wat is het doel van de anti-boeren-beweging?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jildau

Re: wat is het doel van de anti-boeren-beweging?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 13:20

Probleem is dat een boer van de reguliere veehouderij af wil om andere redenen dan dat WD, Dier&Recht, PvdD enzovoorts willen. Ze willen helemaal niet hetzelfde.

ponies

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 13:33

Duurzaam, het is maar wat je daaronder verstaat. Er wordt sinds 2013 geen soja meer geïmporteerd van akkers die na 2006 zijn ontbost, daar heb je gelijk in. Maar in 2014 werd nog maar 3,6 % in Europa verbouwt en ongeveer 2 % van de totale productie van Soja wereldwijd is duurzaam gecertificeerd (waarvan 25 % gebruik van de soja in NL). Maar als jij meer recente cijfers hebt zie ik ze heel graag wellicht gaat het stukken beter dan ik denk (niet sarcastische bedoeld overigens).

Bij virussen zit het probleem eerder in het feit dat door de ontbossing o.a. (landbouw)huisdieren en mensen in contact komen met virussen waar we toen de bush nog redelijk ondoordringbaar was niet snel in de buurt kwamen. De mensen komen dieper het oorspronkelijke oerwoud binnen en wilde dieren komen eerder in contact met de plaatselijke bevolking en de gedomesticeerde dieren.

Ik ben zeker niet tegen de boeren en ik vind ook dat de beroepsgroep boeren veel te divers is om over één kam te scheren. Maar ik vind wel dat we wat kritischer mogen zijn wat betreft de invloed van vleesconsumptie en export op dieren, mileu en volksgezondheid. De meeste politieke partijen vinden dat een onaangename boodschap en de consument vindt het goede sfeerbreker nummer 1 heb ik weleens het idee.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 14:18

Magrathea schreef:
Dus, als ik het goed begrijp:
- Vallen WD en de PvdD de boeren niet direct aan
- Willen ze wel af van de reguliere veehouderij (wat volgens mij elke boer wil, want je wil toch je boterham kunnen beleggen en je dieren fatsoenlijk houden maar dat kan niet op deze manier)(en dit zeg je zelf letterlijk)
- Wordt er desondanks aangenomen dat WD en de PvdD anti-veehouder zijn...
- ...Ondanks dat hun campagnes over het algemeen gericht zijn op degenen die zorgen voor de extreme situaties: supermarkten, fastfoodketens. Het handelen van de veehouder wat hieruit voortkomt schrijven zij zelf direct toe aan de bodemprijzen die aan de consument gevraagd worden. Beetje een "die veehouder kan ook niet echt anders"-instelling.

Misschien ben ik super intelligent ofzo, maar het enige wat ik eruit haal is dat beiden af willen van meer-meer-meer willen van de veehouders (en dus de dieren) en dat lijkt me alleen maar goed.

Hoe vaak moet ik nu nog herhalen dat ik het doel van WD etc. heel goed begrijp? Het is niet hun doel dat mij tegenstaat, maar de middelen de ze (mis)bruiken om dat doel te bereiken.

Nee, ze vallen boeren niet direct aan. Maar wel indirect, door de complete sector over een kam te scheren. Een paar pagina's terug werd door iemand goed verwoord waarom veehouders zich zo aangevallen voelen. Zoals het nu gaat is een WD te vergelijken met iemand die jouw paard nog nooit heeft gezien, maar desondanks wel beter weet dat jouw paard een gruwelijk leven leidt, terwijl jij 24/7 voor dat paard klaarstaat en degene bent die er alles aan doet om ervoor te zorgen dat dat paard wél goed in zijn vel zit.

Dus ja, ze geven mij zeer zeker de indruk dat ze anti-veehouder(anno 2017) zijn.

Je kunt er toch met geen mogelijkheid omheen draaien dat ze de veehouderij op dit moment beschrijven als een hel voor de dieren? Dát is de enige reden waarom ze ervan af willen (milieu even daargelaten, staat bij WD niet op nr. 1). Daarom schetsen ze een vals beeld van de veehouderij, om te shockeren en mensen wakker te schudden.

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 16:46

Wakker Dier promoot (helaas) geen abolitionisme, alleen een beter leven voor dieren in de veehouderij. Ze zijn dus zeker niet anti-veehouder.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 17:24

PlantsTho schreef:
Wakker Dier promoot (helaas) geen abolitionisme, alleen een beter leven voor dieren in de veehouderij. Ze zijn dus zeker niet anti-veehouder.

Zo laten ze dat toch echt niet blijken.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 17:30

PlantsTho schreef:

Ik denk dat dit een nutteloze discussie zonder einde gaat worden. Imo zijn ze tegen de huidige veehouderij, en laat veehouders de directe verantwoordelijken zijn voor het welzijn van de dieren in deze sector (die volgens een WD heel beroerd is). Vanuit deze beredenering vind ik dat ze tegen de huidige veehouder zijn.

