Kleding'eis' bruiloft

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

minikatje

Re: Kleding'eis' bruiloft

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 11:51

Maar het zijn wel regels die bij dat huis horen :)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 11:52

Goof schreef:
Schoenen uit heeft te maken met hygiene en schoon houden, dat vind ik iets anders dan een ander verplichten bepaalde kleding te dragen.

Welke achterliggende reden er is, is verder helemaal niet van belang.
Aanpassen aan wensen heeft met fatsoen te maken, maar mensen vinden tegenwoordig heel snel dat ze iets opgelegd krijgen en dus moet daar maar tegen geprotesteerd, want ego gaat voor alles.
Men kan natuurlijk ook gewoon een beetje rekening houden met regels en wensen als men ergens GAST is. Kost niets meer moeite dan je ergeren.
Men kan in eigen huis bepalen wat men wil, dat geldt ook voor jou, en bij een ander past men zich gewoon aan.
Dat hoeft niet omdat men nou zo´n zin heeft om een ander wat te verplichten, maar omdat men zich daar prettiger bij voelt.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 11:53

Magrathea schreef:
Anoniem schreef:
Maar er zit toch een verschil tussen roken of een broek aan hebben? Roken kan schade opleveren aan de gezondheid van de meerokers (baby).
Ik moet de eerste persoon nog meemaken van iemand die in dezelfde ruimte een broek ipv een rok droeg.. :+

Maar je vergeet dat dat toen nog helemaal niet bekend was, mensen vonden degenen die tegen roken waren maar raar. Je had ook zo van die advertenties waarin zwangere vrouwen werd afgeraden meer dan 2 sigaretten per dag te roken := in plaats van helemaal niet

Dat is niet helemaal waar,mijn oudste is nog iets ouder en ik kreeg die stickers van Kind en Gezin het belgische consultatie buro al mee,plus alle voorlichting hoe ongezond roken in de buurt van kinderen was.Nu is Belgie in principe iets kindvriendelijker als nl dus het kan zijn dat ze hier al voor liepen.

Maar ik vind roken en kleding totaal niet te vergelijken.Het dragen van een broek mits hij niet te strak is draagt niet bij tot schade aan je gezondheid en al helemaal niet van de baby.

Mijn schoenen trek ik uit omdat ik iemand zijn huis niet vuil wil maken dat is ook heel wat anders.
Het iemand verplichten tot het dragen van een rok zit tussen je oren.Bovendien vind ik een broek veel netter dat bedekt meer als een rok en kan niet omhoog waaien,ben je ook nog eens mindervatbaar voor een blaasonsteking :+ .Ik pleit voor alle vrouwen een broek aan :D

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 11:53

In mijn huis mogen mensen geen schoenen dragen, mag de kat niet geplaagd worden, wordt er geen vlees gegeten, mag er niet gerookt worden en wordt er zittend geplast (ook door de heren). Sommige mensen vinden deze regels raar. Of vervelend. Als ze er niet aan willen voldoen dan kunnen we prima buitenshuis afspreken.

De vraag is: maakt het heel veel uit waar de regel vandaan komt?

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 12:39

Hier worden de huisdieren ook niet geplaagd en buiten gerookt maar iemand verplichten zijn schoenen uit te doen zou ik nooit doen. Wij hebben 3 katten en 1 hond dus hoe goed ik ook stofzuig er ligt altijd wat en dan zouden zij daar met hun sokken door heen moeten lopen.

Mensen opleggen zittend te plassen, dan ben je echt doorgeslagen. Ten eerste hoe wil je dat controleren?

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 12:45

TS, ze mag die eis stellen, net zo goed als dat jij daardoor kunt zeggen sorry maar dan kom ik niet. Welke reden zij voor die eis heeft is aan haar. Je kunt er in mee gaan of niet, dat is aan jou ;)

Over zittend plassen, waarom zou je dat niet mogen vragen. Ik zou zelf ook niet echt zin hebben om de urinespetters van een ander te moeten opdweilen. En spettervrij staand plassen is een behoorlijke uitdaging blijkt toch vaak :o. Kunnen ze dat wel, prima.

Art_ofLiving

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 12:46

Amandavd schreef:
*knip*

Mensen opleggen zittend te plassen, dan ben je echt doorgeslagen. Ten eerste hoe wil je dat controleren?

