Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Kwanyin schreef:Ik heb dat boek ook nooit gelezen omdat het onderwerp mij gewoon niet interesseert als leesvoer en ik weiger mee te doen aan zo'n belachelijk hysterisch gedoe. Maar het is wel gezellig met die oogkleppen hoor, ik had nog niet door dat dat boek een of andere verplichte lectuur is als je een open mind wil hebben in de slaapkamer.
Geryon schreef:Ik heb het boek zelf niet gelezen maar van wat ik er allemaal over heb gehoord is er geen sprake geweest van misbruik? Er zit wel een dunne lijn tussen inderdaad.
Emmaa_ schreef:Maar jij zegt dat alles bespreken juist de dominantie weghaalt. Daar ben ik het niet mee eens. Wat het voor mij inhoudt is van tevoren heel duidelijk je grenzen bespreken en juist iemand binnen die grenzen die je aangeeft de vrije loop met je laten nemen.
doch wanneer de sub de grenzen stelt is DIE eígenlijk defacto vooraf de dom.Citaat:Ik hoef in dit soort gevallen niet dat iemand zelf mijn grenzen op gaat zoeken.
Huertecilla schreef:Voor menig vrouw is dat een veilig kader waarbinnen ze vertrouwen heeft in .... haar regels.
Voor menig ander is nu net de spanning van het overgeven de kick en is het vertrouwen het safeword en dat de dom zich er aan houdt.
En 48 tinten daartussen
Shiloh schreef:Gelukkig is bdsm wel grotendeels uit de DSM V gehaald.
Emmaa_ schreef:En dat is het nou net met BDSM. Je kan van tevoren afspreken dat er geen stopwoord is, of dat iemand letterlijk mag doen wat hij/zij wilt, maar ook dan maak je er van tevoren afspraken over. Als ik zeg 'ga je gang maar met me' dan geef ik ook toestemming om daadwerkelijk alles met me te doen. Dat is ook een tint grijs, om het maar even in jouw woorden te zeggen.
In BDSM ben je ook allebei de baas, dat is wat het anders maakt dan verkrachting of mishandeling. Je geeft van tevoren of tijdens de daad zelf toestemming voor dingen of je geeft ergens geen toestemming voor.
Huertecilla schreef:In het geval van 50 grijs ís het een massief vrouwending en mis je er imo echt wat aan indien je er kennis van hebt genomen. Niet om de inhoud maar omdat heel veel mensen om je heen het in hun referentiekader hebben na het lezen.
meen je dat nou? Dan is het ernstiger met de mensheid gesteld dan ik dacht. sallandval schreef:Hebben jullie wel de hele trilogie van 50 tinten gelezen? Ik vond het niet meer dan een lang uitgevallen flutromannetje.
Emmaa_ schreef:Maar jij zegt dat alles bespreken juist de dominantie weghaalt.
. Daar is volgens mij niets geks, apart of onnatuurlijks aan. Laat staan dat je het zou moeten oplossen door middel van communicatie. sallandval schreef:Hebben jullie wel de hele trilogie van 50 tinten gelezen? Ik vond het niet meer dan een lang uitgevallen flutromannetje.
Mannen die ik erover gesproken heb focussen steeds op het BDSM gedeelte maar als je het mij vraagt is het gewoon een beauty and the beast/ assepoester verhaal met als extraatje een fetish waar de prinses de prins van af helpt. "Knappe, getalenteerde, stinkend rijke 'prins' met een probleemjeugd en bijpassend zedenprobleem wordt verliefd en en passant geheeld van zijn 'ziekte' door zijn 'prinses'. En ze leefden nog lang en gelukkig."
Shiloh schreef:sallandval schreef:Hebben jullie wel de hele trilogie van 50 tinten gelezen? Ik vond het niet meer dan een lang uitgevallen flutromannetje.
Mannen die ik erover gesproken heb focussen steeds op het BDSM gedeelte maar als je het mij vraagt is het gewoon een beauty and the beast/ assepoester verhaal met als extraatje een fetish waar de prinses de prins van af helpt. "Knappe, getalenteerde, stinkend rijke 'prins' met een probleemjeugd en bijpassend zedenprobleem wordt verliefd en en passant geheeld van zijn 'ziekte' door zijn 'prinses'. En ze leefden nog lang en gelukkig."
En dat is dus ook precies waarom ik het een verschrikkelijk boek vind. Het pretendeert over bdsm te gaan...
bdsm = geen ziekte
bdsm= geen symptoom van een probleemjeugd trauma
bdsm = niet iets dat je moet genezen
En dat dan nog los van de hele discussie dat hij haar min of meer dwingt toe te stemmen....
Ik vind dat dat boek helemaal niks goeds doet voor de bdsm, want de uitkomst is nog steeds:
bdsm is raar, en je moet mensen die aan bdsm doen genezen en mensen die aan bdsm doen zijn vast misbruikt in hun jeugd.
En dat slaat helemaal nergens op.
dit !
. Ik denk ook als je aan haar vraagt hoe ik was, dat ik een slechte bedpartner was. Omdat ik niet gelijk stond met haar behoefden. Zij wilde een dominante persoonlijkheid heidwel dan alleen in bed) en ik een gelijkwaardige relatie op alle vlakken met afwisseling.