Echte dierenliefhebbers eten geen vlees

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 10:40

Ik ben een flexitarier :D

Eet gemiddeld 3 dagen in de week vlees. 1 dag vis en gemiddeld dus drie dagen vegetarisch.

Het vlees wat ik eet is óf van eigen dieren, óf biologisch. En ik eet alleen vis met een MSC keurmerk of uit de groene kolom.

Kinke

Re: Echte dierenliefhebbers eten geen vlees

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 10:44

Met thuisgehouden kippen heb je met eieren wel weer een probleem met dioxine

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 10:46

Tja, wie zegt dat eieren uit de winkel 100% veilig zijn?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 10:48

ikke niet :D Maar dat soort dingen valt natuurlijk eenvoudig te onderzoeken. Het zou mij ook niet uitmaken overigens. Enige reden voor mij om geen kippen te houden is de aantrekkingskracht voor ratten en muizen (en die hebben we hier soms al genoeg op de boerderie ;) ) en ik wil de kippen dan los laten lopen maar we hebben hier rondom het erf een behoorlijk aantal roofvogels. Manlief kan de kippen slachten dus dat levert dan ook een lekker stukje vlees op. Maar een toom kippen om huis is helemaal geweldig :)

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 10:50

De eieren uit de winkel weet je ook niet of ze 100% veilig zijn. dagvers en kakelvers zijn ze sowieso niet. Als je ziet dat het al 1 week bij de kippenboer staat voor de eieren opgehaald worden, dan nog naar een distributiecentrum gaat om te verdelen en in te pakken, en dan vaak nog eens naar een andere plek om weer om te pakken, voor jouw kakelverse ei in de winkel licht ben je al 3 tot 4 weken verder. (ook de biologische)

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 10:52

palousa_boy schreef:
Dat is idd een mooi initiatief.
Hier op bokt zit ook iemand die zo kip verkoopt bijvoorbeeld (weet ff niet meer wie het is, maar is van het topic "op weg naar deels zelfvoorzienend")

Ook zie je volgens mij steeds meer dat je bij een boer thuis producten kunt kopen (wat wij ook gaan doen) en dus kunt zien wat je koopt.

Dat laatste doen wij ook, dat bevalt echt heel goed.
Doordat je direct van de boer koopt weet je dat de boer zelf er normaal aan kan verdienen (en dus de keuze om het anders te doen kan dragen) en je betaald daardoor iets minder voor die kwaliteit. De tussenhandel eruit vind ik heel prettig, want daarmee heb ik het grootste probleem.
Qua groente en fruit probeer ik ook zoveel mogelijk streekproducten te kopen, dat heb ik liever dan biologisch van ver weg, want daarmee is het doel nogal voorbij geschoten naar mijn mening.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 11:11

Bedoelde eigenlijk dat wij ook gaan verkopen, maar staat beetje ongelukkig zie ik ;)

Kakelverse eieren zijn hier kakelvers en nog warm :) maar die gaan meest wel een week of 2 in de koelkast omdat we te veel eieren hebben voor de hoeveelheid die we eten, en dan hebben wij nog maar 3 kippen.

Ratten hebben we hier idd ook bij de kippen, soms zie ik ze lopen, soms is er weer een hok verzakt door het vele graven.. Maar dat hoort bij het platte land zullen we maar zeggen.
Hier lopen ze in een ren omdat ik ze anders kwijt ben aan onze honden/honden van de buren/vossen/roofvogels. Zelfde voor de konijnen.

Ze hebben lekker de ruimte, lopen om de fruitboomgaard heen dus slecht hebben ze het niet, zeker als de vruchten gaan vallen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 11:20

Hier ook ratten uiteraard, maar ik heb er liever toch zo weinig mogelijk :D
We bestrijden ze ook (en daar zijn dan weer nieuwe slechtere regeltjes voor verzonnen….welkom in Nederland)
Mooi dat ze in de boomgaard lopen, dat zou ik ook wel willen :)

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 11:23

Dat vind ik echt een heel goede oplossing inderdaad, zelf telen of kopen bij de boer.
Zo verdienen de boeren ook mee en jij weet waar je eten vandaan komt.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 11:42

Het beste bewaar je eieren buiten de koelkast.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 11:44

palousa_boy schreef:
Bedoelde eigenlijk dat wij ook gaan verkopen, maar staat beetje ongelukkig zie ik ;)

Kakelverse eieren zijn hier kakelvers en nog warm :) maar die gaan meest wel een week of 2 in de koelkast omdat we te veel eieren hebben voor de hoeveelheid die we eten, en dan hebben wij nog maar 3 kippen.

