Over liefde op haar moeilijkst

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 20:34

simodi schreef:
Huertecilla schreef:
Wat betreft de ooit gemaakte afspraken; daarvan bestaan de randvoorwaardes niet meer.
Verder; dan NOG geldt het bovenstaande.

Hangt van je 'afspraken' af. Als je trouwt, met serieuze bedoelingen, spreek je af dat je er voor elkaar bent als het goed en slecht gaat. In het Engels is het misschien nog wat duidelijker voor je: 'in sickness and in health'.
Letterlijker van toepassing in deze situatie van TS kan haast niet.

In het Nederlands evengoed: in voor- en tegenspoed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 20:36

Huertecilla schreef:
tita schreef:
Als ik die vrouw was hadden we het er al lang over gehad..... Vindt haar net zo goed egoïstisch

Lijkt MIJ evident ja.

Als je van je partner houdt, wil je dat hij zij gelukkig is. Wanneer jij niet in dat geluk kan voorzien dan wacht je niet af tot de bom een keer barst. Lijkt MIJ.

Wat betreft de ooit gemaakte afspraken; daarvan bestaan de randvoorwaardes niet meer.

Ik zie wel een complexe situatie maar dat vrijwel uitsluitend door twijfelachtige maatschappelijke opvattingen.
Zie Jane Eyre: Dat was speelde bijna twee eeuwen terug maar anno nu moreel ruimdenkender??? Niet veel blijkbaar -O-
Ik zie nl ook liefde welke een drama voor alle drie draagbaarder kan maken.
Maar goed, ik ben ervan overtuigd dat liefde veel facetten kent en mijn glas is > half vol.

Maatschappelijke opvattingen HC, waar sommige mensen zich prima in kunnen vinden. En dat lijkt ook in dit geval zo te zijn.... Waarom is het egoïstisch om je 'eigen' partner in je meest angstige moeilijke uren bij je te willen hebben en in alle eerlijkheid. TS en de man kunnen toch naderhand nog kijken of er iets is tussen hen? En kan zo'n man dan alleen maar gelukkig zijn als hij een 'vriendinnetje' buiten de deur heeft? Wat is er mis met steun en liefde van vrienden en familie? Ben vast enorm ouderwets en bekrompen, maar ik zou me er niet eens mee bezig willen houden eerlijk gezegd... TS ik wens je veel sterkte: hoop voor je dat er een toekomst is met deze man straks als hij daadwerkelijk alle aandacht voor jou kan hebben...

Wondering

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-16 20:37

simodi schreef:
Huertecilla schreef:

Hangt van je 'afspraken' af. Als je trouwt, met serieuze bedoelingen, spreek je af dat je er voor elkaar bent als het goed en slecht gaat. In het Engels is het misschien nog wat duidelijker voor je: 'in sickness and in health'.

Dan nog valt er volgens mij te discussiëren, wat is 'er voor elkaar zijn'? Voor jou valt daar ook onder 'niet verliefd worden op een ander en meer', voor een ander valt daar alle zorg en aandacht verlenen die de zieke nodig heeft. En dat kan prima naast het verliefd worden op een ander. Dat maakt dit helemaal zo ingewikkeld.

Wondering

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-16 20:40

Picasso schreef:
Waarom is het egoïstisch om je 'eigen' partner in je meest angstige moeilijke uren bij je te willen hebben en in alle eerlijkheid.

Maar we hebben het voor dit stel nu al over meer dan 26280 uur, hè? Dat is best veel als je jezelf opoffert voor je partner.

Bedankt voor je sterktewensen :) Als het inderdaad tussen ons 'zo moet zijn', dan komen we naderhand ook wel weer bij elkaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 20:41

Maar Wondering: zou jij het omgekeerd accepteren? Als jij degene was die ziek zou zijn en zou wachten op het onvermijdelijke einde wat er aankomt, zou jij het dan kunnen accepteren dat jouw man bij een andere vrouw zou zijn?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 20:42

musiqolog schreef:
simodi schreef:

In het Nederlands evengoed: in voor- en tegenspoed.

