Inheems tuinieren!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Eelmo

Re: Inheems tuinieren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-26 11:38

Oeh leuke mix! Bedankt voor de tip! :D

Mijn eerste aanwinst voor de tuin is ook binnen: een veldesdoorn. Die blijft voorlopig even in pot tot we iemand hebben die de bamboe gaat afgraven enzo.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-26 15:54

Ik lees al even mee maar ga misscjien wat actiever zijn. Ik heb dadelijk een tuin *\o/*

Parner wil graag weer bamboe dus die gaan we nog wel plaatsen in een bak. Maar verder wil ik het graag vooral inheems houden en voor de beestjes. :j

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-26 16:56

Oh, prima boom, Eelmo!
Ik leerde een poosje geleden dat je die ook goed klein kunt houden, wat gevaarlijke kennis is als je alleen maar over balkons beschikt :D Ik ken 'm als Spaanse Aak. Heel mooi blad.

Azmay - gefeliciteerd! Ik vind bamboe ook leuk, heb een kleine, niet woekerende soort in een pot op mijn "hier mag alles'-balkon.

Het was opnieuw zulk heerlijk weer vandaag, dus ik heb daarstraks een beetje opgeruimd op het vogel/inheems balkon. Vogelbad schoongemaakt (was nodig), voedertafeltje geschrobd, vloer aangeveegd..
In de kuipen komen nu sneeuwklokjes en blauwe druifjes op <3 Leuk is dat altijd als er weer wat beweging in zit!

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-26 17:26

Zolala schreef:
Oh, prima boom, Eelmo!
Ik leerde een poosje geleden dat je die ook goed klein kunt houden, wat gevaarlijke kennis is als je alleen maar over balkons beschikt :D Ik ken 'm als Spaanse Aak. Heel mooi blad.

Klopt! Hij kan zelfs als haag. Gelukkig maar, want hij kan ook ~18m hoog worden en dan hebben we ruzie met de buren denk ik :D

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-26 22:57

Eelmo schreef:
Zolala schreef:
Oh, prima boom, Eelmo!

Klopt! Hij kan zelfs als haag. Gelukkig maar, want hij kan ook ~18m hoog worden en dan hebben we ruzie met de buren denk ik :D

Sterker hij is zelfs zeer geschikt als bonsai. Ik spreek uit ervaring.

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 12:02

axel_1997 schreef:
Sterker hij is zelfs zeer geschikt als bonsai. Ik spreek uit ervaring.

Echt??!!

Oh, zeg dat nu niet :D
(Hij is nu opeens naar de top van mijn 'ooit' verlanglijstje verschoven)

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-26 10:17

Ik negeer even de mooie rode letters van Bokt. Nu het toch langzaamaan, hopelijk, ooit voorjaar gaat worden ben ik wat concreter over de tuin na aan het denken. Er zijn 2 bomen die ik eigenlijk nog voor het broedseizoen weg wil hebben. Voor de ene is dus de veldesdoorn de vervanger, voor de ander wil ik een (eetbare) appel. Heeft er hier iemand tips voor een goed ras? Graag halfstam, we zitten op rivierklei geloof ik, dus hij moet wel tegen een vaste bodem kunnen. Uit het vuistje kunnen eten is een bonus, het zal voornamelijk appeltaart/appelmoes worden denk ik. De appel wil ik wel graag bio, tips voor goede kwekers regio arnhem/nijmegen zijn ook welkom :)

Dan ben ik ook nog op zoek naar bloeiend spul dat het goed in een pot doet. Het idee is echt een Engelse cottage garden, dus een zooitje potten hoort er bij :D hopelijk kunnen we die dit weekend scoren bij de kringloop. Ik wil graag siernetels, maar ook echt bloeiende dingen. Wat kan/moet ik nu al zaaien/planten?

En als laatste: ik merk dat ik heel erg gericht ben op bestuivers, maar ik wil ook graag meer vogels aantrekken. We hebben een meidoorn boom die in trek is, maar tips voor vogel-struiken zijn welkom! Zolala, daar heb jij vast wel tips voor met je vogelbalkon :D

Dit weekend wil ik ook een Excel gaan bouwen met alle soorten die ik graag in de tuin wil, de hoogte, bloeiperiode etc. Dan kunnen we wat concreter gaan plannen en tekenen en hopelijk dit jaar de tuin al deels aanpakken. In de ideale situatie is er jaarrond iets te beleven in de tuin.

