Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
M_D_H schreef:Je kan de waarheid brengen als een olifant in een porseleinen kast, of met takt brengen.
Beide is nog steeds de waarheid, het is aan de brenger of deze graag mensen kwetst of niet...
Qimm schreef:Zonder in achtneming met het gevoel van de ander de waarheid serveren vind ik zéker geen grote schoonheid maar gewoon poedersuiker. Waarom zou je een vervelend gesprek expres vervelender maken terwijl dat helemaal niet nodig is?
Jis_ schreef:Maar het ging er naar mijn idee om hoe je het brengt. Waarom zou dat lomp moeten als je weet dat je partner daar van dicht klapt.
present schreef:Qimm schreef:Zonder in achtneming met het gevoel van de ander de waarheid serveren vind ik zéker geen grote schoonheid maar gewoon poedersuiker. Waarom zou je een vervelend gesprek expres vervelender maken terwijl dat helemaal niet nodig is?
Waarom zou je het minder vervelend maken en de ander sparen? Ik ben een volwassen mens en ik vertrouw erop dat ik kan omgaan met wat een ander tegen mij zegt. Ik vind het ergens zelfs beledigend als die ander meent dat hij zich moet inhouden. Voor veel mensen is dat misschien een extreem standpunt en ik vind het ook niet erg om me aan te passen, maar dit is hoe ik er zelf naar kijk. Elkaar een spiegel voor kunnen houden vind ik een uiting van liefde. Dat niet doen omdat de ander het niet waardeert is dat natuurlijk net zo goed.
present schreef:Waarom zou je het minder vervelend maken en de ander sparen? Ik ben een volwassen mens en ik vertrouw erop dat ik kan omgaan met wat een ander tegen mij zegt. Ik vind het ergens zelfs beledigend als die ander meent dat hij zich moet inhouden. Voor veel mensen is dat misschien een extreem standpunt en ik vind het ook niet erg om me aan te passen, maar dit is hoe ik er zelf naar kijk.
Citaat:Elkaar een spiegel voor kunnen houden vind ik een uiting van liefde. Dat niet doen omdat de ander het niet waardeert is dat natuurlijk net zo goed.
Citaat:Mensen houden helemaal niet zo van eerlijke mensen.
Qimm schreef:Omdat ik van die ander houd, en zelfs als ik boos ben wil ik die geen onnodig veel pijn doen door ongefilterd mijn gal te spuien. Maar goed, zo veel mensen zo veel manieren.
Cer schreef:present schreef:Elkaar een spiegel voor kunnen houden vind ik een uiting van liefde. Dat niet doen omdat de ander het niet waardeert is dat natuurlijk net zo goed.
Elkaar een spiegel voorhouden een uiting van liefde, dat weet ik niet. Het ligt er helemaal aan hoe je het doet.. Eigenlijk is deze hele zin voor mij een beetje een raadsel...
En ik snap zelf niet zo goed dat het lijkt alsof er mensen zijn die niet zonder conflict met hun partner kunnen praten? Ik voel dat helemaal niet als inhouden, ik hoef me niet in te houden omdat die manier van communiceren niet eens bij mij opkomt... het gaat bij ons dmv vragen, opmerken, luisteren, goed formuleren etc... En daar hoeft echt niet over nagedacht te worden, dat gaat heel vloeiend..
Maar ik ben wel benieuwd.. is er een voorbeeld (fictief ofzo) van wat iemand dan zou willen zeggen, maar niet zegt om iemand niet te confronteren? Ik weet echt niet in welke richting ik dat moet bedenken namelijk
present schreef:MarcoBorsato schreef:Maar gaat het nog om de ware liefde nu of om de waarheid te zeggen?
Ik vind jou echt geweldig.
Cer schreef:Nja ik weet t niet hoor.. juist MarcoBorsato hoort in deze te weten waar het over gaat, als het gaat om Ware Liefde of de Waarheid...
Huertecilla schreef:Jis_ schreef:Maar het ging er naar mijn idee om hoe je het brengt. Waarom zou dat lomp moeten als je weet dat je partner daar van dicht klapt.
´Iets bespreken´ kan ook goéd nieuws zijn.
Evalueren houdt ook in dat wat wél goed gaat en dat accentueren verrijkt/verbetert/verdiept/verweetikveelwat de relatie.
Iets veranderen, bijsturen kán een ´slecht nieuws´ ding zijn.
Helemaal als dt de grenzen betreft van wat je samen overeengekomen bent. Helemáál helemaal als je weet dat de partner er uitgesproken over is.
Dan wordt het makkelijk vermijden van een lastige situatie nú wat weer een valkuil is leidend tot bedrog een kruising verderop.
Toch beter nú even door de zure appel van mogelijk een partner die iets niet leuk vindt heen bijten. Of uiteraard anderson; zélf iets aanslingeren van wat je weet dat je het niet leuk gaat vinden.
Een hoge drempel van bespreekbaarheid is haast een programmeren van bedrog. Dat geldt voor beiden!
MarcoBorsato schreef:Maar gaat het nog om de ware liefde nu of om de waarheid te zeggen?