Wat is de realiteit op een boerderij met slachtdieren?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

IvankBacardi

Re: Wat is de realiteit op een boerderij met slachtdieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 17:54

Toch typisch dat de mensen die het verste weg van de werkelijkheid lijken te staan zo achter wakker dier aan hobbelen.
En het dan ook nog even gaan vertellen hoe slecht we het met ze alle doen terwijl er bijna geen praktijk ervaringen lijkt te zijn, beetje jammer weer.
Het lijkt inderdaad allemaal geen zin meer te hebben, mijn complimenten aan alle veehouders in dit topic die hun oprechte mening en ervaringen allemaal hebben gedeeld +:)+

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 17:58

Als je tussen de 'felle' berichten door leest, zijn er genoeg interessante posts hoor, het is maar net wat je leest...

Kan iemand me vertellen wat er met geitenbokjes en haantjes gebeurd? Haantjes worden veel gebruikt als voer voor bijv. dierentuinen, maar in welke verhouding moet ik daarvoor aan denken?

Ik vind een geitenmelkerij met als restproduct bokjes gek, net als kernenergie met als restproduct radioactief materiaal.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 17:59

Ik heb meerdere keren in dit topic aangegeven dat ik een kijkje bij een megastal wil organiseren. 1 reactie; alleen TS.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 18:10

Tillie20 schreef:
Ok stel dat dit allemaal waar is wat je zegt. Alsnog heb ik een grote hoeveelheid aan argumenten gegeven waarom dieren wel lijden in een boerderij. Een zo'n argument zou al genoeg moeten zijn om minder vlees te consumeren. Bovendien bedoelde ik met koolhydraten: pasta's, brood, rijst etc. Niet per sé de pure koolhydraten. Excuses, dat was verkeerd geformuleerd. Zo heb ik net een stokbrood opgegeten van 250g, waar 9% eiwit in zat. Ik heb door dat ene stokbrood dus al 25 gram eiwit binnen. Vind jij het houden van dieren in een onnatuurlijke situatie waarbij hun enige levensdoel is het uitzitten van hun tijd totdat ze geslacht kunnen worden niet onder lijden vallen dan? Ben wel benieuwd hoe je dat ziet.

Ik vind inderdaad niet dat een dier, dat als enige taak heeft zijn leven uit te zitten in een onnatuurlijke situatie (wat dat dan ook is), per definitie lijdt. Dan zouden mijn cavia's ook lijden, ondanks dat ze ruim zitten, goed voer hebben en niet alleen zitten (ok, op die ene die ik vandaag opgehaald heb na dan. Maar die komt over een paar weken bij een vriendje). Een dier heeft geen besef van de toekomst en dus ook niet van toekomstig slachten, dat is voor mij een non-argument. Als we dus al deze (weerlegde of non-)argumenten wegstrepen blijft enkel het argument "Deze dieren wordt een enigszins natuurlijk leven ontzegt" over. Een dier lijdt als er niet voldaan wordt aan zijn basisbehoeftes,
1. normaal gedrag: positieve sociale interactie, soortspecifiek gedrag (bijvoorbeeld herkauwen, niet langdurig zonder eten staan, kunnen bewegen) en een goede mens-dierrelatie (dus geen angst voor de nabijheid van de veehouder, hoe goed de relatie moet zijn hangt af van de hoeveelheid handelingen die de veehouder in het dierlijk leven moet uitvoeren);
2. passende voeding: afwezigheid van langdurig dorst, afwezigheid van chronisch honger, passende samenstelling van het voer en passend voor de diersoort aangeboden (hier gaan ontzettend veel paardenhouders de mist in);
3. passende huisvesting: comfortabel klimaat (waardoor weidegang niet altijd passend is i.v.m. hitte of nattigheid), bewegingsvrijheid (voldoen ligboxenstallen prima aan, net als groepshuisvesting van kippen en zeugen), comfortabel liggen en rusten en omgevingsverrijking passend bij het dier;
4. goede gezondheid: afwezigheid van verwondingen (soms lastig bij groepshuisvesting, één van de redenen van onthoornen), afwezigheid van ziektes (steeds lastiger door de inperkingen van antibiotica) en afwezigheid ongemak door ingrepen en handelingen, (hierdoor wordt er steeds minder gecastreerd bij biggen maar dat zorgt weer voor veel meer verkrachtingen in de berenhokken).

