Hoe nu verder met een verrasingsbaby.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 10:21

Rare man die een kind liever ontkend dan dat hij die zogenaamde 0,1% kans dat hij de vader is uitzoekt.
Dat heeft niet alleen iets met verantwoordelijkheid nemen te maken, maar zeg ook wel wat over je als mens. Geen aantrekkelijk mens..

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 10:29

Ik snap dat 'arm kind' eigenlijk niet zo :o

Kind is nu 2 maanden oud. Heeft geen idee wat een vader is, en dat gaat-ie de komende maanden nog niet weten ook. Tegen de tijd dat-ie wel wat meer benul krijgt kan z'n moeder allang een nieuwe relatie hebben, en dan is die man gewoon z'n vader.

Er zijn zat scenario's te bedenken waarom een kind z'n biologische vader niet kent:
a) vader is overleden
b) moeder weet niet wie vader is (anonieme zaaddonor toen dat nog mocht, kind van het Canadese bevrijdingsleger, zat mogelijkheden)
c) moeder weet het wel maar wil het niet vertellen (en dat kan hier uiteindelijk gewoon gebeuren)
d) pa kiest het hazepad en is onvindbaar
e) pa woont aan de andere kant van de wereld, is wel vindbaar maar denkt: fiets you, kom me maar halen (ja, die heb je er ook tussen zitten - niet iedere vent heeft vadergevoelens)

Er zijn ook scenario's te bedenken waarom een kind de eerste maanden tot zelfs jaren geen vader ziet:
a) pa zit op een booreiland
b) pa zit bij de marine/op de wilde vaart
c) pa knokt ergens in een oorlogsgebied
d) pa zit in de nor en moeder wil het kind daar niet heen meenemen

Toevallig ken ik een paar mannen die niet weten wie hun vader is.
Eén zal er nooit achter komen, z'n moeder is dood en heeft 't 'm nooit willen vertellen. Deel van z'n jeugd heeft-ie een stiefvader gehad waarmee de relatie niet goed was, desalniettemin adoreert hij z'n moeder en is het een uitgebalanceerde succesvolle vent geworden, zelf een goed huwelijk, kinderen én kleinkinderen.
De tweede kwam er pas na het overlijden van z'n moeder achter wie z'n vader was. Die bleek ondertussen ook overleden, maar er was wel nog een zus - z'n tante dus - waar hij nu leuk contact mee heeft. Ook een 'normale' man geworden, goed huwelijk, kinderen en ondertussen ook een kleinkind.
De derde was een verre achterneef van me die pas bij het hobbymatig uitzoeken van de stamboek er achter kwam dat-ie niet het kind van de man was die altijd had gezegd dat-ie z'n vader was.

Kortom, om nu te zeggen: arm kind, die mist zo vreselijk veel... Volgens mij kun je niet misssen wat je niet kent.
En ja, natuurlijk is het ideaalplaatje: en ze leefden nog lang en gelukkig. Maar iets minder ideaal betekent niet meteen een drama van de bovenste plank.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Hoe nu verder met een verrasingsbaby.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 10:32

Ik denk wel dat zelfs een baby het drama van nu voelt.
Kleine kinderen zijn erg goed in gevoelens opvangen.
Nu weten we natuurlijk niet hoe moeder thuis is, maar je kunt niet zomaar zeggen een kind krijgt er niets van mee.

De rest van je verhaal ga ik wel in mee, dat zeker. :j
Want hopelijk loopt moeder tegen een leuke kerel aan die een fijne papa gaat zijn voor het kindje.
Kans dat het beter gaat zijn dan deze slappe z.. is in ieder geval wel groot.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 10:38

Ibbel en DuoPenotti

Daar ben ik het idd ook wel mee eens hoor, wat jullie beiden zeggen. Ook dat is eigenlijk allemaal niet zo zwart/wit nee en de vader in beeld hebben, zeker met hoe het tot nu toe gaat en Als de vriend van TS de vader echt is, hoeft zeker niet perse beter te zijn. Het is gewoon overall een hele trieste situatie, waarin veel goed en vooral veel fout kan gaan, ongeacht hoe alles gaat uitlopen nog.

