Jehova's, bedankt voor het bezoek maar…..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ElizeVdS

Re: Jehova's, bedankt voor het bezoek maar…..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 09:45

Maar als het als bezwaar erkend zou worden zou er een drempel ontstaan iets te doen. Daarnaast zijn er naast JG natuurlijk ook gewoon mensen die er geen bezwaar tegen hebben. Ik heb persoonlijk ook geen probleem met mensen aan de deur (met welk doel ook). Geen interesse fijne dag of een praatje.. vind het vaak wel gezellig. Als mensen de bel zelf maar met rust laten aangezien ik niet bel-proof slapende kindjes heb :') (ja ik weet dat je een bel uit kan zetten maar dat kan tijdelijk niet)

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 10:07

Als iemand vraagt iets niet te doen is het vrij gebruikelijk dat je uit gaat leggen waarom je wel iets doet of wil doen of belangrijk vind om het te doen.
Dus meer van dat.
Er is aangegeven wat je allemaal kan doen om te zorgen dat er geen Getuigen aan de deur komen.
Daarnaast is het zo dat er vrij veel mensen deze manier van benaderen helemaal niet erg vinden en soms zelfs een fijne manier vinden om over levensvragen te discuseren.
Dat de gegeven antwoorden niet is wat iemand horen wil en dat ieder antwoord hierop van een Getuige hier in het topic door sommigen aangegrepen wordt om onvriendelijk te reageren, maakt het wat moeilijk communiceren.
Het blijft dan een welles/ nietes dingetje.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-18 13:46

Nou draai je alles wel heel gemakkelijk in jouw voordeel. Als iemand duidelijk aangeeft dat hij, dat wat jij belangrijk vindt, vraagt niet meer te doen, dan neem ik aan dat je daarmee stopt?
En vrij veel mensen vinden het wel irritant, dat zie je ook in dit topic.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 14:12

Kinke schreef:
Nou draai je alles wel heel gemakkelijk in jouw voordeel. Als iemand duidelijk aangeeft dat hij, dat wat jij belangrijk vindt, vraagt niet meer te doen, dan neem ik aan dat je daarmee stopt?
En vrij veel mensen vinden het wel irritant, dat zie je ook in dit topic.

Ik denk dat 90% van de Nederlanders het vervelend en/of onnodig vinden.

In mijn omgeving geen positief woord over jg's. Van zowel niet als wel gelovigen.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 14:31

Prompt had ik ze weer aan de deur vanmorgen met een uitnodiging om de dood van Jezus te herdenken. Uhm, Jezus leeft zeggen ze toch? Ik snap t niet meer :=

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 14:35

Het is bijna Pasen, Mars.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 14:36

Mars schreef:
Prompt had ik ze weer aan de deur vanmorgen met een uitnodiging om de dood van Jezus te herdenken. Uhm, Jezus leeft zeggen ze toch? Ik snap t niet meer :=

Pasen he..

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 14:52

Misschien hadden ze moeten zeggen: het sterven van Jezus. Want dat is wel degelijk gebeurd. Alleen daarna is hij weer opgestaan, dus ja, Hij leeft :) Dat is hetzelfde in alle christelijke en semi-christelijke stromingen die ik ken.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 15:00

Oh ja dat logische gedeelte over het opstaan na de dood was ik even vergeten idd :=

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 16:30

cp112 schreef:

<KNIP>

Dat zou zomaar kunnen. Ik denk trouwens ook dat 90% van de Nederlanders een stuk gelukkiger in het leven zouden staan als ze minder van de wap raakten van dit soort minuscule verstoringen van hun leven. Waar hebben we het over? 60-120 seconden per jaar? Naar deur lopen, deur open maken, 30 seconden verhaal aanhoren, zeggen dat je geen interesse hebt, ze een fijne dag wensen, deur sluiten.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-18 16:57

Gezellig berichtje Cowboy. Het gaat niet om die 60-120 seconden per jaar.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 17:00

