Dingen waarbij 'het muntje' wel heel erg laat viel..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Joliieeenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 04:24

Ann1992 schreef:
Ik werk sinds kort in Limgurg waar ze 'wablieft' zeggen in plaats van 'wat zeg je'. Voelde me diep beledigd toen ik dat hoorde, want op de een of andere manier had ik het als een onbeleefdheid geregistreerd. :') Wist ik veel dat het keurig dialect is.

Is dit echt geen nederlands woord haha? Ik weet nog dat ik in holland was ( ja alles buiten limburg is hollands voor ons, maar wij zijn nederlander of limburger hahaha) en iemand gewoon Wat tegen mij zei. Ik vond dit toen zo asociaal dat ik tegen diegene zei dat hij ook gewoon watblief kon zeggen. Nu snap ik dus waarom hij zo raar keek... Wat zeggen jullie dan als je iets niet verstaan hebt? Gewoon wat?

Ik snap die van nieuwsgierig ook niet... :+

mamajolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 06:14

Boheme schreef:
Rocamor schreef:
Zijn hier wel eens mensen om aardbeienladdertjes of busjes vetvrije olie gestuurd?

Ja of een plintentrapje

Of een klosje geruit garen

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 06:41

Joliieeenn schreef:
Ann1992 schreef:
Ik werk sinds kort in Limgurg waar ze 'wablieft' zeggen in plaats van 'wat zeg je'. Voelde me diep beledigd toen ik dat hoorde, want op de een of andere manier had ik het als een onbeleefdheid geregistreerd. :') Wist ik veel dat het keurig dialect is.

Is dit echt geen nederlands woord haha? Ik weet nog dat ik in holland was ( ja alles buiten limburg is hollands voor ons, maar wij zijn nederlander of limburger hahaha) en iemand gewoon Wat tegen mij zei. Ik vond dit toen zo asociaal dat ik tegen diegene zei dat hij ook gewoon watblief kon zeggen. Nu snap ik dus waarom hij zo raar keek... Wat zeggen jullie dan als je iets niet verstaan hebt? Gewoon wat?

alleen 'wat' zeggen is hier onbeleefd, 'wat zeg je' wordt het dan.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 08:14

mamajolijn schreef:
Boheme schreef:
Ja of een plintentrapje

Of een klosje geruit garen

In mijn studentenhuis hebben we eens een nieuwe huisgenoot 45min lang taugé laten doppen... O:)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 09:00

Joliieeenn schreef:
Ann1992 schreef:

Alleen de provincies noord en zuid holland zijn holland. Oók voor Limburgers. Dat voor jou (als Limburger) heel de rest van Nederland Holland is (behalve Limburg) betekend niet dat dit voor alle Limburgers zo is

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 09:36

Jelleee schreef:
Toen ik voor het eerst naar Oostenrijk ging, reden we uiteraard door Duitsland op de snelweg. Ik kwam er pas halverwege Duitsland achter dat Ausfart geen enorme grote stad is maar gewoon de afrit -:)

Dat zei m'n zus vroeger ook :').

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 10:18

Jindai schreef:
purny schreef:
Toch ook wel een beetje oooo momentje. Rafiki van de leeuwenkoning en Sebastiaan van de kleine zeemeermin worden door allebei dezelfde man gesproken.

En degene die Nala's stem doet, was ook degene die Alfred J Kwak ingesproken heeft :D

Jamaar.......... %)
En ik zie op wiki dat zazou door de baron is ingesproken, wat is dat toch met bassie en adriaan??!!!!

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 11:01

Klijntje schreef:
Joh, ik heb een (mannelijke) arts wel eens horen vragen of het misschien mogelijk was, dat een vrouwelijke patiënte met blaaskatheter en bloed in de urinezak, menstrueerde op dat moment...
Alle verpleegsters om hem heen keken zo van :')
Trouwens ook niet de enige keer dat ik iemand zoiets heb horen opperen :+
Serieus?!? :oo :')

Eef01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 12:08

Ik heb gisteren het hele topic doorgelezen. Ik lach dubbel _O- .
Toen ik in groep 3 op de basisschool zat, gaf mijn juf altijd op wat we moesten maken. Dan zij ze altijd: " tot en met 16"
En elke keer vroeg ik: "moet je 16 dan ook maken?" Tot ik er in groep4 achter kwam dat tot en MET, dus ook met 16 was

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 12:11

Eef01 schreef:
Toen ik in groep 3 op de basisschool zat, gaf mijn juf altijd op wat we moesten maken. Dan zij ze altijd: " tot en met 16"
En elke keer vroeg ik: "moet je 16 dan ook maken?" Tot ik er in groep4 achter kwam dat tot en MET, dus ook met 16 was

Moet je eens opletten hoeveel mensen er werkelijk Tot drie tellen als je vraagt om Tot drie te tellen....

