Een leuk gesprek met Jehova's

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Wat vind jij van Jehova's?

Interessant, ik nodig ze binnen uit.
6 (1%)
Interessant, ik voer het gesprek maar laat ze niet binnen.
77 (14%)
Ik ben door hun in het geloof gestapt.
2 (0%)
Ik doe gewoon niet open als ik denk dat ze voor mijn deur staan.
141 (27%)
Ik doe wel open maar ben bot en kap ze af.
194 (37%)
Ik doe wel open, luister netjes maar durf ze niet af te kappen.
99 (19%)

Totaal aantal stemmen: 519

Ballard_L

Re: Een leuk gesprek met Jehova's

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 20:08

Ja, dat is zo inderdaad, maar daarna kwam de zondeval (voel me nu trouwens wel een beetje aangevallen om hoe je reageert. Ik geloof er nog wel in ;) en met mij enorm veel mensen)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 20:08

'naar Zijn beeld' is niet hetzelfde 'als God'.

Naar Zijn beeld kun je ook lezen als 'zoals God het zag'. De mens is dus niet hetzelfde of gelijk aan God.

Gelukkig is iedereen goed genoeg om een relatie met God aan te gaan. God houdt van iedereen, precies zoals je bent, met al je fouten en onvolmaaktheden en ook je talenten. Dat maakt je juist uniek.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 20:15

Ballard_L schreef:
Ja, dat is zo inderdaad, maar daarna kwam de zondeval (voel me nu trouwens wel een beetje aangevallen om hoe je reageert. Ik geloof er nog wel in ;) en met mij enorm veel mensen)

Sorry was niet om je aan te vallen. Het is dat ik het oprecht droevig vind als geloof beperkend is of angst aanjaagt. Maar wellicht ervaar jij het niet zo.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 20:17

Ballard_L schreef:

Sorry was niet om je aan te vallen. Het is dat ik het oprecht droevig vind als geloof beperkend is of angst aanjaagt. Maar wellicht ervaar jij het niet zo.

Verootjoo: Ballard geeft dus aan dat zij niet goed genoeg is om een relatie met God aan te gaan omdat Hij heilig is en zij niet.

Edit: sorry half dubbel post. Ging iets mis.

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 20:21

Nikass schreef:
Ballard_L schreef:

Verootjoo: Ballard geeft dus aan dat zij niet goed genoeg is om een relatie met God aan te gaan omdat Hij heilig is en zij niet.

Nee ervaar ik inderdaad niet zo ;)

Misschien heb ik het wat verkeerd geformuleerd. Het is niet zo dat ik (of iemand anders) niet goed genoeg ben om een relatie aan te gaan met God. Verootjoo heeft zeker gelijk dat God van iedereen houdt en iedereen accepteerd zoals hij/zij is. Alleen is zonde een belemmering om een relatie aan te gaan, het staat zeg maar tussen jou en God in.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 20:30

Heb ze trouwens hier ook 1 keer in de kou aan de deur gehad.
Puntje bij paaltje werden ze pissig omdat ik niet in god geloof en ook niet ga geloven op hun manier.
Toen ik het gesprek wilde afkappen omdat ik het koud vond bij de deur werd er iets genoemd in de trant van "er is geen plaats voor jou in het paradijs".
Heb toen heel droog geantwoord dat als hun paradijs hoog in de hemel is ik daar toch niet heen wil omdat het hoog in de hemel nog kouder is en ik dan liever een warm plekje heb in hel :+.

En toen ik postbode was heb ik ook wel eens mee gemaakt dat er werd gezegd dat ik een goede meid zou zijn als ik even voor hun wat folders wilde mee nemen naar de flat om ze in de brievenbussen te gooien. Volgens mij hadden ze er zelf niet meer zo zin in :+

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 20:37

Ballard_L schreef:
Nikass schreef:

Nee ervaar ik inderdaad niet zo ;)

Misschien heb ik het wat verkeerd geformuleerd. Het is niet zo dat ik (of iemand anders) niet goed genoeg ben om een relatie aan te gaan met God. Verootjoo heeft zeker gelijk dat God van iedereen houdt en iedereen accepteerd zoals hij/zij is. Alleen is zonde een belemmering om een relatie aan te gaan, het staat zeg maar tussen jou en God in.

Precies. En daarom is Jezus gestorven. Hij is de enige zondeloze mens en is daarom de brug tussen God en de mensen.

Dus we kunnen idd geen relatie aangaan met God omdat we allemaal niet zonder zonden zijn. Maar omdat God wel een relatie met alle mensen wil omdat Hij zoveel van ze houdt heeft hij Jezus opgeofferd. Zodat wij kunnen kiezen of we wel of geen relatie met Hem willen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 22:03

Hoe kunnen wij nou weten of Jezus zijn hele leven nooit iets zondigs gedaan heeft?
Er is maar een zeer klein deel van zijn leven beschreven en zelfs dat in fragmenten. Pas vanaf dat hij bekend werd. Het geboorteverhaal is daar later aan toegevoegd. Al die jaren er tussen van zijn leven als kind/tiener en jong volwassene wordt niet over gerept voor zover mijn kennis over de bijbelinhoud strekt...

