Alleen vegetarisch eten op een bruiloft.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kan een bruidspaar het maken om alleen vegetarisch eten te serveren op een bruiloft?

Ja
683 (84%)
Nee
123 (15%)

Totaal aantal stemmen: 806

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 19:58

xx_Horsiex schreef:
Kuggur schreef:
Hm ik neem aan dat ik hopeloos ouderwets ben erop te wijzen dat wij doorvoede westerlingen nooit "honger" hebben meegemaakt.
Wat een kinderachtig gezemel, "honger" hebben op een feest omdat je te kieskeurig bent het aangeboden eten (vegetarisch of niet) te eten :roll: .
Ik ontstip deze onzin.

Jeetje wat een overtrokken reactie. Normaal kan ik mij vrij goed vinden in je reacties maar dit :(

Er word nergens gezegd dat er honger wordt geleden of wat dan ook, en er wordt op een normale manier gediscussieerd.

Ik kan me normaal niet vinden in zijn reacties maar ben het hier helemaal mee eens :+
wat een idioot gedoe, gewoon eten wat de pot schaft en van een dag zonder eten ga je niet dood zeiden mijn ouders altijd.
En dan gaan zeuren dat je naar huis wilt... Bel dan lekker een taxi ipv je ouders te irriteren dat je naar huis wilt.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 20:01

xx_Horsiex schreef:
Jeetje wat een overtrokken reactie. Normaal kan ik mij vrij goed vinden in je reacties maar dit :(

Er word nergens gezegd dat er honger wordt geleden of wat dan ook, en er wordt op een normale manier gediscussieerd.

In het bericht boven de mijne wordt de term drie keer gebruikt.
Er is inderdaad niets mis met de toon van de discussie (beweer ik ook niet), maar ik vind de attitude van vele posters hier bijzonder kinderlijk.

NB. Ik vind jullie mening over mijn posts in het algemeen zeer tot tevredenheid stellend Horsiex, en Verootjoo ;) .
Laatst bijgewerkt door Kuggur op 06-12-13 20:04, in het totaal 2 keer bewerkt

verootjoo

Re: Alleen vegetarisch eten op een bruiloft.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 20:03

4x zelfs :+

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 20:04

Polivy schreef:
Esmeej333 schreef:
Maar voel je je dan ook gepasseerd als er wel dingen zijn die je KUNt eten als vegetariër maar niet per se onder vegetarisch gerecht vallen? Als vegetariër kun je bijna altijd wel iets eten toch? Brood friet pasta champignonnesoepje. Voor vleeseters is er toch genoeg om te eten als vleeseter? Er zit alleen geen vlees bij/ in, nou en.

Ik voel mij idd gepasseerd als ik bv alleen frietjes of (droog) brood kan eten wat als 'bijproduct' bij het vleesgerecht hoort ja. Want vaak wijst de praktijk dit uit. Veel keuze voor iedereen, behalve voor de vegetariër. Ik heb dit zelf ook meegemaakt. Verschillende vleesgerechten verkrijgbaar, maar als vegetariër kon ik enkel de bijproducten eten. En kale pasta? Ik mag toch hopen dat je een grapje maakte. Dat is toch geen gerecht, of wel? Ik zal het wel eten en dus ook absoluut niet zeuren (dat vind ik niet gepast), maar ik vind het niet getuigen van gastheerschap.

Daarbij vergeet je dat vegetarisch zijn al een keuze op zich is.

Dus als je vindt dat je meer keuze hebt als je wel vlees eet is dat omdat die mensen op een ander moment kiezen.

Vaak is er ook maar 1 gerecht met witte vis, of 1 gerecht met varkensvlees.

Polivy schreef:
masja schreef:
Wie betaalt die bepaalt!

Dit lijkt me een beetje kort door de bocht. Ik mag toch aannemen dat je als gastheer/-vrouw rekening houdt met je gasten? Dat werkt denk ik beide kanten op.

Op een bruiloft niet. Daar draait het feest om het bruidspaar. Het is aan hun om te bepalen met wie ze wel en niet rekening houden.
Als zij er op die dag voor kiezen om aan iedereen te vragen om paarse kleding te dragen, dan kunnen ze dat doen. Ondanks dat paars misschien niet mooi staat op iedereen.
Het is aan de gasten om te beslissen of ze komen.
Je hebt als gast dus de keuze of je naar een vegetarisch diner wilt gaan of niet.

Lijkt mij erg simpel.

