Ruzie tussen vriend en mijn familie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 10:30

Als je écht niets hebt met je schoonfamilie, dan zeg je tegen je partner: joh, ga jij lekker alleen naar je ouders, ik verveel me daar te pletter/voel me er niet thuis/word buitengesloten in de conversatie.
Dan ga je gewoon niet mee naar bezoekjes thuis.

Maar los daarvan, ook al heb je dát 'vastgelegd': op het moment dat er een min of meer officieel iets is (etentje, receptie, feestje, weekendje Centerparcs, ballonvaart) dan ga je gewoon mee, en dan gedraag je je naar wat de normale normen zijn.

Dat betekent oa: netjes met vork en mes eten, geen scheten laten, niet in je neus peuteren, niet aan andere vrouwen of mannen zitten, geen geld uit de kassalade jatten en geen spelletjes op je telefoon spelen. Oftewel, dan gedraag je je zoals van je verwacht wordt.

En als je niet zeker weet hoe je je moet gedragen (als je niet weet welk bestek je moet gebruiken of welk bordje voor je broodje bedoeld is), dan vraag je dat.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 10-11-22 10:30, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 10:30

Ook al iets iets oersaai, komen oom Piet en tante Jannie je na tien keer de neus uit, een aangeboden etentje om de verjaardag van je schoonmoeder te voeren zit je maar netjes uit, 14 of 42, basta. Heeft iets met omgangsvormen te maken.
Waarschijnlijk heeft broer lief al wat toespelingen gemaakt op het telefoon gebruik en is de bom gebarsten toen de 42 jarige kleuter er niets op uit deed. Misschien had hij niet tekeer moeten gaan maar die kleuter had zich kunnen gedragen, al was het maar uit respect voor z’n partner. Punt.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 10:48

verootjoo schreef:
Ik zou dat echt gek vinden. Voor het telefoontijdperk zaten we toch ook niet met een boek ofzo aan tafel of in een restaurant :?
Hoogstens bij een langdurig etentje dat de kinderen gingen kleuren ofzo of boekjes kijken.
Maar volwassenen heb ik dat nooit zien doen en zou ook niet geaccepteerd worden.

Ik denk dat het dan misschien meer familiegebruiken zijn ofzo om met je telefoon bij het avondeten te zitten.

Je vraagt het je bijna af hè
Hoe deden mensen dat vroeger toch, voordat er een mobiel was...

Ik kan me niet voorstellen dat de families toen allemaal gezellig waren of dat er geen mensen waren die last hadden van prikkels.

Opvoeding en je niet als een kleuter gedragen bestond toen nog wel meer heb ik het idee.
dat werd gewoon niet geaccepteerd, gewoon niet.
Al niet toen je nog kind was, dus dat had je al mooi geleerd voordat je 42 was.

fokfanaat

Re: Ruzie tussen vriend en mijn familie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 10:48

vroeger hoefde je nog niet alles leuk te vinden, toen deed je het gewoon

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 10:52

fokfanaat schreef:

Ja precies dat.
Zoals ik eerder aangaf ik heb ook op verjaardagen/ feestjes gezeten dat ik echt verspilde uren vond.
Maar soms kon je er niet onderuit en maakte je het er het beste van.
Dan keek ik vast wel eens te vaak op de klok met wanneer we weer konden vertrekken, maar idd je deed het gewoon. Ging niet zitten nukken met ogen dicht. Want je maakt het dan voor jezelf ook alleen maar dat het langer duurt en ongezelliger is.

Pabie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 10:54

ik zat als kind trouwens wel geregeld met een boek in restaurants (tot ik denk 13-14 was ofzo?).
spelcomputers mochten niet maar boek vonden mijn ouders prima. De andere optie was dat wij namelijk relatief snel gingen vragen wanneer we weer naar huis gingen, zeker op vakantie als we paar keer relatief snel achter elkaar uit eten gingen.
Is maar net wat je binnen een gezin als "afspraak" hebt.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 11:28

@Pabie: ja, maar dat vind ik heel wat anders. Voor kinderen iets te kleuren/spelen meenemen naar het restaurant kan ik snappen. Graag zelfs, beter dan gillend rondrennen. Dan komt er een leeftijd dat je te oud bent voor de playmobil maar nog te jong om met de volwassenen mee te doen. Een boek mee is dan een prima alternatief. En dat is dan idd ongeveer tot de leeftijd, ca. 14 jaar, die jij beschrijft.

