Waarom bestaat God wel/niet voor jou?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tieneke

Re: Waarom bestaat God wel/niet voor jou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 10:46

Kai_Rosa, ik kon het niet laten om nu toch te reageren. De vergelijking die jij nu maakt, houdt echt geen steek en lijkt me niet bepaald handig om mensen de indruk te geven dat christenen niet allemaal domme wezens zouden zijn. Ik ben christen, maar vind die vergelijking echt nergens op slaan. Er is een verschil in het kunnen vervullen van basisbehoeftes en verwend zijn. Mensen in het Westen gedragen zich en zijn toch echt wel vaker verwend dan die mensen in sommige andere delen van de wereld die nog geen nagel hebben om aan hun gat te krabben. Die vergelijking ademt voor mij naïviteit, onwetendheid en ontkenning uit.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 10:48

Kai_Rosa schreef:
Ik ben zelf christelijk opgevoed en naar mijn mening is het het mooiste geloof.
Ik kan ook wel een antwoord geven op de vragen waarom sterven er mensen aan vreselijke ziektes en leven ee mensen in armoede.?!
Ik zeg niet dat deze mensen het verdienen.
Maar je KUNT het zo bekijken.
Als een kind alles van zijn ouders krijgt word het al snel een lui verwend kreng en waardeert niets meer.
Heb je het zo al eens bekeken?

Het is maar eens vizie.

Vaak zijn het onschuldige kinderen en geen verwende krengen

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 10:53

HarriesHorse schreef:
En hoe is het heelal ontstaan? Zo in eens uit het niets? Dat is voor mij nóg veeeel moeilijker te geloven, en ik denk voor nog veel meer anderen, dan dat er een God was die het gemaakt had.
Er zullen gerust wel een paar knallen geweest zijn... Die zijn er ongetwijfeld nog wel eens in het heelal die onopgemerkt zijn...

Dit vind ik wel grappig...dat je niet kunt geloven dat er een heelal is ontstaan (waarom zo dat trouwens ineens moeten zijn, zal ook een proces zijn geweest misschien) door een oerknal maar wel dat er een god is die met een knip van de vingers een heelal tovert :D

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 10:57

SaartjeNina schreef:
Mensen stop aub met oordelen over God dat hij niet bestaat omdat er erge dingen in deze wereld gebeuren. .

Ik geloof niet niet in God omdat er erge dingen gebeuren in de wereld.

Ik geloof niet in God omdat ik meen dat de zaken anders in elkaar zitten.
Ik geloof niet dat er iets of iemand is die de wereld heeft geschapen of over ons waakt.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 11:27

Kinke schreef:
Dit vind ik wel grappig...dat je niet kunt geloven dat er een heelal is ontstaan (waarom zo dat trouwens ineens moeten zijn, zal ook een proces zijn geweest misschien) door een oerknal maar wel dat er een god is die met een knip van de vingers een heelal tovert :D

Wel, ten eerste is het niet knip geweest die een heelal tovert. Er wordt een heel duidelijk proces beschreven in Genesis. Over veel dingen kun je discussiëren, zelfs rondom de 'dagen' die voor jaren kunnen staan, maar er staat zeker niet "Er was een heelal en God zag dat het goed was".

Daarnaast kun je afvragen wat gekker is.. Er was helemaal niks (zelfs Stephen Hawkings heeft gezegd dat er was gewoon niks heel moeilijk te begrijpen is), opeens een hele grote 'knal' en uit 1 heel klein minuscuul puntje dat er miljoenen jaren over doet komen planeten zoals Jupiter (gas), aarde (steen en ijzer), zon (heette gasbol) OF
Er was een God en die heeft het heelal laten ontstaan. Zie Genesis voor hoe.

Als er gezegd wordt je geloof in een God omdat dat je opvoeding is kun je die parallel ook trekken naar de oerknal. Je gelooft er in omdat wetenschappers je dat vertellen. Maar je kunt over beiden nadenken. Ook over de oerknal dus. Niet zo maar voor waar aannemen, omdat iemand je dat vertelt. Wetenschappers doen dat zelf ook. Een goede wetenschapper behoort dingen ook in twijfel te kunnen trekken en opnieuw te toetsen..

Overigens zijn er ook (creationistische) Christenen die beiden geloven. En in een zekere mate kun je de oerknal en het scheppingsverhaal (en ook de evolutietheorie) 'samen' laten gaan. God heeft het voorzetje gegeven, het heelal ontstond, ons zonnestelsel ontstond, de aarde en de zon ontstonden en de rest nou ja... dat hoef ik niet uit te leggen gok ik :D

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 11:33

Het valt mij op dat veel gelovigen gewoon de evolutietheorie niet snappen.. Dan kan ik me voorstellen dat je inderdaad in god geloofd. Want dat is precies hetzelfde als vroeger. Er waren onverklaarbare dingen en dat werd toen afgeschoven op een god.

