De mensen in het verkeer van tegenwoordig...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shiloh

Re: De mensen in het verkeer van tegenwoordig...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 11:44

Eigenlijk is het juist heel logisch, en logischer dan alle andere rotondes. Rechts heeft voorrang. Simpeler kan bijna niet :P

Haha. Maar ik snap wel wat je bedoeld hoor. Het zou helpen als ze waarschuwingsborden zouden plaatsen of zo met “let op! Rechts heeft voorrang” of zo. Of wat strepen op de weg zouden trekken of zo.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 11:45

Aangezienn 90% van de rotondes in Nederland geen voorrang geven van rechts vind ik het totaal niet logisch ;) En als er stoplichten bij staan verwacht je al helemaal niet dat je dan óók nog eens voorrang moet geven etc (waarom staan er dan nog stoplichten?)

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 11:50

Dat vind ik dis echt een BS excuus. Als ik eerlijk ben. Dat op 90% van de rotondes haaien tanden staan, wil niet zeggen dat de “rechts heeft voorrang” ineens niet meer telt als dergelijke voorrang niet geregeld is.

Ja. Jij krijgt groen, maar de overkant heeft ook groen. Het gebeurd ook pas dat je voorrang moet geven als je driekwart rond gaat. Daarom staan ook nergens voorsorteer vakken voor linksaf. Alleen maar voor rechts en rechtdoor. Je mag wel links, maar ja, dan moet je wel voorrang verlenen. De tegenovergestelde richtingen krijgen samen tegelijkertijd groen. Niet gek als je dan drie kwart wilt, dat je dan moet wachten tot de overkant rood heeft of helemaal weg is. Net als ieder ander kruispunt waar linksaf en rechtdoor tegelijkertijd groen krijgen. Dan moet je ook wachten tot het rechtdoorgaande verkeer aan de overkant weg is.
Laatst bijgewerkt door Shiloh op 13-05-18 11:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 11:51

Shiloh schreef:
Dat vind ik dis echt een BS excuus. Als ik eerlijk ben. Dat op 90% van de rotondes haaien tanden staan, wil niet zeggen dat de “rechts heeft voorrang” ineens niet meer telt als dergelijke voorrang niet geregeld is.

Ja. Jij krijgt groen, maar de overkant heeft ook groen. Het gebeurd ook pas dat je voorrang moet geven als je driekwart rond gaat. Daarom staan ook nergens voorsorteer vakken voor linksaf. Alleen maar voor rechts en rechtdoor. Je mag wel links, maar ja, dan moet je wel voorrang verlenen. De tegenovergestelde richtingen krijgen samen tegelijkertijd groen. Niet gek als je dan drie kwart wilt, dat je dan moet wachten tot de overkant rood heeft of helemaal weg is.

Dat mag jij een BS excuus vinden. ík vind het onlogisch ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 11:59

Ik ken de rechts voorrangsrotondes idd, al zie je ze niet zo veel. Hier hebben ze het opgelost door ook verkeerslichten op de rotondes te plaatsen zodat er geen botsingen ontstaan.

Wat ik irritant vind zijn dubbelbaans rotondes zonder verhoogde rijbaanscheiding. Als ik driekwart wil ga ik dan binnenbaan rijden, maar 9 van de 10 bestuurders laat je dan niet er tussen als je uit wil voegen (na halve rotonde rechterbaan pakken en dan uitvoegen).

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 11:59

Jans schreef:
Ik ken de rechts voorrangsrotondes idd, al zie je ze niet zo veel. Hier hebben ze het opgelost door ook verkeerslichten op de rotondes te plaatsen zodat er geen botsingen ontstaan.

Wat ik irritant vind zijn dubbelbaans rotondes zonder verhoogde rijbaanscheiding. Als ik driekwart wil ga ik dan binnenbaan rijden, maar 9 van de 10 bestuurders laat je dan niet er tussen als je uit wil voegen (na halve rotonde rechterbaan pakken en dan uitvoegen).

Die verhoogde rijbaanscheidingen zijn echt drama voor motorrijders...