Er wordt nu elke keer gezegd dat je maar maatregelen moet treffen om mensen niet aan de deur te krijgen.
Heel leuk allemaal, maar die mensen betalen die maatregelen niet.
Daarbij heeft minstens 90% tegenwoordig internet, waarop je alles kunt vinden wat je nodig hebt, plaats daar advertenties en laat mensen thuis verder met rust.
Hebben mensen wel behoefte aan mensen aan de deur dan kunnen die mensen een sticker plakken.
Ik ben van mening dat het langs de deuren gaan niet meer van deze tijd is, net zoals ik papieren folders/kranten etc niet meer van deze tijd vind.
Ook mag wat mij betreft de wet die zegt dat een ieder die meent wat te moeten 'verkopen' oid het recht heeft om op je terrein te komen veranderd worden naar geen recht erop tenzij uitdrukkelijk toestemming.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 17:03

Cowboy55 schreef:
cp112 schreef:

<KNIP>

Dat zou zomaar kunnen. Ik denk trouwens ook dat 90% van de Nederlanders een stuk gelukkiger in het leven zouden staan als ze minder van de wap raakten van dit soort minuscule verstoringen van hun leven. Waar hebben we het over? 60-120 seconden per jaar? Naar deur lopen, deur open maken, 30 seconden verhaal aanhoren, zeggen dat je geen interesse hebt, ze een fijne dag wensen, deur sluiten.

Dat haal je hier niet hoor, ik moet helemaal naar buiten, schoen en jas aan om dan naar de poort te lopen :P :+

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 17:13

Mars schreef:
Oh ja dat logische gedeelte over het opstaan na de dood was ik even vergeten idd :=

Tja, of jij dat logisch vindt of niet, daar wordt niet naar gevraagd ;)

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 17:25

Vraag dan ook niet of ik iets kom herdenken dat voor mij niet bestaat.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 17:27

Wat het allemaal voor mij bedenkelijk maakt, is dat het de gelovigen/religies/sekten waren die er hardhandig voor gezorgd hebben dat eerdere, natuurlijke geloven uitgeroeid zijn en met mooie verhalen de mensen eigenlijk onder druk hebben gezet. De christelijke feesten, zoals die in veel Europese landen gevierd worden, zijn in mijn beleving dan ook allemaal onderdrukkings'feesten'. Ik 'vier' liever de seizoenen zoals het ooit bedoeld was: Pasen is nieuw leven, de zaden kunnen de grond in of zijn reeds in de grond gegaan en gaan kiemen, jonge dieren worden geboren, de bloemen en bomen staan weer in bloei. Dus geen pasen voor mij, maar Ostara. Geen kerst, maar Yule. En zo zijn er nog een aantal seizoensfeesten. In de tijd van 'jezus' werden zoveel mensen op die manier gedood. Ik ben er stellig van overtuigd dat men dat indertijd aangegrepen heeft als hoofdlijn om orde te scheppen en mensen onder druk te zetten. Mede daarom en vanwege het vaak tegenstrijdige uiteenzetten door of gedachtengangen van gelovigen/religies/sekten over het geloof zul je mij niet kunnen overtuigen.

Niet alleen jehova's zijn hardnekkig, heb ik gemerkt. Als ik met mijn collega over het leven praat, dan draait het gesprek van haar kant uit steevast naar het geloof (zij is van de pinkstergemeente). Er is werkelijk geen enkel gesprek geweest dat zij dat niet heeft gedaan. Uit beleefdheid luister ik dan, maar gek genoeg neemt zij het hele gesprek dan over en is er geen speld meer tussen te krijgen. Ze heeft al vaker geprobeerd mij over te halen naar een of andere 'cursus' te gaan die haar kerk verzorgt (Alpha cursus heet het, dacht ik). Ik vond het al heel wat dat ik mee ben gegaan naar een dienst, maar ik voelde me er totaal niet op mijn plek. Ze werkten met een beamer, zodat iedereen de zangteksten mee kon zingen. Voor elk woord 'god' bedacht ik in mijn hoofd de naam Henk. Het maakte de boel wel lolliger en vol te houden. Ik werd helemaal wee van dat ge-god en ge-jezus. Ik heb dit ook eerlijk tegen mijn collega gezegd. Die wilde me evengoed overhalen om eens zo'n cursus te gaan doen. Nee, nee, nee. Ik wil dat niet. Uiteindelijk heb ik haar via een mail uitgelegd hoe of wat en wat mijn interesses wèl zijn. Nu laat ze me op dat gebied wat meer met rust. Gelukkig. Als ik met haar over het leven wil praten, dan wil ik háár antwoorden. Niet datgene wat haar is aangeleerd of wijsgemaakt. Ik snap dat dat moeilijk is, maar ik wil zo graag háár visie horen. Het lijkt wel of ze die niet uit durft te spreken. Als ik haar daar op wijs, dan wordt ze ongemakkelijk en dan hou ik al snel mijn mond, omdat ik het haar niet moeilijk wil maken. Maar dat houdt wel in dat ik alleen maar rekening met haar moet houden. Ik zou dat andersom ook zo graag willen zien.

