Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 17:27

Dromen mag natuurlijk altijd ;)
Hier ook altijd plannen aan het smeden, bomen planten is het nieuwste idee.

Libera

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 17:45

Hier mn moestuin aan het plannen...en de nieuwe boomgaard. Valt nog niet mee! Had een leuke boom gezien met 5 verschillende soorten peren, en een met 5 verschillende soorten citrus, maar helaas.... die mogen ze niet naar WA versturen. Even kijken of ik die hier in WA zelf kan vinden, scheelt wel ruimte om alles aan 1 boom te hebben.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 18:07

Wat een mooie moestuin Maaike met dat gevlochten hek er om heen!

Goeie vraag over het zelf slachten Prairy, en interessant om al jullie antwoorden te lezen.
Hebben jullie het slachten geleerd van een ervaren iemand? Ik zou in het begin vooral bang zijn dat ik het niet goed doe. Kun je dit het beste leren van een jager, slager of andere ervaringsdeskundige de buurt? Ik zou zo niet weten wie mij dit straks kan leren :?

Wat moestuin en fruitbomen betreft hebben wij besloten om te wachten met het aanleggen tot in het najaar. We zitten pas in april in ons nieuwe huis en willen even bekijken waar we alles aan gaan leggen voordat we overhaast dingen beslissen die later onhandig zijn.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 19:46

Ik heb gewoon google en youtube gebruikt om te zien hoe het moest, naast gezond verstand. En gewoon goed zelf nadenken over wat je wel en niet fijne/goede manieren vind. Ik zet het dier dat ik dood wil hebben tussen m'n knieeën op de grond, zet een goed scherpe bijl op de nek en sla vervolgens met een flinke hamer op de bijl. Dan zit je zeker weten op de goede plek en is de kop er ook echt in één keer helemaal af. Veel mensen snijden ook alleen de keel door bij kleine dieren (vogels/konijnen/cavia's), dat vind ik persoonlijk geen humane methode.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 21:00

Dank voor jullie antwoorden allemaal :)

Ik kreeg net al kippenvel bij het lezen van hoe je een kop er in 1x af moet halen. En toen mijn man zijn koikarper die ziek was dood maakte kon ik daar ook al niet naar kijken, ik denk dus niet dat ik me er ooit toe ga kunnen zetten.

Edit, hij kan het dus ook niet, hoor net dat de vis in de kliko beland is omdat hij zichzelf er niet toe kon zetten om hem dood te maken (niet echt diervriendelijk dus...) :+

Citaat:
Wie heeft er ervaring en tips? Zijn andere paddestoelen makkelijker dan champignons omdat ze bijvoorbeeld op houtsnippers groeien? En welke is dan het lekkerst?

Ik heb een keer oesterzwammen geprobeerd in een bak met stro, niet echt een succes moet ik zeggen. Ze waren tegelijk zo'n beetje klaar en als je niet snel genoeg was, werd het prut. Ik had overigens broei online besteld, duurde even voor ik het kreeg, moest eerst gemaakt worden zeg maar.

Ik heb op aanraden van Google eerst al het stro gekookt. Wat een werk, wat een troep...

Dat doe ik dus niet meer. Wil het wel later nog een keer proberen, maar dan met bijvoorbeeld kastanje champignons, die vinden we hier erg lekker. En die kun je ook beter bewaren dan oesterzwammen omdat ze steviger zijn. Hebben meer smaak en structuur dan de witte vind ik.

Shiitake schijn je goed op een berkstammetje te kunnen laten groeien.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 22:39

Er zijn in de vrije handel ook gewoon 'schietmaskertjes' voor kleinvee, dat is misschien wat minder luguber als je niet van bloed houdt. Eigenlijk gewoon een stalen pen met een zware veer die je net als in een slachthuis op de kop zet en afschiet. Daarna moet je natuurlijk nog wel verbloeden, maar krijgt het beest er als het goed is niets meer van mee.
Overigens ga ik bij een naald of snee in een levend dier ondersteboven, maar bij slachten geen probleem, dat kan je ook nog meevallen wanneer je het werkelijk doet. XD

Jammer dat de paddenstoelen geen succes waren, daar heb ik ook wel eens verlekkerd naar zitten kijken bij een webshop. Daar kon je complete kweeksetjes kopen, voor allerhande soorten. Maar het is idd niet ideaal als je alles tegelijk klaar hebt...

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 22:42

Ik gebruik inderdaad een schietpin voor de cavia's, maar voor de kippen vind ik ze niet ideaal. Dan breek ik eerst de nek en snij ik daarna de kop eraf. Voor konijnen wil ik ook de schietpin gebruiken.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 22:55

Wil dat nekken breken een beetje? Dat heb ik nog niet aangedurfd, bij dode kippen krijg ik die nek echt niet stuk en durf het dus niet op een levende uit te proberen. XD Hoe doe je dat?

xXLiekeXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 22:57

Mijn vriend wil een koe echt puur voor het vlees, zuivel eet hij niet echt. Dus helaas geen mogelijkheid om hem melkgeiten aan te praten. Hij neigt ook erg naar Dexter om inderdaad het formaat. De slager was erg te spreken over de kwaliteit van een dikbil, maar dat zijn echte joekels. Dat zie ik nog niet gebeuren bij ons.