Maar idd dan kunnen ze beter op de rotonde zelf nog verkeerslichten zetten (zoals bv bij circuit Velp)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 12:09

Marjoow schreef:
Aangezienn 90% van de rotondes in Nederland geen voorrang geven van rechts vind ik het totaal niet logisch ;) En als er stoplichten bij staan verwacht je al helemaal niet dat je dan óók nog eens voorrang moet geven etc (waarom staan er dan nog stoplichten?)

Eens.

Haaientanden hebben toch als doel het verkeer daar erop te wijzen dat ze voorrang moeten verlenen? Als ik een rotonde op kom rijden moet ik gaan kijken of andere wegen, waar ik niet op rij en niet in mag, haaientanden hebben? Lijkt me erg vervelend als je al in een "moeilijkere" verkeerssituatie zit, in een bocht, met ander verkeer.

Kan me voorstellen dat er veel ongelukken gebeuren.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 12:10

Shiloh schreef:

Hmm, zo werken mensen nou eenmaal: we zijn beter in het opdoen van ervaring dan in het voortdurend redeneren vanuit regels. Dus als er in heel Nederland op bijna alle rotondes geregeld is dat je op de rotonde voorrang hebt, en je doet het op 1 plek niet, dan is dat vooral voor de mensen die daar voor het eerst komen verwarrend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 12:13

Ik begreep van bevriende motorrijders dat de verhoogde scheidingen beter te herkennen zijn als ze wit gemaakt zouden worden. Ben ik het als automobilist ook erg mee eens :j

Ik moet ook zeggen dat ik de rotondes waar oprijdend verkeer voorrang hebben in de praktijk heb leren kennen en niet met les tien jaar geleden. Bij ons lagen ze gewoon niet.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 12:15

Ik ken er ook geen 1 hier in de buurt.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 12:32

enzino schreef:
Marjoow schreef:

Eens.

Haaientanden hebben toch als doel het verkeer daar erop te wijzen dat ze voorrang moeten verlenen? Als ik een rotonde op kom rijden moet ik gaan kijken of andere wegen, waar ik niet op rij en niet in mag, haaientanden hebben? Lijkt me erg vervelend als je al in een "moeilijkere" verkeerssituatie zit, in een bocht, met ander verkeer.

Kan me voorstellen dat er veel ongelukken gebeuren.

Als anderen haaientanden hebben, had je ze zelf ook. Zo simpel kan het zijn. Je weet toch wel of je voor je de rotonde opging voorrang moest verlenen of niet?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 12:43

moonfish13 schreef:
Zoe_97 schreef:
Eerlijk ik vind die 45km/uur dingen vaak een gevaar op de wg. Ik weet niet hoe het in Nederland is maar in België moeten mensen totaal geen proeven afleggen om daarmee te mogen rijden. Je ziet vaak mensen in die dingen die helemaal niet van de verkeersregels op de hoogte zijn en belachelijke toeren uithalen. Bv op een weg waar je90 mag eens gehad. Ik kom aan met 90 en staat zo’n 45 karretje langs de weg. En als ik bijna bij hem ben voegt die aan een slakkengang de weg in. Zulke manoeuvres zie je bij die auto’tjes in deze omgeving zo vaak.
Ik zeg helemaal niet dat jij zo bent maar dat is wat ik in mijn omgeving zie.

In Nederland zit het anders, sowieso moet je theorie examen doen en praktijk.
Je moet op verkeersluw terrein afrijden met manouvres die serieus tactisch gekozen voertuigbeheersing vragen.
Het lijkt makkelijk maar de oefeningen zijn slim gekozen.
Maar de instructeur moet beoordelen of je af mag rijden, bij mijn rijschool moeten mensen eerst rijles nemen op de weg. :j
Ik kreeg vrijstelling van rijles omdat ik zat les gehad had, en na mijn lessen ook nog 2,5 jaar, -en daardoor 20.000 km rijervaring- een rijbewijsvrij autootje gehad heb.
Maar wel met de waarschuwing dat als mijn instructeur mijn rijvaardigheid onvoldoende vond dat ik gewoon mijn examen niet mocht doen.
Prima aanpak, mijn instructeur had ook nooit mensen voor het examen in de auto die hij niet vooraf eerst had laten lessen.
Minimaal een les ter beoordeling is daar de regel, anders niet afrijden.
Ik heb gezegd aan de telefoon dat als ik de dag zelf niet af mocht rijden dat dan wel heel erg slecht zou zijn na mijn lessen die ik gehad heb.
Nu konden ze door registratie van het CBR gok ik ook zien dat ik nooit afgereden had ook waarschijnlijk, en het was wegens ziekte deze keus, niet door onkunde.

