"Me paard is me liefde"

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 20:50

Ja inderdaad :')
Of die slogan van de McDonalds: i'm loving it...
Doe gewoon makkelijk: I love it.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 20:51

Dialectwoorden erger ik me niet zo aan, ben westvlaamse (België), en onder elkaar gaan we ook wel ons dialect schrijven (heel vreemd in het begin, maar heb het wel snel geleerd).

Wat me wel opvalt (geen ergernis daarom), is dat er in Nederland veel meer spellings- en dt-fouten geschreven worden dan in België, wss wordt daar bij jullie in het onderwijs iets minder op gehamerd dan bij ons. Al is het hier ook al aan het achteruitgaan, wss door spellingscontroles en zo (in mijn schooltijd gebeurde alles nog handgeschreven, dus moest je het maar zelf uitvissen wat de juiste uitgang was).

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 20:53

hwn schreef:
Dialectwoorden erger ik me niet zo aan, ben westvlaamse (België), en onder elkaar gaan we ook wel ons dialect schrijven (heel vreemd in het begin, maar heb het wel snel geleerd).

Wat me wel opvalt (geen ergernis daarom), is dat er in Nederland veel meer spellings- en dt-fouten geschreven worden dan in België, wss wordt daar bij jullie in het onderwijs iets minder op gehamerd dan bij ons. Al is het hier ook al aan het achteruitgaan, wss door spellingscontroles en zo (in mijn schooltijd gebeurde alles nog handgeschreven, dus moest je het maar zelf uitvissen wat de juiste uitgang was).

Ik vind de spelling hier nog redelijk correct, sinds ik zo vaak op Bokt zit schrijf ik overal met 'je' en 'jij' en amper nog met 'ge' en 'gij' :')

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-14 20:57

juliedo24 schreef:
Ja inderdaad :')
Of die slogan van de McDonalds: i'm loving it...
Doe gewoon makkelijk: I love it.

Dat klinkt niet zo lekker.
Daarbij klopt I'm loving it.
I am loving it, or I love it.

xRaisin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 20:58

Ach, zolang het nog te begrijpen is, erger me ik er niet zo aan.
Ik moet dan ook wel toegeven dat ik ook heel vaak 'me' ipv 'mijn' gebruik.
Dan is dat vooral op whatsapp en twitter. Op facebook en fora zorg ik wel dat ik het wat netter neerzet.
Maar ik doe het niet uit luiheid, maar dat ik eigenlijk ook gewoon hoe ik het soms zeg als ik met vrienden en familie praat.

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 21:01

Vealosz schreef:
Ik irriteer me aan mensen die alles en iedereen qua spelfouten probeert te verbeteren. Sorry dat niet iedereen zo goed Nederlands kan.

Jep ik ook. Alsof je op bokt de beste spelling moet schrijven. Er zijn wel ergere dingen in het leven ;)

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 21:02

Met I am loving it leg je nadruk op de tijdsduur of is het een uitzondering, bijvoorbeeld: usually I walk to school, but now I am cycling. I am waiting for the bus for half an hour now. Dat hoeft toch helemaal niet met die slogan? Tenminste, ik heb geleerd dat je dan gewoon I love it moet doen :o
Ben nu ook wel benieuwd hoe het écht moet.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 21:05

De simple present (I love it) wordt gebruikt bij feiten en herhaalde gebeurtenissen. De present continuous (I'm loving it) gebruik je bij (langer durende) activiteiten die op dit moment plaatsvinden, die nu aan de gang zijn.

martinique

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 21:07

Waar staat dat 'wss' voor wat ik ook in de post van hwn zie nou eigenlijk op?

Iselda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 21:09

martinique schreef:

Staat voor waarschijnlijk :)

Snollygoster

martinique schreef:

Waarschijnlijk, die gebruik ik wel vaak bij het smsen, net als 'mss' voor 'misschien'.

joyce2

Aleeneh schreef:
De simple present (I love it) wordt gebruikt bij feiten en herhaalde gebeurtenissen. De present continuous (I'm loving it) gebruik je bij (langer durende) activiteiten die op dit moment plaatsvinden, die nu aan de gang zijn.

Ik wist niet hoe ik het uit moest leggen, dus bedankt voor deze duidelijke uitleg :D

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 21:10

Maar wss is totaal onlogisch want er is maar één s in waarschijnlijk :') Ik gebruik altijd wsl ;)

Iselda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 21:14

Iolanthe schreef:
Maar wss is totaal onlogisch want er is maar één s in waarschijnlijk :') Ik gebruik altijd wsl ;)

Ik gebruikte eerst wel altijd wss, tot ik door had dat het inderdaad niet zo logisch was, nu gebruik ik ook altijd wsl.

Sorry als er spelfouten in staan :+

Sadira

Re: "Me paard is me liefde"

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 21:17

No problem Joyce :Y)

Ik gebruik ook wss soms, ook al weet ik dat het niet logisch is. Het zit er gewoon al in sinds mijn elfde ofzo :P

Ulaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 21:18

Ik als Belg vind het ook vreselijk :P
Ik heb onlangs het eerste Harry Potter boek gelezen op de E-reader. Dit was een "Hollandse" vertaling, waarbij ze Hagrid ook met "me", "jij heb", etc. lieten spreken. Tenenkrommend :')

martinique

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 21:22

Iolanthe schreef:

Precies dit. Ik dacht wel dat het stond voor 'waarschijnlijk', maar het is gewoon niet logisch...

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 21:25

Het is een tegenhanger van misschien als mss, ik denk dat het daar vandaan komt :)

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 21:26

Iselda schreef:
Iolanthe schreef:

Ik gebruikte eerst wel altijd wss, tot ik door had dat het inderdaad niet zo logisch was, nu gebruik ik ook altijd wsl.

Hihi, zo was het bij mij precies :D Ik heb geprobeerd mijn zus te bekeren, maar ze wil niet :+

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 21:30

Goh, nu je het zegt... In waarschijnlijk maar 1 s. Ook dom zeg :P
Maar over die Mac, bedankt voor je hele korte uitleg.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 22:02

Iolanthe schreef:

Hé, daar had ik nog niet bij stilgestaan, heb het ook ergens overgenomen.

Spelling hier op Bokt valt idd goed mee, maar heb al aantal clinics/cursussen van Nederlandse lesgevers gevolgd, en in de hand-outs was de spelling soms wel erg.

Wat ik dan weer helemaal niet snap, zijn woorden zoals "banketstaaf" en zo, geen idee wat daarmee bedoeld wordt.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 22:05

Liekess

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 22:07

Wel grappig dat sommigen hier net doen of ze zelf altijd foutloos spellen/formuleren, maar als je dan in hun profiel kijkt zie je net zo goed veel voorkomende foutjes :+
Verbeter de wereld, begin bij jezelf.

Ik vind het allemaal nog best meevallen op Bokt, en daarnaast is het nog steeds geen taalforum.

Quiir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 22:26

Mensen die ''knappie'' of ''me knappie'' zeggen vind ik ook zwaar irritant worden.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 22:29

hwn schreef:
Iolanthe schreef:

Hé, daar had ik nog niet bij stilgestaan, heb het ook ergens overgenomen.

Spelling hier op Bokt valt idd goed mee, maar heb al aantal clinics/cursussen van Nederlandse lesgevers gevolgd, en in de hand-outs was de spelling soms wel erg.

Wat ik dan weer helemaal niet snap, zijn woorden zoals "banketstaaf" en zo, geen idee wat daarmee bedoeld wordt.

Banketstaaf? Schelden mag niet :D