Maar ik ben idd ook van mening dat zelfs zo'n jonge baby zeker dingen oppikt al ja. Niet zo bewust als een ouder kind natuurlijk, maar als de moeder hier veel mee bezig is en veel stress ervaart in huis, is dat iets waar ook een jonge baby gewoon op kan reageren. Alleen heeft deze idd nog geen benul verder van de hele situatie. Ik hoop dat voor alle partijen dit gewoon alsnog nu een positievere draai mag gaan krijgen op alle fronten.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 10:41

Ik vind dit wel heel vreemd. Eerst is het zijn kind, dan was hij mogelijk onvruchtbaar en nu waren er ook nog anderen in het spel.

Je hoeft mij niet uit te leggen waarom je aan zo'n man blijft plakken, maar wat een theater joh.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 10:47

Ik heb mijn vader nooit gekend, is overleden toen ik 1 jaar oud was, mijn moeder heeft mij nooit willen vertellen wie hij was, dat heb ik via mijn zus moeten horen, op onderzoek uit gegaan en er achter gekomen wie hij was maar nooit in persoon. Heb ik er wat aan gemist? Ik weet het niet, mijn moeder heeft mij voor zover zij kon een goede jeugd en opvoeding gegeven. Vind ik het jammer? Ergens wel maar dan nog had ik hem niet kunnen leren kennen want hij leeft tenslotte niet meer.
Het is tegenwoordig vrij normaal om door 1 ouder opgevoed te worden, meer dan vroeger in mijn tijd.

Het blijft jammer dat toen er nog sprake was van contact dat er toen niet is doorgepakt in met maken van beslissingen. Voorlopig zal dat er niet in zitten denk ik als ik het hier zo lees.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 10:59

Tiggs schreef:
Arm, arm kind...

Ik snap niet dat je vriend zo passief is hierin. Voor mij zou dat (nog los van het feit dat hij mogelijk een kind heeft) een gigantische afknapper zijn.

Sowieso vreemd dat twee volwassenen het belang van het kind (die er zelf niks aan kan doen dat het bestaat) niet voorop stellen. Dat is echt een no-go.

Verder: wat moet je met zo'n struisvogels. Als hij hier al zo mee omgaat, dan weet ik niet wat voor kleine dingen hij dan gewoon maar doet of negeert. Ik zou zeggen rode vlag. Maar hey.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 11:06

Ibbel schreef:

Kind is nu 2 maanden oud. Heeft geen idee wat een vader is, en dat gaat-ie de komende maanden nog niet weten ook. Tegen de tijd dat-ie wel wat meer benul krijgt kan z'n moeder allang een nieuwe relatie hebben, en dan is die man gewoon z'n vader.

Er zijn zat scenario's te bedenken waarom een kind z'n biologische vader niet kent:
a) vader is overleden
b) moeder weet niet wie vader is (anonieme zaaddonor toen dat nog mocht, kind van het Canadese bevrijdingsleger, zat mogelijkheden)
c) moeder weet het wel maar wil het niet vertellen (en dat kan hier uiteindelijk gewoon gebeuren)
e) pa woont aan de andere kant van de wereld, is wel vindbaar maar denkt: fiets you, kom me maar halen (ja, die heb je er ook tussen zitten - niet iedere vent heeft vadergevoelens)

Er zijn ook scenario's te bedenken waarom een kind de eerste maanden tot zelfs jaren geen vader ziet:

Eén zal er nooit achter komen, z'n moeder is dood en heeft 't 'm nooit willen vertellen. Deel van z'n jeugd heeft-ie een stiefvader gehad waarmee de relatie niet goed was, desalniettemin adoreert hij z'n moeder en is het een uitgebalanceerde succesvolle vent geworden, zelf een goed huwelijk, kinderen én kleinkinderen.
De tweede kwam er pas na het overlijden van z'n moeder achter wie z'n vader was. Die bleek ondertussen ook overleden, maar er was wel nog een zus - z'n tante dus - waar hij nu leuk contact mee heeft. Ook een 'normale' man geworden, goed huwelijk, kinderen en ondertussen ook een kleinkind.
De derde was een verre achterneef van me die pas bij het hobbymatig uitzoeken van de stamboek er achter kwam dat-ie niet het kind van de man was die altijd had gezegd dat-ie z'n vader was.

Kortom, om nu te zeggen: arm kind, die mist zo vreselijk veel... Volgens mij kun je niet misssen wat je niet kent.
En ja, natuurlijk is het ideaalplaatje: en ze leefden nog lang en gelukkig. Maar iets minder ideaal betekent niet meteen een drama van de bovenste plank.