Daarbij vergeten we de voortuin ook niet, maar die ligt op het noorden. Dus daar gaan we voor de meer schaduw/bos soorten zoals vinca minor/major, daslook, anemonen, hulst en varens :) Ik heb het Winterhoeckje besteld en daar moet ik dus ook nog plekjes voor zoeken. En van mijn vader heb ik digitalis plantjes gekregen (opgepot uit hun tuin), die moet ik ook nog uitplanten.

Hebben jullie ook het voorjaar al in je bol? Nog mooie tuinplannen voor dit jaar? :)

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-26 11:06

Voor de appel is dan vooral de onderstam belangrijk. Leg bij een kweker voor waar je precies naar op zoek bent qua formaat en wat voor grond je hebt. Qua ras denk ik dat een Bramley's seedling goed past bij wat je wil. Te eten als handappel maar vooral geweldig als appeltaart appel.

Potten doe ik niet zo aan. Maar bergsteemtijm doet het er zelfs met verwaarlozing heel goed in en is ook nog eens lekker (munt achtig).

Qua vogelstruiken heb je mijn favoriet al te pakken met de meidoorn. Verder kan ik rozen aanraden voor de bottels. Kaardebol is welliswaar geen houtige struik maar wel geweldig voor de zaadeters. Gele kornoelje is ook nog een leuke bloeiende grote struik met besjes. Vlier is ook erg leuk.

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-26 11:06

Ooh, maar dan ga ik even met soorten gooien :D
Ik experimenteer al eeuwen met wat je in potten en kuipen kunt laten groeien, en in principe is dat vrijwel alles. Gewoon uitproberen, en bij een cottage garden kan dat gelukkig goed.
Met appelsoorten kan ik je niet helpen, ik kweek momenteel (voor de vogels) enkele appelboompjes op uit de pitjes van Jonagold en Elstar, maar omdat appels niet soortvast zijn heb ik geen idee of er uiteindelijk vruchten aan komen. De echte wilde appel (Malus sylvestris) is voor ons niet eetbaar.

Je kunt heel veel zaaien:
Duizendblad, Bolderik, Barbarakruid, Korenbloem, Wilde ridderspoor, Knoopkruid, Wilde cichorei, Wilde peen, Slangenkruid, Sint-Janskruid, Gewoon biggenkruid, Beemdkroon, Gewone margriet, Vlasbekje, Gewone rolklaver, Muskuskaasjeskruid, Wilde marjolein, Groot streepzaad, Grote klaproos, Gewone brunel, Valse kamille, Scherpe boterbloem, Wouw, Vertakte leeuwentand, Grote ratelaar, Kleine ratelaar, Kegelsilene, Dagkoekoeksbloem, Avondkoekoeksbloem, Boerenwormkruid, Gele morgenster, Weideklokje, Rode klaver, Keizerskaars, Zwarte toorts..

Ook deze Stinzenplanten welke volgens de NDFF inheems zijn:
Adderwortel, Beemdooievaarsbek, Bloedzuring, Bosvergeet-me-nietje, Fluitenkruid, Gele dovenetel, Gevlekt longkruid, Gevlekte aronskelk, Gevlekte dovenetel, Gewone pastinaak, Gewone salomonszegel, Grote bosaardbei, Hartbladzonnebloem, Kleine maagdenpalm (Vinca Minor), Kruipend zenegroen, Lievevrouwebedstro, Maarts viooltje, Gele monnikskap, Robertskruid, Wilde akelei, Zevenblad.
Bollen/knollen:
Bosanemoon, Daslook, Gele anemoon, Gewone vogelmelk, Herfsttijloos, Holwortel, Kraailook, Lelietje van dalen, Speenkruid, Vingerhelmbloem, Wilde hyacint (non-scripta), wilde kievitsbloem, Wilde(!) narcis (pseudonarcissus), Zomerklokje.

Of natuurlijk in het voorjaar als plantje kopen.

