Algemeen Coronatopic #9 - Geen maatregelen meer, wat een zegen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 21:53

Morris schreef:
Ik kom ff binnenvallen, ik hoor in mijn omgeving dat best veel mensen Corona hebben. Of het moet toeval zijn.
Ik merk dat ik het nu meer zie als griep/verkoudheid, maar alleen nu extra opletten en afstand houden. En zeker extra opletten met kwetsbare mensen.

Hier ook heel veel zieke mensen, maar geen corona.
Vreemd want is niet het griepseizoen, of de r in de maand

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 21:57

OleJon schreef:
Morris schreef:
Ik kom ff binnenvallen, ik hoor in mijn omgeving dat best veel mensen Corona hebben. Of het moet toeval zijn.
Ik merk dat ik het nu meer zie als griep/verkoudheid, maar alleen nu extra opletten en afstand houden. En zeker extra opletten met kwetsbare mensen.

Hier ook heel veel zieke mensen, maar geen corona.
Vreemd want is niet het griepseizoen, of de r in de maand

Door al die maatregelen de afgelopen tijd is de weerstand van heel veel mensen drastisch naar beneden gegaan.
En ja dan wordt je ook veel eerder ziek.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 00:35

Nu meer griep is omdat er amper griep is geweest toen corona veel heftiger en groter aanwezig was.

Griep leeft nu weer helemaal op om het zo maar even te zeggen en of het dan winter of zomer is maakt geen bal uit.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 07:16

Minister Kuipers: 'IC-capaciteit geen prioriteit bij langetermijnaanpak corona' - https://nos.nl/l/2432575

Ik denk dat de goede weg nu wel is ingeslagen.
Niet alleen dus OMT maar ook kijken naar maatschappelijke belangen.

verootjoo

Re: Algemeen Coronatopic #9 - Geen maatregelen meer, wat een zegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 07:42

Op zich wel jammer, want sinds de pandemie zijn veel mensen hard weggerend uit de zorg waardoor er veel personele tekorten zijn. Niet alleen op IC overigens, in alle takken van de zorg.

Ik hoop dat daar wel naar gekeken wordt anders hebben we elk griepseizoen hetzelfde probleem.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 07:51

Echter wordt het voorkomen van besmettingen nu steeds moeilijker blijkt wel uit China waar maar een klein percentage van de positieven ook daadwerkelijk symptomen had bij massaal testen.
De mutant die nu heerst is nog weer besmettelijker en inmiddels heeft men ook aangetoond dat je al meerdere dagen voor symptomen besmettelijk kunt zijn. Dus ik ben dan wel benieuwd naar dat concrete plan om de besmettingen tegen te houden.
En hoeverre dat ook nut heeft op lange termijn.

Heel eerlijk sta ik er voor mezelf totaal niet meer bij stil.

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 11:38

Hier een afdeling opnieuw met maatregelen
Bewoners en personeel besmet.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 12:03

De dierenartspraktijk waar ik kom met de kat ook. 2 dagen helemaal dicht wegens corona

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 15:54

Inderdaad dat je al een aantal dagen voor positief testen al besmettelijk kan zijn. Of anders gezegd: kun je dus besmettelijk zijn, voordat je klachten krijgt.

Dat is wel een lastige, welke maatregel(en) zet je hier tegenover…?

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 16:06

Niemand de deur uit :+ :D

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 16:23

Fitzroy schreef:
Niemand de deur uit :+ :D

Grapjas -O-

;)
Laatst bijgewerkt door Morris op 14-06-22 16:25, in het totaal 1 keer bewerkt

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 16:24

Morris schreef:
Inderdaad dat je al een aantal dagen voor positief testen al besmettelijk kan zijn. Of anders gezegd: kun je dus besmettelijk zijn, voordat je klachten krijgt.

Niet. Dat is niet te doen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 16:24

Bij klachten idd niet de deur uit.
Ik ben laatst nog zwaar verkouden geweest. De heftigste dag niet naar werk geweest en met mondkapje op gelopen.
Alle keren negatief getest

Voor zover dat kan dan.
Ik moest boodschappen halen maar was negatief maar moest er toch uit

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 17:29

Morris schreef:

Ik weet eigenlijk niet of je ook besmettelijk bent voor je positief zou testen - maar besmettelijk zijn voor je klachten krijgt is inderdaad vanaf het begin een bekende factor.

