Tillie20 schreef:Ok stel dat dit allemaal waar is wat je zegt. Alsnog heb ik een grote hoeveelheid aan argumenten gegeven waarom dieren wel lijden in een boerderij. Een zo'n argument zou al genoeg moeten zijn om minder vlees te consumeren. Bovendien bedoelde ik met koolhydraten: pasta's, brood, rijst etc. Niet per sé de pure koolhydraten. Excuses, dat was verkeerd geformuleerd. Zo heb ik net een stokbrood opgegeten van 250g, waar 9% eiwit in zat. Ik heb door dat ene stokbrood dus al 25 gram eiwit binnen. Vind jij het houden van dieren in een onnatuurlijke situatie waarbij hun enige levensdoel is het uitzitten van hun tijd totdat ze geslacht kunnen worden niet onder lijden vallen dan? Ben wel benieuwd hoe je dat ziet.
Ik vind inderdaad niet dat een dier, dat als enige taak heeft zijn leven uit te zitten in een onnatuurlijke situatie (wat dat dan ook is), per definitie lijdt. Dan zouden mijn cavia's ook lijden, ondanks dat ze ruim zitten, goed voer hebben en niet alleen zitten (ok, op die ene die ik vandaag opgehaald heb na dan. Maar die komt over een paar weken bij een vriendje). Een dier heeft geen besef van de toekomst en dus ook niet van toekomstig slachten, dat is voor mij een non-argument. Als we dus al deze (weerlegde of non-)argumenten wegstrepen blijft enkel het argument "Deze dieren wordt een enigszins natuurlijk leven ontzegt" over. Een dier lijdt als er niet voldaan wordt aan zijn basisbehoeftes,
1. normaal gedrag: positieve sociale interactie, soortspecifiek gedrag (bijvoorbeeld herkauwen, niet langdurig zonder eten staan, kunnen bewegen) en een goede mens-dierrelatie (dus geen angst voor de nabijheid van de veehouder, hoe goed de relatie moet zijn hangt af van de hoeveelheid handelingen die de veehouder in het dierlijk leven moet uitvoeren);
2. passende voeding: afwezigheid van langdurig dorst, afwezigheid van chronisch honger, passende samenstelling van het voer en passend voor de diersoort aangeboden (hier gaan ontzettend veel paardenhouders de mist in);
3. passende huisvesting: comfortabel klimaat (waardoor weidegang niet altijd passend is i.v.m. hitte of nattigheid), bewegingsvrijheid (voldoen ligboxenstallen prima aan, net als groepshuisvesting van kippen en zeugen), comfortabel liggen en rusten en omgevingsverrijking passend bij het dier;
4. goede gezondheid: afwezigheid van verwondingen (soms lastig bij groepshuisvesting, één van de redenen van onthoornen), afwezigheid van ziektes (steeds lastiger door de inperkingen van antibiotica) en afwezigheid ongemak door ingrepen en handelingen, (hierdoor wordt er steeds minder gecastreerd bij biggen maar dat zorgt weer voor veel meer verkrachtingen in de berenhokken).