Ergernissen op het openbaar vervoer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

FloMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 13:19

Er is geen probleem met vragen... maar het zou niet hoeven als men puur uit fatsoen zijn tas gewoon letterlijk bij zich houdt. Sleurhutten kunnen op de rekken boven de stoelen, daar zijn ze immers voor.
Ik ga mee met Denise in deze zin, dat ik ook denk dat mensen zo lang mogelijk liever niet iemand naast zich hebben. Ik zoek ook liever een plek op dan dat ik iemand moet 'lastig vallen' en vragen zijn tas te verplaatsen.

Maar zoals ik al eerder zei... het gaat niet alleen om het plaats maken door je tas te verplaatsen..
Opstaan voor iemand die het moeilijker heeft lijkt ook niet meer van deze tijd.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 13:20

Dat valt bij mij onder dezelfde noemer. Een mens heeft verschillende ruimtes op zich heen. In dit geval gaat het om het binnendringen van de meest persoonlijke ruimte, normaal gesproken gereserveerd voor familie en vrienden. Die ruimte delen we niet graag met vreemden, tenzij het echt niet anders kan (denk aan ene feestje), in een trein, bus etc. willen we die ruimte zoveel mogelijk en zo lang mogelijk bewaren. (Dus je schermt zelf af met die oa tas. Die tas zet je daarnaast ook op makkelijke werkhoogte.) Mensen staren bijv. naar buiten of maken het binnendringen van die ruimte net iets moeilijker door oordoppen in te doen of een boek te lezen.
Daarom dus rechtstreeks contact maken, even vragen. Niet direct bovenop een tas gaat zitten, gewoon vragen. Dat is niet raar, dan heb je contact gemaakt en is het binnendringen van die ruimte ook gelijk een stuk minder erg.

Overigens zijn er diverse leuke experimenten uit te voeren met deze persoonlijke ruimte.. Ga een dergelijke vraag maar eens stellen in een compleet lege coupe :+ Die persoon voelt zich gelijk erg ongemakkelijk. Of nodig iemand uitnodigend uit door je tas weg te halen en te zeggen kom maar hier zitten (terwijl er nog elders overduidelijk ruimte vrij is)… Zorgt ook voor ongemak :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 13:21

Nouja niet elke trein is super geschikt om een koffer in mee te nemen. Maar ik blijf dan vaak met koffer en al op het balkon. Pak ik wel een klapstoeltje.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 13:39

_Denise_ schreef:
Sammie schreef:
Het is idd wel erg raar dat mensen hun tas op een lege stoel leggen. Zo raar dat vrijwel 99% van de mensen het doet.. De reden lijkt mij simpel, je hebt je tas en je spullen dichterbij je.

Gezien het hier vaak om een rug- of handtas gaat: een schoot is dichterbij dan de stoel naast je. :))
Ik denk dat de voornaamste reden is dat mensen zo lang mogelijk liever niet iemand naast zich hebben.

Het zit gewoon wat comfortabeler zonder tas op schoot, dat kan ook. En dan zijn er van die chaotische mensen, net als ik, die hun tas zouden vergeten als ze hem in het bagagerek zouden leggen en dan kunnen de conducteurs weer tassen gaan zoeken. Ik denk dus niet dat de voornaamste reden van tassen naast je op de stoel het vrijhouden van de stoel is.

its_daantjee

Re: Ergrnissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 14:59

ik heb in het begin van mijn busreis altijd de tas naast me, gewoon omdat het makkelijker is. naar zodra het druk word heb ik hem altijd op mijn schoot zodat niemand hoeft te vragen of hij/zij er bij mag zitten. ik zeg ook nooit nee als iemand het wel vraagd, maar soms zijn er mensen die altijd naast me willen zitten, als ik mn tas daar nog heb staan (vaak dezelfde mensen) terwijl de bus helemaal leeg is.. daarom heb ik idd ook oortjes in want ik hoef niet naast iemand te zitten "lekker dicht " op elkaar terwijl er genoeg lege plekken vrij zijn..

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 15:03

Ik heb, gezien ik op de kunstacademie zit, nog al eens wat "odd-sized-luggage" bij me, zeg maar. En dan blijf ik op het balkon, of ik pak die enkele stoel boven of beneden in de dubbeldekker. Dan past de bagage soms nog tussen de deurstopper en de stoel. Als iedereen dat zou eens zou doen :))

Ook een grote ergernis is mensen die met hun voeten op de bank zitten :=

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 17:07

Ik heb ook liever niemand naast me dan wel. Zo breed zijn die stoelen niet en geniet dan toch wel van mijn extra 20cm. Heb dan ook altijd mijn tas daar staan, ding heb ik graag bij de hand. :j Haal hem wel weg zodra het drukker wordt/ bij vraag.

