Help schooltaxi mag niet meer

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 13:40

Als het vervoer voor kids met een beperking afgeschaft wordt zullen dienouders volgens sommige bokkers hier die kids zelf moeten gaan brengen. Dat houdt in dat er dus veel ouders een baan zullen moeten opgeven (ook volgens sommige bokkers hier) wat weer inhoudt dat veel gezinnen geen brood kunnen kopen en dus aankloppen bij de voedselbank. Die overigens weinig overheidsgelden krijgen hoor. Maak je daar geen illusies over.

Als je het vervoer kunt continueren kunnen ouders stressvrijer op hun werk verschijnen, worden deze ouders minder snel ziek omdat ze weten dat er goed voor hun kids gezorgd wordt en draaien die gezinnen ook gezond waardoor ook ander gezinsleden de mogelijkheid krijgen zich goed te ontwikkelen.

En.... Individuele voorzieningen? Zullen we dan de stufi, ov kaart voor studenten, ouderentaxi vervoer, taxi vervoer voor gehandicapten, thuiszorg etc ook afschaffen. Of nee wacht... Daar zijn al plannen voor geloof ik... Maar er worden ondertussen wel tig JFS vliegtuigen aangekocht...

Anoniem

Re: Help schooltaxi mag niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 13:42

Ik wil net zeggen, studenten worden inmiddels ook overal op gekort of gaan overal op gekort worden, evenals de thuiszorg et cetera.

Vraag ik me even af, waarom mogen die dan wel gekort worden en ouders van kinderen met autisme dan weer niet? Vind ik dan ook wel weer een interessant discussiepunt, al ging het topic daar dus helemaal niet over.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 13:42

Petpa schreef:
Op het moment dat er een andere (lees:goedkopere) voorziening voorhanden is, dan is dat voor de gehele maatschappij goedkoper waardoor er geld overblijft voor degenen die de voorziening daadwerkelijk nodig heeft.

Dat is een misverstand. In bijzonder veel gevallen leiden die goedkopere voorzieningen tot veel grotere (en duurdere) problemen. Je ziet het hier in de discussie: uithuisplaatsen komt voorbij terwijl de situatie met gewoon taxivervoer niet aan de orde hoeft te zijn! Wat denk je dat dat kost?

En je ziet het globaal. Doordat allerlei eenvoudige voorzieningen zijn wegbezuinigd, komen steeds meer mensen in de zwaardere hulpverlening terecht. Iemand die met alphahulp en thuiszorg nog net toekon, moet die dingen nu gedeeltelijk laten doen door de omgeving, die dat niet kan opvangen, waardoor iemand die eerst thuis kon blijven wonen nu in een tehuis moet

Penny wise, pound foolish. Dat had ik volgens mij al eens gezegd, maar is hier extra op van toepassing.

En even over die economie (het is wat offtopic maar ik zie dit misverstand nu een paar keer langs komen.)
Citaat:
Ook de BV Nederland kan iedere euro maar een keer uitgeven!

Dat is juist niet waar, en dat is precies de reden dat de economie niet groeit. Door mensen aan het werk te houden en ze te laten besteden wordt hetzelfde geld meerdere keren uitgegeven. Eerst door de overheid aan de taxichauffeur, daarna door de taxichauffeur aan producten, zoals een avondje in het cafe, en belastingen. En de cafehouder kan hetzelfde geld weer uitgeven aan een leuke jas of een nieuwe tablet. Etc.

Maar straks wordt de taxichauffeur ontslagen. En dan komt ook de cafehouder in de knoei. En de verkoper van de ipads. Etc.

Dus nog afgezien van de problemen voor het gezin zelf, waar niemand beter van wordt, wij als maatschappij zeker ook niet, is het beleid als geheel erg onverstandig. Het levert namelijk niet op wat je zou willen, namelijk dat het beter gaat.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 13:44

Ceriadwen schreef:
Nogmaals dank, ja duidelijk genoeg echter is het niet de verantwoording van de overheid om ervoor te zorgen dat jouw gezin in een fijn huis in een fijne omgeving onder fijne omstandigheden kan leven want dat willen al die mensen die onder het sociaal minimum zitten met kinderen ook wel en daar zitten ook mensen tussen die een kind met een beperking hebben.