Over bagatelliseren gesproken..
Hoe kan jij nou weer voor een kind bepalen hoeveel schade dit hem/haar gaat toebrengen?
Heel fijn dat jouw collega succesvol is, succesvol betekend niet gelukkig. Een vaderfiguur is belangrijk bij de opvoeding van een kind.

vevinaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 11:09

Ibbel schreef:

a) vader is overleden

Ik vind niet dat je je kind kan voorliegen wie de biologische vader is. Ik zelf ben van een anonieme zaaddonor en heb pas op mijn 18e gehoord dat mijn vader dus niet mijn biologische vader is. Ja als ze niks hadden verteld had ik het ook nooit geweten maar ik vind dat een kind gewoon recht heeft op de waarheid ;)

Ik zou als TS zijnde dan ook mijn partner dwingen om die test te doen. Dit is niet iets wat je maar naast je neerlegt als het je te moeilijk wordt.

Edit: voor mij heeft het wel veel gedaan dat ik niet wist wie mijn zaaddonor was. Ben (met succes) dan ook opzoek gegaan naar mijn zaaddonor ondanks dat ik met een geweldige vader ben opgegroeid.
Laatst bijgewerkt door vevina op 03-03-21 11:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 11:09

Ibbel schreef:

Ik bedoel vooral dat ik vooralsnog weinig vertrouwen heb in de toekomst voor dat kind, niet eens zozeer om de vraag of er wel of geen vader in beeld is, maar om hoe dit allemaal gaat. Het klinkt niet alsof ze stabiele ouder(s) heeft...

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 11:10

Shaggy09 schreef:
Hoe kan jij nou weer voor een kind bepalen hoeveel schade dit hem/haar gaat toebrengen?
Heel fijn dat jouw collega succesvol is, succesvol betekend niet gelukkig. Een vaderfiguur is belangrijk bij de opvoeding van een kind.

Ter verdere info: deze mannen zijn ook nog gelukkig.

Ik bagatelliseer niet, ik relativeer. En dat kan en mag ik net zo goed als al het dramatiseren van hoe vréselijk dat kindje niet gaat opgroeien zonder vader.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 11:15

vevina schreef:
Ja als ze niks hadden verteld had ik het ook nooit geweten maar ik vind dat een kind gewoon recht heeft op de waarheid ;)

Edit: voor mij heeft het wel veel gedaan dat ik niet wist wie mijn zaaddonor was. Ben (met succes) dan ook opzoek gegaan naar mijn zaaddonor ondanks dat ik met een geweldige vader ben opgegroeid.

Maar je mist pas wat als je wéét dat je iets mist. Dat is mijn punt. Er zijn echt meer dan genoeg mensen van wie de 'stamboom' niet klopt. Was er niet eens in de UK een onderzoek gedaan waarbij bleek dat van 10% van de bevolking de vader niet de vader bleek te zijn? Zoiets, kan zelfs een hoger percentage zijn geweest.

En we liegen kinderen dagelijks voor. Van de tandenfee tot en met Sinterklaas, van watermonsters om te voorkomen dat ze verzuipen in de sloot tot 'scissorman' om duimzuigen af te leren. Om alle "mama heeft even geen tijd' ipv "ik heb geen zin" maar niet eens op te noemen. En ja, dat is een andere orde, maar 'de waarheid' is nogal een rekbaar begrip.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 11:17

Ibbel schreef:
Shaggy09 schreef:

Ter verdere info: deze mannen zijn ook nog gelukkig.

Ik bagatelliseer niet, ik relativeer. En dat kan en mag ik net zo goed als al het dramatiseren van hoe vréselijk dat kindje niet gaat opgroeien zonder vader.

Ik dramatiseer niks, het is gewoon feitelijk bewezen dat de rol van een vaderfiguur een cruciale rol heeft in de opvoeding.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 11:23

Maar een vaderfiguur hoeft niet per se een vader te zijn, dat kan ook een oom zijn, een opa of een goede vriend.

Ik maak me meer zorgen om de instabiele volwassenen die zich rondom het kind verzamelen. Een moeder die geen cent te makken heeft en er een potje van maakt, een mogelijke vader die moeilijk doet over 200 euro en daarna z'n kop in het zand steekt, gedoe gedoe.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 11:23

4 handen op één buik materiaal. :=

vevinaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 11:25

Ibbel schreef:
vevina schreef:
Ja als ze niks hadden verteld had ik het ook nooit geweten maar ik vind dat een kind gewoon recht heeft op de waarheid ;)

Maar je mist pas wat als je wéét dat je iets mist. Dat is mijn punt. Er zijn echt meer dan genoeg mensen van wie de 'stamboom' niet klopt. Was er niet eens in de UK een onderzoek gedaan waarbij bleek dat van 10% van de bevolking de vader niet de vader bleek te zijn? Zoiets, kan zelfs een hoger percentage zijn geweest.

