Moeite met vriendin van vader.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Moeite met vriendin van vader.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 21:33

Wat heeft het voor zin om allerlei aannames te doen over wie er fout zit, gelijk heeft, of het puberdingen zijn, of boze stiefmoederdingen etc etc? Wat heeft het überhaupt voor zin om op basis van de info van TS te gaan lopen oordelen?

Het gaat niet om een oordeel. Het gaat om wat TS nodig heeft om verder te kunnen met de situatie. Toch?

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 21:40

Daar heb je helemaal gelijk in.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 22:05

Ik ken het gevoel. 2 jaar terug kreeg mijn moeder ook een nieuwe vriendin.

Ouder, 2 kinderen (waarvan 1 rotjong), invalide aan haar rug maar kan wel het hele weekend naar optredens rijden. Vooral dat laatste vlamde meteen op, ik háát mensen dat op kosten van de maatschappij leven maar ineens genezen zijn als ze dingen kunnen doen dat ze leuk vinden... Walgelijk.

Ze gedragen zich ook niet als volwassenen maar als pubers. Continu handje vasthouden, elkaar aflebberen. Bah, walgelijk!

Als persoon kon ik haar ook niet uitstaan. Alles bijeen een compleet drama dus. Mijn familie was helemaal weg van haar van de eerste moment... Ze waren 2 weken samen toen het nieuwjaarsdineetje van ons bomma aanbrak. Lief mocht komen, ik was niet welkom zolang ik niet hypocriet oooh wat fijn dat jullie damen zijn wou doen. Sorry, ben een slechte actrice en zeg niks dat ik niet meen. God wat heb ik mijn familie gehaat dat zij haar voor mij stelden...

En nu nog steeds: ik woon nog bij mijn mama, zij woont met haar dochter een dorp verder. Kaartjes voor de familie kwamen aan op S en A (mama en lief). Ik voel mij echt een ongewenst stuk vuilnis als zoiets gebeurt, ik haat het!

Nu gaat het wat beter. Na 2 jaar... Ik moet haar nog steeds niet maar doe gewoon vriendelijk en beleefd tegen haar waardoor mijn mama content blijft. Geef ik 1 verkeerd woord over haar lief praat ze een paar dagen namelijk niet meer tegen mij, erg fijn...

Ik wens je erg veel sterkte toe, hopelijk betert het met tijd...

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 22:55

spatter schreef:
fred kroket als je zo ver een topic binnen valt helpt het wel als je bij leest en anders meer zinnig antwoord geeft.

Ze heeft tot nu toe niet een keer inhoudelijk op mijn poetst gereageerd. Als jij beter had gelezen had je mijn voorgaande berichten ook gelezen.

En daarbij ben je een toch een brutale tante! Mijn stiefdochter is 5 en mijn stiefzoon 6 en daarmee bouw je in 3 jaar een band op. Zeker met zulke kleintjes gaat het over vertrouwen en reageren ze instinctiever dan kinderen van jouw leeftijd. Dat vertrouwen komt niet aanwaaien daar moet je mee investeren. En ik kan niets eisen, ik eis niet dat ze mij vertrouwen of mij roepen als ze een boze droom hebben, ik geef ze vertrouwen en dan gebeurd dat vanzelf. ik kan de relatie alleen naleven volgens "wie goed doet die goed ontmoet" dus doe goed en dan ontmoet je ook goed. Je schildert haar af als een kreng en al jou goede bedoelingen komen totaal niet over je moeder vind alles ronduit belachelijk hoe je vader en je stiefmoeder met jou omgaan en ze zegt alleen maar hoi tegen je... Ja het is echt een verschrikkelijke vrouw! Maar een beetje kritiek kun je niet aan want als jij mijn dochter was dan had je niet meer tegen mij gepraat.

Ik zou eens een boek lezen over samengestelde gezinnen en dat aan je stiefmoeder laten lezen. Of het samen lezen. Maar ik blijf geen ideeen aandragen uiteindelijk wil jij gewoon een aai over je bolletje hebben en jij hebt al zo je best gedaan.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 23:21

Wat ben jij een zuur mens, echt. Nul komma nul inlevingsvermogen en je vooral beter voelen door een 15 jarige na te trappen. En jij bent een volwassen vrouw? Eerder een sneu geval. Ik heb nu al medelijden met je stief kinderen.

EvelijnJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 23:26

safina schreef:
Het gaat niet om een oordeel. Het gaat om wat TS nodig heeft om verder te kunnen met de situatie. Toch?

En Safina begon de pagina zo mooi, dames.