Struiken:
Frangula alnus - Sporkehout
Amelanchier lamarckii - Krentenboompje
Hedera helix arborescens - Struikklimop
Hedera Helix - Gewone klimop (klimmer)
Ligustrum vulgare - Wilde Liguster

Kleine boompjes:
Sambucus nigra - Gewone Vlier
Prunus spinosa - Sleedoorn
Crataegus monogyna - Meidoorn
Sorbus aucuparia - Wilde Lijsterbes
Corylus avellana - Hazelaar
Acer campestre - Veldesdoorn (of Spaanse aak)
Cornus sanguinea - Rode kornoelje

Niet inheems, wel vogelvriendelijk:
Pyracantha 'Mohave' - Vuurdoorn (of een andere cultivar/kleur)
Vitis vinifera - Druif

PAN Nederland heeft een mooie lijst met biologische kwekers gemaakt:
https://www.pan-netherlands.org/wp-cont ... ijst-2.pdf

Ik ben superbenieuwd naar je plannen, en hoe alles uiteindelijk gaat uitpakken <3

gonniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-26 14:00

Tussen Nijmegen en Arnhem heb je Knuiman in Oosterhout. Zij hebben veel bomen, ook fruit. En kunnen ook wel met je meedenken. Ze hebben ook biologisch, maar zeker niet uitsluitend. Qua potterie hebben ze ook wel een kleine selectie. Of ken je deze al?

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-26 10:08

Als het gaat over een plant/struik die het goed doet bij bestuivers én vogels dan staat bij ons de vuilboom/sporkehout bovenaan. Super blij mee.
In onze hulst voelen veel soorten vogels zich thuis. Er zitten altijd mussen en koolmeesjes in, ook het roodborstjes zie ik er nu elke dag. De merels eten de bessen en nestelen er elk jaar. Er zitten vaak veel slakken en andere insecten in waardoor het een lopend buffet is.

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-26 12:40

Eelmo schreef:
Hebben jullie ook het voorjaar al in je bol? Nog mooie tuinplannen voor dit jaar? :)

Met af en toe zulke mooie, zonnige dagen als vandaag gaat het inderdaad wel al kriebelen :D
Op beide balkons staan nu de schattige sneeuwklokjes, en verder is er ondanks alle kou en sneeuw nog erg veel groen gebleven.
Vooral bij het vogelbalkon ben ik erg benieuwd wat daar dit jaar gaat groeien en bloeien, wat er heeft overwinterd, is komen aanwaaien of uit gemorst vogelzaad/vogelpoep opkomt. (Zo had ik in september opeens 3 tomatenplanten :+ )

akishino schreef:
Als het gaat over een plant/struik die het goed doet bij bestuivers én vogels dan staat bij ons de vuilboom/sporkehout bovenaan. Super blij mee.

Eens! Met zowel een Sporkje als de Struikklimop maak je zo veel beestjes blij. Die zijn bij mij ook favoriet, al heb ik helaas geen ruimte voor een Spork. Denk ik.. :o
Maar ik zou ook wel een kers willen..

Vorige maand: brrr :brr:

Afbeelding

Afbeelding

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-26 20:01

Dank voor alle tips!

Kaardebol stond al op het lijstje! Kornoelje vergeet ik steeds :') en ik eens nadenken over een egelantier! Goede tips!

Hulst wil ik graag in de voortuin (ligt op het noorden). Daar ga ik ook idd daslook aanplanten/zaaien. De voorkant wordt meer een "bos plantsoen". Ik heb daar vandaag ook bosaardbei, ooievaarsbek en dovenetel geplant.

Knuiman was ik nog niet tegengekomen, tnx! Volgens de website hebben ze veeeeeel. Binnenkort eens een keertje langs :D

Oh en spork gaat ook op de wishlist! Ik overweeg een toverhazelaar, gewoon omdat mooi. Maar heb denk ik al 2 tuinen volgeplant inmiddels dus moet eerst even gaan tekenen :')

Oh en ik heb ook besloten dat ik zelf wil gaan composteren om de tuincirkel weer te kunnen sluiten :) ook zin om daarmee te gaan experimenteren!

Zolala, ik vind jouw balkon zo vet <3

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-26 20:57

Ik heb 2 toverhazelaars, eentje die staat nu te bloeien, en ondanks dat ik echt slecht ruik, kan ik die soms op meters afstand ruiken, zo lekker!!!

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-26 20:12

De eerste plantjes staan klaar om de grond in te gaan *\o/* Komende week worden er een aantal ongewenste struiken/palmen gerooid. Daarna hebben we zo goed als een leeg canvas om te gaan beplanten. Te beginnen met de voortuin (minste werk). Ik heb nu rode kornoelje, zenegroen, helleborus en wilde wingerd staan. Digitalis en varens heb ik wel al geplant :j en ik krijg nog vinca stekken van mijn ouders.

Heeft een van jullie wel eens pootgoed besteld bij Cruydthoeck? Komt dat een beetje oke aan?