Wat ik al eerder in dit topic aanhaalde, zou ik wel als vraag willen stellen aan de gelovigen hier. Stel je voor dat er werkelijk een god zou zijn (of een jezus of wat dan ook) en die belt bij mij aan, dan kan ik denken: "Goh, 'het' bestaat toch. Wat leuk, kom binnen, kop koffie? Vertel." Maar wat als blijkt dat een god of een jezus NIET bestaat. Hoe zouden jullie je dan voelen? Ik kan dat in mijn eigen bewoordingen wel gaan invullen, maar ik ben oprecht benieuwd of jullie daar wel eens over hebben nagedacht en welk gevoel dat bij je teweegbracht.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 17:45

De christelijke feesten zijn bijna allemaal 'gebouwd' op bestaande 'heidense' feesten. We vieren kerstmis rond de winter solstice, niet omdat Jezus op 25 december geboren is, want dat weten we niet. Als er toen al een kalender werd aangehouden, liep die in ieder geval niet gelijk met de huidige.
Maar dat heidense feest was er al, en was niet uit te roeien. Vandaar ook bv die kerstboom. Niks christelijks aan. Gewoon geadopteerd. Net als de eieren met Pasen. Ook heidens gebruik, idd om het voorjaar te vieren. Sowieso is de datum van Pasen heidens. De eerste volle maan na het begin van het voorjaar. Opnieuw niks christelijks aan.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 17:49

Babootje schreef:
Ik wil een kleine nuance aanbrengen hierin: het gaat er niet om hoe WIJ het zien, het gaat erom hoe God het ziet en wat hij er in de bijbel over zegt.

Wil je die discussie echt aangaan....

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 17:56

Shenavallie schreef:
Wat ik al eerder in dit topic aanhaalde, zou ik wel als vraag willen stellen aan de gelovigen hier. Stel je voor dat er werkelijk een god zou zijn (of een jezus of wat dan ook) en die belt bij mij aan, dan kan ik denken: "Goh, 'het' bestaat toch. Wat leuk, kom binnen, kop koffie? Vertel." Maar wat als blijkt dat een god of een jezus NIET bestaat. Hoe zouden jullie je dan voelen? Ik kan dat in mijn eigen bewoordingen wel gaan invullen, maar ik ben oprecht benieuwd of jullie daar wel eens over hebben nagedacht en welk gevoel dat bij je teweegbracht.

Tuurlijk wel. Ik heb daar niet zo'n moeite mee, omdat ik helemaal niet het gevoel heb dat ik iets moet opofferen ofzo. Ik leef mijn leven op een manier die bij mij past, met een geloof waarbij ik mij prettig voel. En wanneer kom je erachter of God 100% zeker al dan niet bestaat? Als je dood bent toch? Dan zijn er twee opties: of ik had het goed en dan kan ik gaan feesten, of ik had het mis en dan weet ik daar nooit meer iets van ;)

(Ik ben overigens geen JG, ik ben een refomeisje ;) )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 17:57

Kuggur schreef:
Babootje schreef:
Ik wil een kleine nuance aanbrengen hierin: het gaat er niet om hoe WIJ het zien, het gaat erom hoe God het ziet en wat hij er in de bijbel over zegt.

