Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Wolken schreef:Okay, ik heb zelf wel eens iets mega gierig gedaan...
We gingen op vakantie naar Egypte en ik moest inentingen hebben. Je moet dan de injector bij de apotheek halen en dan meenemen naar de huisarts waar de assistente je injecteert. De ha rekent daar € 25 voor. Voor een prik. Mijn partner is melkveehouder en injecteert ook wel zijn eigen koeien. Ik heb je spuit dus mee naar huis genomen en mijn vriend heeft mij ingeënt. En € 25 uitgespaard
Veulen84 schreef:.. Maar zeggen ze dan, "jij bent er altijd voor ons, we kunnen altijd bij je uithuilen en klagen. Dat is ook veel waard hoor"
Palmera schreef:Soms is gierig zijn gewoon op de centjes letten omdat dat nodig is.
En hiermee doel ik uiteraard niet op de heftige voorbeelden van ouders t.o.v hun kinderen. Versleten kleding en de dochter zelf maandverband laten kopen is van de zotte.
In alle andere gevallen, groepsetentjes met vrienden e.d: ik snap niet dat zulke dingen niet tevoren duidelijk zijn.
Mijn omgeving weet dat ik weinig te besteden heb. Dat ik bijna altijd pas met uitjes. En soms word ik, onder protest, meesgesleept. Dat is dan een uitnodiging omdat zij me dat gunnen. En die neem ik dan uiteindelijk maar aan.
Daartegenover staat dat ze weten dat ik nooit te beroerd ben om ergens mee te helpen. Of een wandeltocht met zelf gemaakte lunch te organiseren. Ja, het etentje in het restaurant wat zij betalen is duurder. Maar het is een kwestie van gunnen en je best doen in vriendschap. De één kan dat door iets te betalen. De ander kan dat door een gratis uitje te organiseren waar de rest niet aan begonnen was maar wél van geniet.
Daarom ben ik, in een redelijk aantal voorbeelden in dit topic, best benieuwd naar het verhaal van de 'gierige'.
Wellicht is die helemaal niet gierig maar moet er anders gekeken en gewaardeerd worden.
Palmera schreef:Soms is gierig zijn gewoon op de centjes letten omdat dat nodig is.
En hiermee doel ik uiteraard niet op de heftige voorbeelden van ouders t.o.v hun kinderen. Versleten kleding en de dochter zelf maandverband laten kopen is van de zotte.
In alle andere gevallen, groepsetentjes met vrienden e.d: ik snap niet dat zulke dingen niet tevoren duidelijk zijn.
Mijn omgeving weet dat ik weinig te besteden heb. Dat ik bijna altijd pas met uitjes. En soms word ik, onder protest, meesgesleept. Dat is dan een uitnodiging omdat zij me dat gunnen. En die neem ik dan uiteindelijk maar aan.
Daartegenover staat dat ze weten dat ik nooit te beroerd ben om ergens mee te helpen. Of een wandeltocht met zelf gemaakte lunch te organiseren. Ja, het etentje in het restaurant wat zij betalen is duurder. Maar het is een kwestie van gunnen en je best doen in vriendschap. De één kan dat door iets te betalen. De ander kan dat door een gratis uitje te organiseren waar de rest niet aan begonnen was maar wél van geniet.
Daarom ben ik, in een redelijk aantal voorbeelden in dit topic, best benieuwd naar het verhaal van de 'gierige'.
Wellicht is die helemaal niet gierig maar moet er anders gekeken en gewaardeerd worden.
Veulen84 schreef:Gierige familieleden genoeg...
Oma die jaar in jaar uit het inpakpapier bewaarde en hergebruikte. Altijd weer liep ze te roepen "netjes uitpakken hoor". Daarna gristen ze het weg en vouwde het keurig weer op en volgend jaar kreeg je je kadootje weer in het zelfde papiertje. Toen ik 11 of 12 was had ik daar zo genoeg van. Toen rukte ik het papier voor d'r neus weg, frommelde er een prop van en ging vangbal spelen met de hond. Woest was ze... Het jaar daarop kreeg ik een kadootje zonder papiertje en probeerde ze een ander kadopapier mee te nemen.
Of de tante die een roman kado geeft op verjaardagen en vervolgens zegt "als je hem uit hebt wil ik hem graag terug"... Ik lees geen romans, heb hem doorgegeven aan een vriendin. Ze heeft er nog jaren om gevraagd. Was een goedkoop boek ook hoor van de bestseller stapel bij de supermarkt.