Gewoon een camera, toch niet zo raar? :Y)

Misschien heeft ze vaak mannen over de vloer gehad die hun urine níet netjes in de WC pot kunnen krijgen. En als nog maakt de reden niet zo veel uit, het is haar huis dus haar regels. Zelf zou ik mensen niet tot zoiets verplichten, maar ik erger me bijv. wel vaak aan mannen die we WC bril omhoog laten staan in mijn huis.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 12:54

Maar uiteindelijk is het toch heel simpel?!? De gastheer/vrouw mag zijn eigen regels opstellen hoe er in zijn huis geleefd wordt. Het is zijn huis! In mijn huis houdt dat in dat je je schoenen uit doet, dat we aan tafel eten met bezoek en dat telefoons aan tafel verboden zijn (inmiddels). Het is mijn huis, en ik moet mij daar prettig in voelen. Kan mijn bezoek niet leven met mijn regels, dan spreken we niet meer bij mij af maar buitenshuis.

En andersom, wanneer iemand regels hanteert waar ik mij niet prettig bij voel, dan heb ik de keuze om niet te gaan. Nu ben ik best van de rokjes, maar ik kan mij de keuze van Goof om daar niet apart voor naar de winkel te gaan heel goed voorstellen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 13:16

Ik vind persoonlijk iets in je huis verbieden waardoor je gezondheid of die van je kinderen gevaar loopt iets heel anders dan het eisen van dragen van bepaalde kleding. Wanneer ik bij een kennis op visite gaat die islamitische kleding draagt dan is er voor mij, in jeans en zonder hoofddoekje net zo veel respect als ik voor haar heb, dat heeft met de mens onder de kleding te maken en niet met wat je draagt. Wanneer iemand niet, of zelfs weigert door die buitenkant heen te kijken dan is het voor mij klaar. Wanneer iemand vanuit het geloof eist dat ik in een rok kom dan heeft dat niets met geloof maar alles met het opdringen van te maken en daar pas ik voor.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 13:21

Overigens kan het uitdoen van je schoenen ook religieuze redenen hebben. Heb toch het idee dat minder mensen daar moeite mee zouden hebben. Of dring je dan je geloof ook op?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-18 13:24

Magrathea schreef:
Overigens kan het uitdoen van je schoenen ook religieuze redenen hebben. Heb toch het idee dat minder mensen daar moeite mee zouden hebben. Of dring je dan je geloof ook op?

Even voor de duidelijkheid; het gaat mij niet over het (opdringen van) geloof. Ik vind de achterliggende gedachte, dus ook geloof, niet belangrijk.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 13:30

Amandavd schreef:
Hier worden de huisdieren ook niet geplaagd en buiten gerookt maar iemand verplichten zijn schoenen uit te doen zou ik nooit doen. Wij hebben 3 katten en 1 hond dus hoe goed ik ook stofzuig er ligt altijd wat en dan zouden zij daar met hun sokken door heen moeten lopen.

Ik controleer het niet. Ik vraag het gewoon. Als ik een feestje geef dan hang ik een briefje op "toilet graag zittend gebruiken. Dit geldt ook voor de dames".

Art_ofLiving schreef:
Misschien heeft ze vaak mannen over de vloer gehad die hun urine níet netjes in de WC pot kunnen krijgen. En als nog maakt de reden niet zo veel uit, het is haar huis dus haar regels. Zelf zou ik mensen niet tot zoiets verplichten, maar ik erger me bijv. wel vaak aan mannen die we WC bril omhoog laten staan in mijn huis.

Ook als je het wel in de pot krijgt, je zou voor de lol eens moeten zien hoe het eruit ziet onder blacklight, dat staand plassen. Ik verzeker je: je krijgt er spontaan smetvrees door. Álles zit onder: de bril, je muren, de vloer. Allemaal van die fijne micro druppeltjes. Zó smerig... :r

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 13:38

Het is toch van de zotte dat iemand wegens eigen geloofsovertuiging de ander zn eigen kledingeis opdringt. :oo
In een ander land met aanzienlijk minder tollerantie (hoofdoeken/ burka’s bij vrouwen bijvoorbeeld) kan ik er nog een beetje inkomen, aangezien je daar wellicht gevaar loopt door er als jezelf uit te zien. Maar in nederland waarbij broeken voor vrouwen normaler zijn dan rokken tegenwoordig?! Nee sorry daar kan ik met mijn pet niet bij.. :n

Ik zou dus vriendelijk bedanken en zelfs het contact verbreken.