TS... Ik vind het heel knap dat je het gesprek hebt durven aan te gaan. Jammer dat er niet een goed resultaat is behaald. Maar wat meer hier aangeven... ga vooral nadenken wat je zelf wil en trek je eigen plan. Dus wil je in het weekend niet bij A slapen wees daar dan duidelijk in en ga naar een vriendin of die avond naar je moeder. Wil je dagje naar je verzorgpony ipv op de bank hangen spreek je uit en regel het voor jezelf.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-16 23:50

Fred ik ga niet in disscussie met jou. Wat jij doet is heel fijn voor je en heel leuk en lief dat jij in 3 jaar al een band kunt opbouwen maar ik ken A pas anderhalf jaar. Maar goed, veel geluk nog he. :evaw:

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-16 23:51

Voor de rest: super super lief dat jullie voor me opkomen! <3 <3 waardeer ik heel erg!

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 01:40

Fred_Kroket schreef:
spatter schreef:
fred kroket als je zo ver een topic binnen valt helpt het wel als je bij leest en anders meer zinnig antwoord geeft.

Ze heeft tot nu toe niet een keer inhoudelijk op mijn poetst gereageerd. Als jij beter had gelezen had je mijn voorgaande berichten ook gelezen.

En daarbij ben je een toch een brutale tante! Mijn stiefdochter is 5 en mijn stiefzoon 6 en daarmee bouw je in 3 jaar een band op. Zeker met zulke kleintjes gaat het over vertrouwen en reageren ze instinctiever dan kinderen van jouw leeftijd. Dat vertrouwen komt niet aanwaaien daar moet je mee investeren. En ik kan niets eisen, ik eis niet dat ze mij vertrouwen of mij roepen als ze een boze droom hebben, ik geef ze vertrouwen en dan gebeurd dat vanzelf. ik kan de relatie alleen naleven volgens "wie goed doet die goed ontmoet" dus doe goed en dan ontmoet je ook goed. Je schildert haar af als een kreng en al jou goede bedoelingen komen totaal niet over je moeder vind alles ronduit belachelijk hoe je vader en je stiefmoeder met jou omgaan en ze zegt alleen maar hoi tegen je... Ja het is echt een verschrikkelijke vrouw! Maar een beetje kritiek kun je niet aan want als jij mijn dochter was dan had je niet meer tegen mij gepraat.

Ik zou eens een boek lezen over samengestelde gezinnen en dat aan je stiefmoeder laten lezen. Of het samen lezen. Maar ik blijf geen ideeen aandragen uiteindelijk wil jij gewoon een aai over je bolletje hebben en jij hebt al zo je best gedaan.

_O- _O- _O-
Je qout mij enne, ik ben geen 15 jarig puberend truttekind meer, je zult er 35 jaar bij moeten tellen, ben net 50 geworden :))
Verder vind ik je erg negatief reageren, alles bekeken vanuit de stiefmoeders positie en blijkbaar kun je je niet inleven in TS.
Je wil het ook niet lezen zoals het er staat maar gaat er standaard van uit dat alles met een flinke zak zout genomen moet worden :r

Ik ben zelf met 16 jaar op mezelf gaan wonen en studeren.
Heb mijn studie netjes afgerond en ben nooit meer thuis gaan wonen.
Mijn ouders gingen scheiden toen ik 18 jaar was, toen ze hun ellende niet meer op mij konden afschuiven omdat ik er niet meer was.

Er zijn genoeg volwassenen die er een enorm potje van maken , waar kinderen de dupe van zijn.
Scheidingen zijn tegenwoordig normaal na een jaar of 7 en al die kinderen uit al die relaties moeten zich maar zien te redden en hopen op fijne stiefouders, bij zowel moeder als vader.
Ik ben inmiddels al weer 27 jaar gelukkig getrouwd en heb juist met de ellendige ervaringen van mijn ouders eerst 6 jaar samengewoond.
Heb zelf 3 kinders van 21 , 19 en 17 jaar en ook al hebben die gepuberd, toch heb ik nooit hun gevoelens gebagatelliseerd.

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 03:37

spatter schreef:
Er zijn genoeg volwassenen die er een enorm potje van maken , waar kinderen de dupe van zijn.
Scheidingen zijn tegenwoordig normaal na een jaar of 7 en al die kinderen uit al die relaties moeten zich maar zien te redden en hopen op fijne stiefouders, bij zowel moeder als vader.
Ik ben inmiddels al weer 27 jaar gelukkig getrouwd en heb juist met de ellendige ervaringen van mijn ouders eerst 6 jaar samengewoond.
Heb zelf 3 kinders van 21 , 19 en 17 jaar en ook al hebben die gepuberd, toch heb ik nooit hun gevoelens gebagatelliseerd.

Precies Spatter, helemaal mee eens!

