[HK]Geen geklier, veel plezier hier is kindervrij #4!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MarlindeRooz

Re: [HK]Geen geklier, veel plezier hier is kindervrij #4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 11:15

Instellen op medicatie / crisisopvang is ook een vorm van behandeling. Zeker in gemengde groepen met kwetsbare kinderen is anticonceptie erg handig. In een keer knipperen kunnen ze wat uitvreten hoor.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 11:23

Niet alleen kunnen die meiden zelf op stap gaan, het is vaak ook een type waar gemakkelijk misbruik van gemaakt kan worden door mannen. Zwangerschap is dan een reeel risico, zeker als ik lees over op verlof gaan etc.

meintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 11:23

Ethisch gezien vindt ik het niet ok om ze gedwongen anticonceptie te geven. Praktisch gezien snap ik best dat het in sommige situaties gewoon niet heel veel anders kan.

Mijn reactie kwam meer voor uit het 'ze staan onder behandeling dus dan hoor het er bij' argument.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 11:44

meintje schreef:
Ethisch gezien vindt ik het niet ok om ze gedwongen anticonceptie te geven. Praktisch gezien snap ik best dat het in sommige situaties gewoon niet heel veel anders kan.

Mijn reactie kwam meer voor uit het 'ze staan onder behandeling dus dan hoor het er bij' argument.

Eens. Maar gesloten jeugdzorg in Nederland staat niet synoniem aan behandeling. Dus ik vind het dubbel.

https://www.hetvergetenkind.nl/stop

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 12:03

DuoPenotti schreef:
Ik vind het wel prima. Ze zitten er niet voor niets. En zo'n meisje kan dan nog wel niet seksueel actief zijn, vaak zijn het wel meiden die snel over te halen zijn door de verkeerde typjes.
De pil vind ik overigens een slecht plan, op verlof en ze slikken het niet meer.
Een staafje of prikpil lijkt mij handiger.
"Vaak" is dus niet altijd. Daarom zouden er gesprekken gevoerd moeten worden zodat er een risicoinschatting gemaakt kan worden, precies zoals de wet voorschrijft. Standaard overal een pil in duwen mag dus niet. Nu dragen die meiden de gevolgen van het falen van de jeugdzorg in Nederland en dat is echt niet oké.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 12:11

Kan dan wel vaak zijn en niet altijd.
Als de inschatting fout is is er wel een nieuw mensje de dupe. En ook die moet bij voorbaat beschermd worden.
Daar word in Nederland te snel aan voorbij gegaan imo.

Ook bij volwassenen hoor.
Incompetente mensen die niet eens fatsoenlijk voor zichzelf kunnen zorgen. Maar wel met gemak kinderen kunnen maken. Waarom worden daar de kinderen die er nog niet zijn beschermt?
Weer een bak ellende met uit huis plaatsing en weet ik veel daarna, maar dat is te laat. Dan is de ellende er voor het kind al.

Jammer dan voor een fokgrage vrouw, maar ik vind bescherming van de kinderen dan veel belangrijker.

En ja bij de tieners die het nog niet kunnen overzien, ook jammer dan. Beter 1 keer de prikpil te veel dan 1 keer te weinig.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 12:21

Dat is de geestelijke gezondheidszorg in Nederland in een notendop. 'Jammer dan'. Hopelijk waait er snel een frisse wind door het systeem.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 12:22

Er word alleen maar op bezuinigd...

Ceffyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 12:22

meintje schreef:

Ik vind het ethisch wel versntwoord om te voorkomen dat ze zwanger worden terwijl ze opgenomen zijn. Het kind is de dupe, de samenleving mag weer opdraaien voor een extra mens. Na behandeling/opname zijn de meiden weer vrij om naar hartelust voort te planten, maar tijdens opname zou de pil mijn inziens verplicht moeten zijn.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 13:15

Dat mijn schoonzusje soms dingen aan mijn dochter verteld waar mijn dochter niets mee te maken heeft.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 14:02

Britta31 schreef:
Dat mijn schoonzusje soms dingen aan mijn dochter verteld waar mijn dochter niets mee te maken heeft.

