Corona, Wetenschap & Discussie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Re: Corona, Wetenschap & Discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 08:32

Buiten levensmiddelen en diervoeding is niets open, ook geen horeca. Ik ben duidelijk al te lang uit m‘n ritme om nog duidelijk te schrijven _O-
Dus alles dicht (ook de grens) maar mensen mogen wel gewoon naar buiten. Bedrijven moeten hun eigen beleid voeren, net als in andere landen.
Ik kan ook gewoon naar mijn paard gelukkig.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 09:06

Je hebt het over lichte maatregelen, maar tot nu toe lees ik daar eigenlijk weinig van.

In Nederland is het advies thuiswerken, maar dat is geen verplichting. Verder zijn de winkels grotendeels open, alleen eetgelegenheden niet.

Kelan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 09:22

Ik denk dat de maatregelen in Zwitserland min of meer overeenkomen met die in NL.
En dat zijn lichte maatregelen vergeleken bij bv Frankrijk, Italie en Spanje. Daar mogen mensen echt niet naar buiten.

Maar goed, dat is allemaal niet heel wetenschappelijk (wat eigenlijk het onderwerp van dit topic is).

Om het daar weer een beetje heen te krijgen: ik vraag me af, zijn er bv al onderzoeken naar het verschil in resultaten in van de verschillende aanpakken?
Belgie en NL pakken het anders aan, (lockdown vs beperkingen) en zijn daar ongeveer tegelijkertijd mee begonnen, maar zitten qua curve van besmettingen en overledenen eigenlijk op dezelfde curve.
Of zou anders testen / anders registreren het vergelijken eigenlijk niet mogelijk maken.
Laatst bijgewerkt door Kelan op 02-04-20 09:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 09:22

NL is inderdaad de minst beperkte van EU landen.
In verhouding tot onze buurlanden zijn we weinig begrenst. Thuiswerken is inderdaad advies, geen plicht. Veel van onze directe collega‘s in buurlanden of in Ierland mogen amper nog hun huis uit.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 09:30

Dat geldt ook voor Frankrijk waar een heuse lock down is. We mogen alleen de 1ste levensmiddelen kopen, arts of apotheek gaan, alleen naar het werk als het niet via internet kan en zeer essentieel is , scholen zijn dicht, alles is dicht, grenzen gesloten en we mogen in een cirkel met een papier (tijd en datum ingevuld + adres naam etc) en paspoort op straat binnen een cirkel van 1 km maximaal een uur en alleen.
MAAR
Ik was 4 weken geleden in Breda, binnen de haard waar al vrijwillige aanbevelingen golden, en er was toen al niemand op straat en in het restaurant zat bijna niemand meer (mocht wel nog). In Frankrijk was geloof ik 2 weken geleden de 1ste lock down, nog niet zo streng, en mensen hielden zich amper of niet eraan. En dan heb ik het puur als het gaat om de waarneming.
Dus wij zitten voornamelijk thuis, doen eigenlijk amper of niets meer ook al heb ik de afgelopen jaar uren buiten gereden zonder iemand hier tegen te komen. Nu doe ik dat niet meer want dat is strafbaar en ik wil de politie ook geen extra werk geven vanwege burgerlijke ongehoorzaamheid.

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 09:35

Wat ik me afvraag, weet iemand of er al resultaten zijn van Sanquin over immuniteit? En zijn er ergens cijfers van het aantal Nederlanders die genezen zijn en/of mensen die het ziekenhuis alweer verlaten hebben? Op het RIVM vind ik voornamelijk cijfers van het aantal besmettingen (die vind ik nietszeggend ivm het beperkte aantal tests), het aantal ziekenhuisopnames, IC-opnames en doden (ook dodenaantal vind ik niet heel informatief omdat er genoeg mensen voor kiezen niet behandeld te worden).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 09:39

s1993 schreef:
Wat ik me afvraag, weet iemand of er al resultaten zijn van Sanquin over immuniteit? En zijn er ergens cijfers van het aantal Nederlanders die genezen zijn en/of mensen die het ziekenhuis alweer verlaten hebben? Op het RIVM vind ik voornamelijk cijfers van het aantal besmettingen (die vind ik nietszeggend ivm het beperkte aantal tests), het aantal ziekenhuisopnames, IC-opnames en doden (ook dodenaantal vind ik niet heel informatief omdat er genoeg mensen voor kiezen niet behandeld te worden).

Ze gaan in april pas starten had ik gelezen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 09:39

En geldt dat voor alleen de officieel getesten deze oproep eigenlijk?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 09:44

karuna schreef:

Er is geen oproep gedaan, Sanquin gaat bloed- en plasmadonoren testen. Individuele uitslagen worden niet gegeven, het gaat erom te kijken hoe ver het al verspreid is.
https://www.sanquin.nl/artikelen/nieuws ... immuniteit

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 09:48

Marie_Anne schreef:
s1993 schreef:

Ze gaan in april pas starten had ik gelezen.