En als er een God is die oordeelt over hemel of hel doet hij dat niet alleen bij de gelovigen. En ik geloof dat je beoordeelt wordt op hoe je geleeft hebt. Ik geloof niet dat je in de "hel" komt als je toevallig een ander geloof had met andere regeltjes, of God een andere naam gaf, of je helemaal niet geloofde, maar wel een "goed" mens was voor je medemens.

Over ongehuwd samenwonen: vroeger trouwde je voor God, of voor de gemeenschap, het ging er om of je voor elkaar koos om samen verder te gaan. daar had je geen trouwboekje en ring voor nodig. Het ging om de intentie. In mijn ogen hoeft ongehuwd samenwonen dus echt niet zondige te zijn in gelovige zin. Met Jan en alleman het bed delen, vreemd gaan en losbandigheid zijn echt andere dingen dan ongehuwd samenwonen en evt. een gezin stichten.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 22:26

Omdat Jezus de zoon van God/God zelf is ;) Jezus is goddelijk en daarom vrij van zonden. Als enige mens.
God oordeelt niet want we hebben Jezus, door Jezus kunnen we bij God komen, door hem te aanvaarden.
Of er daadwerkelijk een hel is is ook nog maar te betwisten.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 01:30

volgens de islam was Jezus een profeet, de Joden geloven niet in Jezus als zoon van God... Dat is echt iets van het Christendom (en ook daar verschillen de meningen over of hij letterlijk de zoon van God was of dat hij "zoon van God" was omdat hij de/zijn boodschap zo goed kon overbrengen en voorleefde wat hij predikte...)

En welk geloof is dan "het ware geloof"? Tuurlijk vind bijna iedere gelovige zijn geloof het ware geloof...

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 07:06

En ik heb altijd geleerd dat we allemaal kinderen van God zijn...

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 08:13

Als god niet oordeelt, waarom wordt dan de gelovigen wel? Want iemand uitstoten is toch veroordelen om wat hij doet/hoe hij leeft?

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 08:29

Jezus = God. En dat is inderdaad iets van het christendom (en ook iets van JG als ik het goed heb en volgens mij hadden we het daarover).

We zijn inderdaad kinderen van God, omdat Hij ons heeft geschapen. Daarom wil Hij ook zo dolgraag een relatie met je, net als een vader met zijn kind. Alleen is er natuurlijk wel een verschil met Jezus, die God zelf is en gezien word als Zoon van God, en mensen zoals jij en ik.

DatBenIkNou: Dat zou je misschien aan diegene moeten vragen die zelf JG is, een aantal pagina's terug in dit topic. Denk dat zij je er vast een antwoord op wil geven :)ze wilde alleen nog reageren op pb

Ricie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 08:48

Ik heb het ook welleens gehad in het centrum dat zo een pipo me aansprak.
Toen ik gezegd had dat ik geen interesse had bleef hij achter me aan lopen.

Dat vond ik echt even een stap te ver en heb hem toen ook "vriendelijk" verzocht op te houden.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 08:50

joyce B schreef:
En welk geloof is dan "het ware geloof"? Tuurlijk vind bijna iedere gelovige zijn geloof het ware geloof...

Vraag dat eens aan een Hindoestaan? :)

Dat Jezus goddelijk zou zijn is pas bepaald op de concillie van Nicea in 325.
Voor mij het grootste "wonder" rondom Jezus. Het was niet gelijk duidelijk of Jezus God was of dat Jezus godgelijkend was. Vervolgens werd nadat de bepaald werd dat het het eerste moest zijn iedereen die wat anders dacht een koppie kleiner gemaakt.

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 09:15

Wie bepaald dat dan? Volgens mij waren er namelijk daarvoor al gemeentes ontstaan die zeiden dat Jezus God was. Daarnaast waren de discipelen het daar ook al over uit (Tomas (Johannes 20:28): 'Mijn Heer, mijn God')

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 09:33

Ballard_L schreef:
Wie bepaald dat dan? Volgens mij waren er namelijk daarvoor al gemeentes ontstaan die zeiden dat Jezus God was. Daarnaast waren de discipelen het daar ook al over uit (Tomas (Johannes 20:28): 'Mijn Heer, mijn God')

Ja, klopt,...maar er waren ook volgelingen van het Arianisme.

Wat de discipelen hebben gezegd is helemaal niet duidelijk. Hetgeen zij gezegd zouden hebben is veel later opgeschreven en welke verhalen in de bijbel kwamen is op diezelfde concilie van Nicea bepaald.

