Tussen de mazen van het net..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 13:25

Brainless schreef:
pateeke schreef:
Zijn er geen mogelijkheden voor "gezinshereniging"? (ik veronderstel van niet, want anders zouden ze bij het OCMW of zou de advocaat wel ingezet hebben hierop...). Eigenlijk toch heel vreemd dat buitenlanders naar hier kunnen komen voor gezinshereniging of bijvoorbeeld een (schijn)huwelijk, maar dat zoiets niet mogelijk is in jouw geval.

Binnen de EU is het vrij reizen, werken en wonen.
TS heeft haar Nederlandse paspoort nodig (die ze kwijt is) en de makkelijkste weg is een (tijdelijk) adres in Nederland en vandaaruit een nieuwe aanvragen.
Dat kan met en zonder kind.

Klopt maar zoals je zegt moet je voor dat vrij reizen, wonen en werken wel een paspoort hebben.
Waar ze mogelijk over vallen is het feit dat TS al lange tijd in België woont, zoon ook Belg is en ze niet echt de intentie heeft om terug in NL te gaan wonen. Ik kan mij voorstellen dat ze geen nieuw paspoort willen uitreiken aan iemand die dat enkel nodig heeft om in een ander land ingeschreven te worden. Immers, als ze in Nederland ingeschreven is en daar woont, heeft ze ook recht op bv zorg etc. Wellicht willen ze dat niet financieren en schuiven ze "het probleem" dus door naar België waar ze hetzelfde doen. Vandaar wellicht ook dat ze vragen dat TS kan aantonen dat ze zelfvoorzienend is.
De situatie zou wellicht anders zijn als TS wel gewoon gezond was en kon werken.
Om maar iets te noemen: in Vlaanderen kan je naast de ziekteverzekering (die verplicht is) een hospitalisatieverzekering (niet verplicht) nemen. Als je medisch meer problemen hebt, is het veel moeilijker om een ziekteverzekering af te sluiten en al helemaal om een hospitalisatieverzekering af te sluiten, want dan ben je een risico in de zin van: de kans is groter dat ze meer moeten betalen. Ik kan bijvoorbeeld niet zo eenvoudig overstappen naar een andere verzekering en ik betaal meer aan de hospitalisatieverzekering omdat mijn gezondheid niet optimaal is.
Bovendien wijzigt de wet- en regelgeving hier hoe langer hoe meer. Ze maken het steeds moeilijker om recht te hebben op bepaalde dingen. Denk bijvoorbeeld aan een sociale huurwoning: prijs wordt bepaald op basis van je inkomen. Hoeveel je maximaal mag verdienen om er recht op te hebben wordt steeds minder. Dan zetten ze daar nog een extra regel bij dat ze voorrang gaan geven aan mensen die werken, maar ja, die verdienen dan weer teveel. En in veel gemeenten moet je ook al x aantal jaar wonen om überhaupt op de wachtlijst te raken. En zo zijn er heel veel dingen hier waar ze het quasi onmogelijk mee maken om ergens recht op te krijgen.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 13:35

Een familielid die lang in het buitenland (buiten Europa) woonde, en wiens paspoort was verlopen, moest eerst een jaar in Nederland wonen voordat ze een nieuw Nederlands paspoort kon aanvragen. Ze is daarna verhuist naar Ierland.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 13:40

Dit paspoort is nog niet verlopen maar alleen kwijt. Zaak is lijkt me te kijken dat dit voor het verloopt het vervangende paspoort er is. Anders is de ellende nog groter.

Dan is een adres op welke manier ook de snelste optie vermoed ik. Als Belgie niet wil meewerken moet je toch iets, geen idee of je daarna dan belg kunt worden of dat daar ook weer allerhande eisen voor zijn waaraan voldaan moet worden -O-

Het blijft gewoon bizar dat iemand in de ellende terecht komt door administratieve regels en een oerwoud aan eisen waarvan aan de ene eis pas voldaan kan worden als een andere eis er al is en omgekeerd. 8)7

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 13:41

Alle zakelijke dingen heb ik geen verstand van. Maar wat anders:
Hoe ben je met dieren?