IngeK schreef:
Ik geef mijn gasten nooit vlees te eten. Bij mij thuis niet, op het werk niet, op een feestje niet en mocht ik gaan trouwen, dan uiteraard ook niet. De catering op het werk vond dat heel gek, toen ik 30 vegetarische lunches bestelde voor een bijeenkomst. "Dat hebben we nog nooit meegemaakt, dat er 30 vegetarische collega's bij elkaar zijn." Nou, vandaag wel, want nu ben ik de organisator :+

Wat je thuis doet moet je zelf weten, maar als je bij mij te gast bent (en ik betaal), dan eet je wat ik eet, zeker als het om zoiets principieels gaat.

Amen!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 20:04

Citaat:
honger
de honger zelfst.naamw. (m.) Uitspraak: [ˈhɔŋər] behoefte aan eten Voorbeelden: `Ik ben blij dat het etenstijd is, want ik heb een razende honger.`, `In tropische gebieden lijden veel mensen honger als de oogst door droogte mislukt is.`, `hongersnood`sterven/v...

Citaat:
lfstandig naamwoord]• erge behoefte om te eten, gevoel van lege maagvb:wanneer gaan we eten? ik heb honger• honger lijden [veel te weinig te eten hebben]• honger maakt rauwe bonen zoet [als je honger hebt lust je alles]• honger is de beste kok [als je honger hebt, smaakt alles lekker]

Citaat:
HONGER
1) Appetijt 2) Behoefte aan eten 3) Behoefte aan voedsel 4) Begeerte 5) Behoefte 6) Doei 7) Eetlust 8) Eten nodig hebben 9) Graagheid 10) Grote trek 11) Gevoel 12) Grote behoefte 13) Hongergevoel 14) Hongerigheid 15) Hevig verlangen 16) Hunkering 17) Lichaamswerking 18) Onverzadigbaar verlangen 19) Peu 20) Peu (barg.) 21) Schriebes (barg.) 22) Schr

Citaat:
Honger
Honger is het biologische signaal van het lichaam dat er behoefte aan eten is. Het wordt veroorzaakt door de daling van het glycogeen-gehalte in de lever tot onder een bepaald niveau. Een mens kan in principe tot vijftig dagen zonder voedsel, maar geen drie dagen zonder drinken (zie ook: dorst). Ook te veel eten na een periode van honger kan leide

Ofwel; flikker toch op met je "jullie weten niet wat honger is".
Honger is gewoon een biologisch signaal dat je lichaam behoefte heeft aan voedsel ergo: iedereen kan honger hebben ook als je niet in Afrika woont. :x

Dat belachelijke moreel superieure gedoe altijd a la "wij kunnen geen honger hebben want dat kennen we niet dus jullie mogen die term niet gebruiken."

Tis een vrij land. Als ik wil zeggen dat ik honger heb mag ik dat gewoon. :roll:

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 20:08

Ok dus als mijn maag keihard rammelt heb ik geen honger maar gewoon trek?

Weten we dat ook weer! :+

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 20:10

Ayasha schreef:
Ofwel; flikker toch op met je "jullie weten niet wat honger is".
Honger is gewoon een biologisch signaal dat je lichaam behoefte heeft aan voedsel ergo: iedereen kan honger hebben ook als je niet in Afrika woont. :x

"Flikker toch op"? Hm, denk je dat dergelijke vuilbekkerij de discussie ten goede komt?
Arme meid je wil werkelijk jouw "honger" als gevolg van het niet blieven wat er voor je neus staat vergelijken met de gevolgen van hongersnood in Afrika...? Dan zijn we behoorlijk uitgepraat.
En ik verdwijn nu écht uit dit topic, dus reken niet op een reactie verder.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 20:11

Met jou valt sowieso geen discussie te voeren dus die hoop had ik in de eerste plaats al niet.

Als je degelijk had bij gelezen had je ook al gelezen dat het mij niet kan schelen of iemand enkel vegetarisch eten zou voor schotelen want dat ik vind dat de organisator bepaald. "wie betaald, bepaald."
Ik ben al bij al best makkelijk daar in. Kan ik het niet eten omwille van medische redenen dan laat ik het staan en eet ik wel als ik thuis kom. Mijn kasten liggen vol genoeg. Ik ga niet naar feestjes voor te eten.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 20:14

Ik zou er wel van balen als er alleen pittig eten was, want daar krijg ik dus gigantische buikkramp voor. Ik ken ook huishoudens die alleen maar cola in huis hebben, krijg ik ook last van - prima, dan drink ik toch gewoon kraanwater?