Diegene die bepalaalde dat Jezus God is hebben ook die verhalen in de bijbel opgenomen die dat verhaal ook ondersteunen.

En diegene die het daar niet mee eens waren zijn over de kling gejaagd.

Uit naam van God uiteraard.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 09:38

Dat hebben de bisschoppen gedaan (of kardinalen?). Iig de voorlopers van de katholieke kerk. Ook toen was er al discussie over of Jezus écht de Zoon van God was en of zij een eenheid vormen. Er waren dus inderdaad mensen die zeiden dat Jezus zelf ook goddelijk was, maar ook mensen die zeiden: Nee, Jezus is gewoon een mens geweest (een profeet wellicht). Om consensus te krijgen binnen de ‘Katholieke’ kerk is dat concilie gehouden en is bepaald dat Jezus goddelijk was. Er is trouwens wel meer bepaald daar dan enkel de goddelijke status van Jezus :) De volgorde van de Bijbel en welke boeken er wel en niet in thuis hoorde bijvoorbeeld. Al was dat volgens anderen al lang grotendeels bepaald ruim voor 200. - > http://nl.wikipedia.org/wiki/Canon_Muratori. Maar wel bepaald wanneer Pasen gehouden zou worden.

Citaat:
En diegene die het daar niet mee eens waren zijn over de kling gejaagd.

Uit naam van God uiteraard
Dat is niet helemaal waar. De opmerking is wel erg suggestief, maar na dit concilie had het Arianisme in eerste instantie zelfs een opleving.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 15-04-15 09:43, in het totaal 1 keer bewerkt

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 09:42

Exact wat ik bedoel maar dan wat beter omschreven :)

Wat ik dan dus wonderlijk vind is dat men geen gaten in dit plot zien?

Er is een tijd geweest dat volgers van het Arianisme vervolgd werden in bepaalde streken in ieder geval.
Doet er ook niet helemaal toe.

Blijft dat het gewoon politieke keuzes waren.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 10:17

DatBenIkNou schreef:
Als god niet oordeelt, waarom wordt dan de gelovigen wel? Want iemand uitstoten is toch veroordelen om wat hij doet/hoe hij leeft?

Niet alle gelovigen. Ik heb nooit iemand uitgestoten ;) Jezus vraagt van ons onze naaste lief te hebben, en zelfs onze vijand lief te hebben :)

Dus vraag het aan iemand die wel mensen uitstoot waarom ze dat doen :)

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 10:19

Ik wil net zeggen, alle gelovigen generaliseren gaat misschien wat ver..
Ik heb ook nog nooit iemand afgestoten/buitengesloten/hoe je het wil noemen...

Ik durf te zeggen dat ik dat namelijk ook nog nooit gedaan heb.
Wat verootjoo aanhaalt heb ik ook al eens gezegd in dit topic..
Vanuit mijn geloof leer ik: 'Heb uw naasten lief".
En inderdaad, zelf je vijand... ;) (die ik niet heb.. :') )

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 11:51

verootjoo schreef:
DatBenIkNou schreef:

Niet alle gelovigen. Ik heb nooit iemand uitgestoten ;) Jezus vraagt van ons onze naaste lief te hebben, en zelfs onze vijand lief te hebben :)

Dus vraag het aan iemand die wel mensen uitstoot waarom ze dat doen :)

Hoe verklaar je de vervolgingen dan? De kruistochten? Tough love?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 11:54

NatasjavE schreef:
Er is een tijd geweest dat volgers van het Arianisme vervolgd werden in bepaalde streken in ieder geval.
Doet er ook niet helemaal toe.

Blijft dat het gewoon politieke keuzes waren.

Tuurlijk zal er vervolging zijn geweest, maar dat was over en weer. Christenen werden vervolgd en zij hebben óók vervolgd. En het eerste gebeurt nog steeds en het tweede amper. (in die zin dat er mensen worden vermoord omdat zij niet gelovig zijn. Als je uitsluiting van mensen tot vervolging rekent gebeurt dat nog steeds).

Louter politieke keuzes vind ik wel erg ver gaan. Je zit immers in een periode waarin het al echt wordt geloofd (en niet in ‘start’ fase zeg maar). Het was een Keizer van een Romeinse rijk die opriep tot consensus, maar enkel omdat die consensus nodig was. Ja zij hebben invloed uitgeoefend op de welke boeken werden opgenomen, maar de boeken waren er al. Zij hebben niet gerommeld met de teksten ervan. Wel kun je enigszins stellen dat zij het verhaal hebben beïnvloedt door bepaalde boeken niet op te nemen in de canon (Wil je imo het hele verhaal vertellen, kom dan met álle boeken die er zijn maar goed dan heb je wel gelijk een heleboel boeken ook :D ). Maar deze apocriefen en deutronieken zijn gewoon veelal bewaard gebleven en worden ook in boekvorm uitgegeven. Dan zijn daar nog de diverse vondsten als de dode zee rollen (die daar zeker sinds ca 68 n.Chr liggen) en de Nag Hammadigeschriften (die van de eerste 1e tot ca 4de eeuw n. Chr zijn) die aantonen dat de teksten nagenoeg overeenkomen. Naast complete rollen van het OT zijn er ook andere teksten gevonden die spreken over een meester. En hoewel er bij de Nag Hammadi vondst relatief onbekende boeken zijn gevonden, zijn bepaalde teksten hiervan dan weer wel bekend omdat zij elders zijn geciteerd.