Volgens mij is het wel degelijk de taak van de overheid om ervoor te zorgen dat alle nederlanders in een fijne omstandigheid kunnen leven. Het lijkt er helaas de laatste tijd op dat de heren in den haag met name aan hun eigen fijne omstandigheid denken.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 13:45

Ceriadwen schreef:
Zilfstar schreef:
Ik denk dat met het opgeven van een baan er wel meer aan zit dan alle luxe opgeven. Tuurlijk dan ga je gewoon naar de sociale dienst. Die geven geld met bakken aan arme gezinnen. Gooien we meteen al ts haar kids ook maar uit huis en kan ts daarna lekker de psychiatrische hulp indraaien. Want... Dat heb je toch over voor je kind???

Ik vermoed dat die baan niet alleen voor ts haar plezier is hoor. Veel moeders hebben noodgewongen een baan en echt niet voor luxe.

Wij weten niet eens of TS een baan heeft? En daarnaast is je post iets gechargeerd, behoorlijk gechargeerd zelfs

Ik heb gezinnen gekend hoor... Waar het helaas zo is gegaan.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 13:47

chelle_dora schreef:
Ik wil net zeggen, studenten worden inmiddels ook overal op gekort of gaan overal op gekort worden, evenals de thuiszorg et cetera.

Vraag ik me even af, waarom mogen die dan wel gekort worden en ouders van kinderen met autisme dan weer niet? Vind ik dan ook wel weer een interessant discussiepunt, al ging het topic daar dus helemaal niet over.

Gaat de discussie idd niet over, maar ben het daar dus ook niet mee eens. Ik vind dat de politiek hun bedoelingen eens goed op een rij moet zetten. Deze hele maatschappij verhard. Zowel in politiek den haag als, zo te merken hier, in de mentaliteit van de nederlanders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 13:49

Kijk, het is de bedoeling dat we naar een participatoesamenleving gaan en daar kan ik alleen maar achter staan. We zijn inderdaad makkelijk geworden in de loop der jaren. Er is teveel geld uitgegeven en nu is het er niet meer...

Maar de mentaliteitsverandering moet óók plaatsvinden.

Ceriadwen

Zilfstar schreef:
Ceriadwen schreef:
Nogmaals dank, ja duidelijk genoeg echter is het niet de verantwoording van de overheid om ervoor te zorgen dat jouw gezin in een fijn huis in een fijne omgeving onder fijne omstandigheden kan leven want dat willen al die mensen die onder het sociaal minimum zitten met kinderen ook wel en daar zitten ook mensen tussen die een kind met een beperking hebben.

Volgens mij is het wel degelijk de taak van de overheid om ervoor te zorgen dat alle nederlanders in een fijne omstandigheid kunnen leven. Het lijkt er helaas de laatste tijd op dat de heren in den haag met name aan hun eigen fijne omstandigheid denken.

En die taak vervult de overheid door sociale dienst uitkeringen ter beschikking te stellen aan mensen die dat nodig hebben om welke reden dan ook.

Anoniem

Lente schreef:
Kijk, het is de bedoeling dat we naar een participatoesamenleving gaan en daar kan ik alleen maar achter staan. We zijn inderdaad makkelijk geworden in de loop der jaren. Er is teveel geld uitgegeven en nu is het er niet meer...

Ben ik het beide geheel mee eens.
Mentaliteitsverandering betekent ook echter alle "kan ik niet, wil ik niet, vind ik niet leuk" ombuigen naar; wat zou wel en niet kunnen?

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 13:50

Participatie... Tsja. Met al die bezuinigingen gaan mensen steeds meer eerst naar zichzelf kijken, dan nog een keer en dan misschien eens naar een ander. Maar ik geloof hier niet zo in.

Hoe ziet politiek den haag dan deze zaak bijv (afschaffen taxi voor dochter ts) in een participatie vorm gegeven?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 13:52

Lente schreef:
Kijk, het is de bedoeling dat we naar een participatoesamenleving gaan en daar kan ik alleen maar achter staan.

Ik ben vooral benieuwd wat dat inhoudt. Want ik zie nog niet echt dat werkgevers bv veel ruimte maken om mensen een plekje te geven (sterker nog: de sociale werkplaats wordt wegbezuinigd. Dat is alvast een flinke groep die wordt ge-ontparticipeerd.)

Verder raken mantelzorgers in de problemen en kunnen meer mensen niet meedoen met allerlei zaken.
Dus wat er precies geparticipeerd wordt is mij niet duidelijk.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 13:52

Ceriadwen schreef:
Zilfstar schreef:

En die taak vervult de overheid door sociale dienst uitkeringen ter beschikking te stellen aan mensen die dat nodig hebben om welke reden dan ook.