Dan NOG geldt dat als je van je partner houdt je diens geluk wil.
In deze zorgt de man liefdevol voor zijn vrouw.

Maar goed er ligt nu wel; op tafel wat blijkbaar de crux van de problematiek is. Het letterlijk en rigide voor altijd zien van afspraken met geluk daaraan ongeschikt, of niet.

Imo is geluk er niet ondergeschikt aan. WIL je dat je partner gelukkig is en WIL je dus dat die steun van een ander krijgt.
Zoals al opgemerkt ontlast je dat ook van een schuldgevoel.

Moraal van dit in-trieste verhaal: Maak geen eeuwigdurende in steen gebeitelde afspraken die zwaarder wegen dan geluk :)*

Aan de Ts: ga voor geluk en liefde.

Wondering

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-16 20:46

Picasso schreef:
Maar Wondering: zou jij het omgekeerd accepteren? Als jij degene was die ziek zou zijn en zou wachten op het onvermijdelijke einde wat er aankomt, zou jij het dan kunnen accepteren dat jouw man bij een andere vrouw zou zijn?

Ik hoop, mocht dit mij ooit overkomen, ik zo sterk kan zijn om mijn partner dat geluk te gunnen :) Ik zou het meer dan belangrijk vinden dat hij gelukkig is en ook zijn afleiding kan vinden. Mijn ziekte hoeft zijn wél gezonde jaren niet minder gelukkig te maken. Ik zou wel graag willen dat hij -ondanks zijn andere relatie- mij zou blijven helpen, ondersteunen en verzorgen. Liefde is niet vervangbaar, het is niet dat er in een mensenhart maar ruimte is om één persoon tegelijk lief te hebben. Ik zou het zo fijn vinden om te weten dat hij iemand heeft als ik ga overlijden.

Jazzythecorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 20:49

Lieve ts allereerst vind ik het enorm dapper dat jij met dit verhaal naar buiten bent gekomen. Liefde valt nu eenmaal niet te sturen en het overkomt je. Laten we vooral niet vergeten dat deze man al jaren onvoorwaardelijk voor zijn vrouw zorgt thuis, mensen die hier roepen dat heb je maar voor elkaar over,vraag je eens af of jij dat echt zou kunnen? Jullie zoeken genegenheid bij elkaar en er is helemaal nog geen sprake geweest van seks dus vreemdgaan vind ik een groot woord. Ik hoop van harte dat jullie elkaar op het juiste moment weer vinden!
Laatst bijgewerkt door Jazzythecorg op 27-04-16 20:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 20:51

Wondering schreef:
Picasso schreef:

Ik hoop, mocht dit mij ooit overkomen, ik zo sterk kan zijn om mijn partner dat geluk te gunnen :) Ik zou het meer dan belangrijk vinden dat hij gelukkig is en ook zijn afleiding kan vinden. Mijn ziekte hoeft zijn wél gezonde jaren niet minder gelukkig te maken. Ik zou wel graag willen dat hij -ondanks zijn andere relatie- mij zou blijven helpen, ondersteunen en verzorgen. Liefde is niet vervangbaar, het is niet dat er in een mensenhart maar ruimte is om één persoon tegelijk lief te hebben. Ik zou het zo fijn vinden om te weten dat hij iemand heeft als ik ga overlijden.

Mooi. En het zou mooi zijn als zijn vrouw er ook zo in zou staan, maar zou me ook goed voor kunnen stellen dat het niet zo is en dan is wachten wat mij betreft niet zo raar.... Zij weet zeker dat ze gaat straks, jullie hebben hopelijk nog wat gezonde jaren voor de boeg. Sterkte!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 21:00

Wondering schreef:
Dan nog valt er volgens mij te discussiëren, wat is 'er voor elkaar zijn'? Voor jou valt daar ook onder 'niet verliefd worden op een ander en meer', voor een ander valt daar alle zorg en aandacht verlenen die de zieke nodig heeft. En dat kan prima naast het verliefd worden op een ander. Dat maakt dit helemaal zo ingewikkeld.