Verkeerde topic? (Ergernissen?)

Ik sta heel dubbel in het verplichte pil verhaal. Wat mij sowieso altijd tegen de borst stuit bij dit soort dingen is dat altijd de verantwoordelijkheid voor anticonceptie dan weer bij de vrouw wordt gelegd. Ik weet ook wel dat het bij mannen lastiger is (of althans, dat wordt verteld) maar het voelt iedere keer zo scheef en oneerlijk.

En dit zijn natuurlijk al kwestsbare beschadigde meisjes. Ik vind het een lastig onderwerp.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 14:03

Britta31 schreef:

Gelukkig produceren wij geen dochters waar schoonzusjes iets aan kunnen vertellen :')

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 14:05

Ik vind in dit soort situaties het voorkomen van de geboorte van een extreem beschadigde baby belangrijker dan de rechten van de moeder.

Ken nu ook zo’n verhaal; jongen woont begeleid, meisje uit bepaald milieu. Eerste kind mag ze 1x per maand even zien want uit huis geplaatst. Die is nu dus weer zwanger. En maar blijven roken. En de relatie was ook al uit geweest laatst. In zo’n mate dat de politie erbij moest komen.

Ja sorry maar dat kind heeft geen kans op een normaal leven hoor.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 14:05

O,verkeerd.Sorry.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 14:06

Citaat:
Ik vind in dit soort situaties het voorkomen van de geboorte van een extreem beschadigde baby belangrijker dan de rechten van de moeder.

Dit is wat ik bedoelde maar jij vele malen beter omschrijft :j

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 14:09

Het punt is dat je dat niet voor een ander kunt bepalen. Hoe graag je dat ook wil, je komt altijd op een glijdende schaal terecht waarin je nooit met 100% vastomlijnde criteria kan stellen wie er wel en wie er geen kinderen mag krijgen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 14:11

Vjestagirl schreef:
Het punt is dat je dat niet voor een ander kunt bepalen. Hoe graag je dat ook wil, je komt altijd op een glijdende schaal terecht waarin je nooit met 100% vastomlijnde criteria kan stellen wie er wel en wie er geen kinderen mag krijgen.

Jawel dat vind ik wel. Iemand die niet eens voor zichzelf kan zorgen mag geen kind krijgen. Bijvoorbeeld meervoudig zwaar gehandicapte mensen, mensen met een zware verstandelijke beperking etc. Genoeg mensen met down die de prikpil krijgen hoor.

Je moet gewoon een kind beschermen tegen zulke ouders

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 14:13

Klopt. Maar voor een tiener die al zo begeleid woont is nooit in iemands voordeel. Later kan misschien prima.

En bij een vrouw waar al een kind uit huis is geplaatst weet je ook dat een toekomstig kind simpelweg de pineut is. Dan is 1 kind al teveel.
Maar 2 of meer Verschikkelijk dat daar niet wat aan gedaan word.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 14:14

Tja zij is geloof ik 20+ en hun milieu ziet het kind als een fantastisch plan.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 14:15

MarlindeRooz schreef:
Vjestagirl schreef:

Jawel dat vind ik wel. Iemand die niet eens voor zichzelf kan zorgen mag geen kind krijgen. Bijvoorbeeld meervoudig zwaar gehandicapte mensen, mensen met een zware verstandelijke beperking etc. Genoeg mensen met down die de prikpil krijgen hoor.

Je moet gewoon een kind beschermen tegen zulke ouders

Ja, alleen wat is dan een zware verstandelijke beperking? Waar ligt de grens daarvan? Wanneer is iets een medium zware beperking? En die zwaar beperkte persoon met goede periodes, mag die dan ook niet? Of iemand die (manisch) depressief is?

