Wie spaart er?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Winged

Re: Wie spaart er?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 08:38

Nant, ik ben heel benieuwd waar jij het 3 maanden vast zet. 3 maanden is niet heel lang natuurlijk... ben aan het narekenen of her voor mij interessant is. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 08:54

Elke cent die het oplevert is natuurlijk wel winst. Ga een keer kijken wat hier de alternatieven zijn. Want op zich wil ik wel geld vast zetten maar dan moet het wel de moeite lonen.

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 09:03

Bij de rabobank is het eigenlijk niet de moeite om het langer vast te zetten.
Rente van de gewone (toen ik voor het laatst keek) was 0.5% en de 90 dagen vast is 0.7%
Is niet de moeite vind ik, maar gaat meer voor mij dat ik er niet aan kan komen want dat geld is voor mijn AGA fornuis en keuken.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 09:07

Ik ga niks vast laten zetten. Ik ben maar een 1-persoons huishouden en ik wil bij mijn geld kunnen als dat nodig is en niet hoeven lenen omdat ik geld vast heb laten zetten :).

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 09:11

Snap ik San87 zou het dan ook niet doen.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 09:14

Heb ik ook hoor Ssn87. Want zodra je dus moet lenen (bij vriend, ouders of wie dan ook) betekent dat gewoon heel simel dat je het geld op dat moment niet hebt.

Ik spaar maar ben ook niet te beroerd om leuke dingen te kopen. Ach, zolang ik rond kan komen en lekker kan leven zonder te hoeven stressen, blijf ik lekker zo doorgaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 09:14

Ben even aan het kijken. Bij de bank waar ik mijn lopende rekening heb kan je beleggen in kasbons vanaf €125. Wanneer je duurtijd 5 jaar neemt, krijg je daarop 0,47%. Even snel gerekend: bij €500 krijg ik jaarlijks €3,25 winst, na 5 jaar is dit €19,50 dus (zonder de stijging meegeteld van je basisbedrag nadat de winst is bijgeschreven). Dat is niet veel, maar wel nog iets.
Bij diezelfde bank staat een standaard spaarboekje aan 0,05% basisrente en 0,1% getrouwheidspremie. Da's gewoon niks :=

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 09:17

Daar word je ook niet vrolijk van....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 09:21

Nee niet echt. Als je een groot bedrag kan beleggen voor langere tijd dan zijn er wel nog "interessante" rentevoeten tot zelfs 0,88% maar dan zit er wel risico aan vast én ben je je geld 10 jaar kwijt zeg maar.

Dan is weiland aankopen toch lucratiever. Ik kan na 5 jaar zo'n €5000 tot €10.000 meer vragen dan waarvoor ik ze gekocht heb. Da's een stijging van minstens €1000/jaar ~~}>

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 09:24

Inderdaad, dat zijn ook niet de tijden die ik zou doen. Veel te lang dat je niet bij je geld kan.
90 dagen vind ik nog te overzien, zeker als je voor een doel spaart en daarnaast ook nog een gewone spaarrekening hebt voor weet ik veel wat.

Nant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 10:01

Ik heb het een tijd geleden bij Knab vast gezet voor 1,85%
Zie nu dat ze gezakt zijn naar 1,25% , maar ik krijg nog wel 1,85% (als het goed is) Dat is toch zo'n €300,- aan gratis geld per jaar *\o/*
Daarnaast helpt het ook echt als je er niet makkelijk bij kunt, overhevelen etc gaat gewoon niet makkelijk, dus je moet het eigenlijk doen met een 'minder' inkomen. Als er grote uitgaven aan komen dan zorg ik wel dat ik minder overhevel zodat ik op m'n gewone spaar wat meer kan sparen.

Mensen die zeggen dat het zonde is om te sparen want wat nu als je morgen dood neervalt? Tsjah ik heb omdat ik heb gespaard wel mijn paard, auto en droomhuis kunnen kopen (wat nu gebouwd wordt) en ik leef nog, dus kan er nog van genieten :')

@X_spekkie_X : Afgelopen zomer moest mijn auto voor een beurt en moest nieuwe banden etc, daarnaast moest ik die maand mijn vakantie betalen en werd mijn paard ook nog eens ziek. -O- Dat tikte toch wel behoorlijk aan.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 10:03

Yv_ schreef:
Heb ik ook hoor Ssn87. Want zodra je dus moet lenen (bij vriend, ouders of wie dan ook) betekent dat gewoon heel simel dat je het geld op dat moment niet hebt.

Ik spaar maar ben ook niet te beroerd om leuke dingen te kopen. Ach, zolang ik rond kan komen en lekker kan leven zonder te hoeven stressen, blijf ik lekker zo doorgaan.