DuoPenotti schreef:
fokfanaat schreef:

Ja precies dat.
Zoals ik eerder aangaf ik heb ook op verjaardagen/ feestjes gezeten dat ik echt verspilde uren vond.
Maar soms kon je er niet onderuit en maakte je het er het beste van.
Dan keek ik vast wel eens te vaak op de klok met wanneer we weer konden vertrekken, maar idd je deed het gewoon. Ging niet zitten nukken met ogen dicht. Want je maakt het dan voor jezelf ook alleen maar dat het langer duurt en ongezelliger is.
Of je ging (uit pure ellende :') ) dan maar een gesprek aan over koetjes en kalfjes met een willekeurige persoon, en na een paar uur blijk je ineens een hele leuke avond te hebben gehad :D . Goed voor je sociale ontwikkeling.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 11:40

Ja dat ook nog wel regelmatig
Dan zag je er zooooo tegenop dat het achteraf best meeviel :D

Voor kinderen is dat wat anders, beetje basisschool leeftijd. Daarna kon je best je gemak houden zonder boek of wat anders. Je mag in de klas immers ook niet je eigen plan trekken.
Dus 14 werd hier in de (schoon) familie niet meer geaccepteerd. Tot een jaar of 12 max.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 11:50

Oh ja, toen mijn schoonmoeder nog leefde waren de bezoekjes daar ook altijd tergend. Compleet niets gemeen met die mensen. Maar he, het was nou eenmaal de moeder van mijn man, dus zo af en toe even opzitten een pootjes geven en (wat een mazzel, de tv stond daar al-tijd aan) met een schuin ook tv kijken terwijl je doet alsof je het gesprek volgt (wat altijd ging over mensen die ik totaal niet kende, behalve van de verhalen).

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 12:31

Pabie schreef:
ik zat als kind trouwens wel geregeld met een boek in restaurants (tot ik denk 13-14 was ofzo?).
spelcomputers mochten niet maar boek vonden mijn ouders prima. De andere optie was dat wij namelijk relatief snel gingen vragen wanneer we weer naar huis gingen, zeker op vakantie als we paar keer relatief snel achter elkaar uit eten gingen.
Is maar net wat je binnen een gezin als "afspraak" hebt.

Als kind ja, maar toch niet als kind van 42?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 12:53

Allemaal heel leuk hoor zo'n discussie over wat de meeste mensen "normaal" vinden.

Maar ik kan me best voorstellen dat iemand de kont tegen de krib gooit, als zowel hij als zijn vriendin zich van geen kwaad bewust waren, en hij "ineens" midden in een restaurant uitgefoeterd en gekleineerd wordt. En er vervolgens ook nog verwacht wordt dat hij zijn excuses aanbiedt en anders niet meer welkom is.

Ik kan me best voorstellen dat er dan mensen zijn die denken: dikke middelvinger, zoek het lekker uit als het op deze manier moet.

Je telefoon er bij pakken en een beetje jezelf terugtrekken is toch wel even van een iets andere orde dan met je modderpoten over de tafel stampen en al boerend en jezelf aan je kont krabbend dronken iedereen luidruchtig tot last gaan lopen zijn of weet ik veel wat er hier allemaal bij gehaald wordt :=

Is het het toppunt van beleefdheid? Nee.
Maar hij was zich blijkbaar van geen kwaad bewust en TS ook niet en dan komt zo'n over the top aanpak van "het vergrijp" wel een beetje rauw op je dak vallen, kan ik me voorstellen.

Maargoed een ieder heeft zijn eigen mening hier over, en TS zit er maar mooi mee :(:)

TS: ik hoop voor je dat een ieder een beetje over zijn ego heen kan stappen in jouw belang en dat van de familie, want wat een gezeik om niks dit zeg... stel kleine kinderen bij elkaar.

Hier hadden we een paar jaar geleden trouwens ook dat iemand van de schoonfamilie steeds op haar telefoon zat. Was dat irritant? Ja best wel. Maar had je er enorm LAST van? Welnee natuurlijk niet. Lekker laten gaan, af en toe proberen er bij te betrekken, maar zo niet, dan niet toch. Je kan iemand moeilijk dwingen om "gezellig mee te doen" want op die manier wordt het sowieso niet gezellig dus je bereikt er alleen maar het tegenovergestelde mee :=

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 12:57

maar als je met je 42 niet weet dat het sociaal niet wenselijk is om met je gsm te spelen en met je ogen dicht te zitten kom je dan ook niet uit een ei?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 13:04

Dat ogen dichtzitten deed hij pas nadat broertje er bovenop gesprongen was en de situatie geëscaleerd had hè. Ik vind dat ook apart maar we zijn nu eenmaal niet allemaal hetzelfde en dat kan je ook gewoon accepteren.