Maar goed, of deze discussie zo nuttig is vraag ik me af :+

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 18:00

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 19:25

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 22:09

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 22:17

Die heb ik al geplaatst vandaag :D

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 15:55

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 15:56

Met inderdaad weer een geweldig goede ingelezen informatie van deze club. Precies zoals we van ze gewend zijn zullen we maar zeggen. :)) :oo

Maar er lopen al twee topics over.

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 16:29

Want? Welke info klopt er niet volgens jou?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 16:30

Zie andere topic.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 19:22

misschien opent dit de ogen eens voor een hoop mensen, ik hoop dat ze snel met een standpunt over huisdieren komen. Hoe meer ze met dit soort meningen komen, hoe meer mensen ook hopenlijk inzien dat het vooral op meningen gebaseerd is.

Neemt niet weg dat ik nog steeds vind dat er in onze eigen sector en de paarden heus nog wel ruimte voor verbetering is, maar al die knopjes moeten eens om.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 19:49

Zag op feestboek al de eerste berichten voorbij komen over koeien die geruimd zijn, trieste bedoeling.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 19:55

palousa_boy schreef:
Zag op feestboek al de eerste berichten voorbij komen over koeien die geruimd zijn, trieste bedoeling.

Weet je wat het ergste is, de gemiddelde leeftijd van de boeren die zich aangemeld hebben voor de stoppers regeling is 44-46. Boeren die dus o.a. door hun banken(diezelfde banken dus die riepen dat het quotum eraf moest) aangeraden is om de volledige veestapel op te ruimen, zoveel mogelijk jongvee aan te houden en dan per 1-1-2018 weer volop gaan melken. Deze regeling werkt gewoon niet. Ik hoop echt dat ze de boeren die niet gek gedaan hebben/de oude boeren die met pensioen willen eruit halen en die financieel helpen. Alleen door de gepensioneerde boeren te helpen kan dit probleem op lange termijn aangepakt worden.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 20:01

PlantsTho schreef:

Dat ben ik niet met je eens, toen ik Marianne Thieme een aantal jaren geleden verzocht om eens een kijkje bij ons op de boerderij te komen kijken was haar eerste vraag of we biologisch waren? Toen ik met een nee antwoorden kwam daarop het antwoord dat ze alleen bij biologische boeren langs gaat want de reguliere sector is dierenmishandeling. Misschien volgens jou dan niet anti-veehouder maar wel degelijk anti-reguliere veehouderij.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 20:15

daffie1986 schreef:
PlantsTho schreef:

Dat ben ik niet met je eens, toen ik Marianne Thieme een aantal jaren geleden verzocht om eens een kijkje bij ons op de boerderij te komen kijken was haar eerste vraag of we biologisch waren? Toen ik met een nee antwoorden kwam daarop het antwoord dat ze alleen bij biologische boeren langs gaat want de reguliere sector is dierenmishandeling. Misschien volgens jou dan niet anti-veehouder maar wel degelijk anti-reguliere veehouderij.

Als zij niet zo'n serieuze functie had was dit toch bijna hilarisch -O-

Wel hoog van de toren blaten, maar niet eerst kennis willen maken met waar jij tegen wilt strijden in de tweede kamer?
Dat is gewoon triest....

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 20:17

Als ik eerlijk ben hoef ik bij geen enkele veehouder te kijken. Kan er slecht tegen om naar al die beestjes te kijken die binnen een paar jaar in het schap van de supermarkt liggen :n

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 20:20

Magrathea schreef:
Als ik eerlijk ben hoef ik bij geen enkele veehouder te kijken. Kan er slecht tegen om naar al die beestjes te kijken die binnen een paar jaar in het schap van de supermarkt liggen :n

Hoe kom je hier nu weer bij? Zoals ik al eerder aangegeven heb zijn de oudste koeien bij mijn schoonvader 14 jaar en het overgrote deel van de veestapel is 10+

Okey je hebt gelijk, als je hier komt kijken is de kans groter dat deze koeien binnen een paar jaar in het schap liggen |o
Laatst bijgewerkt door daffie1986 op 02-03-17 20:31, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 20:21

Magrathea schreef:

Maar dat is anders. Jij bent in z'n algemeen tegen vlees eten. En dat mag, iedereen moet helemaal zelf weten of je vlees wilt eten, vegetarisch wilt eten of veganistisch :)

Marianne heeft een publieke functie waarin zij stelt dat reguliere veehouderij dierenmishandeling is en biologisch niet.
Dan weet je in de eerste plaats niet eens het verschil en ten tweede wil zij er blijkbaar niet eens moeite voor doen om überhaupt te weten te komen of het waar is wat zij verkondigt en hoe het er op boerderijen aan toe gaat...

