Is dit strafbaar?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 11:30

Waar wij heen gingen zat een friet zaak tegenover.
En die was dan altijd open.
Slim want die verkocht dan echt veel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 11:34

Nou ik ben van ongeveer dezelfde leeftijd als jij bruintje. Maar idd het ging er in de grotere steden beduidend anders aan toe, dan dat jullie nu omschrijven, daar kon en kan je van vrijdag avond , tot aan maandag ochtend aan toe, aan een stuk door partyen.

Maar ik weet ook van de schuurfeesten en de "hokken" tenminste ik dacht dat dit zo genoemd werd?
Van die vaak zelfgemaakte ruimtes, waar dat het jonge volk bij elkaar kwam, om zich vervolgens compleet lam te zuipen en te gebruiken...

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 11:40

Zuipketen waren er wel in het dorp elk dorp had wel zijn eigen keet bij een boerderij, maar echt volledig lamzuipen was er niet bij en gebruiken al helemaal niet. En niet doorgaan tot de ochtendm dan was de boererijneigenaar allang zoon of dochter komen zeggen dat het klaar was. Of de stroom ging eraf. :+

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 11:41

karuna schreef:
Nijmegen toch best groot ging the matrix dicht om 1 uur. Was nog de oude vertrouwde. Daarna nog een heel,eind naar huis. :')

Zelfs frietjes eten ging niet omdat er niks open was.

Niet daarna naar nog naar Extase :') :D

In Nijmegen ben ik vaak tot in de vroege uurtje doorgegaan. Niet in Exstase uiteraard(voor wie het niet kent foutste kroeg van Nijmegen)

En niet toen ik 17 was :D

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 11:44

Grappig, hier waren de 'disco's' ook tot 12, later tot 1 uur open en begon het inderdaad om 21 uur.
Wij gingen vanaf een jaar of 14 stappen (ik was de oudste, mijn vriendinnetjes 13).
Toen ik 16 was, kwam die 16+ controle een beetje. Toen had je al groepjes 12-14 jarigen die zich in het park zich meer dan lam zopen tot ze opgehaald moesten worden door de ambu.

Apfelkorn en jagermeister behoorden hier tot vaste drankjes, maar wij waren nooit lam.
Na afloop gingen we tosti's maken en eieren bakken bij iemand thuis.

Ohjajoh, volgens mij ontstonden die keten rond die koers van die leeftijdscontrole. Ik had er iig voor die tijd nooit van gehoord, maar mijn iets jongere neefjes hadden het wel, daar was echter wel een soort van sociale controle.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 11:45

Nee een keer geweest, geen succes en we moesten nog een heel eind naar huis. En de dag erop wel ponyclub les om 10 uur wat betekende half 9 opstappen. En niemand uit ons dorp ging nog verder en we waren wel afhankelijk van een of meer autos. Bus reed echt niet. :+

Liever gingen we naar st antnonis, was veel gezelliger en betere muziek. *\o/*

Sneeuwwitje (bier met 7 up) was het ruigste wat er te krijgen was zo ongeveer. En later blue curacau? met 7 up. Maar ja ik drink niet dus niet aan mij besteed.
Laatst bijgewerkt door karuna op 29-09-15 11:47, in het totaal 1 keer bewerkt

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 11:46

Dat kon dus bij ons niet doorgaan het hele weekend.
De lampen gingen om 1 uur aan en de muziek uit en om 2 uur ging de deur op slot.

Nee hier ook geen schuur feesten.
Wel vrienden die samen wat zaten te drinken bij iemand die er plek voor had en de radio wat harder aan mocht.
Maar geen lam zuip feesten.
Misschien dat dat dan weer was in plaatsen waar helemaal geen uitgaans gelegenheid was?

Wij waren tevreden met wat er was.
Harstikke gezellig. Dus zocht je ook geen alternatief.

Waar men hier wiet gebruikte (niks anders) was bij de ojc. Daar liepen mensen met zwarte geverfde haren en jongens met oorbellen.
Daar kwam je alleen als je tuig was.

Achteraf gezien lachen.
Maar zo werd dat hier bekeken door ook de jeugd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 11:46

karuna schreef:
Zuipketen waren er wel in het dorp elk dorp had wel zijn eigen keet bij een boerderij, maar echt volledig lamzuipen was er niet bij en gebruiken al helemaal niet. En niet doorgaan tot de ochtendm dan was de boererijneigenaar allang zoon of dochter komen zeggen dat het klaar was. Of de stroom ging eraf. :+

In het Westland dus duidelijk wel hoor en nu praat ik over 25 jaar geleden,precies dat de gabber op kwam zetten. En of dat er in die hokken gezopen, geslikt en gesnoven werd, alsof het het laatste avondmaal was...

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 11:49

Gabber is heel ver na mijn tijd joh.

