Algemeen coronatopic #6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 17:49

Sheran schreef:
Ik vind het wel spannend hoor, met name omdat ik echt het idee heb dat we op een soort kantelpunt zitten van wel/niet een ontploffing qua besmettingen.
Op zich denk ik niet dat de contactberoepen een heel erg groot verschil maken qua besmettingen, maar het gaat weer tegelijk met de scholen en ik ben bang dat we dan, net als in augustus/september, weer over een paar weken met de gebakken peren zitten. Of zonder eigenlijk, want de horeca is dan vast nog niet open :P

Mogen het ook stoofperen zijn?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 17:50

Ann schreef:
@Sizzle
We hebben het natuurlijk ook al tig keer meegemaakt, een gezondheidscrisis van deze omvang.

Ja en?
Er bestaan opleidingen voor media communicatie, ik heb het idee dat dit tegenwoordig niet meer belangrijk is. Zelfs twitter is tegenwoordig een legitiem media voor overheden. Die snelle media en oepsie communicatie ben ik echt zat. Dat geldt trouwens niet specifiek voor 1 land.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 17:51

Het lijkt me erg lastig als je nu een onderneming hebt, en ik gun het ze wel hoor, dat ze open mogen. Maar voor de gewone mens, en puur voor mezelf gesproken, mogen ze nog heel lang dicht blijven, want sinds wanneer is je nagels laten doen of naar de kapper gaan belangrijker dan eenzaamheid tegengaan, geliefden kunnen bezoeken en de zorg ontlasten?

@Purny: stoofperen prima! :j

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 17:52

Sheran schreef:
Ik vind het wel spannend hoor, met name omdat ik echt het idee heb dat we op een soort kantelpunt zitten van wel/niet een ontploffing qua besmettingen.
Op zich denk ik niet dat de contactberoepen een heel erg groot verschil maken qua besmettingen, maar het gaat weer tegelijk met de scholen en ik ben bang dat we dan, net als in augustus/september, weer over een paar weken met de gebakken peren zitten. Of zonder eigenlijk, want de horeca is dan vast nog niet open :P

Je bent niet de enige die zich zorgen maakt.
Laatst bijgewerkt door Ann op 03-02-25 14:30, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 17:53

De grootste groep positieve gevallen word gevonden bij de 18-24 jarigen, waarschijnlijk ook meteen de reden dat daarvoor het onderwijs nog niet open gaat. En de kroegen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 17:57

Ann schreef:
@Shadow0, wat denk je dat de ondernemers die nu weer open kunnen liever hebben? 's Avonds een wandeling kunnen maken of weer inkomsten hebben voor hun gezin, huis of bedrijf?

Maar er zijn dus ook veel andere mensen dan ondernemers. Nu worden mensen en groepen steeds tegenover elkaar gezet. De ene groep wordt beperkt om in een andere groep dingen mogelijk te maken (maar ook mensen ziek te laten worden.) En doordat er steeds versoepeld wordt voor het echt kan en er tegelijkertijd niet ingezet wordt op snel (en kort!) handelen, wordt de chaos alleen maar voor iedereen groter.

Voor de avondklok begon was er al weinig onderbouwing dat het echt zinvol is, en sprak ik mijn zorgen uit dat die dan heel lang zou kunnen blijven. Maar toen werd er gezegd dat het vrijwel zeker maar tot 9 februari was, en bovendien dat het echt meteen weer gestopt zou worden zodra het kan omdat het een ingrijpende maatregel is. Nu is het 23 februari, vindt men blijkbaar dat er ruimte is, maar toch wordt de belofte niet nagekomen.

En.... ondernemers hebben natuurlijk alle reden om verontwaardigd te zijn, want dit is ook exact hoe er met hun mogelijkheden werd omgesprongen: nee echt, heel tijdelijk, we zitten er bovenop - en 3 maanden verder is er nog amper wat verbeterd en krijg je niet meer zicht op openen omdat het kan en goed geregeld is, maar alleen omdat er verkiezingen aankomen en er 'gedoe' komt.

Ik denk eigenlijk dat we allemaal wel wat beters verdienen, zowel de ondernemers als de mensen die wel last hebben van de avondklok.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 17:58

bigone schreef:
De grootste groep positieve gevallen word gevonden bij de 18-24 jarigen, waarschijnlijk ook meteen de reden dat daarvoor het onderwijs nog niet open gaat. En de kroegen.

Tenzij dit juist nu de grootste groep is omdat ze uit verveling met 20 man in 1 game-kelder zitten.
Dat plaatje is helaas niet helemaal duidelijk.
Wellicht zijn lange studie dagen juist een goed idee.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 18:26

Sheran schreef:

Jep, ik deel die angst heel sterk.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 18:29

secricible schreef:
Sheran schreef:

Jep, ik deel die angst heel sterk.

Die gebakken peren kan je vast laten thuisbezorgen!