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 20:28

Volgens mij is dit anti-boeren-beweging topic alleen maar een anti-PvdD topic geworden. Jammer, want ik denk dat boeren een stuk meer hebben aan de PvdD dan aan bijvoorbeeld een pvv of vvd. Maar laten we vooral op PvdD en wd focussen dan kan de rest zijn gang blijven gaan.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 20:28

daffie1986 schreef:
Magrathea schreef:

Hoe kom je hier nu weer bij? Je doet aanname op iets waar je helemaal geen weet van hebt. Zoals ik al eerder aangegeven heb zijn de oudste koeien bij mijn schoonvader 14 jaar en het overgrote deel van de veestapel is 10+

Okey je hebt gelijk, als je hier komt kijken is de kans groter dat deze koeien binnen een paar jaar in het schap liggen |o

Dus de koeien van jouw schoonvader mogen rustig op het bedrijf van hun oude dag genieten tot ze ofwel doodgaan van ouderdom ofwel een spuitje krijgen omdat de levenskwaliteit te laag is? Dat klinkt niet als een goed verdienmodel eigenlijk.

Ik denk trouwens hoe dan ook dat Thieme behoorlijk gegroeid is in de afgelopen tijd. Ik heb in het verleden ook uitspraken gedaan waar ik nu op terugkom. En nú, nu dus, heb ik echt het idee dat Thieme in de eerste plaats streeft naar een duurzamere wereld en daar passen megastallen e.d. niet in.

Waar ik trouwens nog geen antwoord op heb gehad: wat vinden jullie dan van de pvdd standpunten dat veehouders die willen overstappen naar een duurzamer bedrijf subsidie/compensatie hiervoor moeten krijgen, dat de import van producten van veehouderijsystemen die niet zijn toegestaan in Nederland verboden moet worden (maw niet meer alles voor de export) en de vleestaks (edit: en het feit dat partijen als de VVD en de PvdA over het algemeen tegen dit soort voorstellen zijn) ? Dat lijkt me toch goed nieuws voor de veesector? :o?

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 20:44

Magrathea schreef:
Dus de koeien van jouw schoonvader mogen rustig op het bedrijf van hun oude dag genieten tot ze ofwel doodgaan van ouderdom ofwel een spuitje krijgen omdat de levenskwaliteit te laag is? Dat klinkt niet als een goed verdienmodel eigenlijk.

Ik denk trouwens hoe dan ook dat Thieme behoorlijk gegroeid is in de afgelopen tijd. Ik heb in het verleden ook uitspraken gedaan waar ik nu op terugkom. En nú, nu dus, heb ik echt het idee dat Thieme in de eerste plaats streeft naar een duurzamere wereld en daar passen megastallen e.d. niet in.

Waar ik trouwens nog geen antwoord op heb gehad: wat vinden jullie dan van de pvdd standpunten dat veehouders die willen overstappen naar een duurzamer bedrijf subsidie/compensatie hiervoor moeten krijgen, dat de import van producten van veehouderijsystemen die niet zijn toegestaan in Nederland verboden moet worden (maw niet meer alles voor de export) en de vleestaks (edit: en het feit dat partijen als de VVD en de PvdA over het algemeen tegen dit soort voorstellen zijn) ? Dat lijkt me toch goed nieuws voor de veesector? :o?

Mijn schoonvader is nogal sentimenteel tegenwoordig, ik zeg niet dat ze hier oneindig mogen blijven maar hij neemt van een aantal koeien wel genoeg met minder. Hij is zelf al in de 60, is alleen en komt rond met 54 koetjes. Hij laat koeien langer lopen voor ze weer geïnsemineerd worden waardoor dus de t.k.t. verlengd wordt en het voor de koe ook langer vol te houden is. Hij is dus gericht op een duurzame koe die lang mee kan gaan.

wat vinden jullie dan van de pvdd standpunten dat veehouders die willen overstappen naar een duurzamer bedrijf subsidie/compensatie hiervoor moeten krijgen
Niet goed, ik zie namelijk in een hoop van die duurzame stallen een hoop nadelen t.o.v. het oude stalletje dat hier staat. Ten eerste verrommeling van de polder, die stallen zijn echt belachelijk hoog en de lucht circulatie doet niet meer wat het hoort te doen.

dat de import van producten van veehouderijsystemen die niet zijn toegestaan in Nederland verboden moet worden?
Helemaal perfect. Op die manier worden we tenminste allemaal gelijk behandeld en niet benadeeld door goedkopere onvriendelijke praktijken. Daarmee zullen ook de wel bekende video-beelden op deze manier verdwijnen.

De vleestaks weet ik eigenlijk niets van, daarvoor ben ik er al te lang uit en zal als ik tijd heb daar morgen eens naar gaan kijken.