En ja jeugdhonk was er ook, maar voor boven de 18. Mijn paps was daar beheerder voor een tijd. Honk zat naast ponyclub terrein. Maar nee daar kwam je alleen als je kansloos verloren was. Best enge types liepen er rond. Met strafblad ook. Brrr maar die kwamen dan weer niet uit het dorp maar van verder weg.

Ben zo blij dat ik in zuidoosten ben groot gegroeid, :j

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 11:52

karuna schreef:

Dat inderdaad. En het ging ook meer om het gezellig zijn, er werd ongein uitgehaald enzo.
Nu gaan ze bij elkaar zitten en gaat het er alleen nog maar om de er zsm een krat leeg gaat, en nog een en nog een.

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 11:54

Doordat ´ jong zijn ´ gedoe heb ik een heel rare droom gehad :') Ik was langs het spoor aan het lopen en opeens zei ik ´ kom laten we over het spoor rennen ´ en wij renden echt hard ( was best leuk eigenlijk ) en er kwamen allemaal treinen achter ons aan gereden , die achteraf auto´s en fietsen waren en 3 keer raden met wie ik aan het rennen was : Jenna van Awkward _O- En het hele idee erachter was : we moeten ons uitleven, gek doen nu we nog jong zijn :=

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 11:56

anneliesdj schreef:
Dat inderdaad. En het ging ook meer om het gezellig zijn, er werd ongein uitgehaald enzo.
Nu gaan ze bij elkaar zitten en gaat het er alleen nog maar om de er zsm een krat leeg gaat, en nog een en nog een.

Wij deden 30 jaar gelden exact hetzelfde. Niet altijd en overal, maar wel heeeeeel regelmatig. Met een krat bier naar een park waar 's avonds niemand kwam vanwege de junks, krat in de beek om het bier te koelen en go.....

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 11:56

Gabber is inderdaad ook na mijn tijd.
Strafblad niet eens bij ons zover ik weet. Maar wel het "uitschot" van toen.

Grappig dat ik nu enkele daarvan ken en het zijn brave hard werkende huisvaders geworden.

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 11:57

Tyrcanol schreef:
UhNee schreef:
Heb je daar cijfers van? Hoe kom je aan de informatie dat jongeren vroeger bier dronken en geen sterke drank? Want sterke drank hadden ze vroeger ook al....
Bovendien is het drugsgebruik heel erg toegenomen onder de jongeren vanwege deze regel +:)+

Ik kaats de vraag even terug, waar zijn jouw cijfers?

Ik vind het erg onlogisch klinken dat daardoor het drugsgebruik toegenomen is.

Wat het topic betreft. Regels worden steeds strenger en dat is niet voor niets.

Men wordt steeds creatiever wat betreft het overtreden van de wet.
Tig jaar geleden was het lenen van een id imo minder ernstig. Echter tegenwoordig wordt er zoveel gedaan wat betreft id fraude en diefstal dat ik de boete en het bedrag meer dan terecht vind.

http://www.nu.nl/gezondheid/4130682/dru ... bruik.html
Ik vind het juist logisch dat drugsgebruik daardoor is toegenomen. Jongeren zullen steeds naar nieuwe manieren zoeken om zich anders/fijner te voelen en om 'stoer' te zijn. En waar alcohol nu gewoon niet te krijgen is in bijvoorbeeld de supermarkt, is het relatief makkelijker om aan wiet of bijvoorbeeld xtc te raken.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 11:58

Uhnee

In de Volkskrant van 5 dagen geleden wordt dat weerlegd.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 12:10

Hoezo logisch :? Voor mij niet. Waarom zou je je willen uitleven met gebruik van weet ik veel wat? Is iedereen nu zo verknipt dat dat niet meer gaat zonder. Zijn we zo ver gezakt als mens dat we niet meer uit omszelf plezier kunnen hebben. Zo diep ongelukkig met onszelf en de omgeving dat je blijvend alles wilt vergeten. Of zo rijk dat je het kunt betalen?

De belangrijkste reden dat extacy gebruikt ging worden is om het vol te houden tot sluitingstijd destijds. Alles eerder dicht houd je het ook zo wel vol.

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 12:14

Geryon schreef:
Totaal niet mee eens. Ik merk het zelf (ben nog niet zo lang pu er af). Het verschil tussen dat soort pubers en de brave, blijft vaak na het puberen ook gewoon.

we hoeven het ook niet eens te zijn :) zou saai zijn he als iedereen t steeds met elkaar eens is:)

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 12:15

karuna schreef:
Hoezo logisch :? Voor mij niet. Waarom zou je je willen uitleven met gebruik van weet ik veel wat? Is iedereen nu zo verknipt dat dat niet meer gaat zonder. Zijn we zo ver gezakt als mens dat we niet meer uit omszelf plezier kunnen hebben. Zo diep ongelukkig met onszelf en de omgeving dat je blijvend alles wilt vergeten. Of zo rijk dat je het kunt betalen?