Ratten hebben we hier idd ook bij de kippen, soms zie ik ze lopen, soms is er weer een hok verzakt door het vele graven.. Maar dat hoort bij het platte land zullen we maar zeggen.
Hier lopen ze in een ren omdat ik ze anders kwijt ben aan onze honden/honden van de buren/vossen/roofvogels. Zelfde voor de konijnen.

Ze hebben lekker de ruimte, lopen om de fruitboomgaard heen dus slecht hebben ze het niet, zeker als de vruchten gaan vallen.

Zelf een fiks deel van mijn voedsel kweken en dan ook nog verkopen zal niet gaan op 250 vierkante meter ben ik bang voor. Dat wil ik wel graag, als ik later groot ben(chips, dat gaat niet meer lukken, ik ga alleen nog maar kleiner worden).

Zie wel steeds meer van dit soort dingen ontstaan, daar ben ik erg blij mee aangezien het naar mijn mening vaak echt prachtige bronnen voor vlees e.d. zijn, ook voor groente trouwens.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 11:44

romyloverrr schreef:
Dat vind ik echt een heel goede oplossing inderdaad, zelf telen of kopen bij de boer.

Ik heb het idee dat dit gelukkig steeds meer in opmars is.
Wij zouden ook heel graag meer willen doen met de verkoop van ons vlees, probleem is echter dat we dan een constanter aanbod zouden moeten hebben van koeien die klaar zijn om te slachten. Wat dus inhoudt een grotere kudde, een betere en grotere stal en dan dus ook nog meer grond. Kortom….financieel totaal niet haalbaar :(

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 11:50

Kinke schreef:
romyloverrr schreef:

Ik heb het idee dat dit gelukkig steeds meer in opmars is.
Wij zouden ook heel graag meer willen doen met de verkoop van ons vlees, probleem is echter dat we dan een constanter aanbod zouden moeten hebben van koeien die klaar zijn om te slachten. Wat dus inhoudt een grotere kudde, een betere en grotere stal en dan dus ook nog meer grond. Kortom….financieel totaal niet haalbaar :(

Ja, daar zitten ze ook mee op een plek waar ik paarden rij.
Die hebben ook wat koeien, wat varkens, wat konijnen, wat kippen en af en toe wat andere dieren.
Daar is ongeveer hetzelfde probleem, ze kunnen wel pakketten en vlees leveren maar moeten wel zeggen sorry nu even niet, kom ander maar over 2 weken terug, dan is er weer geslacht. Gelukkig begrijpen veel mensen dat ook wel. Ik had toevallig vandaag dat probleem, onze ham is op, maar helaas is de nieuwe over 3 weken pas weer genoeg gedroogd om verkocht te worden, nog even geduld hebben dus :D
Mensen willen teveel altijd keuze hebben uit alles, net als de groente en fruit, waarom niet gewoon altijd kopen wat er op het moment in eigen land groeit?
En in plaats van naar de winkel naar de boer gaan kost echt niet meer hoor, ik denk eerder minder. Vooral bij groente en fruit, bij vlees is dat verschil al minder.

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 11:52

En hebben jullie al bedacht hoe zoiets belastingtechnisch In z'n werk gaat? :)

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 12:50

trouwens super dat de sfeer in dit topic zo is omgeslagen. +:)+

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 12:57

_sharonnn schreef:
En hebben jullie al bedacht hoe zoiets belastingtechnisch In z'n werk gaat? :)

Wij hebben de boerderij al als bedrijf, dus dat is al een ander verhaal dan bij een privé persoon.
Voor ons is het hooguit 1x per jaar slachten, als er een koe is die niet drachtig is.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 13:22

Hier ook een bedrijfsmatige boerderij dus wel een hoop administratie maar geen problemen.
Maar we zijn net pas begonnen dus zijn alles nog aan het opzetten dus nu is het meeste nog voor ons zelf ;)

Het idee waarom ik deze wending in het topic gaf is om te laten zien dat het ook allemaal niet overal zo massaal en slecht is, en dat als je vlees eet, je ook gewoon geeft om je beesten, dat hun het zo goed mogelijk hebben. En als je daar niet zelf voor kunt zorgen, dat er prima alternatieven zijn.

