Nutteloze feitjes en rare/leuke weetjes

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 23:59

axel_1997 schreef:
Nog een leuk weetje over ver gaan in vega. Ik weet niet zeker of dit echt waar is. Maar er zijn boeddhisten die zo ver gaan dat ze met mondkapjes op leven om niet per ongeluk microben in te slikken. Elke keer dat ik daar aan denk vraag ik me af of ze de microben dan ook van het mondkapje schrapen en op kweek zetten. :+ Want met mondkapje en al in de verbrandingsoven is de microben ook geen lang leven beschoren.

Volgens mij was dat om geen mugjes en andere kleine beestjes in te slikken.
Microben is onmogelijk, dan kan je niks eten

Biebz

Re: Nutteloze feitjes en rare/leuke weetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 08:08

Kwam via een site net deze tegen:

New York ligt zuidelijker dan Rome.

In mijn hoofd klopte dat niet :')

Appeltje_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 08:13

Biebz schreef:
Kwam via een site net deze tegen:

New York ligt zuidelijker dan Rome.

In mijn hoofd klopte dat niet :')

Heh?

Grote error in mijn hoofd :')

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 08:41

Dat is best gek ja.. en wij liggen dus ter hoogte van Canada.. Komt het dan doordat de aardas schuin loopt dat het bij ons veel minder koud is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 09:58

8nnemiek schreef:
Dat is best gek ja.. en wij liggen dus ter hoogte van Canada.. Komt het dan doordat de aardas schuin loopt dat het bij ons veel minder koud is?
Wellicht dat het eraan bijdraagt, maar ik denk niet dat het de enige factor is. Er zijn zoveel dingen die daarin meespelen, van de geografie van het landschap tot de golfstromen in de oceanen. Kijk je bijvoorbeeld naar een plek als Kaapstad, als daar de wind vanaf Antarctica waait, is het er gewoon koud, ook ‘s zomers. :)) Geen sneeuw-kou, maar wel fris.

Over landen gesproken: Congo is in het echt ongeveer half zo groot als de VS.

meisje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 09:58

Rytir schreef:
Een goedkopere manier om extra vanille maak toe te voegen aan producten is het toevoegen van castoreum. Tegenwoordig veelal synthetisch maar in de volksmond: bevergeil :=

Echt goed voor de lijn dit topic!

Deze kwam ik op fb tegen;
Ze gebruiken visschubben bij het maken van de meeste lippenstiften.

(Of dat klopt weet ik niet met al die vegan producten wat ze tegenwoordig hebben)

Weet ook dat (vroeger) in labello’s enzo walvissenvet zat!

ista

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 10:09

Nutteloos feitje:

Er zijn meer vliegtuigen in de zee, dan onderzeeërs in de lucht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 10:17

ista schreef:
Nutteloos feitje:

En het aantal mensen dat ouder is dan jij neemt nooit toe. :D

Hij is leuk! :))

Appeltje_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 10:24

ista schreef:
Nutteloos feitje:

:') _O-

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 10:41

Mkango schreef:
ista schreef:
Nutteloos feitje:

En het aantal mensen dat ouder is dan jij neemt nooit toe. :D

Hij is leuk! :))

Dat hangt ervan af. Ze zeggen dat rokers sneller verouderen. Dat betekent dat je tijdens je leven door een flinke (maar in Nederland rap krimpende) groep mensen zult worden ingehaald.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 10:47

8nnemiek schreef:

Welnee (de aarde draait....).
De grootste factor is de warme golfstroom, en landklimaat/ zeeklimaat verschil.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 11:04

Over de aarde gesproken, die maakt een dubbele draaiende beweging. Net als een tol draait de aarde niet alleen om de as maar maakt de aarde ook nog een beweging die precessie genoemd wordt. Deze "wiebelende" ronddraaiende beweging duurt 26000 jaar.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 11:19

Ik bedoelde eigenlijk ook vooral de verschuiving van de Noordpool. Zo'n interessant fenomeen, maar ik heb me er nooit echt in verdiept. Ik meen dat er hier in Nederland ook lang lang geleden een landklimaat is geweest, en dat we ooit veel dichter op de Noordpool hebben gezeten.
En o ja, de zeestroom natuurlijk, dat ik daar niet aan dacht :+

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 11:24

Roodvos schreef:
Over de aarde gesproken, die maakt een dubbele draaiende beweging. Net als een tol draait de aarde niet alleen om de as maar maakt de aarde ook nog een beweging die precessie genoemd wordt. Deze "wiebelende" ronddraaiende beweging duurt 26000 jaar.