Veel mensen zoeken oppas voor hun huis(dier) als ze op vakantie gaan. Of in het geval van kerst, een nachtje bij hun familie verblijven bijvoorbeeld.

Als je handig bent met dieren (honden of katten vooral) is dit misschien een optie. Al is het maar een nachtje, is toch weer een warme douche en bed?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 14:23

pateeke schreef:
Waar ze mogelijk over vallen is het feit dat TS al lange tijd in België woont, zoon ook Belg is en ze niet echt de intentie heeft om terug in NL te gaan wonen. Ik kan mij voorstellen dat ze geen nieuw paspoort willen uitreiken aan iemand die dat enkel nodig heeft om in een ander land ingeschreven te worden.

Dat is echt geen probleem, binnen de EU krijg je altijd je paspoort uit het land waar je vandaan komt.
Mijn schoondochter komt uit Tsjechië (woont hier) en als zij haar paspoort moet verlengen gaat ze naar Tsjechië. Dat is geen probleem.
Mijn zus woont in Gambia, heeft een Nederlands paspoort en als deze verlengt/vervangen moet worden dan kan ze die gewoon in Nederland aanvragen.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 14:26

Brainless schreef:
pateeke schreef:
Waar ze mogelijk over vallen is het feit dat TS al lange tijd in België woont, zoon ook Belg is en ze niet echt de intentie heeft om terug in NL te gaan wonen. Ik kan mij voorstellen dat ze geen nieuw paspoort willen uitreiken aan iemand die dat enkel nodig heeft om in een ander land ingeschreven te worden.

Dat is echt geen probleem, binnen de EU krijg je altijd je paspoort uit het land waar je vandaan komt.
Mijn schoondochter komt uit Tsjechië (woont hier) en als zij haar paspoort moet verlengen gaat ze naar Tsjechië. Dat is geen probleem.
Mijn zus woont in Gambia, heeft een Nederlands paspoort en als deze verlengt/vervangen moet worden dan kan ze die gewoon in Nederland aanvragen.

Zo ken ik ook meerdere mensen.
Daarnaast wordt een paspoort niet gegeven.
Iemand heeft de Nederlandse nationaliteit en daardoor recht op een legitimatiebewijs.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 14:38

Brainless schreef:
pateeke schreef:

Ja dat dus. Je hebt een bepaalde nationaliteit en recht op bijbehorend identiteitsbewijs, je woonplaats staat er los van. Idem zaken zoals zorg, uitkering etc.

Het punt is dat Nederlandse instanties 3 trajecten hebben mbt paspoorten uitgeven, 1 via eigen gemeente (voor ingezetenen van Nederland) en 2 via respectievelijk grensgemeente en ambassade (voor niet-ingezetenen). En TS is op papier geen ingezetene (omdat zij geen verblijfs- of briefadres heeft in Nederland) maar kan blijkbaar ook niet aantonen dat zij een niet-ingezetene is, vandaar loopt het vast op administratie.

Met een Nederlands adres, al dan niet briefadres, zou zowel het inschrijven als aanvragen van een paspoort gewoon mogelijk moeten zijn.

pateeke

Re: Tussen de mazen van het net..

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 15:23

Ok. Jullie hebben vast gelijk.
Alleen is het in TS haar geval toch niet zo eenvoudig blijkbaar... Als het zo eenvoudig was, was het wellicht al opgelost. TS heeft de mogelijkheid om een NL paspoort (al dan niet een duplicaat) te krijgen onderzocht en botst daar blijkbaar toch op het feit dat haar gezegd wordt / is dat ze een verblijfsadres moet hebben en zelfvoorzienend moet zijn. Ze kan niet aantonen dat ze een verblijfsadres heeft in België aangezien ze geen geldig ID meer heeft (en geen vaste verblijfplaats) en in België moet ze haar NL paspoort hebben om weer een ID te krijgen. In beide landen is haar gezegd dat ze zelfvoorzienend moet zijn, maar dat is moeilijk gezien haar gezondheidstoestand.