Wil je die discussie echt aangaan....

:D

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 18:03

Shenavallie schreef:

Leuk dat je dat vraagt Shenaville, want daar heb ik inderdaad over nagedacht.
Stel dat het nu allemaal niet waar zou zijn wat ik geloof. Stel dat ik de bijbel nu helemaal verkeerd zou hebben geinterpreteerd / begrepen (los van het bestaan van God of Jezus) Of ik dan het gevoel zou hebben dat ik iets zou hebben gemist. De normen en waarden die ik uit de bijbel heb geleerd vind ik waardevol.
Liefde, vreugde, vrede, lankmoedigheid, goedheid, geloof, zachtaardigheid en zelfbeheersing. De vruchten van de Geest zoals de bijbel die noemt in Galaten. Dat soort waarden meekrijgen in je leven is echt niet verkeerd. Niet dat we er allemaal 100% aan kunnen voldoen, maar het streven is mooi.
Ik heb niet het gevoel dat ik in mijn leven als JG iets mis of heb gemist. Maar misschien ligt dat ook aan mijn karakter dat zou kunnen. Dat is heel persoonlijk. Ik zou het zelfs niet erg vinden dat ik al die tijd voor niks aan de deur heb gestaan. Want dat heeft me ook wel het een en ander gebracht. Mensenkennis, sociale vaardigheden en plezier (of je dat nu gelooft of niet).

Maar stel dat alles wat ik nu geloof niet waar zou zijn, dan zou ik echt verdrietig zijn. Betekent dat ik mijn hoop op een mooiere wereld verlies. Want mensen hebben inmiddels wel bewezen dat het hen al niet lukt om de vrede te bewaren. Laat staan dat ze zouden kunnen bewerkstelligen dat we eeuwig zouden kunnen leven.
Dat de aarde inderdaad door ons als mensen vernietigd wordt, terwijl ik nu het vertrouwen heb dat God dat niet zal toelaten.

Geen spijt dus van mijn leven, behalve dat je - with hindsight, zoals de Engelsen dat zo mooi uitdrukken - soms zou willen dat je andere beslissingen had genomen. Bijvoorbeeld qua opleiding of de keuze waar je gaat wonen. Maar dat geldt voor iedereen wel, denk ik.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 18:05

Als jullie toch weer offtopic gaan, willen jullie dan ook mijn vraag nog even beantwoorden?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 18:06

Ibbel schreef:
De christelijke feesten zijn bijna allemaal 'gebouwd' op bestaande 'heidense' feesten. We vieren kerstmis rond de winter solstice, niet omdat Jezus op 25 december geboren is, want dat weten we niet. Als er toen al een kalender werd aangehouden, liep die in ieder geval niet gelijk met de huidige.
Maar dat heidense feest was er al, en was niet uit te roeien. Vandaar ook bv die kerstboom. Niks christelijks aan. Gewoon geadopteerd. Net als de eieren met Pasen. Ook heidens gebruik, idd om het voorjaar te vieren. Sowieso is de datum van Pasen heidens. De eerste volle maan na het begin van het voorjaar. Opnieuw niks christelijks aan.

Klopt. En om onze aanbidding zuiver te houden vieren wij die feesten dus niet.

De heidense feesten zijn inderdaad, zoals je dat noemt, gekerstend.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 18:07

Lori_1984 goed punt.
Aangeven met een sticker of ergens online dat je wel openstaat voor geloofovertuigers, verkopers, reclamemateriaal, etcetera aan de deur. Danwel in de brievenbus.
Hoeven mensen die er niks mee hebben eens niets te doen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 18:08

Goof schreef:
Als jullie toch weer offtopic gaan, willen jullie dan ook mijn vraag nog even beantwoorden?

Tuurlijk Goof. Gaan we doen.
Ik dacht inderdaad net, die Goof gaat dat vast vragen nu :D
Maar vinden jullie het goed om dat hier nog even te doen, of zullen we dan toch een ander topic aanmaken?