Maar kunnen we proberen weer meer on-topic te gaan en het over besparen hebben (en dan zonder de sneren tussen door zoals wacht maar tot je echt in de bijstand zit dat is pas poedersuiker)
Ik heb het zelf ook al een aantal keren geprobeerd. Zeker toen ik mijn paard kocht en daarnaast toch nog flink wilde blijven sparen. Maar merk wel dat als je niet echt die druk hebt dat het toch verrekte moeilijk is. Als ik een goede aanbieding zie ben ik dan toch geneigd om toch heel groot in te kopen, heb daar dan de rest van de maand(en) wel voordeel mee, maar heel mn systeem met weekbudget klopt dan natuurlijk ook voor geen meter meer. Ook met bijvoorbeeld een afscheidsetentje van een collega zeg ik dan toch geen nee, omdat de nood op dat moment niet echt aan de man komt en het een zelf opgelegde regel is.
Alleen nu heb ik het afgelopen half jaar bijna 4.000 euro uitgegeven aan ziektekosten van mijn beestjes. Met helaas als resultaat een spanjaard die nog steeds in de kreukels zit en 2 dode katten. Op een gegeven moment was de nul lijn van mijn geld toch echt wel bereikt. Omdat ik toch mn spaarrekening weer wil opkrikken en ik sowieso nog denk ik wel 2x mijn paard moet laten scannen heb ik mezelf nu wel echt op heel erg strengbudget gezet en probeer wel meer het bijstandniveau aan te houden. Ik zeg nu dus ook wel nee tegen etentjes en dergelijke. Zeg er dan ook gewoon bij dat de kosten met mn beestjes gigantisch uit de klauwen zijn gelopen en dat ik nu gewoon even een poosje de hand gigantisch op de knip houd, daar hebben de meeste dan ook wel begrip voor.
Wat mij overigens een mega besparing oplevert is fietsen naar mijn werk en paard. Dacht toch altijd dat ik echt niet zonder auto kon omdat van mijn huis naar mijn werk 17 km is. gelukkig ligt paard redelijk op de route. Maar al met al, reed ik dan een rondje van 50 km elke dag. Is met mijn niet hele zuinige auto (die ik overigens deel met mijn zus vanwege de kosten) toch al snel zo'n 7,50 per dag aan benzine. Per maand kwam dat al snel neer op meer dan 200 euro. Maar ik heb nu een elektrische fiets gekocht en vind het dan gelijk niet meer erg om te fietsen. Met de fiets is mijn reisafstand ongeveer 40 km per dag. Ik heb de afgelopen 2 maanden 2000! km gefietst, en heb zo'n 400 euro aan benzine uitgespaard. Dan schiet het wel op. Ik kon de fiets trouwens kopen via het fietsenplan op het werk, dus dat scheelt. Hoefde maar 400 euro gelijk te betalen (fiets was 1600), heb nog 200 korting gekregen en de overige 1000 wordt de komende 18 maanden maandelijks van mijn brutosalaris afgehaald. Het is even een investering, maar het zelf bijgelegde bedrag heb ik dus nu al terugverdiend. Ik denk dat iedereen die denkt de auto echt nodig te hebben eens kritisch moet kijken of het echt wel zo is en of zoiets ook niet een oplossing zou kunnen zijn.
Ik heb overigens vandaag uitgerekend wat het kost om mijn batterij op te laden. Dat deed ik altijd heel gierig op het werk, in het kader van dan bespaar ik weer wat. Maar blijkt dus maar 5 cent per keer te kosten

Behalve de kosten heeft de fiets nog een voordeel: ik fiets elke dag in de spits langs de A13, haal ik gewoon mooi al het stilstaande verkeer in op mn fietsie