Ik ben het helemaal met jou eens.

Ik zie deze situatie ook vol liefde.
Imo is jullie liefderelatie juist GOED voor de relatie van jouw lief en zijn vrouw:
Hij kan veel beter voor haar zorgen en zij heeft zorg door een gelukkiger partner.

Ideaal zou zijn dat ZIJ het hem al veel eerder voorgesteld zou hebben. Imo zou dit zo MOETEN als je van je partner houdt.
Nog steeds goed zou zijn als het met haar besproekn kan worden zonder dat ze zich er door gekwetst/bedreigd voelt.
Haar niets (kunnen) vertellen is suboptimaal doch ik zie meer positiefs en de balans naar meer liefde doorslaan.
Ik vind dat er een goed onderbouwde redenen zijn om deze liefde te (be)leven.
Ik vind dat 'moraal' een erg vage reden is om drie mensen minder gelukkig te laten zijn.

Laat een ieder die deze moraal wel heel zwaarwegend vindt gerust daar naar leven. Ik denk dat niemand hier DAT veroordeelt. Dit in tegenstelling tot het voor liefde kiezen: De moraalridders staan vooraan om dat te veroordelen. Dat recht heben zij imo niet.
Vinden dat zij een andere keuze zouden maken en onderbouwen waarom ja. Veroordelen van een keuze voor een minder nauwdenkende moraal niet.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 27-04-16 21:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Wondering

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-16 21:01

Picasso schreef:
Mooi. En het zou mooi zijn als zijn vrouw er ook zo in zou staan, maar zou me ook goed voor kunnen stellen dat het niet zo is en dan is wachten wat mij betreft niet zo raar.... Zij weet zeker dat ze gaat straks, jullie hebben hopelijk nog wat gezonde jaren voor de boeg. Sterkte!

Absoluut en dat kan ik me ook voorstellen. Het is oké (en logisch) dat anderen er anders instaan dan ik :)

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 21:18

[quote="WonderingIk hoop, mocht dit mij ooit overkomen, ik zo sterk kan zijn om mijn partner dat geluk te gunnen :) Ik zou het meer dan belangrijk vinden dat hij gelukkig is en ook zijn afleiding kan vinden. Mijn ziekte hoeft zijn wél gezonde jaren niet minder gelukkig te maken. Ik zou wel graag willen dat hij -ondanks zijn andere relatie- mij zou blijven helpen, ondersteunen en verzorgen. Liefde is niet vervangbaar, het is niet dat er in een mensenhart maar ruimte is om één persoon tegelijk lief te hebben. Ik zou het zo fijn vinden om te weten dat hij iemand heeft als ik ga overlijden.[/quote]

Dat is liefde!
Het leven is niet eerlijk. Er overkomen je soms vreselijke zaken als dodelijke ziektes. Dat verandert een mens, zijn waarden verschuiven, je kunt anders gaan denken juist doordat je deze moeilijke ervaringen doormaakt. Dat is niet erg, dat is leven. En liefde is zo bijzonder, zo uniek, dat is om te delen. Je bent verantwoordelijk voor je eigen daden en je eigen gevoelens. Bedriegen klinkt heel akelig en eerlijk zijn mooi. Wie is er altijd eerlijk? En is dat ook goed voor je omgeving? Iets is niet altijd terug te brengen tot zwart-wit, zo is het leven niet en daar zoek je een weg in die past bij je eigen ethische opvattingen.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 21:35

Sammie schreef:
Die situatie is echter niet vergelijkbaar met ts. Die vrouw heeft ALS, dat is geen dementie of kansplantje.. Want ja dan zou imo ook de situatie heel anders zijn.

Verder wordt ts helemaal niet door iedereen afgeschoten. Gelieve het ook niet zo te stellen.

