kocht maar niks extras en waar ik dat normaal wel zou doen. Ik stond bij Kruidvat bv meermaals met iets wat goedkoop afgeprijsd was in handen maar heb het terug gezet. Misschien dat het voor mij sws zou helpen als ik bv ipv een volle maand (en zeker als ik het wil door trekken na januari) no spend zou doen, ik dan wel 1 cheat ‘buy/trip’ bv toe zou staan mbt specifiek zoiets als een kringloop waar ik graag kom en wat ik mezelf eigenlijk niet volledig zou willen afnemen bv. Maar hier dan wel ook met een budget werken; dat je niet voor meer als een X bedrag meeneemt dan. In andere winkels probeer ik gewoon minder te komen en ook gewoon mn best te doen om te pakken wat ik nodig heb en zsm weg te gaan :')

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 18:33

Mijn man en ik geven onszelf elke maand elk € 50 zakgeld, juist voor dit soort dingen. Bedrag kun je natuurlijk zelf betalen, maar ik heb wel gemerkt dat het helpt om bepaalde bedragen af te spreken voor dingen, en dat je dat uit mag geven. En dat bedrag wordt pas bepaald nádat je bepaald hebt hoeveel je elke maand gaat sparen ;)

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 18:52

Ja, ik denk dat dat idd een prettig systeem is om mee te werken. Ik probeerde dit bv al specifiek te doen met m'n uitgaves aan o.a. boeken maar moet dat eigenlijk wat breder en intenser gaan inzetten omdat we idd te makkelijk geld uitgeven en je snel geen overzicht hebt en dan veel meer uitgeeft als je zou willen dus meer nadenken en jezelf confronteren ermee is voor ons al een goede stap. Mezelf alles ontzeggen voor lang termijn is voor mij mentaal wel echt een uitdaging, dus ik wil idd niet extreem hard hierin gaan zijn ondanks dat de challenge dat in de basis wel is; vrij zwart/wit (al blijf ik van mening dat alsnog iedereen gewoon moet personaliseren zoals het bij iedereen past qua situatie). Maar ik wil dan wel m'n best doen met het beperken van impulsieve aankopen en dat ik idd goed nadenk over of het iets is wat ik dan ook Echt heel graag wil hebben en het 't waard is. Maar dat een kleine uitgave, zoiets als vandaag, ook wel eens moet kunnen. Ook beperkt dan wel natuurlijk, dus niet elke week, en met budget- maar ik ga sowieso niet super vaak fysiek naar winkels dus dat helpt normaliter ook al. Online zijn aankopen ook snel gedaan, maar 'in het mandje zetten' en even laten staan helpt idd dan ook al en probeer ik ook actief toe te passen nu en ik wil sowieso minder telefoon tijd e.d. dus dan zit ik ook al vanzelf minder te shoppen online. :j

De no buy challenge is dan qua concept heel leuk, en in de regel probeer ik ook echt wel actief mee te doen erin, maar personaliseren hoe je uitgaves invulling geeft is wel voor mij fijner mbt leren omdenken en m'n uitgave patroon/gedrag aan te leren passen. Voor iemand wie idd echt 0 koopt, ziet het er dan misschien uit alsof je je uitgaves goedpraat, maar als ik zie vanaf waar wij komen qua uitgave patroon/gedrag, zie ik deze maand bv echt wel al goede vooruitgang; dat we in ieder geval nu het merendeel van de maand al geen impulsieve aankopen hebben gedaan ondanks dat je jezelf niet alles hebt ontzegd of eens een dag hebt waarin je faalt. Het is dan misschien nog steeds niet zo strikt en zwart/wit in de praktijk gegaan tot dusverre, maar komt vast wel.

Financieel hebben we ook een pittig jaar voor de boeg, dus met dat in gedachten zijn we deels sowieso wel al meer verplicht bezig met opletten en al op de goede weg. En dan kan ik bv gerust nog dingen kopen en uitgeven, maar wat niet hoeft hoeft natuurlijk ook niet- anderzijds is alles ontzeggen dus ook niet helemaal mijn ding dus ik wil idd dan wel kijken dat ik beperkt dingen wel toelaat met een vooropgesteld bedrag dan ja.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 19:24

Eerste prioriteit van een no buy is het bewust worden van hoeveel impuls aankopen je doet in de maand, dat lijk je nu al redelijk door te hebben. Een low buy/budgetteren is een redelijk logisch vervolg na een low buy.
Je doet het echt niet slecht volgens mij Cursebreaker.
Toen ik vorig jaar de no buy deed, ging ik wel "los" als ik per ongeluk een "misser" had gemaakt, dan gebruikte ik die dag om gelijk nog wat andere aankopen er doorheen te jagen. Toen was mijn eerste "misser" op 30 januari.