Ik vind het oprecht klote dat je lijf tegen werkt maar om heel eerlijk te zijn; als je fysiek niet in staat bent om af te rijden dan vraag ik me af of het dan wel verstandig is om dan maar rond te toeren in een 45km per uur karretje... Dan zit je op dezelfde weg als waarop je had moeten af rijden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 12:52

Shiloh schreef:
Als anderen haaientanden hebben, had je ze zelf ook. Zo simpel kan het zijn. Je weet toch wel of je voor je de rotonde opging voorrang moest verlenen of niet?

Is dat een feit dat elke oprit dan haaientanden heeft of ligt dat aan de verkeerssituatie en drukte?
(Ik ben nog nooit zo'n rotonde tegen gekomen dus ik zou het niet weten)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 12:53

Grote troost, als je ooit op een achtbaansrotonde zonder verkeerslichten hebt gereden lukt alles :')

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 15:46

Hier in de buurt heb je een rotonde, dat wanneer je de derde afslag pakt, je de meest linkerstrook pakt en dan midden op de rotonde haaientanden hebt :') Dat is pas een rare, onhandige situatie.

Even een linkje vanaf maps;
https://www.google.nl/maps/@51.8627231, ... 312!8i6656

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 16:04

Iirrssjjee, Dat is toch compleet logisch? Ze geven even extra duidelijk aan dat je gewoon rechts voorrang dient te geven. Dat zouden ze hier ook moeten doen, voor de mensen die denken dat je op een rotonde altijd voorrang hebt.

Enzino. Voor zover ik weet hebben altijd alle richtingen van de rotonde dezelfde voorrangs regels. Als óp de rotonde voorrang heeft, staan rondom haaien tanden. Als Jin bij het oprijden geen haaien tanden hebt gehad of een andere manier van duidelijk maken dat ke op de rotonde voorrang hebt, heb je op de rotonde verkeer van rechts dus voorrang te geven.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 16:08

Shiloh schreef:
Iirrssjjee, Dat is toch compleet logisch? Ze geven even extra duidelijk aan dat je gewoon rechts voorrang dient te geven. Dat zouden ze hier ook moeten doen, voor de mensen die denken dat je op een rotonde altijd voorrang hebt.

Enzino. Voor zover ik weet hebben altijd alle richtingen van de rotonde dezelfde voorrangs regels. Als óp de rotonde voorrang heeft, staan rondom haaien tanden. Als Jin bij het oprijden geen haaien tanden hebt gehad of een andere manier van duidelijk maken dat ke op de rotonde voorrang hebt, heb je op de rotonde verkeer van rechts dus voorrang te geven.

Nee onlogisch. Als deze rotonde voorheen altijd een normale rotonde is geweest en je nu ineens, op je ronde moet remmen, is gewoon onlogisch :+.

En daarnaast, als jij bij het oprijden geen haaientanden hebt, wil dat niet zeggen dat de anderen dat ook niet hebben. Er is een Dordrecht een hele poos een situatie geweest, dat je op de ene helft van de rotonde als fietser moest wachten en op de andere helft gewoon door kon rijden! Dus op de ene afslag moest de automobilist wachten voor fietsen en op de andere afslag kon die zo doorrijden.....

Gelukkig hebben ze deze situatie nu aangepast... Maar als je op het ene punt voorrang hebt, wil niet zeggen dat je dat op het volgende punt nog steeds hebt....