Ja en die uitkering krijg je ook gewoon zomaar omdat je een reden hebt.... Echt niet. "Om welke reden dan ook" gaat in ons fijne landje echt niet meer op hoor.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 13:53

Lente schreef:

Precies.

Ik vind het beleid dat de overheid nu voert ook van peuterspeelzaalniveau. Ik kan me absoluut niet vinden in hoe dingen nu geregeld gaan worden en ik betreur ook ten zeerste dat deze hele discussie noodzakelijk is, want in de ideale wereld had dit helemaal niet ter sprake hoeven komen.

Feit is, dat het er wel ligt, en dat we wel met zijn allen op individuele basis moeten kijken hoe we dit op gaan lossen.

Dat de oplossingen uiteindelijk door de gevolgen duurder uit gaan pakken denk ik ook, die gedachtegang kan ik ook helemaal volgen maar dat neemt niet weg dat het nu wel zo is dat de kaarten er zo bij liggen en wij niet kunnen schudden.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 13:54

En het gaat wel om een bepaald budget dat de overheid te besteden heeft, en met zo'n hoeveelheid mensen is het niet te voorkomen dat er individuele slachtoffers vallen. Er is trouwens m.i. wel over-gemedicaliseerd de laatste tien jaar. Mijn zoon had al makkelijk zes etiketjes met bijbehorende therapieën kunnen hebben, heb dat zelf afgehouden.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 13:55

Zilfstar schreef:
Ceriadwen schreef:

Ja en die uitkering krijg je ook gewoon zomaar omdat je een reden hebt.... Echt niet. "Om welke reden dan ook" gaat in ons fijne landje echt niet meer op hoor.

Iedere Nederlander krijgt altijd een sociale dienst uitkering. Er zal geen Nederlander zonder inkomen zitten

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 13:56

Jaaa mantelzorg: mijn vader van 72 die suikerpatient en nierpatient is mag elke week op en neer naar limburg om daar zijn dochter van 43 die kanker heeft 3 dagen per week te verzorgen (naar de wc helpen, eten klaar maken, bed verschonen, kots opruimen meerdere keren per dag, temperatuur in de gaten houden, etc) Zodat partner kan werken om de huur te betalen.

Participatie samenleving? Nee sorry. Ik geloof daar niet in.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 13:57

Ceriadwen schreef:
Dat de oplossingen uiteindelijk door de gevolgen duurder uit gaan pakken denk ik ook, die gedachtegang kan ik ook helemaal volgen maar dat neemt niet weg dat het nu wel zo is dat de kaarten er zo bij liggen en wij niet kunnen schudden.

Natuurlijk kunnen wij wel schudden :) Het gaat niet zo snel, maar ophouden met het goedpraten van zulk beleid en de verkeerde aannames die daarbij worden gedaan is al een mooi begin. En daar kan iedereen al nu, vandaag, op dit moment mee beginnen :j

Verder komen er straks verkiezingen aan, en ook dat is een moment dat je mee kunt helpen schudden. Kleine stapjes, maar het kan dus wel :j

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 13:59

Yup... Stemmen op de partij van je voorkeur met een pracht programma die als puntje bij paaltje komt meedraaien met de grootste wind om toch vooral maar op die pluche stoelen te kunnen blijven zitten. En anders pakken we gewoon het wachtgeld aan... Ze doen t allemaal!

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 14:00

Zilfstar: dat is belachelijk dat je zieke vader daar heen moet, geen thuiszorg indicatie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 14:01

Tja, dat is heel vervelend, maar zo zijn er zo veel gevallen.
Zo kan mijn vriend niet meer zomaar op en neer naar klanten, omdat ik nog wel eens flauw wil vallen en dan niet meer bijkom (doordat m'n hart er dan gewoon even mee stopt). Die loopt ook inkomsten mis omdat ik onder zijn supervisie sta, omdat de wachtlijsten in het ziekenhuis zo lang zijn overal voor.
Heel vervelend, dat is het écht waar, want ik sta zelf dus aan de andere kant en ik zie ook hoe dat af en toe mijn vriend ontzettend belemmerd.