Het kan natuurlijk dat TS bepaalde dingen verkeerd geïnterpreteerd / onthouden / ... heeft (je zou voor minder), maar ik geloof wel dat ze tegen een heleboel zaken aanloopt, landen naar elkaar wijzen, regelgeving niet duidelijk is (ook niet voor professionals) enz enz. Ik heb zelf in verschillende situaties gezeten waar je inderdaad overal op een muur botst, regels heel onduidelijk zijn, waarin je nergens recht op hebt, je van het kastje naar de muur gestuurd wordt ... Meermaals waren dat ook situaties waarin (ervaren) maatschappelijk werkers er ook kop noch staart aan kregen en/of waarin ze aangaven dat ik eigenlijk recht had op veel meer.
Je moet eigenlijk al bijna je eigen maatschappelijk werker, therapeut,... zijn om te krijgen waar je recht op hebt, voortdurend strijden om hetgeen waar je recht op hebt te krijgen enz. Dat heb ik zelf zo ervaren en zie ik ook bij andere mensen met één of andere kwetsbaarheid. Je moet verdomd stevig in je schoenen staan, veerkrachtig zijn, veel energie hebben ( ook al lijkt het uitzichtloos ), je mond durven opentrekken en "de weg kennen". Je gaat door omdat je geen keuze hebt, ook als je eigenlijk niet meer kan. Opgeven is gewoon geen optie... Het is gewoon heel eenzaam en zwaar. En dat is nog meer het geval als je niet geloofd / gehoord / gezien wordt of waneer mensen goed bedoeld advies geven volgens wat "normaal" geldt / hoe het normaal loopt en je dit al geprobeerd hebt maar niet geleid heeft tot een oplossing voor het probleem waar je mee zit.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 16:06

@Pateeke
Er was al iemand (ik geloof zelfs meerdere) in dit topic die TS aanbood om TS te laten inschrijven op hun adres.
Maar TS gaat daar niet op in omdat ze blijft herhalen dat dit kan omdat ze niet zelfvoorzienend is.
Ze heeft het niet geprobeerd, want dan komt ze erachter dat dit echt wel kan.

maitestar23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 16:37

Voor de aanvraag van een briefadres moet je je o.a legitimeren en aangeven waar je de komende 6 maanden zoal verblijft.

Ben zelf sinds eind juli thuisloos en ben al dik 2 maanden in de weer met onze gemeente om een briefadres te krijgen.
Helaas zijn gemeentes heel onwillend en streng hierin ivm fraude. Zoals ook al te zien was in een eerder geplaatst filmpje hier.
Heel veel mensen komen hierdoor in de problemen.

Dus zo makkelijk gaat het niet zoals sommigen hier stellen helaas.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 16:52

Dat weet ik. Ze heeft voor het ontstaan van dit topic al onderzocht wat de mogelijkheden zijn in Nederland. Blijkbaar heeft ze de info gekregen dat ze zelfvoorzienend moet zijn. Zoals gezegd kan het zijn dat TS dit verkeerd begrepen / geïnterpreteerd heeft. Maar ze is niet geholpen met wijzende vingers als "ze heeft het niet geprobeerd want dan komt ze erachter dat dit echt wel kan".
Wij kennen maar een klein stukje van het verhaal, waren er niet bij toen ze de mogelijkheden onderzocht, hebben niet gehoord wat er wel of niet tegen haar gezegd werd enz.
TS kan, zoals gebeurd is, gewezen worden op het bestaan van organisaties die haar zouden kunnen helpen. Maar verder kunnen wij van achter een scherm weinig praktische hulp bieden. Het is TS haar eigen keuze om met die info al dan niet iets te doen. We kunnen daarentegen wel emotionele steun bieden zodat ze zich minder eenzaam voelt. Of hetgeen TS zegt nu waar is of niet; ze gaat zich zeker niet beter voelen door telkens opnieuw de boodschap te krijgen dat wat ze zegt niet klopt en haar probleem wel 1-2-3 opgelost is, in tegendeel zelfs. Hoe je het ook draait of keert: de situatie is bijzonder stresserend. En dan ligt een vicieuze cirkel op de loer, want door de stress vernauwt je blik en kan het moeilijk zijn om het overzicht te bewaren. Als je dan tegenstrijdige info krijgt, wat in situaties als deze vaak gebeurt, dan is het niet zo verwonderlijk dat je het spoor bijster raakt en je gewoon niet meer weet hoe je uit die situatie moet raken.
Misschien heeft ze gewoon nood aan een luisterend oor, een beetje begrip, iemand die luistert zonder oordeel...
Laatst bijgewerkt door pateeke op 04-12-24 16:56, in het totaal 1 keer bewerkt