Iemand die zich er niet van bewust is dat hij wel erg veel op dat ding zit / daar geen slechte bedoeling mee heeft die kan je best even aanstoten en zacht zeggen van joh het komt niet zo leuk over voor mijn ouders als je de hele tijd met dat ding bezig bent. Dan was er wellicht niks aan de hand geweest.

Maar zomaar in een restaurant luidruchtig gaan godveren en kleinerende opmerkingen maken tegen iemand... daar moet je dan niet raar van opkijken als je diegene daarmee tegen je in het harnas jaagt. En dat het dan lastig kan worden om weer bij elkaar te komen na zoiets.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 13:05

Broer had blijkbaar al opmerkingen gemaakt voordat hij uitbarstte.
Maar daar deed vriend niks mee.
Dus zo zomaar kwam die uitbarsting niet

Citaat:
vervolgens begint mijn broertje ja, maar ik heb het net al vaker aangegeven, maar je hoort mij niet! tegen mijn vriend. Alleen ik moet eerlijk zeggen.. ik heb ook niks gehoord dat mijn broertje dat aangaf.. Die zei ik heb het geprobeerd ook met stille hints als in gezellig hé? die telefoon.

Dat ts het heeft gehoord zegt niets natuurlijk, die ziet ook niet dat vriend met dat ding in de handen zit of het erg ongezellig heeft.
Broer heeft het eerder die avond dus aangegeven. Volgens zijn woorden vaker.
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 10-11-22 13:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 13:08

Ach, als ik eens rondkijk in een gemiddeld restaurant zijn er hele tafels waar iedereen op de telefoon zit. Het is niet zo dat het bijzonder is, zoals hier gesuggereerd wordt.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 13:09

Tja niet iedereen snapt hits. Mijn man zou daar ook echt niks mee kunnen. Wees gewoon duidelijk.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 13:10

DuoPenotti schreef:
verootjoo schreef:
Ik zou dat echt gek vinden. Voor het telefoontijdperk zaten we toch ook niet met een boek ofzo aan tafel of in een restaurant :?
Hoogstens bij een langdurig etentje dat de kinderen gingen kleuren ofzo of boekjes kijken.
Maar volwassenen heb ik dat nooit zien doen en zou ook niet geaccepteerd worden.

Ik denk dat het dan misschien meer familiegebruiken zijn ofzo om met je telefoon bij het avondeten te zitten.

Je vraagt het je bijna af hè
Hoe deden mensen dat vroeger toch, voordat er een mobiel was...

Ik kan me niet voorstellen dat de families toen allemaal gezellig waren of dat er geen mensen waren die last hadden van prikkels.

Opvoeding en je niet als een kleuter gedragen bestond toen nog wel meer heb ik het idee.
dat werd gewoon niet geaccepteerd, gewoon niet.
Al niet toen je nog kind was, dus dat had je al mooi geleerd voordat je 42 was.

Ik las dan een boek. Dat deed ik in restaurants en op verjaardagen. Puur voor de prikkels.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 13:15

zonnebloem18 schreef:
Tja niet iedereen snapt hits. Mijn man zou daar ook echt niks mee kunnen. Wees gewoon duidelijk.

broer zegt dat hij vaker wat heeft gezegd. Of hij alles in hint/sarcastisch heeft gezegd is voor ons niet duidelijk.

Maar echt begrijp je als volwassen niet als iemand zegt: gezellig hè die telefoon." dat het niet letterlijk is?

Dat snapt toch iedereen wat daar mee bedoeld word?

Oke dan kun je discussiëren of je dat een prettige manier vind, maar begrijpen wat het betekend toch wel?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 13:24

[quote="Roodvos"Of je ging (uit pure ellende :') ) dan maar een gesprek aan over koetjes en kalfjes met een willekeurige persoon, en na een paar uur blijk je ineens een hele leuke avond te hebben gehad :D . Goed voor je sociale ontwikkeling.[/quote]
Dan moet je wel andere mensen hebben zitten die met je een gesprek aan gaan.
Heb ook gezeten dat ik de enige was die volledig werd genegeerd, ook als ik vroeg van: hé hoe was je vakantie?
Als ik geluk had kreeg ik: Oh leuk hoor.. te horen en dan draaide ze weer om naar een ander.
Ik ga dus niet meer mee naar die groep toe.
Had wel iemand waarmee ik op kon trekken, maar die heeft de familie verlaten, dan zit ik dus echt alleen.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 13:55

Dat snap ik allemaal best. Maar met z’n ogen dicht aan tafel zitten? Dat vind ik zo kinderachtig, dom en onbeschoft, daar zijn wat mij betreft geen excuses voor. Ik zou me plaatsvervangend enorm opgelaten voelen.
pmarena schreef:
Allemaal heel leuk hoor zo'n discussie over wat de meeste mensen "normaal" vinden.