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 13:38

jesus Fred_Kroket, gaat het een beetje ? Ik heb zelf stiefouders, stiefzussen en stiefkinderen, dus ik kan het zo'n beetje van alle kanten bekijken. En ik vind persoonlijk dat je TS wel heel erg bot behandelt. Natuurlijk zal ze de boel een beetje verkleurd zien, maar hallo ?! Ze is 15, puberleeftijd ten top en doet desondanks nog haar best om een band te willen opbouwen met de vriendin van haar vader.

Wilt ze te veel ? Ja, in mijn ogen wel, ik vind dat ze er zoveel moeite niet moet voor doen, zeker na het "mislukte" gesprek met de vriendin. Een band moet inderdaad groeien en kan je niet afdwingen.

Erg fijn voor jou dat jij een goede band hebt met de kids van je partner, maar ik kan je verzekeren dat dat heus niet altijd zo gaat hoor. Geef TS eens wat ademruimte zeg ! Moet eerlijk bekennen dat de neiging om te Temmen op jouw posts, groot is hoor.

Persoonlijk vind ik de grootste fout bij de vader van TS liggen, die niet lijkt te (willen) zien wat zijn dochter nodig heeft, en dat vind ik erg jammer.

saffire

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 14:11

ik vind dat ts heel volwassen reageert voor haar leeftijd,en een oplossing probeert te zoeken.
kunnen veel pubers een voorbeeld aan nemen.
weet wel dat ik dat niet zo kon op die leeftijd.
ts super hoe je het doet.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 16:35

TS, even een vraagje aan jou: heb je eigenlijk wel genoeg lieve eigen vriendinnen om je ei bij kwijt te kunnen?

Voor mij lijkt het er een beetje op dat je je stiefmoeder ziet als iemand waar je min of meer vriendinnen mee zou kunnen worden: maar dat komt maar heel zelden voor. Je kunt al zeker geen 'goede band' afdwingen; dat ontstaat (of het ontstaat niet) op termijn. Wie weet heeft A het erg druk en gewoonweg geen tijd voor een hechtere band met jou maar durft ze dat niet te zeggen?

Sommige mensen zijn nu eenmaal wat stiller of afstandelijker, dat wil niet zeggen dat ze ingeinteresseerd of onvriendelijk zijn. Op dit moment voelt zij zich door jou afgewezen en aangevallen omdat je haar iets verwijt (namelijk dat ze te weinig met je praat/interesse toont). Misschien is dat een beetje kinderlijk van haar maar ook volwassen mensen kunnen kinderlijk of emotioneel reageren wanneer ze het idee krijgen dat iemand ze iets verwijt.

Een hechte vriendinnenband tussen stiefmoeder en stiefdochter is ook niet zonder risico. Want wat als het uit gaat en er ruzie komt tussen je vader en haar? Dan verdwijnt iemand waar je een heel goede band mee had zomaar uit je leven, zonder dat je er iets aan kunt doen. Dat is ook heel naar.

Ik zou adviseren om je energie te steken in je eigen vriendinnen en je eigen hobbies. Als je iemand anders hebt tegen wie je lekker je verhaal kunt doen via telefoon of desnoods app heb je er veel minder behoefte aan om bevestiging van haar te krijgen.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-16 16:39

Dankje voor de tip!

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-16 20:54

Hallo. Ben ik weer!

Vandaag naar de psygoloog geweest en was best heftig. Ben er achter gekomen dat ik een HSP ben.

We gaan er mee werken maar ik voel me totaal niet op me gemak als A thuis (bij papa) is.

Ook ga ik weer lezen en puzzelen.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 21:00

Dat is fijn dat het nu een naam en een houvast heeft Yenni.

Goed dat je weer gaat lezen en puzzelen. Lekker je Eigen ding doen.

HSP hoeft geen groot probleem te zijn, maar je "moet" wel met een aantal dingen rekening houden.
1) geen probleem als je je ergens niet op je gemakt voelt. dat zul je met A hebben, maar wellicht daarna met het hele of halve alphabet. Probeer A als een leermoment te zien. Hoe kun je je Eigen energie beschermen en toch met haar omgaan. Je zult in je leven nog meer A's tegenkomen en als je nu op "jouw" A oefent, kun je ermee leren omgaan.
2) ga voor jezelf na, waar je energie van krijgt en waar je juist energie verliest. Als je energie bij iets of iemand verliest, probeer er dan achter te komen hoe je je energie kunt beschermen.

Weglopen voor A is simpel, gaat je een boel energie schelen. Of probeer ervan te leren.