(De discussie wellus niettus is toch oneindig)

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 13:38

Inderdaad slachten wij af en toe een koe die niet meer drachtig wil worden. Dan verkopen we voor die tijd al het vlees. Soms hebben we ook varkens welke bij ons opgroeien tot slacht. dat is vaak eigen gebruik, elk gezin binnen de fam. een half varken. Maar hebben we al genoeg, dan willen we dat ook nog wel binnen de kennissen kring verkopen.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 18:41

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 19:02

Allemaal overdreven.
Zie je altijd dat er varkens sterven of een wond hebben.
OP de video's op 1 na zijn allemaal dieren te zien die ''vers'' dood zijn, en dus gewoon elke dag weggehaald worden. Verder die ik in sommige filmpjes biggetjes die nauwelijks kunnen lopen, ach wat zielig, maar ze zijn gewoon nog nat en dus pas geboren. Dus die kunnen allemaal niet meteen goed lopen, maar er zijn wel mensen die erin trappen en die biggen dan zielig vinden.
Er zijn inderdaad ook dingen te zien die niet kunnen, dat ontken ik niet.

Maar even geciteerd:
''12.000 konijnen per dag kunnen er hun dood vinden indien slachter Van Assche zijn plannen laat uitvoeren. Massamoorden zijn misdaden en dus kwam de Animal Crime Unit van Bite Back de werf afzetten om aan de buitenwereld te tonen waartoe deze werf zal leiden.''

Zie vinden dus konijnen slachten hetzelfde als massamoorden, laat meteen zien wat voor een organisatie dit is ;)

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 19:06

Ik doe al jaren mee aan de acties van Bite Back en Respect voor Dieren onderschrijf hun gedachtegoed over het algemeen ook. Ik ben het ermee eens dat er een hoop propaganda gemaakt wordt waarvan ik het nut ernstig in twijfel trek. Volgens mij zijn er genoeg goede argumenten te geven tegen de dierindustrie zonder onwaarheden te verkondigen.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 10:15

Ik kwam daarna deze link tegen:
http://www.ongehoord.info/onderzoek/

Ik vind het echt belachelijk hoe deze dieren gehouden worden. De meeste hebben echt nauwelijks ruimte en komen niet of nauwelijks buiten. Dat er dan dieren dood gaan, dat snap ik wel. Vooral de jongere dieren, daar mankeert vaak iets mee. Maar het is triest dat deze dieren hun leven zo moeten leiden.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 10:43

romyloverrr schreef:
Zie vinden dus konijnen slachten hetzelfde als massamoorden, laat meteen zien wat voor een organisatie dit is ;)

Een moord, dat wordt inderdaad alleen gebruikt bij mensen.. Hadden ze het begrip massadoding gebruikt dan is het dus minder aanstootgevend, dus geen probleem meer?
Ik snap nooit waarom er zo'n enorm verschil moet zitten tussen mensen en dieren. Wij zijn ook maar dieren, ons dna is voor 99% gelijk met dat van een aantal mensapen en varkens hebben een vergelijkbare intelligentie als mensapen, dolfijnen, olifanten en papegaaien, en hun IQ is vergelijkbaar met dat van een kind van 3. Toch worden ze vaak behandeld als producten, en o wee als je spreekt over het vermoorden van een dier.
Het is niet goed om dieren te vermenselijken, als in ermee willen praten en ze willen instoppen in bed met een deken op :+ maar het is ook niet verkeerd om dieren gewoon te zien als een levend wezen met gevoel en een eigen karakter en een wil om te leven en spelen en bewegen net zoals wij mensen.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 11:21

8nnemiek schreef:
Het is niet goed om dieren te vermenselijken, als in ermee willen praten en ze willen instoppen in bed met een deken op :+ maar het is ook niet verkeerd om dieren gewoon te zien als een levend wezen met gevoel en een eigen karakter en een wil om te leven en spelen en bewegen net zoals wij mensen.

Dat is precies wat ik bedoel :j

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 11:48

Helaas worden dieren volgens de wet gewoon gezien als zaken, net als je bankstel