Moestuin ben ik inderdaad alweer aan 't plannen. Hier ook veel plannen voor wat bomen betreft, maar erg aan het twijfelen of we dat nu nog gaan doen of dat we het een jaar uitstellen. Vorig jaar hebben we erg veel uitval gehad van de nieuwe aanplant.
Die boom klinkt wel gaaf Libera! Verbaasd mij telkens weer wat ze allemaal kunnen qua combinaties.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 23:20

Eerlijk antwoord: ik draai de kop gewoon heel vaak rond, je hoort het snel genoeg kraken en doen. Ik zou het eerst bij een dode kip proberen. Mijn eerst vogel was denk ik een meerkoet. Beestje was slachtoffer van de visserij, 3 tenen afgestorven aan de ene poot en de volledige voet aan de andere poot. Brood- en broodmager en precies toen mijn zakmes niet bij me. Dus toen heb ik zijn nek gebroken door te draaien. Ik vind het niet ideaal, en ik weet nooit zeker of ik het goed doe, dus vandaar alsnog de kop eraf.

Buffelduke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 00:31

Bedankt voor alle leuke reacties op onze nieuwe plek.

De alpaca’s zouden voor de wol zijn. Maar er zit enorm veel prijsverschil in omdat sommige gewoonweg veel betere wol hebben dan andere. Alleen hebben ze maar een 3-tal jaren goede wol. Nu heb ik liever schapen om de weide bij te houden op een natuurlijke manier, de wol en later eventueel het vlees als de conditie goed is. En schapen heb ik gewoonweg meer mee. Nog even over dubben, zover is het nog niet.

Zelfs slachten weet ik niet of ik dat zou kunnen. Lijkt me lastig omdat ik me gauw aan dieren hecht. Misschien in de toekomst nog wel, we zullen het zien. Ik heb enorm veel respect voor hoe iedereen op zijn/haar manier zijn leven probeert in te delen op de juiste manier en zoveel mogelijk zelf probeert te doen. Ik leer elke dag bij en ik leer zoveel nu al uit dit topic!!

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-18 17:20

Wij slachten met een schietpin en daarna verbloeden. Dier is niet dood trouwens na de slachtpin, gewoon tijdelijk knock out. Eerder hebben wij gewerkt met een bijltje en dat vond ik wel 'simpeler' maar vond dat ze dan minder goed leegbloeden. Wat weer wat minder fijn is als je ze goed wil bewaren voor langere tijd.

Na het verbloeden haal ik wel redelijk snel de kop eraf. Dan weet ik echt zeker dat het dier helemaal 100% zeker weten dood is. Dat is het dier natuurlijk sowieso al na het verbloeden dus dat is meer voor mijn eigen gevoel.

Nek breken hoor ik soms wel rare verhalen over. Mensen die dat al 10 jaar zo doen en er dan toch opeens een hele nare ervaring mee hebben.

Lieke, ik zou ook eerder koeien voor het vlees houden. Maar als je een lieve koe hebt die je zou kunnen melken dan zou ik het wel overwegen. Maar het is toch best een klusje elke dag.

Maaike, spin je zelf ook wol? Of zou je het dan alleen verkopen?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 17:22

Ben je handig met de schietpin bij de kippen? Ik heb het één keer gebruikt maar twijfelde toen of de kip wel goed knockout was. Vandaar dat ik dat maar de nek omdraai.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-18 17:25

Je moet even goed opletten waar je schiet. Soms wil je te ver naar achter schieten omdat de kam in de weg zit. Dat moet je niet doen.. Goed tussen oog en oor mikken. Die fout hebben wij 1x gemaakt. Daarna hebben we geen problemen meer gehad, ook niet met de kalkoenen.
Laatst bijgewerkt door Moonfight op 12-01-18 17:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-18 17:25

Lieke, hebben jullie het vlees al op kunnen halen? Weetje al hoe zwaar het varken was?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 17:37

Top, dank je. Het heeft namelijk wel mijn voorkeur.

Buffelduke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 18:09

@moonfight de wol (als het van de schapen komt) zou ik ergens laten spinnen of door iemand laten doen die ik ken die zoiets kan dat ik het daarna weer zou kunnen gebruiken om te haken. Maar dat is allemaal nog in de toekomst. Moet ik nog goed uitzoeken allemaal.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 18:45

Ik verbloed niet meteen als ze dood zijn maar als ik ze eenmaal heb hangen om te villen etc. Snijd op een plank de kop en halve voorpoten (bij de konijnen dan ) eraf en hang ze dan met vleeshaken door de achterpoten op met een bak eronder om het bloed in op te vangen en de ingewanden. De hele bak gaat vervolgens zo in de kippenren zodat hun nog wat extra te eten hebben. Het meeste vind ik dan niet meer terug.

xXLiekeXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 01:15

@Maaike_Melis; ik heb laatst navraag gedaan om onze schapenwol te laten spinnen. Ik brei graag, maar heb nooit de tijd/rust ervoor, dus spinnen leek mij al helemaal zoiets... Schrok ervan hoe duur het was. Zal is even terugzoeken in m'n mail.
€14,- per ons wol (gewassen, gekaard, gesponnen en getwijnd). Als je wol al reeds gewassen is, is het €13,- per ons. Een lesje spinnen van 2 uur was daarentegen maar €20,-.