Eef01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 12:16

Rocamor schreef:
Eef01 schreef:

Moet je eens opletten hoeveel mensen er werkelijk Tot drie tellen als je vraagt om Tot drie te tellen....

:')

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 12:37

ierusju schreef:
Niet van mezelf, maar was op het werk van mijn moeder en dit was nota bene een dokter(!)
Het gesprek ging er over dat koeien eerst kalfjes moesten krijge voordat ze melk kunnen geven. Staat die dokter dus met vraagtekens boven haar hoofd, want ze wist niet dat koeien eerst een kind moesten krijgen voor de melkproductie. En dat is dan dokter B-)

Nog iets...
Ik ben er 1 van een tweeling.
Vraagt de DOKTER is het een een-eiige of een twee-eiige (schrijf ik dit zo goed, denk het niet). Mijn moeder zit hem stomverbaasd aan te kijken want die begreep hem niet. De tweeling is een meisje en een jongetje dus dan kan het nooit een-eiig zijn hé dokter.

Amaris

Re: Dingen waarbij 'het muntje' wel heel erg laat viel..

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 13:11

het kan wel, maar alleen in heeeeeele uitzonderlijke gevallen.

over het algemeen is het dna van de tweelingen hetzelfde en dus ook hetzelfde geslacht

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 13:11

amkeVH schreef:
Dat kan wel toch?

nee, eeneiig is altijd hetzelfde geslacht, 1 is bevrucht ei met 1 zaadcel maar dei cel gaat delen en worden dan 2 babys, bij 2eiig heb je 2 verschillende ei en zaadcellen en lijken kindjes du sniet op elkaar en kunnen het ook van het andere geslacht zijn, eigenlijk gewoon broer/ zus alleen in dezelfde tijd in dezelfde buik

Chasingmood

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 13:12

Nouhouu, je was te snel hahaha, had m alweer verwijderd, ik ging even logisch nadenken :+

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 13:46

Annwfyn schreef:
Ik zit die Disney films op sbs6 te kijken en ik had net zo'n moment..

Cruella de vil... in eens dacht ik =O DEVIL..
Na al die jaren xd..

Dat wist ik eigenlijk al in mijn jonge jeugd..

Hierdoor had ik in mijn tienertijd wel een probleem met het engelse:
Daredevil

ik bleef dat maar in mijn hoofd uitspreken als Dare De Vil.
En bleef er ook maar de associatie met een slechterik mee houden..

Nu weet ik inmiddels natuurlijk wel wat een daredevil is..
maar ergens in mijn achterhoofd blijft een stemmetje hardnekkig zeuren over een
Dare De Vil. alsof het een achterneefje van Cruela is..

inmiddels aai ik het stemmetje maar zoetjes over zijn koppie en laat m lekker wauwelen,
want volgens mij kom ik er nooit meer vanaf.

purny schreef:
Toch ook wel een beetje oooo momentje. Rafiki van de leeuwenkoning en Sebastiaan van de kleine zeemeermin worden door allebei dezelfde man gesproken.

lol, om weer even terug te keren..
Zazoe wordt in gesproken door Paul van Gorkum,
je weet wel.. De baron :')

Als ik de nl versie van de lion king kijk, dan verwacht ik ook steeds dat Zazoe nog een keer roept dat hij smurfen haat :')

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 13:59

Joliieeenn schreef:
Ann1992 schreef:

Wablief is een uitspraak die we in Nederland niet zoveel meer horen..
Het komt van Wat blieft u?

oftewel: wat wenst u

wat wenst u, kun je natuurlijk ook gewoon zeggen als je iemand niet goed verstaan hebt..

