Brainless schreef:pateeke schreef:Zijn er geen mogelijkheden voor "gezinshereniging"? (ik veronderstel van niet, want anders zouden ze bij het OCMW of zou de advocaat wel ingezet hebben hierop...). Eigenlijk toch heel vreemd dat buitenlanders naar hier kunnen komen voor gezinshereniging of bijvoorbeeld een (schijn)huwelijk, maar dat zoiets niet mogelijk is in jouw geval.
Binnen de EU is het vrij reizen, werken en wonen.
TS heeft haar Nederlandse paspoort nodig (die ze kwijt is) en de makkelijkste weg is een (tijdelijk) adres in Nederland en vandaaruit een nieuwe aanvragen.
Dat kan met en zonder kind.
Klopt maar zoals je zegt moet je voor dat vrij reizen, wonen en werken wel een paspoort hebben.
Waar ze mogelijk over vallen is het feit dat TS al lange tijd in België woont, zoon ook Belg is en ze niet echt de intentie heeft om terug in NL te gaan wonen. Ik kan mij voorstellen dat ze geen nieuw paspoort willen uitreiken aan iemand die dat enkel nodig heeft om in een ander land ingeschreven te worden. Immers, als ze in Nederland ingeschreven is en daar woont, heeft ze ook recht op bv zorg etc. Wellicht willen ze dat niet financieren en schuiven ze "het probleem" dus door naar België waar ze hetzelfde doen. Vandaar wellicht ook dat ze vragen dat TS kan aantonen dat ze zelfvoorzienend is.
De situatie zou wellicht anders zijn als TS wel gewoon gezond was en kon werken.
Om maar iets te noemen: in Vlaanderen kan je naast de ziekteverzekering (die verplicht is) een hospitalisatieverzekering (niet verplicht) nemen. Als je medisch meer problemen hebt, is het veel moeilijker om een ziekteverzekering af te sluiten en al helemaal om een hospitalisatieverzekering af te sluiten, want dan ben je een risico in de zin van: de kans is groter dat ze meer moeten betalen. Ik kan bijvoorbeeld niet zo eenvoudig overstappen naar een andere verzekering en ik betaal meer aan de hospitalisatieverzekering omdat mijn gezondheid niet optimaal is.
Bovendien wijzigt de wet- en regelgeving hier hoe langer hoe meer. Ze maken het steeds moeilijker om recht te hebben op bepaalde dingen. Denk bijvoorbeeld aan een sociale huurwoning: prijs wordt bepaald op basis van je inkomen. Hoeveel je maximaal mag verdienen om er recht op te hebben wordt steeds minder. Dan zetten ze daar nog een extra regel bij dat ze voorrang gaan geven aan mensen die werken, maar ja, die verdienen dan weer teveel. En in veel gemeenten moet je ook al x aantal jaar wonen om überhaupt op de wachtlijst te raken. En zo zijn er heel veel dingen hier waar ze het quasi onmogelijk mee maken om ergens recht op te krijgen.