Balen is voor mij niet genoeg reden om er een punt van te gaan maken in ieder geval.

Nogmaals, bruidspaar beslist. Zolang beide helften van dat paar het er mee eens zijn vind ik alles best!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 20:27

Een toepasselijk gezegde...

"Honger maakt rauwe bonen zoet"

Als je 'echt honger hebt, eet je alles... Ook wat je normaal niet lekker vind...

Over gerechten en vegetarisch... men kan heel simpel rekening houden met vegetariers door bijv. een pure aardappelsalade te kiezen ipv met vlees er door. echte tomaten (creme) soep ipv met balletjes. groentesoep van groentenbouilon zonder ballen of rundvlees en dan kruidenboter en evt. kruidenkazen of satehsaus met stokbrood er bij. Dan losse groenten en/ of groentengerecht of een stamppot waar je het vlees, de jus en evt spekjes los naast zet zodat men zelf kan kiezen.
evt aangemaakte salade of rauwkost. pasta met een tomatengroentensaus, gebakken aardappeltjes met of zonder kruiden, aardappelkroketjes of pureefiguurtjes, rosti... Gekruide of witte rijst... Er is zoveel mogelijk!

De standaard menu's zullen wellicht niet voldoen maar de meeste cateraars kunnen echt wel afwijken van hun standaard menusamenstelling als je er om vraagt hoor...

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 20:33

Dat is mijn ervaring ook Joyce. :j

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 20:33

Het wordt hier steeds gezelliger :))
Zelfs een flauw grapje wordt serieus genomen...

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 21:07

Als je niks anders lust dan vlees, dan is dat meer je eigen probleem dan dat van de bruid lijkt mij? Dus honger lijden op een bruiloft lijkt me echt grote onzin.

Ik ben pas op een bruiloft geweest en daar was het eten ook volledig vegetarisch. Ik zag hier totaal geen problemen mee en had eigenlijk ook niets anders verwacht, aangezien de bruid al jaren vegetarisch eet. Het buffet was super lekker, met gevulde champignons, allerlei lekkere kazen en pastas. Er was wel een vispannetje, maar ik eet dan weer geen vis.

Nee hoor, het er totaal geen moeite mee. Het eten was super gevarieerd, alleen geen vlees.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 22:13

Als er kaas bij iets zit vind ik het vaak lekkerder dan vlees ook, maar dat is mijn persoonlijke tic. Ik vind bijna alles lekker met kaas erop. _O-

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 10:46

Shiloh schreef:
Als je niks anders lust dan vlees, dan is dat meer je eigen probleem dan dat van de bruid lijkt mij? Dus honger lijden op een bruiloft lijkt me echt grote onzin.

Maar zodra je hier het woordje 'vlees' vervangt door 'vegetarisch' is het ineens een heel ander verhaal. Nogmaals, zou ik als 'vleeseter' geen probleem hebben met een vegetarisch buffet. Maar ik snap niet zo goed waarom er altijd zo veel rekening gehouden moet worden met vegetariërs maar als het andersom is de vleeseters maar niet zo moeten zeuren.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 10:51

Omdat er vaak op een gewoon buffet geen vegetarische hoofdgerechten staan.
Andersom eten vleeseters alles (ook de niet vlees bevattende bijgerechten) en dus een volledige maaltijd kunnen eten.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 10:59

Omdat er wel mensen zijn die geen vlees eten en het wel belangrijk is dat je genoeg eiwitten uit je maaltijd haalt.

Omdat er neem ik aan geen mensen zijn die puur en alleen vlees eten en daar verder niks bij nemen en dus prima een volledige maaltijd kunnen halen uit een vegetarisch gerecht. Als er al mensen zijn die wel puur en alleen vlees eten... Het lijkt me hoogst ongezond en hoog tijd voor een rondje dieet advies.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 11:00

Het hele probleem lijkt hier vooral te zijn dat men verwacht gevoed te worden op een trouwfeest. Het is geen eetfestijn maar een trouwfeest. Eten is in veel gevallen ( niet in allemaal ik weet het) een extra.. Ze zijn je geen volledige maaltijd verplicht. Of dat nu is door vlees weg te laten of juist door geen speciaal vega menu te hebben.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 11:12

_Sannne Er is geen vegetariër die niet naar een bruiloft omdat er vlees geserveerd wordt. Die passen zich heel gemakkelijk aan, eten dan maar brood en garnering of bijgerechten of andere dingen zonder vlees die er wel zijn.