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-26 20:16

Ik ken er weinig die zo goed verpakken als Cruydt Hoeck, komt prima aan.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 14:01

Dat is ook mijn ervaring.

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 09:31

Potjes zeker idd! Maar los wortelgoed (dus met kluit, niet opgepot) is gevoelsmatig anders ofzo. Maar daar vertrouwen we dan maar op. Van de week maar bestellen, het blijft iig warm genoeg om planten te versturen :)

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 12:18

Hier ook erg tevreden over cruydthoeck. Alles goed verpakt, ook los wortelgoed (wel al 2-3 jaar geleden, maar denk niet dat er veel veranderd is wat dat betreft). Bij mij is destijds alles aangeslagen. Ik plant wel altijd in het najaar.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-26 09:19

Jeej! Vandaag is the Day! Eindelijk mijn voortuin herinrichten.
Er komt in: een gemengde haag van haagbeuk, Gelderse roos en gele kornoelje. Een biologische appelboom, een wilde kardinaalsmuts, een struikklimop en lieve vrouwebedstro. Later wil ik nog daslook planten maar dat was nu nog niet verkrijgbaar. Verder een bloemenmengsel.
Afbeelding

Afbeelding

Het is een tuin volledig op het noorden dus de appelboom is een gokje maar desnoods verkast ik die weer naar achteren.

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-26 12:37

Wat een mooi begin alvast, Anna79!
En een goede bewolkte dag om te planten :)

Ik heb gistermiddag het vogelbalkon eens goed bekeken en een beetje opgeruimd.
Alle boompjes en struiken zitten dik in knop of lopen al uit, en ik zag de eerste Blauwe Druifjes. Het ziet er ook naar uit dat de 4 zelfgekweekte appelboompjes vooralsnog de winter hebben overleefd.
En mijn Rozemarijn bloeit (voor het eerst), die heb ik meteen maar verhuisd naar een grotere pot <3

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-26 18:44

Zolala, de zon komt hier pas hoogzomer en dan alleen op het voorste deel, daar heb ik de appelboom dus ook gezet.
Pffff, wat een werk was dit, zware grond met een leemlaag, veel kluiten, stenen, we zijn helemaal gesloopt nu, maar het is grotendeels klaar. Volgende week komt de struikklimop en er komt nog schors op. Dan maak ik foto's.

Heerlijk hè Zolala als alles weer uitloopt. Ik ging vandaag echt zwaar over mijn lichamelijke grenzen maar ik krijg er tegelijkertijd zoveel energie van dus ik ging maar door :D
Nu lekker op de bank!

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-26 19:52

Hier ook de voortuin op de schop, letterlijk :D mijn Cruydhoeck spul was idd heel goed ingepakt! Dacht een foto gemaakt te hebben, maar blijkbaar niet. Oh well.

Ik was bang dat de mussen niet happy zouden zijn met het rooien van de enorme taxus. Maar die hebben nog dagen erna in de losse aarde zitten wroeten :D inmiddels dus ook een haagje terug geplant. Meidoorn, sleedoorn, kardinaalsmuts, zwarte bes, spork, heggenroos en gelderse roos, haagbeuk en kornoelje. Het is wel maar een stads-voortuintje, dus een mega struweel gaat het niet mogen worden. Maar hopelijk worden de vogels er blij van :j

Verder ga ik er daslook en gemengde dovenetels zaaien. De varens uit de achtertuin gaan naar voor (voortuin op het noorden ook) en we hebben Helleborus, zenegroen, digitalis en ooievaarsbek :)

Achter zijn we nog in gevecht met bamboe -O- en onder de bestrating blijkt nog meer bestrating te liggen -O- -O- dus dat valt wat tegen.

Waar had jij besteld, Anna?

Heerlijk, Zolala. De lente is echt op komst <3

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-26 20:05

Super Eelmo, dat je van de beperkte ruimte toch een ecologische bijdrage aan de natuur maakt, top! In mijn vorige post staat wat ik geplant heb, 2 hierboven.
Ik had vandaag verdriet om de regenwormen die we onbedoeld vermoord hebben, als je de boel omspit is dat wel een risico, echt zo sneu |(

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-26 21:34

Berr sleedoorn, dat woekert hier als de pest! :brr: Komt hier zelfs aan de andere kant van de gracht uit, en verdrijft ook stilaan de hazelaar. Verder klinkt je plantplan wel heel leuk.