Al met al kun je zeker stellen dat de menselijke bemoeienis erg groot is geweest. Maar niet wat betreft de inhoud van de boeken, enkel in de samenstelling ervan en imo ook wel in de belevenis ervan. Maar die belevenis verandert continue. Ook in de Middeleeuwen dacht men anders over de diverse boodschappen van de Bijbel en dat doet men nu ook (of eigenlijk weer).

Maar heel eerlijk. Bovenstaand bewijst nog steeds niet dat er helemaal geen God zou zijn of dat Jezus onmogelijk een Zoon van God zou kunnen zijn. Er is wel (erg erg veel) ruimte tot zeggen het is zeer onwaarschijnlijk (en imo erg terecht). Juist vanwege die grote menselijke inbreng. Een behoorlijk grote en onzekere factor. En mensen die hier zeggen ik moet kip en kant en klaar bewijs hebben. Zelfs als dat er zou zijn zal het voor sommige mensen niet genoeg zijn. Die moeten dan nog meer bewijs hebben. Het is aantoonbaar hoe bepaalde eeuwenoude verhalen tot boeken zijn gekomen, het is aantoonbaar dat bepaalde verhalen écht gebeurd zijn en nog komen sommige mensen niet verder dan het napraten van onwetende derden met: Het is compleet verzonnen, het is een fantasieverhaal of één persoon of een groepje mensen heeft dit geschreven.

En eigenlijk wil ik hier een bruggetje maken naar de OP, maar kan geen mooie vinden :+ Immers geloven JGs ook niet dat Jezus de Zoon van God is. Zij zien in hem een profeet. Iets dat eigenlijk dus circa 1900 jaar geleden ook deels bedacht werd. Verder is het jammer dat de boodschap van Jezus (heb uw naasten lief, oordeel niet over een ander, keer de andere wang etc .. iig wees eens lief voor elkaar) door al die verschillende stromingen niet altijd duidelijk naar buiten wordt gedragen. Ongeacht of Jezus nu wel of niet de zoon van was, een profeet of een doodgewone man. Met die boodschap die hij bracht is imo weinig mis. Het is het hele gebeuren wat men vervolgens erbij haalt van andere bronnen (incl. de dikke duim) dat jammer is. Als men vervolgens dus roept dat zij het uit naam van God doen, dan misbruiken die personen eigenlijk de 'echte' boodschap. Een beetje als wat de terroristen van IS doen.. zij beweren ook uit naam van Allah en de Islam hun ‘werk’ te doen. De gemiddelde moslim identificeert zich ook compleet niet met hen en verafschuwt het misbruik van hun geloof. In dat geval jammer dat er uberhaubt zoveel ruimte is voor interpretatie van bepaalde teksten. Anderzijds zit dat misschien wel in onze eigen aard? Op Bokt zien we toch ook wel eens dat 1 zinnetje op 3 tot 4 verschillende manieren wordt opgevat :+

Maar goed: conclusie. De menselijke invloed in de vroege periode is zeker aanwezig geweest en heeft de ontwikkeling van het Christendom (ook bij de orthodoxe kant) zeker beïnvloed.

Overigens is het bruggetje naar de OP om het weer wat meer ontopic te krijgen hopeloos mislukt. :Y)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 12:17

Mijn inziens is de invloed van mensen op de inhoud ook heel groot. Zij zijn het die de boeken geschreven hebben en er een min of meer geloofwaardig verhaal van gesmeed hebben uit verhalen uit overlevering en elementen uit heel veel verschillende godsdiensten genomen hebben.

Maar goed,...het gaat af van het onderwep van dit topic de JG,...maar daar had ik al over aangegeven dat ik over hen niet anders denk dan andere gelovigen. Ik heb niets tegen deze mensen. Ze zijn niet beter of slechter dan andere gelovigen (of atheïsten wtm) ze hebben over het geloof alleen een andere mening dan ik.

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 12:20

Wat ik erg grappig vind is dat het gesprek dat hier ontstaat over verschillende geloven, dus ook een prima onderwerp is waar je met Jehova getuigen over kunt praten. Met hun insteek, wat je zelf weer stof tot denken geeft.