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 16:52

.
Laatst bijgewerkt door GDG op 04-12-24 16:59, in het totaal 1 keer bewerkt

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 16:58

Brainless schreef:
@Pateeke
Er was al iemand (ik geloof zelfs meerdere) in dit topic die TS aanbood om TS te laten inschrijven op hun adres.
Maar TS gaat daar niet op in omdat ze blijft herhalen dat dit kan omdat ze niet zelfvoorzienend is.
Ze heeft het niet geprobeerd, want dan komt ze erachter dat dit echt wel kan.

Dan zal TS zich moeten legitimeren bij inschrijving, dat lukt niet maar er kan dan een onderzoek naar haar identiteit ingesteld worden (zie mijn eerdere posts en links), mogelijk zal ze dan wel aannemelijk moeten maken dat ze minimaal 4 maanden in NL zal leven (en waar).

Misschien moet ze dan ook laten weten waar ze van wil gaan leven en is dat het wat TS bedoelt met zelfvoorzienend moeten zijn.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 17:01

Uit welke wet/regel of andere informatiebron haal je deze informatie?
Anders heeft TS niets aan je bericht.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 17:08

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 17:10

senna21 schreef:
Uit welke wet/regel of andere informatiebron haal je deze informatie?
Anders heeft TS niets aan je bericht.

Dat kun je gewoon teruglezen in mijn recente berichten in dit topic Senna. Dat heeft TS al lang kunnen zien dus zij zal dat zelf wel opgemerkt hebben neem ik aan.

Het lijkt me het beste dat TS zorgt voor Nederlandse (juridsche) hulp, die Belgische advocaat heeft helemaal geen weet van hoe het in Nederland werkt (en is daar ook niet mee bezig) terwijl juist het niet kunnen laten zien van een Nederlandse paspoort juist een heel erg groot struikelblok is op dit moment.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 17:21

GDG schreef:
Misschien moet ze dan ook laten weten waar ze van wil gaan leven en is dat het wat TS bedoelt met zelfvoorzienend moeten zijn.

Ik had een heel verhaal, maar dat gaat te ver qua AVG.. ik moest aangeven dat degene bij mij kon wonen/verblijven en dat was het.
Daarna ging het onderzoek lopen van wie ben en wat had degenen nodig om alles weer aan te vragen.
Daar gaat tijd overheen ja, maar binnen 2 maanden had degene weer alles op zak,

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 17:25

Brainless schreef:
GDG schreef:

Ik had een heel verhaal, maar dat gaat te ver qua AVG.. ik moest aangeven dat degene bij mij kon wonen/verblijven en dat was het.
Daarna ging het onderzoek lopen van wie ben en wat had degenen nodig om alles weer aan te vragen.
Daar gaat tijd overheen ja, maar binnen 2 maanden had degene weer alles op zak,

Het punt is natuurlijk wel dat iemand zich op een adres in laten schrijven is 1.
Maar iemand zich op dat adres laten verblijven is 2 en da's different cookie.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 17:30

Hier beide gedaan (laten wonen en alleen postadres) en dat was geen probleem.

Mijn man wil het niet meer doen voor vreemden, omdat we veel "last" hadden van deurwaardes omdat 1 ervan veel (opgelopen) schulden bleek te hebben (oa zorg en belasting).