Echter is het helemaal niet onverklaarbaar hoe dieren etc. zijn ontstaan. Ik vind het dan ook écht knap als je nog steeds gelooft dat god vanalles zomaar heeft geschapen. Respect als je daarachter kan blijven staan :j

Ik was gelovig, ben gelovig opgevoed. Maar toen ging ik naar school en kreeg ik verstand :+

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 11:39

Sammie, ik zeg niet dat het ene wel of niet waar is...maar vind het bijzonder dat een oerknal voor sommigen totaal ongeloofwaardig is, maar een god die van alles 'maakt' niet :)

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 11:40

Sammie schreef:
Als er gezegd wordt je geloof in een God omdat dat je opvoeding is kun je die parallel ook trekken naar de oerknal. Je gelooft er in omdat wetenschappers je dat vertellen. Maar je kunt over beiden nadenken. Ook over de oerknal dus. Niet zo maar voor waar aannemen, omdat iemand je dat vertelt. Wetenschappers doen dat zelf ook. Een goede wetenschapper behoort dingen ook in twijfel te kunnen trekken en opnieuw te toetsen..

Klopt en ik heb ook serieus over beiden nagedacht. Maar ik trek dan persoonlijk toch naar hetgeen waar bewijs voor is geleverd dat getoets en nog eens getoetst is. Dan kom je automatisch bij wetenschap uit want weten = weten en geloven is eh... geloven uiteraard :D

Geryon schreef:
Het valt mij op dat veel gelovigen gewoon de evolutietheorie niet snappen.. Dan kan ik me voorstellen dat je inderdaad in god geloofd. Want dat is precies hetzelfde als vroeger. Er waren onverklaarbare dingen en dat werd toen afgeschoven op een god.

Dat klopt, maar het is ook niet snappen en niet willen snappen. Je moet wel open kunnen staan voor andere inzichten en dat is weinigen gegeven (gelovigen én niet-gelovigen overigens).

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 11:46

ik geloof niet in god. maar geloof soms ook niet in de wetenschap. ik denk dat er zat dingen zijn ie ze 'gegokt'hebben. Men KAN naar mijn idee nooit alles van vroeger weten.

Ik vind het wel een onwijs leuk discussiepunt hihi

StalDiefdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 11:46

Sammie schreef:
Als er gezegd wordt je geloof in een God omdat dat je opvoeding is kun je die parallel ook trekken naar de oerknal. Je gelooft er in omdat wetenschappers je dat vertellen.

Nope, katholiek opgevoed basisschool t/m 2e communie, zelfs nog jaren in het kerkkoor meegezongen, en toch niet gelovig (meer). Ook mijn ouders zijn er overigens inmiddels van afgestapt. En een vriendin van me, die zwaar christelijk is opgevoed (zwarte kousen) heeft, tezamen met haar familie, afstand genomen i.v.m. de hypocrisie onder de kerkgenoten en is uiteindelijk ook compleet van het geloof afgestapt.

Hoe zien de gelovigen onder ons dinosaurussen, de zgn "heilige oorlogen", het financiële perspectief van de kerk (het verkopen van aflaten in de kerk in het verleden en nu nog steeds misbruiken van gelovigen om geld te vangen in de USA), het verzwegen misbruik binnen de kerk, het verbod te vaccineren (en voor mijn vriendinnetje die Jehova-getuige is ook het verbod op bloedtransfusie of dingen als haar verjaardag te vieren) en het verbod van de paus om condooms te gebruiken? En geloven jullie in de 'healings' zoals deze in de USA maar ook door bv Jomanda worden uitgevoerd. De laatste dame is na de dood van Silvia Millecam gelukkig het zwijgen opgelegd.

Even aanvullen dat alles wat ik hier schrijf niet vervelend bedoeld is, maar een oprechte vraag. Wat mij betreft mag iedereen geloven wat hij/zij wil, zolang ik maar even vrij in mijn mening ben en me niet wordt opgelegd hetzelfde te geloven. :(:)

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 12:19

Tieneke schreef:
Dat alle geloven in basis hetzelfde zijn, klopt echt niet. Dat eerste, dat het over 1 god gaat, klopt al bv niet.