@Palousa_boy; Justin Rhodes heeft het er op z'n YouTube ook wel is over gehad dat hij z'n kippen o.a. vlees voert, toch is dit mij wel een brug te ver. Persoonlijk dan, ik geloof best dat ze het opeten. Maar toch -O-

@Moonfight; helaas morgen pas ophalen, iets later als gepland maar we konden het niet eerder. Morgen heel de dag de tijd om alles te verwerken. De gehaktmolen die we hier op zolder hebben gevonden toen we 't huis kochten ligt in een soda bakje schoon te weken om morgen aan de gang te gaan! *D

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 01:55

Kippen (net als varkens) zijn omnivoren, hier geef ik ze dagelijks een klein handje gedroogde meelwormen bij (zakje van de welkoop) samen met wat scharrelgraan. Mierennest of pissebedden (liggen hier en daar wat stapels stenen, dus kom wel eens wat tegen) gaan er ook graag in. Grotere dieren kan ook (of je muizen als je klapvallen zet), maar op dit moment is dat niet mogelijk en voer ik dus meelwormen die ik koop. Zouden je kippen los scharrelen, dan hoef je hier in de zomer niks aan te doen, want dan vinden ze zelf zat aan insecten, etc. In de winter is het een ander verhaal en ze blijven er zeker gezonder door.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-18 10:44

Mijn kippen krijgen regelmatig vlees. We hadden van de slager deze keer ook de vakenskoppen gekregen. Deze heb ik gekookt en de kippen hebben deze binnen een paar uur helemaal kaal gegeten tot er alleen een schedeltje over was. Vanmorgen nog restjes van een kippenkarkas nadat ik er bouillon van gemaakt had. Zo zonde om allemaal weg te gooien! Heel fijn voor ze om in de winter wat extra eiwitten binnen te krijgen :)

Hier staat al een spinnenwiel, en heb nog wat schapenvachten liggen (gewassen en ongewassen). Binnenkort de tijd vinden om een curcus te doen :)

Lieke, succes dan vandaag! Wij laten gehakt eigenlijk wel altijd door de slager maken. Net zoals worst en gelderse schijven(hamburgers). Wat doen jullie allemaal zelf? Vind je het leuk om misschien wat foto's te maken?

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 11:17

De kippen krijgen hier ook alles dat over is aan vlees of bot/karkas. Kippen slachten we naast de ren, konijnen neem ik mee naar de schuur en neem dan een bak vol weer terug naar de kippenren. Echt vlees halen doen we niet voor de kippen, die krijgen gewoon onbeperkt graan en zeker in de zomer is er genoeg te vinden voor ze onder de fruitbomen die in de ren staan of idd aan insecten die daar te vinden zijn.

Muizen die binnen in de val lopen geef ik aan de hond :+

Ratten die in de kippenren in de val lopen die zie ik soms te laat en zijn ze al dood en anders hebben we een grote bak water staan waar de hele kooi in kan. In de val zit verder geen lokvoer ofzo, ze lopen daar vanzelf in :+ soms zitten er zelfs 5 in en dan is hij ook wel echt vol.
Ratten zijn hier dus ook wel een probleem bij de kippen maar zijn met alle half ingestorte schuren, greppeltjes en andere talloze schuilmogelijkheden moeilijk allemaal weg te krijgen.
Vorig jaar heb ik ook nog 3 marters gevangen, in dezelfde val, daar heeft hij meer last van gehad want die hebben iets meer ontsnappingsdrang.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-18 12:29

Wij hadden laatst voor het eerst ratten. De eerst in de klem gevangen en de andere doodgeslagen met een schep :'). Die hebben de varkens opgesmikkeld. Muizen gaan altijd naar de kippen. Die zijn soms zelfs zo brutaal dat ze er eentje stelen van de kat!

Ik voer liever geen rauw kippenvlees aan kippen. Of rauw varkensvlees aan varkens. In verband met ziektes. Maar ik heb dan ook de luxe dat ik meerdere diersoorten heb dus ik hoef dat ook nooit te doen. Hier gaat alle kippenslachtafval naar de varkens.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 09:04

Moonfight is dat risico veel groter bij vlees van hun eigen soort?

_PassoaJus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 10:21

Vind het echt inspirerend om te lezen hoe jullie al te werk gaan! Wordt er mega enthousiast van. :D Behalve van slachten, dat ga ik nooit doen...