Het grote röntgen topic! (dieren & mensen)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 12:51

xRoossie95 schreef:
Inderdaad nagevraagd bij de dierenarts en zoals sommige al zeiden; het zijn kraakbeenkapjes en ze horen daar :D

Dat klopt, dat weet ik ook. Maar ik zie bij de eerste foto toch echt KS (zeker bij de eerste 2 spinaaluitsteeksels) en verderop mogelijk. Maar de foto's zijn echt van heel, heel slechte kwaliteit. Onbeoordeelbaar. Alleen het eerste stukje kun je redelijk beoordelen.
Ik snap ook echt niet waarom de veearts op het keuringsrapport zet "geen KS" Als er geen bemerkingen zijn, zijn er geen bemerkingen en zet je dat niet op het keuringsrapport. Heel erg vreemd vind ik dat.
Ik zou de foto's van de rug opnieuw laten maken. Durf te wedden dat er KS zit.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 13:10

Babootje schreef:
xRoossie95 schreef:
Inderdaad nagevraagd bij de dierenarts en zoals sommige al zeiden; het zijn kraakbeenkapjes en ze horen daar :D

Dat klopt, dat weet ik ook. Maar ik zie bij de eerste foto toch echt KS (zeker bij de eerste 2 spinaaluitsteeksels) en verderop mogelijk. Maar de foto's zijn echt van heel, heel slechte kwaliteit. Onbeoordeelbaar. Alleen het eerste stukje kun je redelijk beoordelen.
Ik snap ook echt niet waarom de veearts op het keuringsrapport zet "geen KS" Als er geen bemerkingen zijn, zijn er geen bemerkingen en zet je dat niet op het keuringsrapport. Heel erg vreemd vind ik dat.

Ik denk dat als de veearts dit op de foto had gezien deze dat wel had gezegd?

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 13:35

Hier een makkelijk rondje van 'zoek de breuk'. :D

Afbeelding

Babootje

Re: Het grote röntgen topic! (dieren & mensen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 15:48

Niet zo moeilijk.. Staat je vinger nog recht?

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 15:52

Wat een interessant topic!

Ik heb hier nog wat rugfoto’s van mijn 5 jarige:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Pytje op 11-07-20 15:54, in het totaal 3 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 15:53

Babootje schreef:
xRoossie95 schreef:

laraxXxemma schreef:
Ik denk dat als de veearts dit op de foto had gezien deze dat wel had gezegd?

Ja dat vind ik dus raar. Ik zie in ieder geval op de eerste foto bij de 1e 2 spinaaluitsteeksels wel KS. Ik vind de opmerking "geen KS" van de veearts op het keuringsrapport al erg vreemd.
Normaal gesproken zet een veearts alleen als er bemerkingen zijn iets daarvan op het keuringsrapport. Bij "geen KS" hoef je toch niks te vermelden. Heel vreemd dit.
Bovendien..... de echt heel slechte foto's. Die zijn gewoon niet te beoordelen. Ik vermoed dat er wel meer te zien zal zijn als er nieuwe foto's genomen worden.

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 16:02

Babootje schreef:
Niet zo moeilijk.. Staat je vinger nog recht?

Ze hebben 'm recht gedraaid en aan elkaar geschroefd. Van boven zie je niks meer, maar ik heb nog fysio voor het strekken en buigen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 18:25

Pytje schreef:
Wat een interessant topic!

Ik heb hier nog wat rugfoto’s van mijn 5 jarige:

[ [url=m/g9m4aR.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/0Ii3wo.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/lMcszD.jpg]Afbeelding[/url] ]

Kijk deze fotos zijn wel van goede kwaliteit; de rug word je minder vrolijk van

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 19:35

Ben ook heel blij met de kliniek. Idd niet zo blij met die rug. (Zacht uitgedrukt, paard wordt helaas ingeslapen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 21:30

Oh, wat naar, Pytje. Sterkte. :(:)

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 14:44

Dank je wel Culaccino. In september gaat hij voor een dissectie naar iemand die veel onderzoek doet naar afwijkingen aan de wervelkolom. Ben erg benieuwd of er nog meer tevoorschijn komt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 14:57

Pytje schreef:
Dank je wel Culaccino. In september gaat hij voor een dissectie naar iemand die veel onderzoek doet naar afwijkingen aan de wervelkolom. Ben erg benieuwd of er nog meer tevoorschijn komt.