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 13:48

Maar dat is nu juist het punt, ze dringt niks op. Ze zegt alleen, als jij hier thuis wilt komen zul je deze huisregels moeten volgen. Prima als je dan niet wilt komen, maar mijn huis mijn regels. Ik vind het verbazingwekkend hoe moeilijk mensen daarover doen terwijl het alleen in iemand zijn eigen, veilige huis geld. Ze vraagt het niet buiten de deur of zelfs bij jou over de vloer, alleen in háár huis!
Jij voelt je er niet goed bij, dus gewoon niet gaan, zo simpel is het. Buiten de deur afspreken of bij jou thuis, en daar kan jij eisen dat ze een broek aantrekt, waar zij zal zeggen dat ze liever buiten de deur afspreekt :) Is toch helemaal niks mis mee, jouw huis jouw regels

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 13:50

Huisregels hebben wat mij betreft met gedrag te maken, niet met materiele zaken. En dáár zit voor mij het verschil.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 13:57

Lusitana, ik voel me werkelijk heel ongelukkig in een rok of jurk.
Iemand zou dan dus willen dat ik me zo voel omdat ze dergelijke huisregels heeft.
Met schoenen uit doen heb ik dat niet.

Voor mij zou het dan simpel zijn, of ik ben welkom met nette broek of ik kom niet.
Maar ik zou het wel jammer vinden, want wat ik voel word dan wel erg aan voorbij gegaan en is zeker niet heb je naaste lief.
Maar ze mag het zeker eisen, natuurlijk. Maar wel einde vriendschap dan. En niet omdat mijn ego dat in de weg staat.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 14:31

Dat schoenen uit hè, hoe moet dat dan als ik met m'n rolstoel kom? Kan niet even m'n banden wisselen.. :+

Maar ik vind ook dat iemand mag weigeren elders zijn schoenen uit te doen, maar dan moet je ook accepteren dat je dan dus niet binnen mag. Dat geldt ook voor de rok van TO. Wat mij doet afvragen of je nu ook al zelf met de verse moeder hierover hebt gecommuniceerd, en dan als 'ik wil wel langs komen, maar niet in een rok en wil er ook geen van jou lenen omdat het voor mij voelt alsof jij mij niet accepteert zoals ik ben, maar wellicht heb ik daar overheen gelezen.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 14:35

Schoenen uit doen ligt eraan bij wie ik kom. Ik zal niet bij iedereen mijn schoenen uitdoen.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 14:36

Het is natuurlijk ook een verschil of je je van tevoren al moet aanpassen (niet welkom zonder rok) of even je schoenen uit moet doen bijv. als je ergens aankomt (die sowieso iedereen standaard aanheeft). Gezondheidsredenen/hygiënische redenen is imo echt iets heel anders.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 15:49

Goof schreef:
Magrathea schreef:

Even voor de duidelijkheid; het gaat mij niet over het (opdringen van) geloof. Ik vind de achterliggende gedachte, dus ook geloof, niet belangrijk.

Het was ook niet per se op jou gericht, meer op mensen die dit een probleem vinden maar schoenen uit ivm hygiëne dan weer niet. ;)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 16:13

Ik las dit topic vanochtend en heb mijn gedachten er over laten gaan.
Eigenlijk vind ik het raar dat het om eenrichtingsverkeer gaat mbt kraambezoek: waarom wordt de TS niet in haar waarde gelaten? Telt de kleding van de TS daadwerkelijk zwaarder dan TS als persoonlijkheid? Vooral omdat TS geen jurken en rokken heeft, dan moet de TS zich oncomfortabel voelen tbv iemand anders? Schoenen uit vind ik dan wel van een hele andere orde, net als roken of geen vlees eten.

Kleding helpt om een persoon zichzelf te laten voelen en verplichten een rok/jurk te dragen als diegene dat al niet eens van nature aan doet... Dan vraag ik mij af of de gastvrouw TS eigenlijk wel respecteerdt eerlijk gezegd.

Ik denk dat ik (als ik TS zou zijn) dit ook zo zou verwoorden naar de gastvrouw en als deze zich er niet naar kan schikken dat ik dan toch spijtig niet meer zou gaan, want ik zou graag mezelf willen zijn en niet iemands ideaal beeld.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 16:22

Ik heb eerder laten weten dat ik dit te ver vind gaan en dat ik me niet zou aanpassen. De situaties met schoenen uit en niet roken vind ik ook wel interessant.

Ik denk dat ik dit niet acceptabel vind en schoenen uit en niet roken wel, omdat ik er een hygiënisch/medisch nut in zie. Zoals degene die als eerste over roken begon ook meldde: het heeft haar heel wat relaties gekost. Dat kan dus ook met principes over kleding. Ik zou alleen persoonlijk de gezondheid van mijn kinderen belangrijker vinden dan vrienden (familie zou ik moeilijk vinden). Ik vind echter bepaalde principes van mij niet belangrijker dan vrienden (ik eet graag vlees, zie niet veel in vegetarisch leven, maar eet prima een dagje vegetarisch als die vriend dat graag heeft).