Opstaan voor ouderen doe ik zeker niet altijd. Wel als iemand slecht ter been is. Maar voor een 60+ die fitjes de trein in springt. Dan kan je ook wel even 10 minuten staan.

FloMax schreef:
Zou ik normaal gesproken wel doen, maar je hebt tegenwoordig van die agressievelingen ertussen zitten waardoor ik het risico liever niet loop :')
Ik heb wel eens gezegd 'Heb je dan geen opvoeding gehad?' of iets in die trant, waarop ik gelijk kreeg 'Wat praat jij over mijn moeder' enz enz enz...
Wauw :')

Moet bekennen dat ik hier ook niet positief op zou reageren. Van een vreemde zou ik dit echt opvatten als aanvallend en dan helemaal niet meer helpen.
Laatst bijgewerkt door _Yasmine_ op 02-11-15 17:37, in het totaal 1 keer bewerkt

FloMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 17:36

Ah oke, kan ik inkomen. Maar moet iemand die slecht ter been is dan maar gaan staan omdat iemand niet bereid is op te staan of zijn/haar spullen aan de kant te zetten?
Dat gaat er bij mij ook niet in...

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 17:40

Nee, maar het gaat er bij mij ook niet in dat als jij zichtbaar slecht ter been/oud/zwanger/ziek zwak en misselijk bent en vraagt om een plek, dat er dan niemand op staat. Dat heb ik althans nog niet meegemaakt.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 17:41

Ik vraag het altijd uit mijzelf als ik dergelijke personen zie in het OV. Mocht er voordat ik het wil vragen niet al iemand opgestaan zijn. Dat vind ik gewoon netjes. Heb ab-so-luut GEEN zin om in het OV te staan (wie wel?) maar als iemand het meer nodig heeft...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 18:00

Foaly schreef:
Nee, maar het gaat er bij mij ook niet in dat als jij zichtbaar slecht ter been/oud/zwanger/ziek zwak en misselijk bent en vraagt om een plek, dat er dan niemand op staat. Dat heb ik althans nog niet meegemaakt.

Ik wel, jongen met duidelijk been in het gips en op twee krukken.... Bus vol scholieren (mbo/hbo), en niemand die opstond (en ik zat achterin, dus daar kon ie niet komen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 18:01

Foaly schreef:

Ik heb dat zelf meegemaakt, liep met krukken, maar geen gips. Dan ben je voor veel mensen nog goed genoeg om te staan. := Kreeg ook geen hulp even de trein in. Zelfs niet na vragen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 18:07

En de buschauffeur zei ook niets? Ik had die bus stil gezet en geen meter verder gereden totdat die jongen een plek had.
Ooit meegemaakt dat toen er nog zones waren er een persoon was die te weinig zones had laten stempelen. Chauffeur zette de bus op de zonegrens stil en reed geen meter meer tot die jongen bij had gestempeld

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 18:31

Dat moet je dan als buschauffeur ook maar net onthouden :=

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 18:34

Ik zet mijn tas naast mij naar als ik weet dat het rustig blijft. Ik weet precies bij welke halte het druk kan worden, dan zet ik hem tussen mijn benen. Een laptoptas op schoot werkt bij mij voor geen meter en tussen mijn benen gaat wel maar dan zit je weer met weinig beenruimte. Reis sinds een paar weken buiten de spits dus dan kan ik hem meestal naast mij laten staan. Maar heel veel mensen blijven liever staan dan naast mij te moeten zitten ofzo. Ik denk dat ik stink ofzo of misschien ben ik wel afgrijselijk lelijk :+

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 18:34

Sammie schreef:
Dat moet je dan als buschauffeur ook maar net onthouden :=

Hij zei dat iemand te weinig had gestempeld. Sommige mensen hebben zo'n goed geheugen. Was laatst aan het werk achter de kassa en er kwam een vrouw naar me toe. Begint ze dat haar broer bij mij aan de kassa was maar geen bestekzegels had gehad. Of ik ze ff kon geven. Dat weet ik dan ook echt niet

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 18:35

Ik zet mijn schooltas altijd op de stoel naast me als die vrij is, maar als iemand daar wilt gaan zitten haal ik hem
Natuurlijk wel weg.