Als je daar wat mee zou willen doen, dan zou de app die er ontwikkeld is (en die best goed in elkaar zat) gebruikt kunnen worden. En er zijn ook wel andere dingen (misschien toch her en der weer wat afstand invoeren, in elk geval tussen verschillende groepen.) Als we dat echt zouden willen, zijn er altijd mogelijkheden.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 17:33

Shadow0 schreef:
Morris schreef:

Ik weet eigenlijk niet of je ook besmettelijk bent voor je positief zou testen - maar besmettelijk zijn voor je klachten krijgt is inderdaad vanaf het begin een bekende factor.

Als je daar wat mee zou willen doen, dan zou de app die er ontwikkeld is (en die best goed in elkaar zat) gebruikt kunnen worden. En er zijn ook wel andere dingen (misschien toch her en der weer wat afstand invoeren, in elk geval tussen verschillende groepen.) Als we dat echt zouden willen, zijn er altijd mogelijkheden.

Bedoel je de corona melder? Die heeft alleen zin als iedereen of bijna iedereen hem op zijn telefoon heeft staan.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 17:37

purny schreef:
Bedoel je de corona melder? Die heeft alleen zin als iedereen of bijna iedereen hem op zijn telefoon heeft staan.

Ja, dat is het punt met besmettelijke virussen: er kan heel veel maar je hebt wel samenwerking nodig. Wat je ook doet, het heeft altijd vooral zin als je het met bijna iedereen samen doet.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 18:51

In feite een systeem zoals in China?
Iedereen de hele tijd testen, ook zonder symptomen (immers wel besmettelijk).
Of begrijp ik dat verkeerd?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 19:14

Sizzle schreef:
In feite een systeem zoals in China?

Eh, nee?

Citaat:
Iedereen de hele tijd testen, ook zonder symptomen (immers wel besmettelijk).
Of begrijp ik dat verkeerd?

Ja, je begrijpt het verkeerd. Het gaat me niet om het wel of niet de hele tijd testen.

Ik pleit vooral voor een normale volgorde: eerst bedenken wat we ongeveer willen bereiken met z'n allen, en daarna kijken hoe we dat zo goed mogelijk kunnen bereiken. Maar zelfs dat is er nu niet. Het masterplan is nu ongeveer 'doe maar wat, en als het niet werkt heb je pech.' Maar daarvan weten we in elk geval dat het veel meer schade oplevert dan nodig. Samenwerken is veel effectiever, juist hierbij, maar in plaats van samenwerking aan te moedigen wordt het juist steeds meer ieder voor zich.
Ik vind dat nogal beschamend. (En dom.)

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 19:22

Maar zelfs in de landen waar ze mensen letterlijk afvoeren en opsluiten en in gedwongen isolatie of quarantaine plaatsen is corona niet weg. Dat gaat gewoon niet gebeuren en we moeten ermee leren leven.

De aarde is flink overbevolkt en krijgt het steeds zwaarder te verduren. We worden alsmaar ouder. Het is wachten op meer pandemieën als deze.

Laat kwetsbaren en ieder die dit wil op tijd een vaccinatie halen, maar laat het verder los en stop met testen bij iedere loopneus. Ik heb zo weinig nut van de maatregelen gezien, maar zoveel ellendige nasleep ervan (psychisch, eenzame ouderen, zelfmoord, amper weerstand en steeds ziek, financieel) dat ik dat totaal niet meer zie zitten en ga doen.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 19:25

Om te willen bedenken wat je wil bereiken moet je volgens mij eerst een probleem hebben. Hebben we dat nu? Zo ja; hoe groot is het probleem/kan het worden? Volgens mij is dat niet duidelijk omdat we hier met een relatief nieuw virus te maken hebben dat zich in de afgelopen twee jaar in verschillende varianten gemuteerd heeft, met verschillende gradaties van besmettelijkheid en gevaar voor de gezondheid

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 19:31

996981 schreef:
Om te willen bedenken wat je wil bereiken moet je volgens mij eerst een probleem hebben. Hebben we dat nu? Zo ja; hoe groot is het probleem/kan het worden? Volgens mij is dat niet duidelijk omdat we hier met een relatief nieuw virus te maken hebben dat zich in de afgelopen twee jaar in verschillende varianten gemuteerd heeft, met verschillende gradaties van besmettelijkheid en gevaar voor de gezondheid