Hier gaat het tot nu zonder echte verleidingen.
Ik ga expres iedere dag de "room of doom" in om bewust te blijven wat mijn huidige situatie is.
Probeer er iedere dag iets uit te halen (om te gebruiken, weg te doen) zodat die kamer steeds wat acceptabeler wordt (wat nog wel even duurt ben ik bang).
Het geeft mij een goed gevoel dat er nog steeds dagelijks meer spullen het huis verlaat dan binnenkomt.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 19:25

Flink deel van niet kopen hier is ook stomweg opschrijven in agenda en er voor zetten hoeveelste aankoop het is die maand. Deels omdat ik het ook weer in een kasboek (beter overzicht ook meerdere jaren) wil zetten en met de regel 1 pagina / maand heb ik 23 regels per maand om te schrijven.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 20:33

Goed bezig, cursebreaker!

en cobiie, ook een goed idee om elke dag wat uit de rommelkamer te halen!

Hier gaat het ook nog goed :j
Ik had een nieuwe motor nodig voor de naaimachine, en zat naar het dure merkspul te kijken wat ik uit Amerika zou moeten importeren.. Maar uiteindelijk heb ik een vergelijkbare motor op Ali gevonden die ook nog vanuit Duitsland verzonden werd, en heb zo 80% op de prijs+verzenden/import/btw kunnen besparen := En twee dagen later was ie binnen.

En voor het aanpassen van de werktafel heb ik alle materialen gewoon uit het rommelhok kunnen halen :D

En tijdens het opruimen kwam ik twee oude bootaccu's tegen, die bij de sloop nog €42 hebben opgebracht! Ik wist niet eens dat die zo veel waard waren joh, dat was een leuke meevaller :D

Zelfs voor mijn verjaardag gisteren heb ik niks uitgegeven, want mijn ouders hadden voor de vlaai gezorgd Y)(^)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 20:51

Zijn oude accu's nog geld waard ja? Ik heb de oude accu van m'n auto nog staan :=.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 22:21

Yes! Wist ik ook niet :=
Onze twee bootaccu’s van samen 80 kilo brachten dus 42 euro op, ongeveer een halve euro per kilo.
Nu baal ik wel dat we de eerste twee accu’s bij de bootwerf hebben afgegeven ^)
Maar in het vervolg breng ik ze netjes naar de metaalrecycling.

Ik heb ook nog bakken vol rvs en brons en kabels liggen van de boot, die gaan binnenkort ook daarheen. Oude kabels brengen ook nog best veel op.
Had ik ook eerder moeten weten, want er zijn ook heel wat kilo’s kabel in de kliko verdwenen :=

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 22:42

Handig zo’n meevaller!

Hier merk ik dat mijn hormonen heel veel invloed hebben op mijn koopgedrag. Rond mijn menstruatie ben ik altijd veel sneller geneigd om dingen heftiger te ervaren dan nodig, zo ook de koopdrang bij een idee van “goh dit zou handig zijn”.

Zo had mijn brein me er vandaag biiiijjjjna van overtuigd dat ik een laser ontharingsapparaat nodig heb omdat mijn scheermesjes bot zijn en mijn epilator toch wel pijnlijker dan gehoopt _O-

Maar dan denk ik nog eens goed na en weet ik weer dat ik bijna nooit rokjes draag :') en dat ik voor die keren dan best even kan epileren/scheren.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 23:22

Oh ja dat is erg gevaarlijk inderdaad, ik had hem in de supermarkt :')

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 12:52

Naast no buy is boost-your-income ook een ding.

Ik probeer nu echt netjes klantenkaarten en kortingscodes te gebruiken. Als je dan iets moet kopen, dat je ook niet gelijk met je ogen dicht een bedrag neerlegt. Voor de nieuwe bril van zoonlief toch even naar andere optiekzaak gelopen, daar infarct gekregen van de prijs en toen terug gekeerd naar de eerste.

