Mijn vriend did it, rijbewijs ingevorderd :(

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 14:56

Ik rijd ook vaak 's nachts en ik heb altijd het idee dat het er helemaal niet perse veiliger op wordt dat er dan iets minder mensen rijden. Er rijdt namelijk altijd een tenminste gek die vind dat je midden in de nacht best 180 kan rijden omdat je "toch niemand tegen komt" en dan ook nog 3 nachtblinde vinken die 's nachts in hun koektrommel nog maar 80 durven op de snelweg. Omdat "je toch niemand tegen komt" rijdt iedereen die er wel rijdt dus totaal niet meer anticiperend of sociaal :n.

Een aygo kan trouwens best 150/160 als je dat echt wilt, maar dat is vrij angstaanjagend heb ik op de passagiersstoel wel eens mogen ervaren :=

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 15:00

liedje89 schreef:
Ik rijd ook vaak 's nachts en ik heb altijd het idee dat het er helemaal niet perse veiliger op wordt dat er dan iets minder mensen rijden. Er rijdt namelijk altijd een tenminste gek die vind dat je midden in de nacht best 180 kan rijden omdat je "toch niemand tegen komt" en dan ook nog 3 nachtblinde vinken die 's nachts in hun koektrommel nog maar 80 durven op de snelweg. Omdat "je toch niemand tegen komt" rijdt iedereen die er wel rijdt dus totaal niet meer anticiperend of sociaal :n.

:')
best wel treffend omschreven :)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 15:01

liedje89 schreef:
Ik rijd ook vaak 's nachts en ik heb altijd het idee dat het er helemaal niet perse veiliger op wordt dat er dan iets minder mensen rijden. Er rijdt namelijk altijd een tenminste gek die vind dat je midden in de nacht best 180 kan rijden omdat je "toch niemand tegen komt" en dan ook nog 3 nachtblinde vinken die 's nachts in hun koektrommel nog maar 80 durven op de snelweg. Omdat "je toch niemand tegen komt" rijdt iedereen die er wel rijdt dus totaal niet meer anticiperend of sociaal :n

Een aygo kan trouwens best 150/160 als je dat echt wilt, maar dat is vrij angstaanjagend heb ik op de passagiersstoel wel eens mogen ervaren :=

..en wat dacht je van een op de weg rondwandelend paard?
Dat kan je beter met 80 dan met 120 dan 140 tegenkomen. HELEMAAL in een Aygo.

Onvoorziene omstandigheden zijn een zekerhheid. Hoe sneller je rijdt hoe minder tijd je hebt erop te reageren en hoe meer meer schade je aanricht.

Ik rij doordat onvoorzien 's nachts slechter te zien is, dan meer minder dan de max. snelheid dan overdag.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 15:04

Ik heb het over harder gaan als de omstandigheden het toelaten en je een goed overzicht hebt. Als je dronken bent heb je geen overzicht meer en reageer je trager en voel je niet hoe hard je gaat en slinger je.

Mijn aygo zou in principe de 160 kunnen halen maar dan zuipt die als een malle :') heb daar geen zin in en hij heeft daar wel heel erge moeite mee haha.

En ja, een aygo is een koekblik, im fiets als er een paard op knald, maar dit geld voor de meeste auto's :+

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 15:05

Dan moet je die mensen persoonlijk opzoeken en het ze vertellen, maar wat heeft het voor zin om je zo tegen ts te gedragen?

Juist door dit soort reacties leest ts idd niet meer. Dus bereik je niks. Met goed overwogen woorden en bruikbaar advies had je mischien iets kunnen bereiken, deze reacties maar je mensen alleen maar tegen je in het harnas mee.

Je reageert alleen zo om te shockeren.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 15:08

Gypsy schreef:
Dan moet je die mensen persoonlijk opzoeken en het ze vertellen, maar wat heeft het voor zin om je zo tegen ts te gedragen?

Die maakte zich druk over het geld wat ze daardoor niet voor haar paard van vriend kreeg.

Enig perspectief over verantwoordelijkheid is wel op zijn/haar plaats.

Grapjasjes12

Re: Mijn vriend did it, rijbewijs ingevorderd :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 15:19

Mi is het nooit normaal om harder te rijden dan toegestaan. Wie zegt dat jij de situatie accuraat inschat? Jij weet helemaal niet wat jij niet kan inzien, dat maakt het nu juist zo gevaarlijk om maar te denken dat je het allemaal wel weet. Ik blijf het ook ongelooflijk vinden dat 130 schijnbaar nog niet hard genoeg is :?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 15:26

Maximus, je bedoeld dr Beaucour. Die is ermee gestopt nu, hij reed zelf te snel met een glaasje op in zijn privé. Tot daar het grote lichtend voorbeeld.