Makkelijk? absoluut niet. Zinvol? In mijn ogen wel.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 21:05

"Fijn" dat je nu weet waar je kan aan werken Yenni. Ik denk dat het ook helemaal geen negatief "etiket" hoeft te zijn.
Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar denk dat je vooral even aan jezelf mag/moet denken ? Even de boom in met vriendelijk willen zijn voor een ander. :(:)

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-16 21:34

Het is vooral dat ik ook alles goed wil doen en mezelf vergeet. Ik heb ook foute gedachten gangen en daar gaan we ook mee werken.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 21:41

HSP zijn is een vloek en een zegen tegelijk. En ik spreek uit ervaring: ik ben het zelf en mijn moeder is het ook. Dus ik heb ervaring met het zijn, maar ook in het omgaan met.

Ik geef zelf toe dat ik geen gemakkelijk persoon ben. Dat is niet omdat ik een lastig karakter heb, maar omdat ik dingen anders interpreteer, aanvoel, vaak persoonlijker opvat dan dat iemand bedoelt. En alle prikkels samen kunnen mij heel fel opdraaien waardoor ik soms wel eens blokkeer. Ook altijd voor iedereen goed willen doen, bang voor wat anderen van je denken, terwijl dat eigenlijk niet nodig is en op anderen misschien verstikkend kan werken.

Wat heel belangrijk is, is dat je je ervan bewust bent. En het kan teleurstellend zijn, want je gaat vaak ondervinden dat mensen je niet begrijpen, maar sommigen gaan dat ook nooit kunnen, en dat is niet noodzakelijk omdat ze het niet willen. Maar anderzijds kan dat bewustzijn jou ook helpen om bewust anderen wel te begrijpen, om bewust eens een ander standpunt in te nemen dan dat je op het eerste zicht zou doen. Inderdaad, bewust een andere gedachtegang volgen.

Of klink ik nu verwarrend :+

Mijn puberteit was heel moeilijk, heb me ook altijd vrij alleen gevoeld toen en met die HSP was dat achteraf gezien niet gek. Maar als die fase voorbij is en je je eigen leven meer en meer uitbouwt, heeft het ook meer en meer mooie kanten!

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-16 21:58

Ik vind het nu moeilijk te begrijpen en wat voor gevolgen het heeft voor mij in de maatschappij. Heb vanmiddag gelezen dat je ook moeite hebt met keuzes en je alle opties overweegt en dit herken ik heel erg bij mijzelf. Als iemand nog wat meer weet over HSP of als jij (tieneke) er nog meer over kwijt wilt en kan zou fijn zijn!

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 22:04

Je mag me altijd een pb sturen als je specifieke vragen hebt. Maar maak je er niet te veel zorgen over, al is dat natuurlijk ook iets typisch ;-) Loslaten over het algemeen in alle mogelijke vormen en situaties, dat vind ik het moeilijkste. Ik zit momenteel sinds een aantal maanden in en stress situatie die een fysieke weerslag heeft, als in hartritmeklachten. Om maar te zeggen dat het heel goed is dat je hulp krijgt om er een weg in te vinden.

Ik denk trouwens dat het belangrijk is dat je ouders weten van het HSP zijn. Niet dat iedereen daar verregaand rekening moet houden of zich daar volledig op moet aanpassen, maar zodat men wel kan plaatsen hoe je reageert en wat daar achter zit.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-16 22:07

Ja papa en mama weten het. A ook maar die begreep het niet zo goed

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-16 22:08

En het moeilijk vinden gesprekken te openen kan dat ook te maken hebben met HSP? Moet a.s dinsdag weer terug

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 22:15

Dat kan, maar het heeft weinig zin om specifiek te zeggen van: dit of dit kan ik niet goed en dat ligt aan het hsp-zijn. Want zo geef je jezelf een beetje een excuus. Ik zeg in het echte leven zelden tegen iemand dat ik een HSP ben, omdat ik niet zou willen dat anderen mij daardoor anders zouden behandelen, of mij een aansteller zouden vinden.

Mijn ouders zijn trouwens ook gescheiden. Mijn vader weet het niet, maar die zou het ook niets zeggen en er geen boodschap aan hebben. Dus ik zit daar ook niet achter, ik heb zijn karakter ook redelijk aanvaard en ga er zo goed als ik kan mee om.

Dat A het niet goed begrijpt, dat kan zeker. Het is ook menselijk dat het haar niet zo zal interesseren als jouw ouders. Ik zou er ook niet op aandringen dat ze zich inleest of iets dergelijks, daar is jullie connectie nu te labiel voor. Laat het allemaal rusten en focus op jezelf. Als jij het voor jezelf beter kan plaatsen en meer inzicht krijgt in jezelf, ga je misschien ook anders in deze situatie staan.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-16 22:25

Dankjewel