Maar ik kan me best voorstellen dat iemand de kont tegen de krib gooit, als zowel hij als zijn vriendin zich van geen kwaad bewust waren, en hij "ineens" midden in een restaurant uitgefoeterd en gekleineerd wordt. En er vervolgens ook nog verwacht wordt dat hij zijn excuses aanbiedt en anders niet meer welkom is.

Ik kan me best voorstellen dat er dan mensen zijn die denken: dikke middelvinger, zoek het lekker uit als het op deze manier moet.

Je telefoon er bij pakken en een beetje jezelf terugtrekken is toch wel even van een iets andere orde dan met je modderpoten over de tafel stampen en al boerend en jezelf aan je kont krabbend dronken iedereen luidruchtig tot last gaan lopen zijn of weet ik veel wat er hier allemaal bij gehaald wordt :=

Is het het toppunt van beleefdheid? Nee.
Maar hij was zich blijkbaar van geen kwaad bewust en TS ook niet en dan komt zo'n over the top aanpak van "het vergrijp" wel een beetje rauw op je dak vallen, kan ik me voorstellen.

Maargoed een ieder heeft zijn eigen mening hier over, en TS zit er maar mooi mee :(:)

TS: ik hoop voor je dat een ieder een beetje over zijn ego heen kan stappen in jouw belang en dat van de familie, want wat een gezeik om niks dit zeg... stel kleine kinderen bij elkaar.

Hier hadden we een paar jaar geleden trouwens ook dat iemand van de schoonfamilie steeds op haar telefoon zat. Was dat irritant? Ja best wel. Maar had je er enorm LAST van? Welnee natuurlijk niet. Lekker laten gaan, af en toe proberen er bij te betrekken, maar zo niet, dan niet toch. Je kan iemand moeilijk dwingen om "gezellig mee te doen" want op die manier wordt het sowieso niet gezellig dus je bereikt er alleen maar het tegenovergestelde mee :=

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 14:01

Maar dan nog zijn het keuzes die je kan maken. Ik vond dat mensen teveel op hun telefoon zaten in gezelschap en ben steeds minder daarheen gegaan. Maar ook omdat de gespreksstoffen me niet paste en je op een gegeven moment ook kan zeggen; ik kom niet.

Ik vind in gezelschap op een telefoon zitten asociaal, dus 1x en dan niet meer of was laatste afspraak. Dat is dan mijn keus en ben ik ook vrij in.
Maar ik zeg het dus ook als telefoons op tafel worden gelegd; telefoons weg tijdens het eten. Bevalt het je niet, kan je dus weg gaan, ook goed. Maar mijn huis, mijn regels, wat je ergens anders doet zal me worst wezen.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 14:39

Die excuses aanbieden gaan naar wat ik begrijp niet eens meer over die gsm maar over dat vriend daar opnieuw ruzie is begonnen. Lijkt me op zijn minst logisch om dat proberen bij te leggen. Zelfs als je het niet meent… dat soort dingen doe je gewoon voor je partner.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 18:29

Urbanus schreef:
DuoPenotti schreef:
Hij is uitgenodigd. Er hangt een prijskaartje aan voor de moeder.
En dan aan de tafel zitten gamen?

Kijk wat hij met ts met uit eten doet moet hij zelf weten. Als ts dat prima vind.

Maar op uitnodiging?
Je kan ook afslaan en thuis blijven.

Jij bent dat gedrag blijkbaar gewend.
Ik niet. En ondanks dat hij stil is zou ik me ook ergeren aan dat gedrag.

Zou ik er op dat moment wat van zeggen als mijn zwager dit zou doen. Nee zeker niet.
Maar wel een keer zo thuis.

Het is gewoon respectloos naar de andere. En ja dat kan iemand prima zijn zonder geluid te maken.

Dit, precies dit.

Ik vind het niet normaal dat een stiefvader zoveel op z'n telefoon zit. Ik vind het asociaal wanneer iemand zich in gezelschap afsluit.

En hoe het komt dat TS niet ziet dat haar vriend zoveel op z'n mobiel zit, misschien ziet ze het gewoon niet? Blijkbaar is het voor haar ouders wel een ding.