En wat is voor jezelf kunnen zorgen? Als je voor jezelf betaald is het goed? Want er zijn ook zat mensen die een bijstandsuitkering hebben zonder dat er zicht is dat ze daar ooit nog uit komen, daarvan zou je ook kunnen zeggen dat het verstandiger is als ze geen kinderen krijgen. Of mensen die ongezond eten, of teveel roken of drinken of die "Live, Love, Laugh" stickers op de muur hebben, of een bordje met "in dit huis"...

Juist doordat er zo veel variabelen zijn, kun je niet eenduidig zeggen "deze mensen wel, deze mensen niet", want er zijn altijd grensgevallen, en je komt wel aan iemands zelfbeschikkingsrecht

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 14:17

DuoPenotti schreef:
En bij een vrouw waar al een kind uit huis is geplaatst weet je ook dat een toekomstig kind simpelweg de pineut is. Dan is 1 kind al teveel.
.

En dit is dus pertinent niet waar. Er worden genoeg kinderen onterecht uit huis geplaatst of niet terug geplaatst vanwege 1 of andere kulreden.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 14:22

Genoeg of het komt wel eens voor....
Dat de vrouw/ familie in kwestie het kul vind geloof ik direct.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 14:27

Urbanus schreef:
DuoPenotti schreef:
.

En dit is dus pertinent niet waar. Er worden genoeg kinderen onterecht uit huis geplaatst of niet terug geplaatst vanwege 1 of andere kulreden.

Klopt, heel schrijnend. Aan de andere kant staat dan weer een Barbie. Of een vrouw die ik van dichtbij mee heb gemaakt en die 7(!!) kinderen terecht afgepakt heeft gekregen.

Het is moeilijk. Ik denk dat de zorginstellingen wel een punt hebben om verplicht anticonceptie voor te schrijven voor zolang de meiden/vrouwen daar onder daadwerkelijke behandeling zijn.

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 14:32

Een kennis van me is zwakbegaafd en heeft een grote ontwikkelingsachterstand. Kan nèt onder begeleiding op zichzelf wonen, maar meer ook niet.
Haar moeder heeft van de rechter toestemming gekregen om haar dochter te laten steriliseren.
Goede zaak imo.
(nou heeft ze toevallig ook geen actieve kinderwens, dus dat scheelt wel)

Ik heb een beetje dubbele gevoelens als het gaat om verplichte anticonceptie. Aan de ene kant ben ik van mening dat het recht van een kind op een goede start, een veilig thuis en liefhebbende ouders zwaarder weegt dan de wens om je voort te planten.
Ik heb wel enige moeite met hormonale anticonceptie omdat dat je echt mentaal kan verneuken, daar gaat een meisje met een moeilijk leven/start niet blijer of gelukkiger van worden.
Aan de andere kant zijn niet hormonale anticonceptievormen medische ingrepen (spiraaltje, sterilisatie) en dat vind ik in sommige gevallen veel te ver gaan, mits er ruimte is voor het betreffende meisje om later wel capabel te zijn (en dus niet als er simpelweg geen verbetering zit in de situatie omdat ze bijvoorbeeld zwakbegaafd is)

Uiteindelijk heb ik ook gewoon ontzettend veel moeite met wat hierboven ook al word genoemd, het is (bijna) áltijd de vrouw die opdraait voor het voorkomen van de zwangerschap.
Als mannen nou gewoon hun pielemuis in een regenjasje zouden steken of nog beter, hem gewoon helemaal in hun broek zouden houden, dan zou dat al zo veel ongewenste zwangerschappen schelen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 14:49

Ik zit in de trein bij een kind wat op de aller goorste manier chips zit te vreten (dit kun je geen eten meer noemen). Haar moeder is meer bezig met de telefoon dan met het kind.

Gelukkig raapt het kind wel alles wat ze op de grond laat vallen netjes op... om het vervolgens op te eten }:)