Mensen in de trein: "Mag ik met u meereizen?"

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Szan

Re: Mensen in de trein: "Mag ik met u meereizen?"

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 09:30

Ik snap het concept van Servex en NS als losstaande bedrijven wel, maar ik vergelijk ze nu met elkaar, omdat jij aangeeft dat Servex veel strengere voorwaarden hanteert dan NS. Dat is dus niet altijd het geval.

Over reiskosten durf ik niet te beginnen, die krijgt mijn vriend (via NS Stations dus) sowieso niet vergoed, maar ik weet niet of dat altijd zo is.

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 09:40

Vergelijken gaat niet echt, de pasjes van Servex zijn alleen voor medewerkers en de korting van de ns kun je gewoon als treinreiziger kopen.
Daarom zijn de regels en voorwaarden ook anders.

Edit: woord vergeten.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 09:49

Elise_0o schreef:
Vergelijken gaat niet echt, de pasjes van Servex zijn alleen voor medewerkers en de korting van de ns kun je gewoon als treinreiziger kopen.

Dan hebben we het over iets totaal anders. De kortingspas van NS waar ik op doel is alleen voor medewerkers en totaal niet beschikbaar voor reizigers.
Ik zal nog niet helemaal wakker zijn :D

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 10:49

Elise_0o schreef:

Edit: woord vergeten.

Mijn vergelijking gaat om het kortingsrecht wat je hebt met dat pasje, je bent niet verplicht om iemand anders korting te geven :) . (sterker nog, als ik het zo lees mag het bij jullie ook niet)
Maar ik heb het in het verleden in een paar winkels ook al eens gehad dat mij gevraagd werd of ik een kortings/vasteklantenpas wilde kopen. Dan had ik bij het volgende bezoek recht op korting bij mijn aankopen, of ik kreeg het meteen.

Vind het ook een beetje rare gedachte dat mensen asociaal genoemd te worden als ze niet iemand willen helpen die zelf bewust een probleem creëert door een kaartje met korting te kopen terwijl hij/zij daar geen recht op heeft. Die gaat er dus vanuit dat iemand anders zijn/haar probleem wel even oplost met het kortingsrecht wat hij/zij heeft omdat hij/zij er voor betaald.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 11:36

Zwerte schreef:
Rebeccaa schreef:
Nah, beetje raar dat je dan niet gewoon zegt dat je geen ov hebt of kortingskaart. :=

En zo komen we weer op hetzelfde uit: het vragen is blijkbaar heel normaal, maar alle antwoorden die wat anders zijn dan ja natuurlijk worden gezien als raar of asociaal.
Als iemand nadrukkelijk vraagt om op jouw korting mee te mogen reizen, dan vind ik het ook raar als je ja zegt terwijl je die korting niet hebt. Maar als ze alleen vragen om te mogen meereizen? Zonder te vragen of je wel een ov hebt of zonder aan te geven dat ze willen meereizen vanwege de korting? Dan vind ik het juist echt briljant gevonden om ja te zeggen. Moet je maar vragen wat je werkelijk bedoeld.

Gewoon nee zeggen vind ik prima en helemaal niet asociaal.. Ja zeggen en doen alsof je een kortingskaart hebt, waardoor die persoon een hoge boete riskeert, dat vind ik aso ja. Eigenlijk gewoon walgelijk. Erg lollig :')

Ik vroeg trouwens altijd, heeft u een studentenov en mag ik met u op uw korting meereizen? Ik vind niets raar aan die vraag. Ik vind het antwoord ja en nee ook niet raar... Maar dit.. Ja, dat is raar ja.

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 12:06

Een ander zorgt niet voor die boete, dat doe je zelf door onterecht een kortingskaartje te kopen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 12:22

Nou nee hoor. Op dat moment dat jij ja zegt zorg jij daar (weliswaar indirect) voor dat die persoon een boete kan krijgen. Als jij nl. gewoon eerlijk was geweest met je ‘nee, want ik heb geen OV oid’ of ; Nee, want dat vind ik niet netjes' had die persoon met een ander mogelijk mee kunnen reizen. Ik zie de humor dan ook totaal niet in van dat soort dingen. Gewoon dieptriest als je daar je kicks van moet krijgen.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 12:28

Iinge_ schreef:
Ik vind het wel grappig om te lezen dat iedereen wel direct uit gaat van het negatieve van de mensen die het vragen: gierig, lui, asociaal.

Denk je echt dat iedereen die zegt dat hij het vergeten is het opzettelijk doet? Kun je soms niet uit gaan van iemand die echt even pech heeft gehad die ochtend en zijn ov is kwijtgeraakt/vergeten, en hem of haar even helpen?

Tja, je zou met hetzelfde gemak kunnen stellen dat iemand die bewust een kortingskaartje koopt om mee te liften op de betaalde kaart van een ander, gierig, lui en asociaal is. :')
En dan zou diezelfde persoon als ie "nee" hoort van de wèl betalende kaarthouder, die betalende persoon (die eerlijk meebetaalt aan het voortbestaan van de infrastructuur) voor "gierig lui en asociaal" uitmaken...