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 18:12

@Anne_GTI: het lijkt me ontzettend interessant alleen ben ik heel gevoelig voor ammoniak, met geïrriteerde en soms zelfs ontstoken ogen tot gevolg. Voor mij is het dus niet handig (het is bij mij bij een proefaccomodatie van de wur ook wel eens misgegaan). Ik kan ook geen paardenstallen uitmesten die een week niet zijn gedaan zonder daar 24 uur lang last van te hebben.

IvankBacardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 18:14

De geiten boer hier in de buurt fokt de bokjes zelf op voor de Ramadan dacht ik maar ik weet niet wat er over het algemeen precies met gebeurd!

evelienn28

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 18:22

Anne_GTI schreef:
Ik heb meerdere keren in dit topic aangegeven dat ik een kijkje bij een megastal wil organiseren. 1 reactie; alleen TS.

mij lijkt dat ook wel een keertje leuk ben eigenlijk alleen op de kleinere boerenbedrijven geweest.
ligt er alleen een beetje aan hoe ver weg het is..

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 18:30

evelienn28 schreef:
Anne_GTI schreef:

mij lijkt dat ook wel een keertje leuk ben eigenlijk alleen op de kleinere boerenbedrijven geweest.
ligt er alleen een beetje aan hoe ver weg het is..

Same here!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 19:17

Zwolle en er stopt een bus op 500 meter. Ammoniak vind ik heel erg meevallen. Door de luchtwasser is de lucht best te doen. Het stinkt natuurlijk wel naar varkens... haha

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 19:22

Damned schreef:
_San87_ schreef:
Maar juist de productie van soja is zo belastend voor het milieu, toch?

Nope, de overproductie voor het voederen van dieren is overbelastend... Dieren op zo'n grote schaal gekweekt zijn super belastend voor het milieu. Het kleine beetje voor groenten en soja voor mensen valt daarbij compleet in het niets :)

Misschien wat duurzamer leven en produceren door minder melk per koe te produceren? Koeien minder krachtvoer voeren, scheelt milieubelasting en voor de koe ook gezonder, kalfjes bij de koe laten in geschikte stallen, betere melkprijs en minder grote marge voor de tussenhandel. Verkoop vanaf de boerderij zou zo gek niet zijn maar de meeste melk gaat denk ik weg voor melkpoeder (voedingsindustrie en babypoeder) en kaas en overige melkproducten. Denk dat de melk die wij drinken maar een klein deel van de productie is.

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 19:27

Kaas gaat de meeste melk in. 10 liter voor 1 kg kaas. De wei die overblijft is een probleem om af te voeren.

kuzznathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 19:38

Wei gaat in rivella :j 26% als ik het goed heb :D

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 19:49

Fellor schreef:
Bah wat een nare reacties hier allemaal. Oh oh wat zijn vegas toch aan het veroordelen... Nou ik zie hier pagina na pagina geen respectvolle discussie maar modder gooien naar "al die vegas".

Echt niveautje; tsja, voor de metalen in je mobiel sterven kinderen aan dampen op een vuilnisbelt in Afrika, dus ik ga nu maar rondlopen en willekeurig kinderen vergiftigen hier want tsja, eat maakt dat dan nog uit.
Aaalle vegas vinden aaaalle vleeseters kiloknaller stouwers die niks anders doen dan bewust diertje pesten
Aaaaal die vegas zijn tegen boeren en iedereen doet alles fout. Lees je eigen reacties nog eens. Ik ben weg hier.

Gelukkig wordt er niet met modder gegooid naar de boeren. :+

Ga me verder niet in dit topic mengen, wat een onzin wordt hier geschreven. Gelukkig zitten er ook goede dingen tussen hoor, maar man, man, man.

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 20:13

Thioro schreef:
Zoals mizora al aangeeft worden lammeren en kalveren niet onmiddelijk geslacht maar eerst opgefokt.

En dan alsnog doodgemaakt. Wat is uiteindelijk het verschil?

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 20:17

269_life schreef:
Thioro schreef:
Zoals mizora al aangeeft worden lammeren en kalveren niet onmiddelijk geslacht maar eerst opgefokt.

Gelukkig hebben ze in ieder geval tot die tijd een ruim verblijf :Dhttp://www.melkvee.nl/upload/nieuws/lig ... 8ad851.jpg

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 20:19

Dat het dier dan geconsumeerd wordt in plaats van weggegooid waardoor er dus een ander dier minder op de wereld gezet hoeft te worden. En iedereen gaat uiteindelijk dood, op mogelijk een bepaalde kwalsoort na ben ik recent achter gekomen, die lijkt het eeuwig leven te hebben.