Oh, ik had het opgevat als in april de eerste uitslagen (en het is net april geworden ;) ). Nog even geduld dus!

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-20 10:49

Ander onderwerp dan hierboven.

Wel iets dat -wanneer dit meer bekendheid krijgt- mogelijk eea aan gevolgen gaat hebben.

Ik las dit artikel;
https://sciencestories.in/2020/04/01/coronavirus-infects-cats/?fbclid=IwAR0zaOGc74SG1SEufFtndBUVigNlTg0fjC9bBCEVVUJURC3xYUXKSjS6Ud8

Ik zocht de bron waarnaar verwezen wordt op:
https://www.biorxiv.org/content/10.1101/2020.03.30.015347v1.full.pdf+html

Het is een heel klein en beperkt onderzoek.

Maar op het eerste oog lijkt het wel degelijk uitgevoerd.
En neem ik de voorlopige resultaten (het is nog níet peer reviewed) wel aan voor redelijk waarschijnlijk waar.

Ik ben benieuwd hoe jullie dit zien.

(En ik ben oprecht bang voor de mogelijke implicaties als dit wijdverspreid in de verschillende media komt, omdat ik bang ben dat mensen onnodige en te snelle conclusies kunnen gaan trekken en er mogelijk op onverstandige wijze naar handelen. Ik schrijf het bewust even niet te letterlijk op, nu nog. Mensen die het onderzoek lezen begrijpen denk ik wat ik bedoel.)

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 11:02

Femke_Tweety schreef:
Ander onderwerp dan hierboven.

Wel iets dat -wanneer dit meer bekendheid krijgt- mogelijk eea aan gevolgen gaat hebben.

Ik las dit artikel;
https://sciencestories.in/2020/04/01/coronavirus-infects-cats/?fbclid=IwAR0zaOGc74SG1SEufFtndBUVigNlTg0fjC9bBCEVVUJURC3xYUXKSjS6Ud8

Ik zocht de bron waarnaar verwezen wordt op:
https://www.biorxiv.org/content/10.1101/2020.03.30.015347v1.full.pdf+html

Het is een heel klein en beperkt onderzoek.

Maar op het eerste oog lijkt het wel degelijk uitgevoerd.
En neem ik de voorlopige resultaten (het is nog níet peer reviewed) wel aan voor redelijk waarschijnlijk waar.

Ik ben benieuwd hoe jullie dit zien.

(En ik ben oprecht bang voor de mogelijke implicaties als dit wijdverspreid in de verschillende media komt, omdat ik bang ben dat mensen onnodige en te snelle conclusies kunnen gaan trekken en er mogelijk op onverstandige wijze naar handelen. Ik schrijf het bewust even niet te letterlijk op, nu nog. Mensen die het onderzoek lezen begrijpen denk ik wat ik bedoel.)

Mag hopen dat mensen hun katten binnenshuis gaan houden, vind het een akelig idee dat besmette katten het wellicht ook weer verder kunnen verspreiden. Dat huisdieren de ziekte mogelijk van hun baasje oplopen vind ik geen probleem zolang ze hun huisdier maar binnen houden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 11:09

Ik vraag me dan af, wilde katten? Of gewone huiskatten. Want de kattenpopulatie in China, waar ze als voeding worden gezien moet zich op een totaal andere manier in leven houden dan onze huiskatten.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 11:09

Marie_Anne schreef:
karuna schreef:

Er is geen oproep gedaan, Sanquin gaat bloed- en plasmadonoren testen. Individuele uitslagen worden niet gegeven, het gaat erom te kijken hoe ver het al verspreid is.

Ik begreep uit de persconferentie dat Sanquin met Erasmus samenwerkt hiervoor?

En het RIVM heeft wel een oproep gedaan, onder een beperkte groep:
https://www.rivm.nl/pienter-corona-studie
Ik heb de brief gezien die ze hiervoor hebben verzonden.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 11:34

Over die corona en katten: er is nog veel bias.
Katten zijn gekend gevoelig voor coronavirussen en ook bijna altijd drager. FIP bij katten is ook een coronavirus, deze ziekte komt enkel bij katten voor.
Dus corona vinden op katten is geen kunst, of ze het ook verspreiden is nog geen bewijs voor.
De katten die positief getest waren op covid19 leefden bij besmette mensen maar waren zelf gezond. De staalname was in sommige gevallen ook wel knullig te noemen.
De kat die bvb aan de universiteit van Luik positief bevonden werd, was dus de huiskat van een besmet persoon. Die maakte zich zorgen over haar kat en heeft op aanraden van haar dokter zèlf een meststaal van de kat opgestuurd naar de universiteit van Luik. Die hebben daar dan idd covid19 in gevonden. De kat zelf is dus nooit door een medisch geschoold persoon onderzocht of getest maar door de (besmette) eigenaresse zelf, goeiemorgen mogelijke kruisbesmetting en bijgevolg waardeloze uitkomst van het onderzoek.