Precies. En daar pas ik voor. Want ik heb het geld :).

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 11:11

Nant schreef:
@X_spekkie_X : Afgelopen zomer moest mijn auto voor een beurt en moest nieuwe banden etc, daarnaast moest ik die maand mijn vakantie betalen en werd mijn paard ook nog eens ziek. -O- Dat tikte toch wel behoorlijk aan.

Dat snap ik, maar het zijn allemaal luxegoederen (auto, vakantie, paard).
Varekaj vroeg: Hoe doen mensen dat die verschillende potjes hebben? Stop je elke maand in elk potje een vast bedrag, of dan een keer in het ene, dan in het andere?
En wat doe je als je dan een onverwachte grote uitgave moet doen, maar het betreffende potje is niet genoeg? Spreek je dan alsnog een ander aan?

En dan is mijn antwoord:
x_spekkie_x schreef:
Het is echt leven naar je inkomen. En ik denk dat veel mensen dat dus niet doen, want ik maak mij dus absoluut geen zorgen voor een hoop onvoorziene uitgaven achter elkaar, omdat ik niet meer uitgeef dan ik te besteden heb :)

En: een onverwachte grote uitgave kan nooit duurder zijn dan wat er in het potje zit.

In jouw specifieke geval zou dat kunnen betekenen dat: je een goedkopere auto moet gaan rijden, de auto weg moet doen, een goedkopere vakantie kiezen, niet op vakantie gaan, je paard weg doen. Het zijn misschien geen leuke keuzes, maar het geeft wel antwoord op de vraag van Varekaj :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 12:09

Wel fiks balen als je net een goede tweedehands hebt gekocht en je potje is wat gekelderd, en die auto geeft binnen 1,5 jaar de geest door een kapotte verwarming. Buiten garantie helaas, en op dat moment heb je pakweg 2000 staan als autopotje. Ruim genoeg voor een groot onderhoud en 4 nieuwe banden, maar als je daar alsnog een nieuw karretje van moet vinden waar je geruime tijd mee voort wil, dan moet je toch fiks gaan zoeken hoor.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 12:22

Ik vind een auto tegenwoordig eigenlijk niet meer per se onder luxegoed vallen... Veel mensen hebben gewoon echt een auto nodig om bij het werk te komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 12:27

Als het mee zit mag de mijne weg. Er komt dan wel een 4x4 in de plek, zodat de camionette weg kan en ik een trailer kan aanschaffen. Maar die auto deel ik dan wel met mijn vriend en is puur voor de verplaatsing met de paarden. Op dit moment is dat 1x/week naar clubles, maar dat zou wel eens kunnen gaan uitbreiden naar 3 tot zelfs 4x/week. Dus wel een auto die ontzettend vaak gebruikt gaat worden waar ie voor aangekocht is.

Ken echter ook mensen die een dikke auto 4x4 kopen met luxe trailer en ze gaan er hooguit 2x/jaar mee op stap, en dan hooguit 20km verderop. Ja, dan vind ik dat ook wel weggegooid geld...

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 12:33

Sja, als je het hebt, waarom niet. Zo heb ik al jaren een zo goed als nieuwe R6 in de garage bij mijn ouders staan die ik 7 jaar geleden kocht met nog geen 3000 km erop en die nu 7 jaar later misschien 1000 km meer erop heeft. Hij gaat niet weg, want hij is mn mooie vriendje <3. Maar rijden heb ik ook vaak geen zin en tijd voor. Ach ja, zo lang ik het kan betalen, wie oordeelt er dan over of het zonde is of niet? Mijn centen :).

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 12:36

Varekaj schreef:
Als het mee zit mag de mijne weg. Er komt dan wel een 4x4 in de plek, zodat de camionette weg kan en ik een trailer kan aanschaffen. Maar die auto deel ik dan wel met mijn vriend en is puur voor de verplaatsing met de paarden. Op dit moment is dat 1x/week naar clubles, maar dat zou wel eens kunnen gaan uitbreiden naar 3 tot zelfs 4x/week. Dus wel een auto die ontzettend vaak gebruikt gaat worden waar ie voor aangekocht is.

Ken echter ook mensen die een dikke auto 4x4 kopen met luxe trailer en ze gaan er hooguit 2x/jaar mee op stap, en dan hooguit 20km verderop. Ja, dan vind ik dat ook wel weggegooid geld...

Dat is niet vergelijkbaar met een auto nodig hebben om op je werk te komen :D.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 12:42

Maar ze gebruiken die wagen wel voor woon-werkverkeer, omdat ze zonder wagen er niet raken. En maar klagen dat het zo'n hoop geld kost :')

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 12:43

Iets wat je zelf wilt en of gebruiken is in iemands ogen nooit geen weggegooid geld, er altijd wel een reden dat het rechtvaardigt.