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 18:56

Als het kan zet ik ook mijn tas naast me, maar wordt het druk of vraagt iemand het haal ik hem uiteraard weg.
Was gisteren op weg naar huis, stapte in de trein en het was onwijs druk. Was een plekje vrij op een 4 zit, waar een man languit ligt. Was 1 van de weinige plekken, dus ik vraag of ik daar mag zitten.. Met veel gezucht en gesteun gaat die man normaal zitten, maar alsnog ontzettend breed terwijl meneer echt niet zo breed was. Heb maar hetzelfde gedaan, meneer snapte de hint, ik ga namelijk echt niet een uur opgepropt zitten als dat niet nodig is :n

Zat laatst ook in de stilte coupe. Was onwijs rustig, en niet alleen in de stilte coupe. Zit er een vrouw met 2 kinderen die uiteraard niet stil zijn, snap ik dat dat lastig is voor jonge kinderen. Dus ik heb die mevrouw gezegd dat het de stilte coupe was en dat de gewone coupe 10 stappen verder was, dat ze wellicht beter daar kon gaan zitten met de kinderen (op een vriendelijke manier!)
Begint die vrouw tegen de kinderen "jullie moeten stil zijn van die mevrouw".. dan denk ik ook, volgens mij ben je toch echt zelf in de stilte coupe gaan zitten. Dat je dat wellicht niet hebt gezien (wat bijna onmogelijk is maar goed) prima, maar als je erop wordt gewezen ga dan niet zeggen dat ze van mij stil moeten zijn, maar sta op en loop die 10 stappen naar de gewone coupe. Het was ook niet dat ze er snel uitmoesten, want ze hebben er nog 3 kwartier gezeten.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 11:15

Ah mijn grootste ergernis zijn wel die langzame voertuigen (45 km auto's, trekkers etc) op N wegen -O- Al is dit keer algemeen alleen kun je dus wel mooi net je aansluiting missen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 11:20

Ik neem mijn grote koffer wel mee de trein in, ik wil nog wel eens (bijna) flauw vallen als ik moest staan (ivm wagenziekte) dus ik ga niet bij de deur blijven staan. Krijg je van die nare dingen van dat mensen je moeten oprapen enzo. :z

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 11:34

Ik reed laatst met een kitten die ik ophaalde mee in de trein. Arme beest was helemaal van slag dus ik zette hem op de stoel naast me met een jas eroverheen. Het was vreselijk druk en ik voelde mij echt aso dat ik die stoel bezet hield met die kitten maar het was even niet anders. Mandje was behoorlijk groot en staat onstabiel op de schoot. Maar er zullen vast wel mensen zijn die het nergens op vonden slaan maar gelukkig ook mensen die het wel begrepen. .

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 13:07

_Denise_ schreef:
Als langzaam alle plekken bezet raken dan haal je toch vanzelf je tas van de stoel? Waarom moet dat eerst gevraagd worden. := Heb je ook geen gezeur dat mensen aan jouw spullen komen.

Dat doe ik ook altijd, hoeven mensen niet meer te vragen om een plek, wat sowieso al kansloos is. :P Gewoon plekje vrijmaken als het druk is.
Alleen als ik op vakantie ga en er met een grote koffer, grote tas én hond in zit (vraag me niet hoe ik het allemaal mee krijg :+ ) past er niemand naast (die grote koffer past niet boven in het rek), maar dan ga ik nooit in het spitsuur dus tot nu toe heeft er gelukkig niemand last van gehad.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 13:18

Toen ik nog in Noord Holland woonde en mijn (toen vriend, nu) man in Den Bosch, reisde ik regelmatig met een valkparkiet. Niets aan de hand, gewoon een jas over de reisbench en het was een heel vrolijk dier. Regelmatig kwam er luidkeels Jingle Bells (ook in midzomer :+ ) hysterisch gelach of gemiauw uit het kleine reisbenchje. Dat dier gooide er complete verhalen uit :') Ik heb regelmatig mensen om zich heen zien kijken waar dat geluid nou vandaan kwam :')

En ook altijd aanspraak en mensen die ermee op de foto wilden :') Ik nam hem trouwens alleen in de lente en zomer mee. In de herfst en winter ging ik er niet mee op een koud en tochtig perron staan.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 13:38

Toch bijzonder dat ik dat soort herrie wel zou kunnen waarderen (of iig niet gefrustreerd om zou raken) maar dat ik een kind dat gister achter mij luidkeels en vals la-la-la-la-la zat te 'zingen' het liefst het raam uit had gesmeten :x

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 13:45

Ik zou die valkparkiet ook prima vinden, maar - net als dat kind - niet in een stiltecoupé natuurlijk.