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 16:10

Een rotonde waarop je alsnog moet stoppen om rechts voorrang te geven gaat zijn doel echt volledig voorbij. So far voor doorstroming van verkeer. Kansloos.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 16:13

Is het niet gewoon een kruispunt met een rare vormgeving waardoor het op een rotonde lijkt? een rotonde moet namelijk aangemerkt worden met een bord met 3 pijlen die om elkaar heen draaien en die staat nergens. Volgens mij is het gewoon een kruispunt met bijbehorende voorrangsrechten maar dan rond vormgegeven waardoor het een beetje een verwarrende situatie wordt.

BerdienJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 16:14

Vandaag weer een of andere idioot die niet over z'n schouder keek toen hij wilde inhalen. Hup, stuur naar links en... daar reed ik. Gelukkig kon ik uitwijken naar links (en weet ik op de snelweg wat er waar achter me/naast me rijdt) maar scheelde niet veel. Echt, leer verdomme kijken voor je in de auto stapt. Levensgevaarlijk.

Ceffyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 17:07

Even benieuwd wat jullie hiervan vinden: schijnbaar begint er een stuk verder op de snelweg een file, dus ruim van te voren springen de matrixborden op 70 / 50. Als iedereen zich daar nou aan houdt heb je kans dat het nog een beetje doorstroomt, maar nee. Iedereen rijdt gewoon 130 tot ie compleet vast staat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 17:10

Ceffyl schreef:
Even benieuwd wat jullie hiervan vinden: schijnbaar begint er een stuk verder op de snelweg een file, dus ruim van te voren springen de matrixborden op 70 / 50. Als iedereen zich daar nou aan houdt heb je kans dat het nog een beetje doorstroomt, maar nee. Iedereen rijdt gewoon 130 tot ie compleet vast staat.

Officieel moet je dan gewoon de matrixborden aanhouden maar ik let op dat soort momenten ook wel heel erg op het verkeer om me heen. Als iedereen om me heen 130 blijft rijden en ik rem ineens af naar 50 kan dat ook weer een ergernis of zelfs een gevaarlijke situatie opleveren. Vind dat dus altijd wel heel dubbel. Van Almere naar Utrecht waren ze een hele tijd bezig met werkzaamheden en daar stonden de matrixborden vaak overdag standaard op 50, ook als er geen versmallingen oid waren en er niemand aan het werk was. Dat is echt heel vervelend want het verdubbelt mijn reistijd bijna en ik moet dan langzaam rijden zonder rede.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 18:27

Ik hou me altijd aan de matrixborden en rijd dan gewoon helemaal rechts. boetes voor snelheidsoverschrijding bij matrixborden zijn ook hoger dan de normale snelheidsboetes.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 18:32

Ik vind het persoonlijk levensgevaarlijk dat mensen zodra ze matrixborden zien ineens vol de rem intrappen terwijl de weg nog vrij is. Lekker doorrijden en netjes aansluiten bij de rest in plaats van je eigen file creëren al voor de echte file begint.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 18:40

Je kunt snelheid minderen zonder vol op de rem te trappen. Volgens mij is dat juist het hele idee van die matrixborden, op tijd geleidelijk vaart verminderen ipv doorrijden en dan ineens stilstaan.

Ik respecteer ze in elk geval wel. Ze sprongen eens aan op een heerlijke rustige snelweg, 's avonds laat, de situatie waarvan mensen zeggen dat je best wat harder kunt rijden. Matrixborden aan dus ik had mijn snelheid al flink geminderd, anderen op de linkerbaan nog niet. Maar toen kwamen we ineens een bocht uit en toen stond het wel ineens helemaal stil. En dan blijkt ineens dat je helemaal niet zo heel ver vooruit kunt kijken op sommige punten want dit was echt heel plotseling.

Ik ga zelf niet op de rem voor matrixborden alleen, maar verminder wel mijn snelheid en vergroot de afstand tot de voorganger zodat ik de ruimte heb om op te vangen wat er gebeurt. 'Lekker doorrijden' ga ik echt zeker niet doen.