Wie van de twee is hier dan nog het ergst.

En ja, als het zo vaak voorkomt dat mensen gaan bedelen om mee te mogen reizen, dan worden mensen die ècht door omstandigheden geen kaartje hebben, en ook eens een keertje mee willen reizen met een ander, niet geloofd.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 12:30

Marley schreef:
Een ander zorgt niet voor die boete, dat doe je zelf door onterecht een kortingskaartje te kopen.

Precies, en dat geeft precies het risico aan dat je loopt door met wildvreemde mensen mee te reizen. :j

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 13:18

Sammie schreef:
Nou nee hoor. Op dat moment dat jij ja zegt zorg jij daar (weliswaar indirect) voor dat die persoon een boete kan krijgen. Als jij nl. gewoon eerlijk was geweest met je ‘nee, want ik heb geen OV oid’ of ; Nee, want dat vind ik niet netjes' had die persoon met een ander mogelijk mee kunnen reizen. Ik zie de humor dan ook totaal niet in van dat soort dingen. Gewoon dieptriest als je daar je kicks van moet krijgen.

Nee hoor, het begint al bij het onterecht kopen van dat kortingskaartje terwijl je zelf geen kortingskaart hebt. Dat is niet mijn schuld maar die van de koper zelf.
Als je dat niet doet, kun je ook niet in de maling genomen worden....

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 13:37

Ik snap niet waarom iedereen zich zo druk maakt...

Ik begrijp dat mensen anderen niet op hun kaart mee willen laten reizen, dat is hun goed recht. Als ze die vraag krijgen is het hun goed recht om nee te zeggen.

Maar het is net zo goed iedereens recht om die vraag te mogen en te kunnen stellen.

In plaats van allemaal te zeiken en te zeuren en het onderwerp zo ontzettend en onnodig moeilijk te maken, waarom niet gewoon 'Nee,' zeggen als je er geen zin aan hebt en lekker verder gaan met je leventje, in plaats van dan meteen mensen te gaan veroordelen als bedelaars, lui en schofterig.

Andersom ook, waarom mensen die nee zeggen beoordelen als onbeleefd en aso? Dat is ook onnodig.

Iedereen heeft het recht om een vraag te stellen. Iedereen heeft het recht ja of nee te antwoorden. Zolang het van beide kanten met beleefdheid komt, zie ik niet wat het ow-zo-grote probleem is.

De één vind het blijkbaar niets dat anderen meereizen, anderen laten het wel weer toe. Mee-reizigers kunnen die mensen, die het wel prima vinden en diegene die het niet prima vinden, niet ruiken, dus ze moeten wel vragen.

Ze als bedelaars afstempelen en iedereen die de vraag stelt als onbehoorlijk af te stempelen omdat JIJ de mening hebt dat mee reizen niet kan, vind ik vreemd. Tig anderen delen die mening gewoon niet en laten mensen dus wel gewoon meereizen. Zolang beide partijen dat prima vinden, vind ik niet dat de overige groep, de partij die nee zegt en dus helemaal niets te maken heeft met de hele situatie van mee-reizen, immers laten ze niemand mee-reizen, kan zeggen dat mensen het niet horen te vragen. Dat jij het zelf niet wilt, prima, maar dat kan je niet van een ander eisen.

Met een vraag is niets mis. Aan een vraag is niets raars of gecompliceerd. Heb je er geen interesse in, zeg je nee, en ga je verder. De mee-reizer neemt die in ontvangst en gaat een ander vragen. Je hoeft van een mug geen olifant te maken.

Een beetje tolerantie (van beide kanten) zou hier niet misstaan.

Een beetje respect ook, in plaats van al die rare manieren om mee-reizigers 'af te straffen' voor hun gedrag door ze bijvoorbeeld wel mee te laten reizen terwijl je geen student of abbo hebt en ze dus een hoge boete kunnen krijgen. Triest is dat gewoon.

Dan, het argument van mensen die geen nee durven zeggen en het dus toelaten, maar het eigenlijk niet willen, en dat daarom mee-reizigers het niet horen te vragen vind ik ook kul. Dan moet je maar een extra paar ballen groeien, want daar ga je veel problemen mee krijgen in je leven, als je geen nee durft te zeggen.. En we leven nu eenmaal in een maatschappij waarin ik of een andere vreemde bijvoorbeeld niet elke seconde rekening kan houden met een ander en kan denken "Ow, haar of hem vraag ik maar niets, want stel dat ze wel ja zegt, maar eigenlijk wil ze het niet, maar ze durft het niet te zeggen omdat ze een introvert persoon is en erg verlegen en blablabla." Ja, sorry, nee, ga ik niet doen. Dat is onmogelijk.. En als er wel zo gedacht moet worden, dan kunnen we voortaan elke vraag wel afschaffen. "Wilt u mij de suiker misschien aangeven?" "Kan ik hier zitten?" "Mag u tas misschien aan de kant?" Ow, nee, dat had ik niet moeten vragen, want misschien wil ze dat wel niet, maar durft ze geen nee te zeggen en omg wat een verschrikkelijke ramp :').. Als iemand dat niet wil moeten ze hun mond maar opentrekken.