Maar als er geen geld meer is voor voldoende thuiszorg, de studiefinanciering wordt afgepakt dus veel mensen zullen niet meer aan een dergelijke opleiding beginnen, waardoor er ook minder medewerkers zijn voor de thuiszorg, maar als dat er allemaal niet is, waar zou dan alles vandaan moeten komen voor dergelijk vervoer?
Er wordt overal in gesneden en dat merk je overal. En het is heel rot dat de "zwakkere", of dat nou mentaal of fysiek is, hieronder moeten lijden, maar daar doe je door te stampvoeten op een forum helemaal niks aan. Dan moet je met z'n allen een gigantisch front vormen en daadwerkelijk noemenswaardig groot zijn met z'n allen om er wat tegen te doen, maar op een forum haal je weinig uit. En de wereldproblematiek is ook niet opgelost in 2 weken, het vervoer ook niet, wachtlijsten ook niet en mantelzorg ook niet.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 14:01

Nope. Wel een pgb maar dat mag alleen gebruikt worden voor pv, dus wassen met name. Dat komt iemand 2 keer per week doen. Haar douchen dan. En dan is t budget op en zus heeft helaas momenteel 24 uur zorg nodig.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 14:02

Zilfstar: Gedeeltelijk mee eens hoor, qua politiek. Maar blijven volhouden werkt toch beter dan niks doen. En stemmen op bepaalde partijen is in elk geval garantie dat het zeker niet beter wordt maar alleen maar slechter. Kleine stapjes, maar beter dan lijdzaam ondergaan en doen alsof het niet anders kan wat mij betreft.

Inney

chelle_dora schreef:

Omdat wij ons vaak nog kunnen redden en 'gezond' zijn. Wij kunnen een extra baan nemen of weloverwogen keuzes maken. Tenminste, de meeste van ons.
(Al vind ik het ook belachelijk dat ze gaan korten op studenten. Nederland staat er om bekend een land te zijn met veel, hoe noem je dat nu :+, in ieder universiteit en hbo afgestudeerde studenten)

Mensen met een beperking kunnen zichzelf veel minder goed redden. En als ze dan een niet gefortuneerde familie hebben (en wees eerlijk, die zijn er tegenwoordig niet veel meer), hebben zij hier gewoon enorme last van. En is het inderdaad lastig om te zoeken naar oplossingen omdat die er gewoon (bijna) niet meer zijn!

Ceriadwen

Shadow0 schreef:
Ceriadwen schreef:

Natuurlijk kunnen wij wel schudden :) Het gaat niet zo snel, maar ophouden met het goedpraten van zulk beleid en de verkeerde aannames die daarbij worden gedaan is al een mooi begin. En daar kan iedereen al nu, vandaag, op dit moment mee beginnen :j

Verder komen er straks verkiezingen aan, en ook dat is een moment dat je mee kunt helpen schudden. Kleine stapjes, maar het kan dus wel :j

Dat gebeurd gelukkig ook al wel in grote getalen. En ik praat het beleid ook niet goed, maar we moeten er wel mee dealen. We moeten het er gewoon mee doen of we het nou leuk vinden of niet. Dat het een fout beleid is, ben ik helemaal met je eens en dat we DH op andere gedachten moeten zien te krijgen ben ik ook helemaal met je eens.

Maar totdat ze in DH tot inkeer zijn gekomen (en die kans acht ik zeer klein) zullen we toch met zijn allen moeten doen wat hun voor ogen hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 14:03

Zilfstar schreef:
Als het vervoer voor kids met een beperking afgeschaft wordt zullen dienouders volgens sommige bokkers hier die kids zelf moeten gaan brengen. Dat houdt in dat er dus veel ouders een baan zullen moeten opgeven (ook volgens sommige bokkers hier) wat weer inhoudt dat veel gezinnen geen brood kunnen kopen en dus aankloppen bij de voedselbank. Die overigens weinig overheidsgelden krijgen hoor. Maak je daar geen illusies over.

Als je het vervoer kunt continueren kunnen ouders stressvrijer op hun werk verschijnen, worden deze ouders minder snel ziek omdat ze weten dat er goed voor hun kids gezorgd wordt en draaien die gezinnen ook gezond waardoor ook ander gezinsleden de mogelijkheid krijgen zich goed te ontwikkelen.

En.... Individuele voorzieningen? Zullen we dan de stufi, ov kaart voor studenten, ouderentaxi vervoer, taxi vervoer voor gehandicapten, thuiszorg etc ook afschaffen. Of nee wacht... Daar zijn al plannen voor geloof ik... Maar er worden ondertussen wel tig JFS vliegtuigen aangekocht...

+:)+ _/-\o_