Ja dat begrijp ik sammie maar waar ik meer op doelde is dat ik wel kan snappen zoals sommige (uiteraard niet iedereen) het hier afschieten dat je opeens verliefd kan worden en het heel moeilijk is om eruit te komen en veel pijn kost.

Ik heb het zelf meegemaakt maar heb er gelukkig al heel snel zelf een einde aan kunnen maken zelf tot ik opeens realiseerde hoe idioot en vooral blind ik handelde.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 21:37

josien_m_ schreef:
Wondering schreef:

Dat is liefde!
Het leven is niet eerlijk. Er overkomen je soms vreselijke zaken als dodelijke ziektes. Dat verandert een mens, zijn waarden verschuiven, je kunt anders gaan denken juist doordat je deze moeilijke ervaringen doormaakt. Dat is niet erg, dat is leven. En liefde is zo bijzonder, zo uniek, dat is om te delen. Je bent verantwoordelijk voor je eigen daden en je eigen gevoelens. Bedriegen klinkt heel akelig en eerlijk zijn mooi. Wie is er altijd eerlijk? En is dat ook goed voor je omgeving? Iets is niet altijd terug te brengen tot zwart-wit, zo is het leven niet en daar zoek je een weg in die past bij je eigen ethische opvattingen.

_/-\o_

He-le-maal mee eens!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 21:48

Wondering schreef:

Maar waarom werkt het niet andersom? Waarom zou hij niet kunnen zeggen tegen haar: 'ik weet dat je me een nieuw partner gunt, maar ik ben er nu helemaal voor jou'?
Waarom is het ware liefde als de een de ander een nieuwe partner gunt, maar waarom werkt het dan niet andersom ook zo?

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 21:54

Precies Kinke!

Er worden nu gewoon redenaties gezocht om deze situatie te rechtvaardigen. Er is (minstens) hetzelfde te verdedigen voor het omgekeerde zoals jij ook zegt.

Ik vind dat er ook erg gemakkelijk gedacht wordt over de instelling die een liefhebbende partner moet hebben als die terminaal ziek is.

Hallo! Realiseer je je dan überhaupt ook maar enigszins hoe iemand zich dan voelt? Met alle pijn verdriet en ellende en geen enkele hoop en vooruitzicht ... mag je dan misschien gewoon op je levenspartner rekenen? Lijkt me toch wel ....

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 21:55

Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet alle reacties en extra aanvullingen van TS heb gelezen.. Maar mocht ik ooit zo ziek worden hoop ik echt dat mijn lief verder gaat met leven :j Ik zie in mijn baan (verpleegkundige) zoveel mensen die gelukkiger zouden worden als ze een relatie zoals TS zouden hebben, dus ik ben 200% voor. Nu wil dat natuurlijk niet zeggen dat ik tegen achterhouden ben. Als ik TS zou zijn, zou ik mijn "vriend" toch wel het eerlijk zijn tegen vrouw zijn laten voorhouden..

Maar goed, Bokt zou Bokt niet zijn als (en ik moet ook hier weer toegeven dat ik niet alles heb gelezen) als er op de meest moralistische wijze gereageerd werd, want iedereen op bokt leeft tenslotte in de beste situatie ed..

TS ik denk dat het belangrijkste is dat je goed met je "vriend" (bij gebrek aan beter woord) moet communiceren over het feit hoe jullie hier beiden in staan, en vooral niet moet laten neerhalen door alle moraal ridders hier..

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 21:55

Kinke schreef:
Maar waarom werkt het niet andersom? Waarom zou hij niet kunnen zeggen tegen haar: 'ik weet dat je me een nieuw partner gunt, maar ik ben er nu helemaal voor jou'?
Waarom is het ware liefde als de een de ander een nieuwe partner gunt, maar waarom werkt het dan niet andersom ook zo?

Het werkt andersom ook ja.

Twee kantekening:
1.
Hij IS er toch voor haar?
Zorgt toch liefdevol voor haar?
Dat is OOK liefde.