Alle verschillende mutaties hebben toch tot 1 ding geleid? En dat zijn ziekenhuisopnames.
Dus dat het nieuw is ben ik niet met je eens.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 19:35

Maar de huidige variant heeft wel duidelijk voor veel minder ziekenhuisopnames gezorgd! En na carnaval zag je bijv een enorme piek, maar amper een stijging in ziekenhuisopnames. Hier in Brabant, in ons dorp, hadden we gelijk een soort groepsimmuniteit. En nog steeds hoor ik hier in de omgeving niks meer over Corona.
Met deze huidige variant zie ik totaal geen noodzaak om hier iets tegen te doen. Dan kun je iedere groep of verkoudheid ook wel zo gaan behandelen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 19:43

996981 schreef:
Om te willen bedenken wat je wil bereiken moet je volgens mij eerst een probleem hebben. Hebben we dat nu? Zo ja; hoe groot is het probleem/kan het worden?

We hebben er volgens mij wel een paar ja: bijvoorbeeld een enorme toename aan langdurige arbeidsongeschiktheid voor best een groep mensen, en een zorg die de achterstanden nog niet weg heeft kunnen werken en waar veel mensen uitgevallen zijn.

Citaat:
Volgens mij is dat niet duidelijk omdat we hier met een relatief nieuw virus te maken hebben dat zich in de afgelopen twee jaar in verschillende varianten gemuteerd heeft, met verschillende gradaties van besmettelijkheid en gevaar voor de gezondheid

Niet echt volgens mij. Er is een vaccin gekomen en dat vaccin heeft de sterfte en ernstige gevolgen een stuk teruggebracht. Verder weten we dat het virus niet gemuteerd is naar een mildere variant maar dat ieder van de varianten schadelijker is dan de vorige. Dat is op zich kennis waar je wat mee zou kunnen doen. Het probleem zit niet in de kennis maar in het gebrek aan interesse om er wat mee te doen.

(Bijvoorbeeld, de NOS verslaat doodleuk weer dat de besmettingen toenemen maar dat niet erg is want in de ziekenhuizen zien ze niets. Maar alle voorgaande keren namen eerst de besmettingen toe, en daarna de ziekenhuisopnames. Niet zo gek: je raakt eerst geinfecteerd, en daarna wordt het zo erg dat je mogelijk in het ziekenhuis komt, daar zit tijd tussen. Dat is geen nieuwe kennis, en het is al tig keer zorgvuldig uitgewerkt in mooie grafiekjes. Waarom dan nu voor de zoveelste keer doen alsof we dat niet weten? Dat is niet het virus dat onvoorspelbaar is, maar een onwil om de kennis die er is te gebruiken als het niet uitkomt.)

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 19:45

purny schreef:
996981 schreef:

Alle verschillende mutaties hebben toch tot 1 ding geleid? En dat zijn ziekenhuisopnames.
Dus dat het nieuw is ben ik niet met je eens.

Nee. Alle mutaties hebben tot nu toe gezorgd voor mildere varianten. Natuurlijk horen bij ziekte nog steeds ziekenhuisopnames. Ook met griep belanden mensen in het ziekenhuis.

Voor een virus is dit een relatief virus. Of jij het daar als individu mee eens bent is niet relevant… de meeste virus infecties werden al in de vorige en de negentiende eeuw ontdekt. Dan is een virus dat twee jaar onder ons is nieuw.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 19:49

De nieuwe B.4 en B.5 zijn niet onder de indruk van de vaccinatie las ik deze week en zijn in iedergeval hier al dominant. Kans is dus best groot dat mijn vage klachten van 2 weken terug (spierpijn en buikpijn en bij mijn man zere keel net als bij omicron eerder dit jaar) inmiddels al weer een nieuwe besmetting was. We hebben namelijk erg veel (internationale) reisbewegingen gehad deze maand.

Niemand die mij kan vertellen of zelf tests eigenlijk wel werken bij deze Btjes, zelfs google niet.

Heel eerlijk zou ik ook niet weten hoe een plan er dan nu uit moet zien voor deze herfst.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 14-06-22 19:51, in het totaal 1 keer bewerkt