De azteken hadden dat al door en in hun kalender verwerkt. Een paar jaar geleden kwam zo'n cirkel ten einde, wat aanleiding was voor de zoveelste einde-der-tijden-theorie.

:D :D

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 11:30

Roodvos schreef:

Driedubbel dan, we draaien ook nog om de zon heen.

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 12:23

F_Orumster schreef:
Roodvos schreef:

Driedubbel dan, we draaien ook nog om de zon heen.

Vierdubbel. Met de zon draaien we ook nog om het midden van de melkweg heen :=

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 12:24

Das waar, en wie weet draait het hele universum :D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 12:25

ikke schreef:
Roodvos schreef:

De azteken hadden dat al door en in hun kalender verwerkt. Een paar jaar geleden kwam zo'n cirkel ten einde, wat aanleiding was voor de zoveelste einde-der-tijden-theorie.

Ik denk nog steeds dat hun steen gewoon te klein was om verder te werken. :+ (of dat ze uitgemoord zijn voor ze het konden af maken) en dat ze niet zozeer effectief het einde der tijden wilde voorspellen. :+

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 12:37

Ayasha schreef:
ikke schreef:

Ik denk nog steeds dat hun steen gewoon te klein was om verder te werken. :+ (of dat ze uitgemoord zijn voor ze het konden af maken) en dat ze niet zozeer effectief het einde der tijden wilde voorspellen. :+

Nee, volgens mij waren de Azteken gewoon 10 factoren verder dan wij maar het is toch erg knullig dat er stammen waren die dingen wisten waar "wij" nog nooit over nagedacht hebben. Dat kan niet, wij zijn superieur aan alles!

En daar ging het mis.......

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 12:42

Ja of ze hadden zo iets van 'Goed, we hebben 500 jaar vooruit gepland. Veel succes er mee. Over drie eeuwen leggen we de agenda's weer naast elkaar. :evaw:'

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 21:39

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 22:27

axel_1997 schreef:
Ja of ze hadden zo iets van 'Goed, we hebben 500 jaar vooruit gepland. Veel succes er mee. Over drie eeuwen leggen we de agenda's weer naast elkaar. :evaw:'

:D :D :D
:')

Schitterend!

Wijn wordt geklaard met vissenblazen.
Gelatine is gemaakt van merg en hierdoor zijn veel producten niet vegetarisch. Denk maar aan snoep (zoals gummiebeertjes), roomijs, gebak etc. Er komen wel steeds meer alternatieven.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 07:51

Commerciële wijn wordt meestal geklaard met een eiwit. Dat kan vislijm zijn (geen blaas, maar vislijm is gemaakt van vissenhuid) of gedroogd bloed (wat in de EU verboden is maar je wel in wijn kan tegenkomen van buiten de EU) of andere soorten eiwitten.
Hobbywijnmakers laten hun wijn vaak vanzelf klaren. Ik maak zelf al bijna 10 jaar wijn en laat hem altijd klaren zonder toevoeging.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 08:49

Ik lust plots geen wijn meer, hoezo dat is niet gewoon simpel gefermenteerd druivensap :\ .

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 09:23

Er kunnen veel middelen worden gebruikt; betoniet, gelatine, kiezelsol (die laatste twee worden vaak in combinatie gebruikt), melkeiwit of kippenei-eiwit.
Er zijn best wat merken die niet met dierlijke producten klaren, dan staat er op de fles dat het een veganistische wijn is.

Ik klaar mijn wijn zonder toevoegingen, maar dat duurt meestal een paar maanden, en commerciële wijnmakers nemen daar niet vaak de tijd voor.