Ik kan me voorstellen als ik dit zo zie. Daar is niets meer aan te doen. En dat voor een 5 jarige. Zo sneu. Heb je het paard van jong af al in jouw bezit gehad. Vaak hoor je toch ook dat erfelijkheid de grootste rol speelt met KS

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 15:34

Ja baal er echt zo enorm van. Ik heb hem in april 2019 gekocht als projectje. Het was een gokje, hij kwam als skelet uit Engeland maar qua beweging en losspringen zag ik er wel wat in als eventer. Hij is een Engels Volbloed, is me verkocht als groen. Dus ik ben hem, nadat hij wat was aangekomen, rustig gaan beleren. Hij kon uit het niets enorm ontploffen. Naja doen wel meer jonkies en het is een sensibel paard. Toen ik er un november vanaf gelanceerd werd (en met gescheurde nier in het zkh belandde) heeft hij 2 maanden niks gedaan. Daarna weer rustig opgepakt aan de longe, maar lichamelijk werd hij daar eigenlijk alleen maar slechter van. Hij werd gestrester, ontspande steeds moeilijker, bespiering op de bovenlijn viel helemaal weg en hij ging rechtsachter kreupel lopen/miste af en toe een pas. Toen laten checken door dierenarts die vnl chiropractie doet en hij vond een overvulde knie. Ook werd hij rond die tijd extreem gevoelig op de rug. Als ik hem aaide, sloeg hij al. Dus stil gezet en naar de kliniek gereden. Been was helemaal goed op de foto, buigproeven waren ook nog redelijk oke. Tjsa en toen kwam de rug... de dierenarts zei dat hij het zelden zo erg ziet.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 19:22

Akelig Pytje, wel goed dat je het hebt laten onderzoeken. Je ziet dat een paard niet zomaar dat soort signalen geeft.

Interessant die foto's hier. Ik heb ook een leuke. Niet zo moeilijk denk ik, maar heel verhaal. Eerst maar eens de diagnose :D

Afbeelding

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 20:03

Inderdaad! Achteraf viel er veel op zn plek.

Dat ziet eruit als een (ontwrichte?) teen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 20:25

Pytje schreef:
Inderdaad! Achteraf viel er veel op zn plek.

Dat ziet eruit als een (ontwrichte?) teen.

2 breuken, denk ik? Volgens mij zie ik anders te veel botjes

Heftig verhaal, Pytje. Echt triest, maar je hebt goed in de gaten gehad dat er iets niet goed was.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 20:28

Pytje, wat een triest verhaal maar op basis van de foto's volkomen logisch. Arm paard. Mag/wil je zelf ook bij de dissectie zijn?

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 20:30

Kleine teentje tegen de poot van het bed geramd?

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 20:33

Ik zie niet per se breuken.

Wel tenen die niet recht staan, waarbij het middenvoetsbotje van de ringteen en de middelteen eljaar raken, en dat ook al héél lang doen volgens mij. (Gezien de vorm van de kop van de botjes)

Volgde er een operatie om de boel recht te zetten??

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 20:38

Die optie is er wel, maar ik weet niet of ik het trek. Er komt ook een livestream, misschien spiek ik daar even op. Ben wel eens bij een dissectie geweest, maar dat paard kende ik niet. Dus dat had eigenlijk geen emotionele lading.

Hilli schreef:
Pytje, wat een triest verhaal maar op basis van de foto's volkomen logisch. Arm paard. Mag/wil je zelf ook bij de dissectie zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 20:43

Femke_Tweety schreef:
Ik zie niet per se breuken.

Wel tenen die niet recht staan, waarbij het middenvoetsbotje van de ringteen en de middelteen eljaar raken, en dat ook al héél lang doen volgens mij. (Gezien de vorm van de kop van de botjes)

Volgde er een operatie om de boel recht te zetten??

Ah ja, ik zag het idd verkeerd! Voeten zijn ingewikkelde dingen :+ Ben benieuwd naar het verhaal :(:)

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 20:53

Haha, bijna goed allemaal.