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 19:20

Ik lees al een tijdje mee. Lang leve de burocratie.

Maar er moet toch wel ergens een bokker zijn die een plekje over heeft.

Als ik een kamer vrij kon maken kom je hier terecht. Maar wij hebben gewoon echt geen plek.

Artimes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 19:55

@TS

Mbt tot je Nederlandse paspoort, stuur mij als je wilt even een pb.
Misschien kan ik je helpen, heb dit bij de hand gehad bij iemand hier in Nederland die ook geen vaste woon en verblijfplaats had en geen legitimatie meer.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 12:20

TS gaat nog verder in de problemen komen als haar NL paspoort niet verlengt gaat worden en over 5 jaar haar NL nationaliteit gaat verlopen…dan bestaat ze zelfs niet meer. Er is dus echt urgentie haar verloren paspoort zo snel mogelijk terug te krijgen.

Mijn tenen staan krom in de schoenen over zoveel afschuifburocratie. Daarnaast is ze kennelijk niet de enige als ik sommige reacties hier lees.

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-24 12:49

Ik vind het ontzettend lief hoe jullie meedenken. Een terugkeer naar Nederland is onvermijdelijk helaas, vooral omdat dat betekent dat ik mijn zoon moet achterlaten in België en daar heb ik het ontzettend moeilijk mee... Hij is de enige die ik nog heb en ik weet dat hij in goede handen is, maar dat maakt het voor mij niet makkelijker om hem mijn rug toe te moeten keren vanwege de belachelijke bureaucratie. Ik ga dat ventje zo hard missen en ben heel bang dat hij het mij kwalijk gaat nemen.

Morgen heb ik een telefonische intake bij het leger des heils voor 2 trajecten. Eentje is 4 maanden intern en de andere een jaar. Wel vlakbij de Belgische grens zodat ik mijn zoon misschien af en toe kan bezoeken. Ze gaan daar helpen alles in orde te krijgen, maar het is natuurlijk afwachten of ik hier wel recht op heb.

Wat betreft het zelfvoorzienend zijn, er is mij letterlijk gezegd (door diverse instanties in Nederland) dat ik bij een terugkeer zelf een woonst moet zoeken en in staat zijn mezelf te onderhouden.

Ik heb dus geen andere keus dan werk te gaan zoeken en hopen dat mijn rug het lang genoeg volhoud om alles in orde te krijgen voor ik echt niks meer kan doen. Beteren doet het toch niet, pijn wordt alleen maar erger momenteel en mijn been werkt een groot deel van de dag maar half of zelfs helemaal niet meer.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 12:55

poetser schreef:
Wat betreft het zelfvoorzienend zijn, er is mij letterlijk gezegd (door diverse instanties in Nederland) dat ik bij een terugkeer zelf een woonst moet zoeken en in staat zijn mezelf te onderhouden.

Ze bedoelen ermee dat jijzelf een woning/adres moet regelen en je geen recht hebt op een uitkering.
Het betekend niet dat je niet in Nederland ingeschreven mag worden.
Zodra jij een (logeer/post) adres hebt waar je ingeschreven mag worden (van de bewoners) je al heel ver bent.
Mijn schoondochter is hier gekomen zonder werk/inkomen en woning.
Kon zich gewoon in Nederland inschrijven, maar ze heeft geen recht op een uitkering.

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 12:56

Misschien begrijpt je zoon het niet meteen, maar ik kan me niet anders bedenken dat als hij straks ouder is en de situatie helemaal begrijpt, hij ook alleen maar begrip voor jou kan opbrengen. Je zit klem! Niet alleen bureaucratisch, maar ook fysiek. Dat gaat hij heus snappen :knuffel:

Eerst goed voor jezelf zorgen. Je zoon is in goede handen zoals je zelf al meerdere keren hebt benoemd
Laatst bijgewerkt door Desty op 05-12-24 12:58, in het totaal 1 keer bewerkt