Het kwam zowel in het noorden van Nederland veelvuldig voor, maar ook in het zuiden van Nederland en in het Vlaams.. Tegenwoordig, kom je het in Nederland eigenlijk alleen nog maar tegen in de Regio rondom Eindhoven en in het zuiden van Zuid-limburg (en België)..

wablief, of wat blieft u, is echter gewoon ook Nederlands.. Bij ons is het ergens in de middenbouw op de lagere school en ook op de middelbare school gewoon aan bod gekomen. En ik groeide op onder de rook van Amsterdam.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 14:06

wablief vind ik hier inderdaad nogal onbeschoft overkomen :') (zeer zeer noorden van nl) Maar weet wel dat het in het zuiden veel wordt gezegd.
Hier is het vaak hè? of wat? Wablief klinkt nogal ouderwets vind ik :+

Heb trouwens heel vaak met reclames dat het muntje pas heel laat valt. Weet alleen zo even geen voorbeeld meer

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 14:14

Ik ken ook alleen watblief? is juist netjes, he of wat vond ik juist niet netjes

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 14:20

Ik werk in een groot horeca bedrijf, in het restaurant hebben gasten de keuze uit een dagelijks wisselend 3 gangen menu of de a la carte kaart.
Op vrijdag is het hoofdgerecht van het menu altijd keuze sliptong/varkenshaas, voor de duidelijkheid het is een restaurant waar op een goede avond dik 200 man gedraaid worden.
Op den duur hadden wij een vakantiekracht(enorm slim, zit op universiteit. Maar logisch denken kon ze niet zo goed) wijs gemaakt dat onze leidinggevende altijd zelf de sliptong vangt voor de vrijdagavond(en dan echt vissen als met een hengel, vis voor vis). Dat heeft ze een hele zomer lang geloofd...

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 14:28

Ik zou daar ook in geloven :')

Hele tijd geleden had iemand haar haar geverfd, ik vroeg dus of ze dat gedaan had. Nee zo was het toen ik vannochtend op stond.
Er viel geen muntje :+

missfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 14:30

Ik las ooit in een krant dat er een behandeling was voor dove baby's (verzorgingshuis producten) Vroeg mijn moeder heel serieus wat een dove baby was.

En een Pollepel heb ik heel lang als polle-pol uitgesproken. 8)7

Een vriendin van mij kwam er op een helder moment achter dat trouwen toch wel iets met trouw zijn te maken moest hebben, :)* ze kwam dat even heel mooi vertellen alsof niemand ooit die link gelegd had.

mie123gie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 15:10

Toen ik vorige jaar naar Limburg ging voor een festival vroeg de eigenaar van de b&b wat ons naar Limburg bracht. Ik heb er toen heel droog "ja de auto." Uitgekraamd :') Ik kende die uitspraak ook helemaal niet omdat het in het noorden nooit zo gezegd word

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 15:14

Mie123gie

ik heb het in het Noorden ook met regelmaat gehoord, met name de oudere bewoners..

*wat brengt u naar..*
is
wat is de reden van uw bezoek..

gewoon een wat ouderwets taalgebruik, über beleefd in mijn smaak, misschien zelfs wat hoogdravend taalgebruik in de moderne tijd.

Tegenwoordig zeggen we sneller:
'waarom', in plaats van 'wat is de reden'.

Wat bracht u ertoe dit product te bestellen.
Waarom heb je voor dit product gekozen.
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 20-12-15 15:17, in het totaal 1 keer bewerkt

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 15:17

mie123gie schreef:
Toen ik vorige jaar naar Limburg ging voor een festival vroeg de eigenaar van de b&b wat ons naar Limburg bracht. Ik heb er toen heel droog "ja de auto." Uitgekraamd :') Ik kende die uitspraak ook helemaal niet omdat het in het noorden nooit zo gezegd word
Echt niet? Ik ken de uitspraak ook wel hoor. :P

Overigens krijgen mensen die tegen mij "hè?" of "wat?" zeggen standaard de respons "je bedoelt 'wat zeg je?'", net zo lang tot ze netjes "wat zeg je?" of "sorry?" zeggen. ~~}> Het wordt hier ook als onbeleefd ervaren als je alleen 'hè' of 'wat' gebruikt.