Dan hebben ze dus geen complete maaltijd, maar dat maakt ze niet uit onder die omstandigheden.

Het is dus niet zo dat ze vinden dat er altijd rekening met ze moet worden gehouden, ze vinden het alleen jammer dat ze niet altijd een volledige maaltijd kunnen krijgen (of een fantasieloze maaltijd) als ze bv naar een restaurant gaan. Dat is een heel ander punt.

Een vlees eter vindt vaak een maal niet compleet zonder vlees en een aantal (98 als ik de pol zie op dit moment) vinden dat er altijd vlees geboden moet worden, ook als het bruidspaar zelf een probleem heeft met vlees eten en serveren om welke reden dan ook.... die vinden dat een bruidspaar het niet kan maken om geen vlees te serveren....

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 11:13

Ayasha schreef:
Het hele probleem lijkt hier vooral te zijn dat men verwacht gevoed te worden op een trouwfeest. Het is geen eetfestijn maar een trouwfeest. Eten is in veel gevallen ( niet in allemaal ik weet het) een extra.. Ze zijn je geen volledige maaltijd verplicht. Of dat nu is door vlees weg te laten of juist door geen speciaal vega menu te hebben.

Dat vind ik dus ook. Het is geen dineetje, maar een bruiloft. Dat aspect wordt een beetje uit het oog verloren.

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 11:22

Ayasha schreef:

Dat ligt er inderdaad aan, zoals je ook al aangeeft. Heb wel eens een bruiloft als daggast meegemaakt en dan werd je in de ochtend verwacht en at je een stuk taart en was het diner je avondeten. Dan is het dus wel je eten van die dag en heb je ook best wel trek. Als het gewoon een receptie is in de avond is het inderdaad een extra als er een buffet bij is.

Heb ook een keer een bruiloft meegemaakt in hartje winter en daar kregen we boerenkool met worst enzo, echt van die winterse kost. Prima te eten, maar toch "klaagden" de mensen daar ook over. Omdat het anders is dan anders waarschijnlijk en ze verwachten iets feestelijkers in dat geval.
Laatst bijgewerkt door Blackberry28 op 07-12-13 11:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 11:26

Dan nog, op vakantie moet je ook wel een anders eten dan je thuis gewend bent...

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 11:29

maura schreef:
Ik zou eigenlijk nog verder willen gaan. Wanneer ik zou worden uitgenodigd voor de islamitische bruiloft van een collega zou ik het ontzettend gênant vinden wanneer er voor mij apart Hollandse pot geserveerd zou worden.

Ik wil nog verder gaan :D . Als ik word uitgenodigd voor een feest van een andere cultuur zou ik mij echt zwaar beledigd voelen als iedereen gewoon van de pot mee-eet en ik een schoteltje apart krijg met wat puree en worst erop :D . Hoezo mij een wij-zij gevoel geven? Laten we allemaal samen lekker van het feestmaal genieten en o ja, geef die "Westerling" daar maar wat puree want die kent toch niets anders. Zo zou ik mij dan voelen. Alsof ik er als een zonderling bijzit die er eigenlijk niet thuishoort. Als ik beslis om er naar toe te gaan dan wil ik ook volledig erbij horen. En als ik het eten dan echt niet lust dan eet ik gewoon niet of weinig en dan eet ik thuis nog wel iets achteraf. Ik ga voor Turkse gasten ook niet speciaal Turks eten opzij houden, ik zou zelfs gewoon varkensvlees serveren(niet dat ik dat waarschijnlijk ga doen :D ) wat ze dan maar niet eten als ze het vanuit geloof niet mogen, dan scheppen ze van de andere dingen maar extra op. Maar als zij zouden besluiten naar een Vlaamse bruiloft te gaan dan weten ze ook dat ze Vlaams eten krijgen en als ze daar problemen mee zouden hebben dan komen ze gewoon niet :D .

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 11:29

Dat snap ik, maar het wordt nu een beetje gebracht alsof je blij moet zijn dat je wat te eten krijgt op zo'n dag en dat lijkt me op zich vrij logisch als je daggast bent op zo'n dag. Wat het dan voor maaltijd is zou mij niet zo veel uitmaken.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 11:33

Daar gaat het toch om. Dat je eten krijgt is logish, maar je moet niet denken dat je een bruidspaar kunt verplichten een bepaalde keuze te maken die jou het beste uitkomt.