2.
Dit afdwingen door geen keuze toe te staan is GEEN liefde.

Liefde wordt GEGEVEN.
Kan je niet afdwingen.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 22:01

Barbabientje misschien moet je juist wel alles lezen voor je - daardoor ongenuanceerd - wat neer zet ....

Wondering

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-16 22:01

simodi schreef:
Er worden nu gewoon redenaties gezocht om deze situatie te rechtvaardigen. Er is (minstens) hetzelfde te verdedigen voor het omgekeerde zoals jij ook zegt.

Ik vind dat er ook erg gemakkelijk gedacht wordt over de instelling die een liefhebbende partner moet hebben als die terminaal ziek is.

Ik stond er voor deze situatie echt al hetzelfde in. Dat is niet veranderd omdat ik nu deze man tegen ben gekomen. Daarbij verplicht ik niemand om er hetzelfde over te denken, ik respecteer het dat niet iedereen er zo over denkt.

silmitan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 22:06

Ik heb niet alles gelezen, maar weet dat gevoel zich niet laat leiden.
Ik begrijp dat zijn vrouw hier niets van weet en wellicht hebben zij daar dus geen afspraken over.

In de perfecte wereld, zou deze man hier met zijn zieke vrouw gewoon over kunnen communiceren en zou zij blij zijn dat jij in zijn leven bent gekomen. Hoe fijn zal het voor haar zijn in de wetenschap haar man achter te laten wetende dat er weer iemand is die veel om hem geeft. Ik wens jou alle geluk van de wereld toe. En heb geduld. Het gaat vast beloond worden. En laat je gedrag vooral niet beoordelen door anderen.
Het leven is veeeeel te kort en als je de kans krijgt om er alles uit te halen wat erin zit, dan moet je dat zeker doen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 22:06

simodi schreef:
Barbabientje misschien moet je juist wel alles lezen voor je - daardoor ongenuanceerd - wat neer zet ....

Ik verwelkom haar expert mening.

Expert want zij ziet als verpleegkundige veel van dit soort dramas schrijft ze.

De waarnemingen vanuit een niet direct betrokken, professionele positie, geeft haar een zeldzaam genuanceerde basis voor haar mening.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 22:09

Precies HC, die man kan zijn liefde ook geven zonder vreemd te gaan. Maar nee, dat mag hier niet gezegd worden want dan zijn we moraalridders etc.
Blijkbaar heeft die vrouw niet tegen haar man gezegd dat hij alvast een andere partner moet zoeken, en dat is ook haar goed recht. Heeft blijkbaar ook niet in hun trouwgeloftes gestaan dat een andere partner erbij ok is, en dat is ook helemaal prima.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 22:11

Huertecilla schreef:
simodi schreef:

Ik verwelkom haar expert mening.

Expert want zij ziet als verpleegkundig veel van dit soort dramas schrijft ze.

De waarnemingen vanuit een niet direct betrokken, proffesionele positie, geeft haar een zeldzaam genuanceerde basis voor haar mening.

Als verpleegkundige ben je geen expert in dit soort zaken. Dat is een heel ander vakgebied. Je hebt hooguit - misschien - vergelijkbare situaties gezien.

De nuance ontbreekt sowieso doordat niemand, ook zij niet, de personen en situatie in kwestie echt kennen.

Maar dit terzijde.

Verder ga ik het hierbij laten.
TS het ga je goed, en dat meen ik.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 22:13

Mijn vader heeft ook voor mijn moeder gezorgd toen ze ernstig ziek werd en terminaal was en uiteindelijk haar laatste adem uitblies. En dat was ook verschrikkelijk zwaar voor mijn vader, broer en mijzelf. Mijn vader zou het niet in z'n hoofd halen om vreemd te gaan, is dat dan moralistisch? Heeft mijn moeder dan zijn liefde afgedwongen door dit niet aan hem voor te stellen?? Ik snap zo langzamerhand niks meer van veel berichten in dit topic.