Als ik TS was, zou ik dus ook aangeven dat ze haar ex-collega graag spreekt en het contact leuk vind. Daarbij zou ik ook aangeven dat je niet van plan bent je altijd aan te passen, dus dat ze zeker welkom is in jouw huis met rok (waarbij jij draagt waar je zin in hebt), of dat je ergens anders af kunt spreken, maar dat je verwacht dat het contact zal verwateren als zij eist dat je bij elk contact je kleding aanpast.

Haar huis, haar regels, maar je mag ook best aangeven dat jij niet om kunt gaan met die regels.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 16:34

Ik ben vooral voor het vinden van een compromis:
Bij mij zouden ze ook niet binnen mogen roken, maar in de tuin/buiten, geen probleem.
Als ik bij iemand kom, vind ik het niet erg om mijn schoenen uit te doen, maar zou ik het wel aangenaam vinden als die persoon me dan een paar kousen leent als ik vb gladde panty's of geen kousen aanheb.
Ik ben vegetariër, maar ik zou het niet erg vinden om ook wat vleeshapjes in huis te halen als ik mensen uitnodig om te eten wanneer ze erom vragen (anders zou ik er niet aan denken :+ ) (klaarmaken is dan wel weer iets anders) . Omgekeerd vind ik het normaal dat wanneer ik bij anderen ga eten, ze ook aan iets vegetarisch gedacht hebben (of ik het zelf meeneem) maar vind ik het ook volstrekt logisch dat er mindere vegetarische opties zijn dan vleesopties (vb 1 vegetarische burger en 5 soorten vlees op een bbq)

Maar goed, dan de rokkenkwestie. Daar lijkt me moeilijker een compromis in te vinden. Ik zou me ook beledigd vinden, alsof degene vindt dat ik me niet degelijk/netjes kleed ofzo?
Ik zou denk ik lekker niet gaan, of haar uitnodigen bij jou thuis?

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 16:47

Kleding is toch ook een stuk eigenheid.Je kleed je toch als wie je bent.De een als een barbiepop opgetut met make-up de ander als een halve jongen.Ik vind als je iemand vraagt bepaalde kleding aan te trekken je een stukje persoonlijkheid weg pakt.Dus je waardeert iemand niet om wie hij is.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 16:48

bruintje123 schreef:
Lusitana, ik voel me werkelijk heel ongelukkig in een rok of jurk.
Iemand zou dan dus willen dat ik me zo voel omdat ze dergelijke huisregels heeft.
Met schoenen uit doen heb ik dat niet.

Voor mij zou het dan simpel zijn, of ik ben welkom met nette broek of ik kom niet.
Maar ik zou het wel jammer vinden, want wat ik voel word dan wel erg aan voorbij gegaan en is zeker niet heb je naaste lief.
Maar ze mag het zeker eisen, natuurlijk. Maar wel einde vriendschap dan. En niet omdat mijn ego dat in de weg staat.

Ik voel me ook heel ongelukkig in een rok of jurk maar kom er wel in opdraven, vrijwillig ook nog, als dat nodig is.
We moeten allemaal wel eens dingen doen die we niet prettig vinden.

Je ego staat je wel in de weg want je vindt jouw gemak belangrijker dan je vriendschap...
Ze kan met zoveel andere situaties rekening met je houden en je tegemoed komen en daarin toevallig net niet...maar je rekent haar daar dan op af? Ik heb zoveel vrienden waarvan een kleine factor me niet aanstaat, maar dat staat de rest niet in de weg.

Overigens gaat het hier helemaal niet om een vriendschap, daar zijn de verhoudingen nog weer anders. Hoe oppervlakkiger de relatie, des te belangrijker zijn afspraken/regels/wensen. Je hebt het over een gast/gastheer relatie en niet over een vriendschap waarbij je dronken op de bank zit te kletsen tot de volgende ochtend.... Bij dat soort vriendschappen maakt het natuurlijk geen zak uit wat je draagt.
Het maakt uit hoe je je in het dagelijks leven tegenover elkaar gedraagd.

En dat is ook wat betreft zo´n uitzondering maken voor de andere collega. Het is makkelijker om "vooruit dan maar" te zeggen tegen iemand die jou anders wel altijd tegemeodkomt maar dat nu even niet kan dan tegen iemand die vooraf al weigert aan een wens te voldoen omdat ze er ewoon geen zin in heeft.