De belangrijkste reden dat extacy gebruikt ging worden is om het vol te houden tot sluitingstijd destijds. Alles eerder dicht houd je het ook zo wel vol.

Tja, wat dat precies is onder jongeren kan ik ook niet mijn hand op leggen. Misschien is het de steeds hoger wordende maatschappelijke druk? Steeds meer problemen in de wereld waardoor jongeren even 'weg' willen zijn? Ik weet het niet. Jongeren voelen zich door iets gewoon aangetrokken tot drugs.

Bovendien is het een misvatting dat jongeren die drugs gebruiken geen lol meer kunnen hebben zonder.

@Bruintje: ik zal even zoeken naar het artikel. Wat ik wel lees is dat het zou kunnen dat er niet persé een stijging is, maar dat het wel 'normaler' word om over drugsgebruik te praten. Dat zou de stijgende lijn kunnen veroorzaken.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 12:17

Nou nou "jongeren" ik ben ok "jongere" geweest maar heb me nooit aangetrokken gevoeld door drugs.
En dat is niet omdat ik "geen reden had om even weg te willen zijn".
Men praat wel erg veel goed door de schuld op "de maatschappij" te steken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 12:20

Nee Karuna, het feit dat wij dat niet meer snappen, betekent dat wij oud zijn geworden.

Precies dat wat wij altijd over onze ouders en die andere oudjes in onze jeugd dachten.

Het is van alle tijden, om als je jong bent, juist alles uit te gaan proberen, waar je ouders voor waarschuwen. 50 jaar geleden was dat nog alleen drank, 40 jaar geleden kwam daar de wiet bij en dus 25 jaar geleden, werd de hard drugs genormaliseerd onder de jongeren, het is zoals het is...

En wat gaan ze dus doen; ze maken het aan drank komen te moeilijk, dus gaat men steeds makkelijker grijpen naar het illegale spul, wat uiteindelijk makkelijker te verkrijgen is...

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 12:21

Ayasha schreef:
Nou nou "jongeren" ik ben ok "jongere" geweest maar heb me nooit aangetrokken gevoeld door drugs.
En dat is niet omdat ik "geen reden had om even weg te willen zijn".
Men praat wel erg veel goed door de schuld op "de maatschappij" te steken.

Ik praat ook niet voor iedereen, voor een gedeelte ervan.
Ik praat het niet goed, maar je kan er zoveel omheen draaien als je wilt, die maatschappelijke druk ís ook gewoon hoger geworden. Ook een van de redenen van psychische problemen onder jongeren.

Ayasha
Blogger

Re: Is dit strafbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 12:53

Dat betwijfel ik. Jongeren mogen nu imo meer dan vroeger. Vroeger was je op 21 getrouwd en aan de kinderen, zo niet kwam de pastoor. (Mijn moeder kreeg mijnheer pastoor nog op bezoek wanneer de tweede zou komen dus zo lang geleden is dat ook niet.) dát is druk. De verwachting dat je je gedraagd is dat niet.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 13:06

Ayasha schreef:
Dat betwijfel ik. Jongeren mogen nu imo meer dan vroeger. Vroeger was je op 21 getrouwd en aan de kinderen, zo niet kwam de pastoor. (Mijn moeder kreeg mijnheer pastoor nog op bezoek wanneer de tweede zou komen dus zo lang geleden is dat ook niet.) dát is druk. De verwachting dat je je gedraagd is dat niet.

De druk op de huidige generatie is even groot; komt alleen uit een andere hoek. Effect is hetzelfde.

Om er maar eens een detail uit te vissen (mijn vakgebied): "de jeugd" leert tegenwoordig geen vak meer. Als ik ze loslaat op onze toko, begrijpen ze er helemaal niets van. Ze weten, bij wijze van spreken, niet eens de juiste vraag te stellen om op gang te komen. Dat is niet omdat "de jeugd" dat niet wil; ze hebben domweg niet geleerd hoe ze het aan moeten pakken!! De opleiding deugd niet in dit voorbeeld, "de jeugd" wil echt wel.......

Ayasha
Blogger

Re: Is dit strafbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 13:16

In zoverre je van "de jeugd" kan spreken heb ik over het algemeen heel andere ervaringen gehad. In mijn school zat maar weinig "jeugd" die echt "wilde". :) Snel jammeren en klagen ja. Dat wel. :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 13:26

Ayasha schreef:
In zoverre je van "de jeugd" kan spreken heb ik over het algemeen heel andere ervaringen gehad. In mijn school zat maar weinig "jeugd" die echt "wilde". :) Snel jammeren en klagen ja. Dat wel. :)

Dat is ook van alle tijden. Maar in de tijd dat ik stage liep, had ik een idee waar ik wellicht zou kunnen beginnen. DAT is wat tegenwoordig ontbreekt bij de opleidingen. Dat verwijt kun je maar een "persoon" maken: de opleiding!