Ieder zijn/haar mening. Jij mag dat abnormaal vinden, het is een vrij land, vind er dus van wat je wilt :)

Ik vind het zelf nou ook niet bepaald heel sociaal of gezellig gedrag hoor - maar meer dan dat vind ik er niet van.
Het is niet heel sociaal, maar het is niet "slecht" of "verkeerd" - er wordt niemand geschaad doordat een ander tijdens een etentje op zijn/haar telefoon zit.
Op mij persoonlijk heeft het geen invloed. Niet in die mate dat ik de drang voel recht te springen en een heel restaurant bijeen te schreeuwen. Dat wél doen zou ik wel als schadelijk bestempelen, en zo'n actie zou wél invloed op de sfeer hebben.

Ik bekijk het zo: stel nou dat TS haar vriend, of mijn stiefvader (die niet dezelfde persoon zijn haha) niét mee uit eten gaat. Dat komt ongeveer op hetzelfde neer als wél meegaan maar vooral op de telefoon zitten.

Fysiek zijn ze aanwezig, maar ze leveren niet echt een bijdrage aan het gesprek. Ze stellen zich niet bijzonder sociaal op - maar echt misdragen doen ze imo ook niet. Misdraag je je door je niet in het gesprek te mengen? Nee toch? Je bent hoogstens asociaal te noemen, maar meer ook niet.

Er zijn nu eenmaal mensen die niet heel sociaal aangelegd zijn en zich liever afzonderen in (bepaald) gezelschap. Dat hoef je niet eens persoonlijk te nemen - het hoeft niet aan het gezelschap te liggen, het kan net zo goed aan "de asociale" te liggen. Niet iedereen functioneert even sociaal als de gemiddelde mens, het is geen knopje dat je aan/uit kan zetten.

Daar hoef je toch niet boos om te worden, laat staan dat je de boel bijeen hoeft te schreeuwen?

Ik vind mijn stiefvader op zo'n moment ook niet de meest gezellige - maar zijn niet-meepraten heeft voor mij (en onze tafelgenoten) geen invloed op de sfeer en de gezelligheid. Dat hij niet meepraat is zijn zaak - daarom valt ons gesprek toch niet in duigen?

Het is niet erg beleefd, en in het geval van een verjaardag waarbij getrakteerd wordt al helemaal niet, daar ben ik het zéker mee eens.
Maar ik vind het nog steeds geen reden om als een aap de boel bijeen te schreeuwen. Dàt is wat de sfeer verpest heeft, niet de vriend die op zijn telefoon zat.
Als mijn moeder (of ik of mijn vriend) hetzelfde zouden hebben gereageerd op mijn stiefvader afgelopen weekend (ons etentje was ook voor een jarige, maar zonder elkaar te trakteren) had onze avond ook niet gezellig geweest. Wij kiezen ervoor zijn aso gedrag te negeren, en hebben het met ons drietjes super gezellig gehad. Hij heeft wat gemist, wij niet :)

Hij gedraagt zich nogal aso, maar niet op een manier die van invloed hoeft te zijn op de rest van de tafel. Dat is toch geen reden om zo dramatisch te reageren, waardoor alles veel groter wordt dan het was, met een ruzie tot gevolg?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 18:35

Maar ik zou niet graag de rekening betalen voor die "geest" die niet aanwezig is.
Moeder betaalde wel dit etentje.

Hij had ook beleefd kunnen zeggen, ik ga niet mee.

En ja de broer was fout, had dat niet moeten doen.
Maar als hij niet de dode had uitgehangen had broer ook niet geschreeuwd.
Het is uiteindelijk een reactie op.

En natuurlijk prima als je van te voren aangeeft, ik heb moeite met dit of dat dus trek me terug.
Maar blijkbaar is dat gesprek er nooit geweest. Al die jaren niet.
Heeft vriend dit gedrag veel vaker gedaan en voor broer nu de maat vol.
Nogmaals niet slim van hem, maar wie weet had die al zijn dag niet en dan zit er zo'n niet aanwezige naast je...

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 19:22

DuoPenotti schreef:
Maar ik zou niet graag de rekening betalen voor die "geest" die niet aanwezig is.
Moeder betaalde wel dit etentje.

Hij had ook beleefd kunnen zeggen, ik ga niet mee.

En ja de broer was fout, had dat niet moeten doen.
Maar als hij niet de dode had uitgehangen had broer ook niet geschreeuwd.
Het is uiteindelijk een reactie op.

En natuurlijk prima als je van te voren aangeeft, ik heb moeite met dit of dat dus trek me terug.
Maar blijkbaar is dat gesprek er nooit geweest. Al die jaren niet.
Heeft vriend dit gedrag veel vaker gedaan en voor broer nu de maat vol.
Nogmaals niet slim van hem, maar wie weet had die al zijn dag niet en dan zit er zo'n niet aanwezige naast je...

Oh, daar ga ik zeker mee akkoord hoor!