Snap niet waarom mensen blijven zeggen dat dronken rijden en te hard rijden een groot verschil zijn. De jongste broer van mijn tante is door een dronken chauffeur dood gereden, de vader van een collega door een hardnekkige hardrijden (zoontje van rijke pa, reed bijna maandelijks een auto in de prak en kreeg steeds een nieuwe). Beide gasten hebben nooit berouw gehad, die dronken chauffeur heeft met behulp van zijn familie zelfs een vals alibi gekregen, wat gelukkig doorprikt is.

Dus wat mij betreft mag men best snoeihard zijn tegen zij die zich zo gedragen in het verkeer en denken dat hen niets zal overkomen. Ik zou het alleen maar eerlijk vinden dat ook zij alleen slachtoffer worden van hun eigen rijgedrag. Maar helaas zijn het vaak voetgangers of fietsers die ze de dood in jagen (en ja, die zijn ook 's nachts op baan na een avondje uit), of ze komen er zelf vanaf met enkele schrammen terwijl hun passagiers morsdood zijn. En niet fair tegenover TS? Zij verdedigd het rijgedrag van haar vriend in het begin van dit topic door te stellen dat hij zijn wagen door en door kent en weet wat dat ding kan. Dus sorry hoor, dan ben je je ook niet bewust van de mogelijke gevolgen. In haar laatste post is het ondertussen wel duidelijk dat het kwartje gevallen is, gelukkig maar. Helaas zijn er hier nog te veel andere bokkers die het niet door hebben.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 15:36

@ SVRL: idd, ik had de naam er bewust uitgelaten (mens is al mediageil genoeg ;-)) maar het had wel effect en imo zou dit soort "voorlichting" verplicht mogen worden...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 15:43

phormicola schreef:
Mi is het nooit normaal om harder te rijden dan toegestaan. Wie zegt dat jij de situatie accuraat inschat? Jij weet helemaal niet wat jij niet kan inzien, dat maakt het nu juist zo gevaarlijk om maar te denken dat je het allemaal wel weet. Ik blijf het ook ongelooflijk vinden dat 130 schijnbaar nog niet hard genoeg is :?

Als ik 120 rijd met mijn autootje, doet ie 8,5ltr per 100km. Rijd ik 130, doet 11ltr per 100km.......

Die 100km afleggen kost dus 2,5ltr aan 1,50 = 3,75 extra.

Aan 120km/h doe ik 50min over die 100km
Aan 130km/h doe ik 46min 10 sec over die 100km

Schokkend, een euro per minuut en dan nog beweren dat het wat oplevert. Fors salaris heb je dan; doe mij ook zo'n werkgever.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 15:48

Nou ik wilde het niet zeggen maar ook ik verbaas me over de hoeveelheid geld die mensen in hun auto pompen met dat harde rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 16:21

maximuss schreef:
@ SVRL: idd, ik had de naam er bewust uitgelaten (mens is al mediageil genoeg ;-)) maar het had wel effect en imo zou dit soort "voorlichting" verplicht mogen worden...

Niet alleen mediageil, ook een l.l om mee samen te werken. Ik heb in de Antwerpse ziekenhuizen mijn stages gedaan en dan kom je mensen tegen die met hem gewerkt hebben. Moet zeggen dat weinigen positief over hem waren (hoe hij is als arts om mee samen te werken, bedoel ik dan). Ik heb zijn voordracht ooit nog gehad, hij liet de meest gruwelijke beelden zien, dat klopt, maar je merkte ook dat ze op weinig mensen echt een blijvende indruk maken. Ik vrees dat hardleerse snelheidsduivels en dronkaards alleen maar tot inzicht komen als ze op het veld geconfronteerd worden met wat ze kunnen aanrichten. Alhoewel, als je ziet dat hier bij ons de doodrijder van een 13-jarig meisje gewoon in beroep gaat tegen zijn straf, dan weet ik niet of dat soort volk wel een geweten heeft waarop je beroep kan doen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 16:24

Zo hebben we in mijn stad ook deze gek gehad:
http://www.ad.nl/voorne-putten/om-rocka ... ~a04e8f89/

Eerst dus gelogen over dat haar epilepsie weg was zodat ze weer op de weg mocht, nadat ze al eerder aanrijdingen door haar epilepsie had gehad. Daardoor 2 mensen doodgereden waardoor haar rijbewijs ingenomen is om 4 dagen later aangehouden te worden voor het rijden zonder rijbewijs.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 16:25

@ Svrl: idd, heb er ook zware verhalen van gehoord :-) en idd een l*l. Ergens is het geen slecht idee en ja verkeerddelicten worden hier erg gebanaliseerd...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 16:59

maximuss schreef:
Ergens is het geen slecht idee en ja verkeerddelicten worden hier erg gebanaliseerd...