Met die honden in China was het hetzelfde verhaal. Ze konden idd het virus terugvinden in hun neus, maar die honden leefden in besmette omgevingen.

Tot nader order is er geen bewijs dat het virus via huisdieren verspreid kan worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 11:57

veerledec schreef:
Marie_Anne schreef:

Ik begreep uit de persconferentie dat Sanquin met Erasmus samenwerkt hiervoor?

En het RIVM heeft wel een oproep gedaan, onder een beperkte groep:
https://www.rivm.nl/pienter-corona-studie
Ik heb de brief gezien die ze hiervoor hebben verzonden.

Volgens mij loopt er een aantal studies naast elkaar. Die van het Erasmus ( ism Sanquin) is met genezen patiënten en richt zich op een geneesmiddel. Sanquin doet onderzoek naar de verspreiding en noemt nadrukkelijk dat mensen zich niet op kunnen geven. Dat Pienter-onderzoek kende ik nog niet.
https://amazingerasmusmc.nl/actueel/pla ... n-gezocht/

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 12:21

Thioro schreef:
Katten zijn gekend gevoelig voor coronavirussen en ook bijna altijd drager. FIP bij katten is ook een coronavirus, deze ziekte komt enkel bij katten voor.
Dus corona vinden op katten is geen kunst, of ze het ook verspreiden is nog geen bewijs voor.
De katten die positief getest waren op covid19 leefden bij besmette mensen maar waren zelf gezond. De staalname was in sommige gevallen ook wel knullig te noemen.
De kat die bvb aan de universiteit van Luik positief bevonden werd, was dus de huiskat van een besmet persoon. Die maakte zich zorgen over haar kat en heeft op aanraden van haar dokter zèlf een meststaal van de kat opgestuurd naar de universiteit van Luik. Die hebben daar dan idd covid19 in gevonden. De kat zelf is dus nooit door een medisch geschoold persoon onderzocht of getest maar door de (besmette) eigenaresse zelf, goeiemorgen mogelijke kruisbesmetting en bijgevolg waardeloze uitkomst van het onderzoek.

Met die honden in China was het hetzelfde verhaal. Ze konden idd het virus terugvinden in hun neus, maar die honden leefden in besmette omgevingen.

Tot nader order is er geen bewijs dat het virus via huisdieren verspreid kan worden.

Waarvoor veel dank. Is een helder stuk en goed uitgelegd. Fijn dat je dit volgt voor ons.
Mijn paard deed ook een niesje van de week :oo en toen moest ik ook aan dit kattenverhaal denken. Het bleef bij één niesje := die ik normaal niet eens opgemerkt zou hebben. Wat dat betreft is het wel een rare tijd waarin hele andere zaken opeens opvallen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 13:04

@Pien,Er bestaat ook zoiets als een equine corona virus, dat is een andere,geen cov-19.Er zijn heel veel verschillende corona virussen.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 13:55

Thioro schreef:

Hierover heeft 'mijn' dierenarts vandaag wat gepubliceerd op haar website. Het gaat weliswaar over fretten, maar dat kan juist interessanter zijn. Fretten lijken meer op mensen in dit opzicht dan katten. Zij heeft het kort samengevat voor fretten:
https://www.frettenkliniek.nl/fretten-e ... s-covid-19

Hierin staat ook een link naar het onderzoek hierover.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 14:12

En ook daar staat dat in dit geval fretten inderdaad drager kunnen zijn maar dat er geen bewijs is dat ze het kunnen overdragen op mensen.
Ze kunnen het krijgen van mensen maar lijken verder een dood spoor voor het virus qua verdere verspreiding.

Er zijn idd honderden coronavirussen Pien, bij alle diersoorten, variërend van inoffensief tot dodelijk.
We hebben nu helaas een zeer vervelende variant voor ons rondwaaien.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 14:19

Klopt dat vertelde iemand ook vd week op tv. Deze viroloog, vrouw onderzoekt al jaren allerlei soorten coronavirussen en vertelde ook dat deze nog tamelijk mild is. Zij blijkt al jaren geleden gewaarschuwd te hebben voor een pandemie daar mensen en dieren steeds dichter op elkaar wonen.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 14:27

Als ze die katten opeten misschien wel.
Anders niet.

Het is bij gedomesticeerde dieren vooral bij kalfjes en varkens dat corona snel kan verspreiden (de diarree variant) maar goed die zitten vaak ook een beetje veel bij elkaar.

Net als mensen.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 14:37

@Thioro, ik heb mijn bericht verwijderd omdat dit een wetenschappelijk topic is en er nog erg weinig bekend is op dat gebied.

Mijn senior hondjes hebben gezondheidsissues en ik ben bang dat als ze bijvoorbeeld de ontlasting van besmette katten eten in onze tuin, ziek worden en dit niet te boven komen.

Jadeleigh263

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 20:32

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-20 20:36