Maar ja daar ben ik ook bang voor. Ben wel benieuwd naar de beargumentatie en verwachtingen, hopelijk zeggen ze er vanavond iets over. Vast wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 18:33

Winged schreef:
Economisch gezien heeft de avondklok ook niet het grootste effect. Ik ben blij dat ze prio geven aan de contactberoepen.

Precies dit :j

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 18:36

Ik hoop wel dat na 31 maart de avondklok er af kan. Zomertijd en avondklok is niet fijn. Ik vind vooral het kantelpunt voor het draagvlak een hele spannende. En de aankomende verkiezingen. De 3e golf maak ik me minder grote zorgen om.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 18:43

Ik ben bang dat ze net als de vorige keren te snel willen met versoepelingen. De basisscholen open was voor mij al een ding. Maar nu naast middelbaar ook nog contactberoepen vind ik een pittige.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 18:47

Coby schreef:
Ik ben bang dat ze net als de vorige keren te snel willen met versoepelingen. De basisscholen open was voor mij al een ding. Maar nu naast middelbaar ook nog contactberoepen vind ik een pittige.

Wanneer zijn de basisscholen ook al weer open gegaan?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 18:48

SusanH schreef:
Memories schreef:
Ik ben daar ook heel benieuwd naar. Als ik het goed heb is dat congres inmiddels 8 dagen geleden geweest, dus als daar veel mensen besmet zijn geraakt zou dat nu toch wel duidelijk moeten worden.

Ze hadden het nog over dat er diverse anderen getest waren, maar die wachtten nog op de uitslag. Die uitslag is nog niet naar buiten gebracht.

Net op nos dat er geen besmettingen zijn gekomen. In de liveblog.

@purny: 8/2.

purny

Re: Algemeen coronatopic #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 18:50

Dan zouden de besmettingen meer gestegen moeten zijn. Dus volgens mij is dit niet een grote haard

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 19:02

Ik vind het ook wel spannend, deze week waren er meer besmettingen dan vorige week en dan nu gaan versoepelen. Maar wel relatief kleine versoepelingen en strenge voorwaarden voor bijv kappers als ik het goed heb begrepen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 19:04

moonsparkle schreef:
Ik vind het ook wel spannend, deze week waren er meer besmettingen dan vorige week en dan nu gaan versoepelen. Maar wel relatief kleine versoepelingen en strenge voorwaarden voor bijv kappers als ik het goed heb begrepen.

Meer besmettingen maar ook veel meer tests. Percentueel gezien geen stijging iig. Maar de daling is er iig sowieso uit.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 19:08

purny schreef:
Coby schreef:

Wanneer zijn de basisscholen ook al weer open gegaan?

2 weken geleden. Hier wel duidelijk meer besmettingen daardoor onder leerlingen. Maar deze leerlingen worden nu ook meer getest dan eerder het geval was.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 19:09

secricible schreef:
moonsparkle schreef:

Meer besmettingen maar ook veel meer tests. Percentueel gezien geen stijging iig. Maar de daling is er iig sowieso uit.

Rioolwaternmeting pakt wel lager uit.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 19:11

Relaxed schreef:
Winged schreef:
Economisch gezien heeft de avondklok ook niet het grootste effect. Ik ben blij dat ze prio geven aan de contactberoepen.

Precies dit :j

De winkels (non food) kunnen ook open denk ik. Gewoon niet teveel mensen tegelijkertijd binnen, looproutes,verplichte maskertjes, hand ontsmetters bij de ingang en afstand houden + afgeschermde kassa's. Zo doen ze het hier.
Alleen de hele grote zaken zijn gesloten.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 19:14

bigone schreef:

Heb je daar een bron van? :)

Dat is de groep die volgens mij het minst de zorg belast n.a.v. besmetting. Als het waar is dat in deze groep de meeste positieve tests gedaan wordt, vind ik het absoluut terecht dat er versoepeld gaat worden.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 19:16

Het probleem is dat hun het weer kunnen overbrengen op ouderen

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 19:20

moonsparkle schreef:
Het probleem is dat hun het weer kunnen overbrengen op ouderen

Dat snap ik, maar alles dichthouden “om code zwart in de zorg te voorkomen” terwijl het grootste aantal besmettingen ligt in de groep die in 99% van de gevolgen de zorg op geen enkele manier belast zou ik niet te rechtvaardigen vinden. Helemaal nu een groot deel van de ouderen reeds gevaccineerd is en wordt. Ouderen die nog niet gevaccineerd zijn zullen in mijn ogen, net als ieder ander die weet tot de risicogroep te behoren, zelf ook een stukje verantwoordelijkheid moeten nemen om besmetting te voorkomen.

Sheran

Re: Algemeen coronatopic #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 19:25

Dat doen er al heel veel, het vervelende is dat je op een gegeven moment heel weinig meer kan doen om jezelf en anderen te beschermen als het zo losgaat met besmettingen.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 19:27

Sheran schreef:
Dat doen er al heel veel, het vervelende is dat je op een gegeven moment heel weinig meer kan doen om jezelf en anderen te beschermen als het zo losgaat met besmettingen.

Maar dat gaat het op het moment niet :)