Inderdaad mijn kleine teen is blijven hangen in een kast.
Ik gilde het uit van de pijn en zag ook bot door mijn huid heen, dat klopt ook wel dat is het linkerpuntje van het 3e kootje.
Dus de huisarsenpost gebeld, maar ik mocht niet komen want aan een kleine teen doen ze niks. Ik zei, ik verga van de pijn en ik zie bot.
Ik moest maar mijn voet hoog houden, diepvriesdopertwen er op en paracetamol nemen. En dan zou de huisarts er wel een pleistertje op doen.
Nou, ik dacht die pleister kan ik zelf wel. Dus nooit naar de dokter gegaan. Maanden geduurd voor het genezen was..

Maar in de loop der jaren (het is bijna 5 jaar geleden gebeurt) ging mijn teen steeds uit de kom (dacht ik) en dan kon ik een paar dagen niet lopen en dan floepte hij weer goed.
Tot hij op vakantie van z'n plek ging toen ik gewoon uit bed stapte. Ik denk zo kan het niet langer. Dus ik tape gekocht en ik had me voorgenomen om een jaar lang de teen te tapen zodat alle bandjes konden genezen.
Na een paar maanden heb ik mijn teen gestoten mét de tape, oei :( dat was heel pijnlijk... en weer van z'n plek en zoooo dik. En deze keer ging hij niet meer terug.
Dus op naar de huisarts.
Nou, ja, niet echt spoed he? Hij staat niet echt scheef he? Ik zeg ik heb er al 4,5 jaar last van, ik wil NU een rontgenfoto.
Dus naar het ziekenhuis. Nou, na deze foto gingen ze eindelijk actie ondernemen. Het middenvoetsbeentje van mijn kleine teen is dus ontzet en het hele kapsel van 2e naar 3e kootje kapoet. Er was helemaal geen 'in de kom' meer. Teen zat een soort los. Ja, dat verklaart een hoop.
Dus een spoedafspraak bij de traumachirurg. Ik zeg, haal die teen er maar af. Ben er klaar mee.
Maar dat wilde hij toch niet doen, dus ik kreeg een schroef.

Na de operatie kon ik al vrij snel op blote voeten prima lopen, best knap met een schroef van bijna 4 cm in je teen! Maar ik kon absoluut geen schoen verdragen, dat is echt lastig hoor. Ook niet paardrijden dus. Dat heeft bijna 4 maanden geduurd. Nu, na 5 maanden, is het eindelijk rustig.
Was wel bang hoor dat er toch iets niet goed was. Hij werd steeds zo warm en dik, maar volgens het ziekenhuis was het geduld en rustig aan (niet echt iets voor mij :D )

Nou, dit is de schroef

Afbeelding

En zo zag mijn teen eruit. De schroef is door het topje gegaan en de snee over mijn teen was nodig om het gewricht schoon te krabben zodat het beter aan elkaar groeit.

Afbeelding

En zo is het nu

Afbeelding

Kan er op zich alles mee, maar weet niet of ik al mijn schoenen ooit aan ga kunnen. Teen neemt wat meer ruimte in dan eerst.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 21:00

Jeetje pytje, dat is wel een ander uiterste :( dank voor het delen, heel veel sterkte komende tijd :(:)

Shae schreef:
Hier een makkelijk rondje van 'zoek de breuk'. :D

[ Afbeelding ]

Jee die is mooi strak, had je er doorheen gesneden? :')

Tilmar schreef:
Interessant die foto's hier. Ik heb ook een leuke. Niet zo moeilijk denk ik, maar heel verhaal. Eerst maar eens de diagnose :D

[ [url=m/IEoxkB.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit ziet eruit alsof je je teen achter een hoekje hebt gelaten en de rest van je voet vooruit bewogen hebt := auch

Edit; oooh wat naar Tilmar! Hoeveel problemen zo'n klein dingetje kan geven.. echt stom, vanuit de radiologie idd ook het beleid niet te laten zien als daar ergens een breuk zit maar wel als er verplaatsing in zit.. want dan moet het op zn minst recht getrokken worden := heb je lang mee rond gelopen, goed dat je op je strepen bent gaan staan.
Laatst bijgewerkt door laraxXxemma op 12-07-20 21:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 21:01

Oeh je teen stoten is überhaupt al superpijnlijk, maar dit klinkt echt als afzien. En dat jarenlang!

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 21:32

Dank je Lara!

Och wat een ellende Tilmar! Wat lijkt me dat vreselijk pijnlijk allemaal. Wel mooi excuus om nieuwe schoenen te mogen kopen.