In eenlingboxen mogen ze maximaal 8 weken blijven, kalveren worden tot 8-12 maanden opgefokt.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 20:28

Die boxen :(:) zo sneu vind ik dat..

Ik ben eens op een melkveebedrijf geweest, vrij kleinschalig, met een boer die heel trots was op zijn koeien en heel blij was met zijn hypermoderne melkmachine en ligbedden en hele verhalen over wat hij allemaal meemaakte.. En dan stonden verderop in een schuur van dat soort hokjes, stuk kleiner nog, met kalfjes van een dag oud.. Diertjes konden zich niet eens draaien. En de iets oudere dieren stonden samen op een stukje afgezet beton van 2 bij 2 meter. Ik vond het zo zielig ;( Vooral dat geroep. Die diertjes hebben de warmte en liefde van hun moeder nodig, daar voelen ze zich veilig.. En ook voor de moeder, het moet toch vreselijk zijn om elk jaar je kind te moeten verliezen.. Ik zou dan ook nooit naar zo'n megastal willen gaan, want ik weet dat dat overal gebeurt en ik zou er alleen een vreselijk rotgevoel aan over houden.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 20:31

Dat weet ik maar dan nog 8 weken te lang is mijn mening :)
De groepsstallen die ik gezien heb van de vleeskalveren waren ook niet heel groot te noemen..

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 20:32

Citaat:

Meer vlees.

Beest heeft er geen benul van dat hij morgen dood gaat, net zoals ik morgen door een bus kan worden platgereden en er ook geen idee van heb.

Als ze bij leven een comfortabel leven hebben en op een nette en vlotte manier gedood worden heb ik er werkelijkwaar geen enkel probleem mee dat een dier geconsumeerd wordt.

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 20:37

Thioro schreef:
Meer vlees.

Beest heeft er geen benul van dat hij morgen dood gaat, net zoals ik morgen door een bus kan worden platgereden en er ook geen idee van heb.

Als ze bij leven een comfortabel leven hebben en op een nette en vlotte manier gedood worden heb ik er werkelijkwaar geen enkel probleem mee dat een dier geconsumeerd wordt.

Het verschil is alleen dat we een dier dood maken puur voor jullie plezier (je hebt immers tegenwoordig geen vlees nodig om te overleven). Onder een bus lopen doe je neem ik aan niet voor je plezier :). Iemand doodmaken voor je eigen plezier is moreel verwerpelijk.

Mallow schreef:
Gelukkig hebben ze in ieder geval tot die tijd een ruim verblijf :Dhttp://www.melkvee.nl/upload/nieuws/lig ... 8ad851.jpg

Ik neem aan dat dit een slechte poging tot humor was?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 20:41

Maar thioro, als je dan heel eerlijk kijkt, hoeveel dieren hebben dan echt een heerlijk leven gehad?
Er zijn maar weinig varkens die in de modder kunnen wroeten, en maar weinig kippen die in de wei scharrelen en wormpjes kunnen zoeken.

Maar goed, zelfs al hadden ze een heerlijk leven.. als je op bokt zegt dat je een gezond paard laat slachten voor zijn vlees, of een gezonde pup laat inslapen om er een bontjas van te maken, dan kun je je nergens meer vertonen.. dat kan écht niet.. maar een jong kalf/lam/kuiken/biggetje is geen probleem? Ik vind gewoon dat élk dier een lang en gelukkig leven verdient, en niet alleen die knuffelige huisdieren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 20:48

Kalveren blijven echt niet jaren in iglos , de boer waar ik werk heeft ze niet. Eerst paar weekjes in hokje (schapenhekjes staan ze achter) , dan in grotere verblijven met meerdere kalveren. Die zijn per leeftijd gerangschikt, zogend tot pinken die bijna vaarzen zijn (meeste pinken staan in de ligboxen stal )

Kalveren schreeuwen in principe nooit om mama

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 21:03

Anne_GTI schreef:
Zwolle en er stopt een bus op 500 meter. Ammoniak vind ik heel erg meevallen. Door de luchtwasser is de lucht best te doen. Het stinkt natuurlijk wel naar varkens... haha

Hmm vanuit Brabant is Zwolle best ver, maar opzich te doen.
Varkens hebben wij thuis ook, dus de lucht ken ik :D

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 21:12

Daarom dat ik bij voorkeur, zoals eerder al vermeld, m'n vlees lokaal zoek bij een boer/kennis waar ik het dier bij leven kan zien.