Zelfde tante heeft mijn ouders hun 12,5 jarig huwelijkskado terug gevraagd...
In mijn vriendengroep zijn ze wel heel gul. Voel me soms wel eens schuldig, heb gewoon veel minder te besteden. Dus geef minder rondjes en als ik een restaurant kies is het bijna altijd wokken voor een vast bedrag per persoon... Maar zeggen ze dan, "jij bent er altijd voor ons, we kunnen altijd bij je uithuilen en klagen. Dat is ook veel waard hoor"
Dispar_Vulgo schreef:Ik heb ook eens zoiets mee gemaakt. Diegene was heel uitgekookt (en ook gierig, maar dat is een ander verhaal).
Haar paard moest naar de hoefsmid. En toevallig lag er bij mij net een ijzer vanaf, dus ik wilde de hoefsmid ook laten komen.
Nou zij zou het wel even regelen dan kon hij beide paarden tegelijk doen: "Welke dagen ik kon?"
Maakte mij niet uit (want de hoefsmid pakt zelf mijn paard, hoef ik niet bij te zijn).
Ja, want dan kon ik mooi gelijk haar paard ook pakken en hoefde ze zelf niet te komen
LadyMadonna schreef:Veulen84 schreef:Gierige familieleden genoeg...
Oma die jaar in jaar uit het inpakpapier bewaarde en hergebruikte. Altijd weer liep ze te roepen "netjes uitpakken hoor". Daarna gristen ze het weg en vouwde het keurig weer op en volgend jaar kreeg je je kadootje weer in het zelfde papiertje. Toen ik 11 of 12 was had ik daar zo genoeg van. Toen rukte ik het papier voor d'r neus weg, frommelde er een prop van en ging vangbal spelen met de hond. Woest was ze... Het jaar daarop kreeg ik een kadootje zonder papiertje en probeerde ze een ander kadopapier mee te nemen.
Of de tante die een roman kado geeft op verjaardagen en vervolgens zegt "als je hem uit hebt wil ik hem graag terug"... Ik lees geen romans, heb hem doorgegeven aan een vriendin. Ze heeft er nog jaren om gevraagd. Was een goedkoop boek ook hoor van de bestseller stapel bij de supermarkt.
Zelfde tante heeft mijn ouders hun 12,5 jarig huwelijkskado terug gevraagd...
In mijn vriendengroep zijn ze wel heel gul. Voel me soms wel eens schuldig, heb gewoon veel minder te besteden. Dus geef minder rondjes en als ik een restaurant kies is het bijna altijd wokken voor een vast bedrag per persoon... Maar zeggen ze dan, "jij bent er altijd voor ons, we kunnen altijd bij je uithuilen en klagen. Dat is ook veel waard hoor"
Eigenlijk vind ik dat helemaal zo gek nog niet als je kijkt wat we weggooien aan verpakkingsmateriaal (en dus ook cadeaupapier)
xnaomivdh schreef:Ik heb het zelf niet meegemaakt, maar het werd aan mij verteld door de mannen van een verhuisbedrijf die wij hadden ingehuurd voor een verhuizing. Zij vertelden dat ze weleens meemaken dat ze bij, vaak de rijkste, mensen geen drinken aangeboden krijgen/daar niet naar het toilet mogen. Een persoon had zelfs gebeld naar het verhuisbedrijf om een klacht in te dienen, want 'jullie medewerkers drinken zomaar water uit de kraan en maken gebruik van het toilet'Ik vraag me echt af waarom vaak juist de rijkste mensen niet eens een glas water willen aanbieden aan vakmensen die aan huis komen werken.
Citaat:Ik heb het zelf niet meegemaakt, maar het werd aan mij verteld door de mannen van een verhuisbedrijf die wij hadden ingehuurd voor een verhuizing. Zij vertelden dat ze weleens meemaken dat ze bij, vaak de rijkste, mensen geen drinken aangeboden krijgen/daar niet naar het toilet mogen. Een persoon had zelfs gebeld naar het verhuisbedrijf om een klacht in te dienen, want 'jullie medewerkers drinken zomaar water uit de kraan en maken gebruik van het toilet'Ik vraag me echt af waarom vaak juist de rijkste mensen niet eens een glas water willen aanbieden aan vakmensen die aan huis komen werken.