
Haha. Maar ik snap wel wat je bedoeld hoor. Het zou helpen als ze waarschuwingsborden zouden plaatsen of zo met “let op! Rechts heeft voorrang” of zo. Of wat strepen op de weg zouden trekken of zo.
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Shiloh schreef:Dat vind ik dis echt een BS excuus. Als ik eerlijk ben. Dat op 90% van de rotondes haaien tanden staan, wil niet zeggen dat de “rechts heeft voorrang” ineens niet meer telt als dergelijke voorrang niet geregeld is.
Ja. Jij krijgt groen, maar de overkant heeft ook groen. Het gebeurd ook pas dat je voorrang moet geven als je driekwart rond gaat. Daarom staan ook nergens voorsorteer vakken voor linksaf. Alleen maar voor rechts en rechtdoor. Je mag wel links, maar ja, dan moet je wel voorrang verlenen. De tegenovergestelde richtingen krijgen samen tegelijkertijd groen. Niet gek als je dan drie kwart wilt, dat je dan moet wachten tot de overkant rood heeft of helemaal weg is.
Jans schreef:Ik ken de rechts voorrangsrotondes idd, al zie je ze niet zo veel. Hier hebben ze het opgelost door ook verkeerslichten op de rotondes te plaatsen zodat er geen botsingen ontstaan.
Wat ik irritant vind zijn dubbelbaans rotondes zonder verhoogde rijbaanscheiding. Als ik driekwart wil ga ik dan binnenbaan rijden, maar 9 van de 10 bestuurders laat je dan niet er tussen als je uit wil voegen (na halve rotonde rechterbaan pakken en dan uitvoegen).
Marjoow schreef:Aangezienn 90% van de rotondes in Nederland geen voorrang geven van rechts vind ik het totaal niet logischEn als er stoplichten bij staan verwacht je al helemaal niet dat je dan óók nog eens voorrang moet geven etc (waarom staan er dan nog stoplichten?)
Shiloh schreef:Dat vind ik dis echt een BS excuus. Als ik eerlijk ben. Dat op 90% van de rotondes haaien tanden staan, wil niet zeggen dat de “rechts heeft voorrang” ineens niet meer telt als dergelijke voorrang niet geregeld is.
enzino schreef:Marjoow schreef:Aangezienn 90% van de rotondes in Nederland geen voorrang geven van rechts vind ik het totaal niet logischEn als er stoplichten bij staan verwacht je al helemaal niet dat je dan óók nog eens voorrang moet geven etc (waarom staan er dan nog stoplichten?)
Eens.
Haaientanden hebben toch als doel het verkeer daar erop te wijzen dat ze voorrang moeten verlenen? Als ik een rotonde op kom rijden moet ik gaan kijken of andere wegen, waar ik niet op rij en niet in mag, haaientanden hebben? Lijkt me erg vervelend als je al in een "moeilijkere" verkeerssituatie zit, in een bocht, met ander verkeer.
Kan me voorstellen dat er veel ongelukken gebeuren.
moonfish13 schreef:Zoe_97 schreef:Eerlijk ik vind die 45km/uur dingen vaak een gevaar op de wg. Ik weet niet hoe het in Nederland is maar in België moeten mensen totaal geen proeven afleggen om daarmee te mogen rijden. Je ziet vaak mensen in die dingen die helemaal niet van de verkeersregels op de hoogte zijn en belachelijke toeren uithalen. Bv op een weg waar je90 mag eens gehad. Ik kom aan met 90 en staat zo’n 45 karretje langs de weg. En als ik bijna bij hem ben voegt die aan een slakkengang de weg in. Zulke manoeuvres zie je bij die auto’tjes in deze omgeving zo vaak.
Ik zeg helemaal niet dat jij zo bent maar dat is wat ik in mijn omgeving zie.
In Nederland zit het anders, sowieso moet je theorie examen doen en praktijk.
Je moet op verkeersluw terrein afrijden met manouvres die serieus tactisch gekozen voertuigbeheersing vragen.
Het lijkt makkelijk maar de oefeningen zijn slim gekozen.
Maar de instructeur moet beoordelen of je af mag rijden, bij mijn rijschool moeten mensen eerst rijles nemen op de weg.![]()
Ik kreeg vrijstelling van rijles omdat ik zat les gehad had, en na mijn lessen ook nog 2,5 jaar, -en daardoor 20.000 km rijervaring- een rijbewijsvrij autootje gehad heb.
Maar wel met de waarschuwing dat als mijn instructeur mijn rijvaardigheid onvoldoende vond dat ik gewoon mijn examen niet mocht doen.
Prima aanpak, mijn instructeur had ook nooit mensen voor het examen in de auto die hij niet vooraf eerst had laten lessen.
Minimaal een les ter beoordeling is daar de regel, anders niet afrijden.
Ik heb gezegd aan de telefoon dat als ik de dag zelf niet af mocht rijden dat dan wel heel erg slecht zou zijn na mijn lessen die ik gehad heb.
Nu konden ze door registratie van het CBR gok ik ook zien dat ik nooit afgereden had ook waarschijnlijk, en het was wegens ziekte deze keus, niet door onkunde.
Shiloh schreef:Als anderen haaientanden hebben, had je ze zelf ook. Zo simpel kan het zijn. Je weet toch wel of je voor je de rotonde opging voorrang moest verlenen of niet?
Shiloh schreef:Iirrssjjee, Dat is toch compleet logisch? Ze geven even extra duidelijk aan dat je gewoon rechts voorrang dient te geven. Dat zouden ze hier ook moeten doen, voor de mensen die denken dat je op een rotonde altijd voorrang hebt.
Enzino. Voor zover ik weet hebben altijd alle richtingen van de rotonde dezelfde voorrangs regels. Als óp de rotonde voorrang heeft, staan rondom haaien tanden. Als Jin bij het oprijden geen haaien tanden hebt gehad of een andere manier van duidelijk maken dat ke op de rotonde voorrang hebt, heb je op de rotonde verkeer van rechts dus voorrang te geven.
Ceffyl schreef:Even benieuwd wat jullie hiervan vinden: schijnbaar begint er een stuk verder op de snelweg een file, dus ruim van te voren springen de matrixborden op 70 / 50. Als iedereen zich daar nou aan houdt heb je kans dat het nog een beetje doorstroomt, maar nee. Iedereen rijdt gewoon 130 tot ie compleet vast staat.