Hier ook geen paard meer, vind dat een luxe, en dan niet alleen het paard, maar ook alles er rond heen : lessen, materiaal, stalling, weide en dan nog niet te spreken over de tijd die je er in steekt.

Ik zou op dit moment zowel niet weten van wat ik dat allemaal had moeten betalen of de tijd had gehad, zeker omdat ik nu medisch niet in orde ben en amper iets kan doen.

Nu ik geen paard meer heb , zie ik hoeveel geld daar is ingegaan. Dat zou nu niet meer gegaan hebben of wel maar dan zou ik op andere belangrijker dingen hebben moeten besparen en met een kind er nu bij gaat dat niet.

Wij hebben ieder onze eigen betaal en spaarrekening, en ook een gezamenlijke zicht en spaar rekening.

Bij het begin van de maand storten we ieder een bedrag op de gezameliijke zichtrekening, naar ratio wat we verdienen.
Ik heb immers ingeleverd op mijn loon door halftijds te gaan werken en zo meer tijd voor het huishouden te doen en voor ons kind te kunnen zorgen.
Als er ooit iets gebeurd word het ook gewoon door 2 gedaan, juist om die bovenstaande reden.

Nu zijn we wel in de toekomst van plan misschien om alles gewoon op de gezamenlijke te zetten en een zakgeld naar de persoonlijke rekening te boeken. Omdat het nu moeilijker is om een overzicht te bewaren.
We zijn constant bezig met bedragen terug te boeken enzo, dan is alles op 1 hoop wel makkelijker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 12:48

Goh, dat hebben wij eigenlijk niet. Het bedrag dat we op de gemeenschappelijke zetten is toereikend voor de onkosten en sparen, en op onze eigen rekening houden we nog genoeg over voor onze eigen dingen.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 12:55

Voor dat we een kind hadden, was dat ook niet een probleem, maar nu met met een kind, betaal ik bv iets voor ons kind en dan moeten we dat gaan terugboeken of uitrekenen hoeveel de ander terug moet geven.
En omgekeerd, vandaar is dat alles op 1 hoop met wel een aftrek van een bepaald bedrag om ieder te kunnen sparen ook geen slecht idee.

Het kindergeld dat we iedere maand krijgen, gaat bijna integraal naar een spaarproduct wat op een bepaalde leeftijd vrijkomt en nog een soort van goede interest op zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 13:02

Goh ja als je je daar mee gaat bezig houden... Waarom bekijk je de maandelijkse vaste uitgaven niet opnieuw en pas je eventueel het te storten bedrag naar de gemeenschappelijke aan? Ok, dan heb je minder zakgeld voor jezelf, dat wel. Maar dan ben je wel van al dat overboeken vanaf, en wat je niet opgebruikt is dan alsnog gespaard zeg maar.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 13:13

Omdat dat vaak toch hogere bedragen zijn de niet elke maand terug komen, zoals bv aankoop buggy, ziekenhuisfactuur van hem, kinesist,.....

Zo gaan we het ook doen, waarschijnlijk 3/4 van elk zijn loon naar de gemeenschappelijke, de rest is eigen geld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 13:28

Ah Ok, ik dacht dat het om maandelijkse terugkerende uitgaven ging.
Het bedrag wat wij samen op de gemeenschappelijke storten is in de basis al meer dan wat er vanaf gaat aan vaste lasten. De maanden dat mijn vriend niet thuis is gaat er bijgevolg minder af, want het enige wat er dan van betaald wordt zijn de vaste lasten en boodschappen voor mijzelf :+ Of spullen voor het huis, zoals 3 waszakken voor op de slaapkamer ipv alles op een berg gooien.

Wanneer hij er niet is, vind ik het ook makkelijker om zuiniger te leven. Thee ipv frisdrank (haal ik bewust niet in huis), fruit voor smoothies ipv ongezonde snacks. Gisteren heb ik pasta gemaakt, met gelijk wat meer saus zodat die de vriezer in kan. Heb nu ook een aantal kruiden geplant (€0,50/zakje) voor dagelijks gebruik, zoals koriander, thijm, bieslook, tuinkers, basilicum en pluksla. De aardbeiplantjes ga ik bij mama ophalen. Wanneer ik nog een keer paprika's meebreng ga ik die pitten ook proberen inzaaien.
De tuinkers heb ik nog een half zakje van. daar komt evenveel uit als een bakje wat je in de winkel bijna €2 kost.