@Marley: Ik probeer om niet persoonlijk te zijn, maar dat is bij deze mislukt. Wat ben jij een walgelijk mens. Bah.

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 13:47

@ ElineS *\o/* +:)+ _/-\o_

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 14:00

Ik ben een walgelijk mens :')
Bwhahaha te grappig!!
Ik betaal voor mijn kaartje, val anderen niet lastig maar ben een walgelijk mens :') werkelijk.....
En overigens zegt je opmerking zoveel meer over jou dan over mij, wie is hier nu de walgelijke??

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 14:44

@elineS, persoonlijk worden vind ik absoluut niet netjes in een discussie.

Degenen die ene kortingskaart kopen en uitgaan dat ze mee kunnen reizen met iemand anders vinden dat ze daar het recht toe hebben. En degenen die een gewoon kaartje kopen vinden het 'het recht nemen op korting' terwijl ze daar geen recht toe hebben.

Ik ben het met de laatste groep eens, bewust een kaartje zonder korting kopen is in mijn ogen niet netjes. Onze cultuur is ook niet van het afdingen, een product heeft een prijs en dat betaal je. Dus de marge die er blijkbaar op zou zitten volgens degenen met kortingskaarten (want dan zou iedereen met 40% korting kunnen reizen) zou al meer dan 40% zijn? Dat geloof ik niet.

Waar ik wel bang voor ben is dat als de helft van de mensen kortingskaarten kopen van 40%, dat dan de kaartjes voor de 'normale' prijs met 40% ophoog gaan omdat de kosten toch ergens vandaan moeten komen (die mensen zitten wel in de trein, dus extra conducteurs, treinen, enz moeten wel ingezet worden)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 15:02

Marley schreef:
Nee hoor, het begint al bij het onterecht kopen van dat kortingskaartje terwijl je zelf geen kortingskaart hebt. Dat is niet mijn schuld maar die van de koper zelf.
Als je dat niet doet, kun je ook niet in de maling genomen worden....

Das jouw mening.. Ik heb overduidelijk een andere mening hierover :)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 15:04

De mensen die hier weleens een kortingskaartje kopen voor ze iemand gevonden hebben: wat doen jullie als je niemand kunt vinden om mee te reizen? Toch instappen? Een nieuw kaartje kopen?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 15:56

ElineS, er mag toch gewoon een discussie over zijn :?
Niemand heeft hier gelijk of ongelijk, het gaat over gevoelens en meningen die bij iedereen anders kunnen zijn.
Ik vind het juist leuk om te lezen wat voor gedachte achter iemands Ja of Nee schuilt.
Als jij dat niet kunt verwerken kun je dit topic misschien beter overslaan in het vervolg ;)

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 16:46

Vjestagirl schreef:
De mensen die hier weleens een kortingskaartje kopen voor ze iemand gevonden hebben: wat doen jullie als je niemand kunt vinden om mee te reizen? Toch instappen? Een nieuw kaartje kopen?

Dat vraag ik me ook af. :)

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 16:49

Volgens mij is er al meerdere keren daar antwoord opgegeven.
Een nieuw kaartje zonder korting kopen.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 16:57

Vjestagirl schreef:

Die stappen dikwijls toch gewoon in en komen dan met smoezen als diegene waar ik mee samen zou reizen is onverwacht niet op komen dagen, mijn reisgenoot is eerder uitgestapt en ik had er geen erg in, er heeft iemand mij geholpen met het kopen van een kaartje.......

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 17:15

Elise_0o schreef:

Dan zijn ze dus meer kwijt dan wanneer ze meteen een normaal kaartje hadden gekocht.

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 17:16

Als ik het goed zeg, mag je een verkeerd gekocht kaartje binnen een half uur omruilen bij een ticket en service balie voor je geld terug.

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 17:16

Elise_0o schreef:

9 van de 10 keer zie ik ze de trein in stappen en dan pas benaderen je ze. Niet van toepassing dus.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 17:21

Ja ik zou er geen problemen mee hebben hoor. Maar dan moet die persoon het wel netjes vragen :') En niet pas als de conducteur aankomt zeggen dat ie met mij meereist, want dan is het.. "Ken ik jou?" ofzo XD

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 17:28

Molfre schreef:
Elise_0o schreef:

9 van de 10 keer zie ik ze de trein in stappen en dan pas benaderen je ze. Niet van toepassing dus.

Dit heb ik persoonlijk dan weer nooit gedaan of meegemaakt. Haha
En er werd gevraagd wat ik zou doen toch?