De slager fokt zelf z'n ossen, die staan rustig vet te worden in een volle wei. Zijn het niet z'n eigen ossen dan komen ze van 2 welbepaalde boeren. Daar staan ze eveneens in de weide of 's winters in een ruim strohok.

Kippen haal ik op stal (stal waar m'n paard staat is ook een boerderij), die keutelen godganse dagen over heel het erf. Alleen 's nachts moeten ze op hok voor de vossen.
De varkens die ze vetmesten zitten gezamelijk in ruime strohokken.
De melkkoeien hebben een ruime strostal en 's zomers aangrenzend een weiland.
De runderen die vetgemest worden zitten eveneens in strohokken of op de weide.
Rund en varken haal ik niet op stal omdat het te veel vlees is (volledig dier wordt onder x-aantal personen verdeeld en prijs evenredig verdeeld, 1 koteletje kopen is dus niet handig) maar bij de plaatselijke slager.
Varkensvlees eet ik zelden maar dat is dan soms idd wel supermarktvlees.

Ik verheerlijk de bio-industrie niet. Daar is idd ruimte voor verbetering.
Maar ik ben gewoon niet tegen vlees eten an sich. Vind daar niets moreel verwerpelijk aan. Je vermoord niet iemand *iemand is een persoon, dus per definitie een mens, kun je hoog of laag springen maar een dier is geen mens (zou nogal wat rechtszaken geven indien dat wel zo beschouwd werd)* en je dood niet voor je plezier maar om te eten.

En er zijn op bokt genoeg mensen die hun paard naar de slacht sturen, meestal nav een blessure of karakter maar het vlees wordt wel verwerkt.
Hier in de buurt is trouwens een gebied waar ze runderen en paarden laten grazen (natuurgebied), dieren zijn eigendom van boeren/handelaren. Zowel de veulens als de kalveren gaan naar de slacht, volwassen dieren die te oud of zwak worden voor leven in dat gebied gaan ook de vrachtwagen op.
In de koerswereld, goed vertegenwoordigd hier, wordt er ook streng geselecteerd en vele ongeschikte paarden eindigen bij de slacht.
Of vinden via organisaties een 2de leven als recreatiepaard.
Voor koeien wordt dat niet gedaan. Ben het wel met je eens dat alle dieren gelijk zouden moeten zijn.
Maar wat wil je met een koe doen?
Die paarden/veulens worden niet enkel vanwege emotie gered maar ook omdat je er mee kan rijden. Hoeveel mensen kopen een paard, ongeschikt om te rijden, als weidedecoratie? Als fokdier eventueel? Kunnen we ook over de Italiaanse Shetlandworst beginnen.
Het mag inderdaad niet te luid gezegd worden maar paarden worden net zo goed geslacht, alleen op kleinere schaal.

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 21:17

8nnemiek schreef:
Die boxen :(:) zo sneu vind ik dat..

Ik ben eens op een melkveebedrijf geweest, vrij kleinschalig, met een boer die heel trots was op zijn koeien en heel blij was met zijn hypermoderne melkmachine en ligbedden en hele verhalen over wat hij allemaal meemaakte.. En dan stonden verderop in een schuur van dat soort hokjes, stuk kleiner nog, met kalfjes van een dag oud.. Diertjes konden zich niet eens draaien. En de iets oudere dieren stonden samen op een stukje afgezet beton van 2 bij 2 meter. Ik vond het zo zielig ;( Vooral dat geroep. Die diertjes hebben de warmte en liefde van hun moeder nodig, daar voelen ze zich veilig.. En ook voor de moeder, het moet toch vreselijk zijn om elk jaar je kind te moeten verliezen.. Ik zou dan ook nooit naar zo'n megastal willen gaan, want ik weet dat dat overal gebeurt en ik zou er alleen een vreselijk rotgevoel aan over houden.

De kalveren later scheiden bezorgt alleen maar meer stress. Wanneer ze snel gescheiden worden zijn ze elkaar snel vergeten. Ook is het voor het kalf absoluut niet veilig om tussen een koppel koeien op de roosters te lopen.