Ik ga weer eens een hoop spul op Vinted pleuren, daar moet ik echt weer eens werk van maken en het is easy money uiteindelijk. Want spullen liggen hier maar te liggen in mijn eigen room of doom (heerlijke term, die houden we erin :') ).

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 15:37

Ja daar moest ik ook om lachen hahaha

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 16:05

Hier net een Pluimenbon van 50 euro gekregen. Dus ik mag mezelf trakteren op iets.
Maar uiteraard is het veelal net niet wat je kunt gebruiken. Dus het zal wel een tijdschriften abonnement van een paar maanden worden. Maar het kost me in ieder geval niets en het is ook wel weer leuk.

Ik kan ook voor een elektrische bbq kiezen, maar dan weet ik weer hoe dat gaat: 1 keer gebruiken en dan staat die op zolder. Het is namelijk geen ding wat ik zelf anders zou kopen. Dus denk dat het de tijdschriften worden.

_chou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 16:14

Hier doe ik niet bewust mee met de challenge, maar merk toch dat ik anders naar mijn aankopen kijk. Zo wil ik nieuwe sieraden hebben, terwijl ze allemaal op mijn nachtkastje liggen. Dus nu met mijzelf afgesproken dat ik pas nieuwe sieraden mag kopen als ik een goede opberger heb.

En ik wil bijvoorbeeld meer blazers gaan dragen. Normaal zou ik dan vooral nieuwe blazers kopen, want leuk, maar nu juist gezocht naar dingen voor eromheen. Een jas die over de blazers valt en ik daardoor netjes aan kan doen, nette broeken onder de blazer, in plaats van mijn wijde spijkerbroeken en nieuwe shirts die netjes eronder kunnen en er dus ook goed uitzien. Als dat allemaal in orde is, mag ik van mijzelf weer kijken naar leuke blazers.

Binck8

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 18:17

Wat verkopen jullie zoal op Vinted? Tot nu toe enkel wat kleding erop gehad, maar ik heb nog vele malen meer spul wat een ander blij kan maken...

Ben een beetje langzaam aan het opruimen, dus kom vanalles tegen

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 19:51

Alles wat verzendbaar is en op vinted mag. Heb al sleutelhangers, pannenlap met ovenwant, mokken, merkverpakkingen, kapstokken, gewone speelkaarten, verjaardagskalender verkocht. Dus zeker niet alleen kleding en schoenen en boeken erop zetten, maar alles wat mag en verzendbaar is. En ja, bij mij staan er items op vanaf 1 euro. Geld stinkt niet en ik heb een verzendpunt vlakbij dat alles heeft.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 19:55

Ik heb het filter van mijn kruimeldief per ongeluk bij het legen weggegooid, kom ik vanmiddag achter na ik al enkele dagen denk: Wat maakt dat ding een raar geluid.......

Dus die moest ik vanmiddag maar overnieuw bestellen. Zonde geld.

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 01:21

Qua paardenspullen is er wel weer het één en ander gekocht deze maand, maar andere spullen niet en ook boodschappen heb ik alleen maar gekocht wat ik nodig was. Niet steeds dingen kopen omdat je in de supermarkt loopt en je de filet American ziet liggen en toch maar meeneemt oid _O- Dus dat gaat wel heel goed. Paardenspullen mocht ook vanwege de verkoop van het zadel, sommige dingen moesten vanwege het nieuwe zadel (en wat een fijn zadel is dat zet <3 ). Maar vanaf nu toch maar weer rustig aan doen, ook met de paardenspullen, en niet alleen januari want dat zou wat kinderachtig zijn voor één week _O- Sowieso ook februari en hopelijk maart. Ik wil wel 3 dekjes verkopen en als die weg zijn mag ik er 1 of 2 weer voor terug. Of het 1 of 2 worden ligt er even aan voor hoeveel ik ze kwijt wordt en wat het kost wat ik ervoor terug wil. En verder maar mooi door zo met alleen kopen wat echt nodig is, zowel met supermarkt als andere dingen.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 11:13

Ik heb mijn man heden morgen betrapt bij het voeren van rosbief aan de kat... 33 euro/ kg. Beest laat het nog staan ook!

En ik maar vrolijk die no-buy doen want dan spaar ik eens extra... jahaha

Horsejansdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 11:28

Hahahahha oh Foxy toch... kieskeurige kat zeg!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 11:28

:')