Onbenul x eigenbelang maakt dat de buurvrouw hysterisch de politie belt als je wettig met een luchtbuks van 17 Joules in je eigen achtertuin op kaartjes staat te plinken en zelf stapt ze met twee glazen teveel in haar auto om met 17 MEGAJoules door de nacht naar huis te rijden.
Ze is met twee glazen op met duizend keer duizend keer meer risico in de openbare ruimte, maar DAT vinden 'we' normaal en die luchtbuks op prive terrein zou verboden moeten worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 17:57

Het grootste probleem is dat er in het verkeer verschrikkelijk veel ongelukken gebeuren waar bij jaarlijks veel gewonden en doden vallen. Vandaar dat er regels bedacht zijn om voor iedereen veiliger te maken. Maar sommige mensen snappen dat niet of vinden het risico wel waard.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 22:27

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 22:32

Dat lijkt me iets te simpel gesteld.

Maar volgens mij heeft Koos Spee het ook eens gehad over het hogere aantal oudere verkeersdoden, en een van de redenen is simpelweg dat een oudere bij een vergelijkbaar ongeval gewoon eerder overlijdt of geen operatie meer aankan ofzo. (En dat lijkt me wel enigzins aannemelijk ook.)
Hij benadrukte dat je niet zomaar iets kon zeggen over de oorzaak van die ongevallen of dat ouderen ook werkelijk gevaarlijker zijn in het verkeer.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 22:40

Shadow0 schreef:

Maar volgens mij heeft Koos Spee het ook eens gehad over het hogere aantal oudere verkeersdoden, en een van de redenen is simpelweg dat een oudere bij een vergelijkbaar ongeval gewoon eerder overlijdt of geen operatie meer aankan ofzo. (En dat lijkt me wel enigzins aannemelijk ook.)
Hij benadrukte dat je niet zomaar iets kon zeggen over de oorzaak van die ongevallen of dat ouderen ook werkelijk gevaarlijker zijn in het verkeer.

Feit blijft dat meer dan de helft 80 jaar of ouder is.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 23:02

In een scootmobiel. Lekker kwetsbaar.
En of ze zelf schuldig zijn of niet is niet bekend.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 23:06

janderegelaa schreef:
Shadow0 schreef:

Feit blijft dat meer dan de helft 80 jaar of ouder is.

Jarig zijn is gezond. Het is wetenschappelijk bewezen dat mensen die vaak jarig zijn, oud worden.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 23:13

bruintje123 schreef:
In een scootmobiel. Lekker kwetsbaar.
En of ze zelf schuldig zijn of niet is niet bekend.

2 op de 10 in een scootmobiel. Je moet wel goed lezen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 23:25

Ja klopt. Ik had uitgebreider moeten omschrijven. Ik had de link niet geopend. De fiets geeft nog altijd de meeste senior slachtoffers.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 23:53

Ik dacht eigenlijk dat nog altijd de meeste ongelukken binnenhuis gebeurde.
Dat waren iig de laatste cijfers die ik ken.

Als ik in het verkeer kijk, kan ik me nauwelijks voorstellen dat de grootste groep hoogbejaarden zijn.
Ik rij plm 30.000 per jaar maar in de stad zie ik weinig bejaarde fietsers.
Ik zie ook redelijk weinig hoogbejaarden achter het stuur, de meesten zijn er met de oogtest uitgefilterd.

De jonge roekeloze fietsers echter zijn een plaag.
Hoeveel bossen bloemen ik niet langs de weg zie om dat Tom of Jordy vond dat ie de clown uit moest hangen.

Echt, ik ben tegen geweld, maar een goed pak rammel, zou veel ellende op de weg schelen.
Ik kan me zo goed voorstellen dat iemand met meer emotie en minder verstand, zo nu en dan zo'n tiener in de berm werkt.
Het is dat mijn verstand het niet toelaat.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 11:55

janderegelaa schreef:
Het bijzondere in deze discussie is dat volgens het CBS in 2015 de meeste verkeersdoden 80 jaar of ouder zijn en die rijden niet te hard maar te zacht.....
https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2016/16 ... 21-in-2015

Hoppa en WEER een vingerwijzende afleidngsmanouvre 8)7

Je kan het ook omdraaien en hen opvoeren als een kwestsbare groep welke het slachtoffer is van anderen die te snel rijden voor de omstandigheden.

Nogmaals; snelheid op zich houdt risico in.
Risico = de kans op een ongeval x de ernst van de gevolgen.

Hoe hoger de snelheid hoe sneller meer meer risico door het kwadraat van de snelheid in de kinetische energie van het voertuig.
Met snelheid neemt de kans op een ongeval evenredig toe en de erst van de gevolgen exponentieel.

Of een bepaalde bestuurder beter of minder goed kan rijden is volstrekt irrelevant: Voor DIE bestuurder BLIJFT dat het risico met snelheid toeneemt of ...afneemt.
Rij gerust ZELF eens met wat minder risico. Jezelf; je weet wel, daar waar het verbeteren van de wereld begint :)*