En we liegen kinderen dagelijks voor. Van de tandenfee tot en met Sinterklaas, van watermonsters om te voorkomen dat ze verzuipen in de sloot tot 'scissorman' om duimzuigen af te leren. Om alle "mama heeft even geen tijd' ipv "ik heb geen zin" maar niet eens op te noemen. En ja, dat is een andere orde, maar 'de waarheid' is nogal een rekbaar begrip.

Ik vind persoonlijk dan weer dat je je kind niet kan voorliegen over zijn eigen ouders. En nee het kind zou het niet missen of erg in hebben als het hiervan niet op de hoogte is. Maar zo een groot geheim vind ik wel heel anders dan een Sinterklaas of tandenfee. Ook denk ik dat het voor de opvoed papa erg moeilijk gaat worden om dit geheim te houden aangezien hij dus nooit de eerste maanden heeft meegekregen van dit kind (in het geval dan dat er dus sprake gaat zijn van een vaderfiguur).

Eerlijk zijn naar het kind lijkt mij persoonlijk de beste keuze maar dan is het wel van belang dat de daadwerkelijke vader boven tafel komt.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 11:28

Sinds wanneer bestaan die dna-tests eigenlijk? In mijn jeugd heb ik nooit iets over een dergelijke mogelijkheid vernomen,terwijl het hier besproken probleem van wie de vader is toen ook al vrij algemeen voorkwam.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 11:36

anjali schreef:
Sinds wanneer bestaan die dna-tests eigenlijk? In mijn jeugd heb ik nooit iets over een dergelijke mogelijkheid vernomen,terwijl het hier besproken probleem van wie de vader is toen ook al vrij algemeen voorkwam.
Ik dacht ergens in de jaren 80

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 11:38

Voor de DNA test werd er naar bloedgroepen gekeken, toen kon er dus ook wel al wat. En de DNA-tests uit de jaren 80 waren ook nog niet erg betrouwbaar.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 11:39

anjali schreef:

Misschien weet Google dat?

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 11:40

MarcoBorsato schreef:
Maar een vaderfiguur hoeft niet per se een vader te zijn, dat kan ook een oom zijn, een opa of een goede vriend.

Ik maak me meer zorgen om de instabiele volwassenen die zich rondom het kind verzamelen. Een moeder die geen cent te makken heeft en er een potje van maakt, een mogelijke vader die moeilijk doet over 200 euro en daarna z'n kop in het zand steekt, gedoe gedoe.

Ja, dit! Helemaal.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 11:42

MarcoBorsato schreef:

+1

Als je de moeder eens bekijkt via Facebook, moet je je afvragen als ze goed genoeg voor zichzelf kan zorgen moet je nagaan als er een kind in het spel is.
Hoop voor het kind dat ze een stabiele omgeving om der heen heeft.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 11:46

Alja, ik vind het dan weer een brug te ver om zo'n bericht te schrijven.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 11:46

Tja, en dan komt de moeder van het kind volgende jaar de perfecte man tegen, die dit kind in de armen sluit, en alles komt alsnog goed.

Enige probleem dat je dan nog kunt krijgen is dat het kind tegen dat-ie 18 is thuiskomt met z'n halfzus, maar die kans is nou ook weer niet zo groot. (Woe is me - shame and scandal in the family :)ddd )

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 11:50

Ibbel schreef:
Tja, en dan komt de moeder van het kind volgende jaar de perfecte man tegen, die dit kind in de armen sluit, en alles komt alsnog goed.

Enige probleem dat je dan nog kunt krijgen is dat het kind tegen dat-ie 18 is thuiskomt met z'n halfzus, maar die kans is nou ook weer niet zo groot. (Woe is me - shame and scandal in the family :)ddd )

Jammer van je houding. Een vaderfiguur sprak ik over, dus of dat de biologische vader is of een ander mannelijke figuur maakt niet uit. Vind alleen dat jij niet voor anderen kan bepalen hoe zeer zij iemand missen of nodig hebben.