Ik denk dat mensen vaak geloven dat ze, als ze "een goed mens zijn" zo ook wel in de hemel komen, maar ik vraag me telkens wel af waarop dat idee gebaseerd is...? Dat is volgens mij echt eigen invulling, want in de bijbel staat dat bv. niet. Heb je die info ergens anders vandaan?

dat is hun eigen gevoel, die dat misschien zegt.
maar waar baseer jij het op , dat jij wel naar de hemel gaat?
op de bijbel? zo ongeveer het meest ongeloofwaardige boek ter wereld?
want de bijbel staat voor mij niet gelijk aan de waarheid.
een boek, waar een kleine groep heeft geselecteerd welke "verhalen" er in komen, en welke niet, vervolgens tig x vertaald, en nog weinig over van de daadwerkelijke verhalen, en vervolgens is het allemaal nog interpeteerbaar. wat ik namelijk er uit op maak is dat zolang ik met goed gedraag ( en ja, dan aan een deel van gods regels hou ) ik niks minder ben dan de rest, en even veel kans maak op een mogelijk vervolg ALS dat er is.
en die verhalen in de bijbel, die hoeven echt niet waar te zijn. deze verhalen zijn geschreven ( in tijden dat niemand haast kon lezen dus ook niet controleren op waarheid ) en vervolgens erin gestopt. geschreven als de harrypotter boeken. geloof jij dan ook wat er in de harrypotter boeken staan? wat dat is even goed gewoon geschreven.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 12:21

Geryon schreef:
Ik was gelovig, ben gelovig opgevoed. Maar toen ging ik naar school en kreeg ik verstand :+

Wat een fijne opmerking, proficiat met je verstand! +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 12:24

Geryon schreef:

Echter is het helemaal niet onverklaarbaar hoe dieren etc. zijn ontstaan. Ik vind het dan ook écht knap als je nog steeds gelooft dat god vanalles zomaar heeft geschapen. Respect als je daarachter kan blijven staan :j

Pardon ?
Respect voor ieder zijn/haar geloof graag.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 12:27

Sammie schreef:
mika11 schreef:
Sammie, dan is het verhaal van Jonas vast niet het enige wat verkeerd vertaald is. :D
Nee helaas, dat klopt. Zelfs dat Adam en Eva slechts 2 personen waren klopt niet :P Wat dat betreft doen de moslims het beter. Alleen de Koran in de eigen taal is het ware verhaal/boek van Allah en vertalingen zijn 'valse' geschriften.

Dan is de Bijbel eigenlijk een heel gevaarlijk boek.
Door de vele vertalingen worden verhalen en dingen die God of Jezus gezegd hebben, heel anders uitgelegd.
Dan zijn er oorlogen, kerkscheuringen geweest over een tekst of uitleg wat oorspronkelijk nooit zo was bedoeld.

Mear

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 12:55

marleen_usar schreef:
Dat is wat ik al zei, iedereen is God, God is in iedereen.

Cassidy schreef:
Kinke schreef:
Met dit soort uitspraken kan ik dus
helemaal niets...komt op mij over als domweg iets quoten uit een boek of herhalen wat er als kind in je hersenen is gestampt.

En toch is het zo. Om dat te begrijpen moet je het echter wel wel een keer hebben meegemaakt.

En ook voor jouw de tip om je eens in de gnostische teksten te verdiepen.

Kijk van dit soort uitspraken gaan mijn nekharen overeind staan.

Het ís namelijk niet zo, het is een geloof. Geen feit, niet wetenschappelijk bewezen. Prima als je gelovig bent, maar dat moet je niet met zulke uitspraken opdringen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 13:21

Tieneke schreef:
Geryon schreef:

Wat een fijne opmerking, proficiat met je verstand! +:)+

Uh, bedankt? *\o/*

[***] schreef:
Geryon schreef:

Pardon ?

Respect zeker aanwezig hoor. Wat ik ermee bedoelde is dat ik meer verstand kreeg van verschijnselen die ik eerst onverklaarbaar vond (waardoor ik en familie dus in god geloofden). Daardoor geloof ik niet meer in god.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 13:24

Ik geloof niet in God. Ik geloof wel dat er meer is tussen hemel en aarde, geesten of reïncarnatie? Gewoon niets na de dood? Niemand weet het.
En ja, ik ben gedoopt, aardig christelijk opgevoed en ik zit op een christelijke school.

Ik denk dat de evolutietheorie waar is, ik heb er over geleerd op school pas geleden, en het is voor mij gewoonweg 10x aanneemlijker dan dat God de aarde zou hebben geschapen. Want er zijn bewijzen dat soorten niet altijd op de aarde leven. Dat de mens pas 200.000 jaar (correct me if I am wrong) op deze aarde rondhuppelt. Ga mij uitleggen hoe het dan kan dat God zo lang heeft stilgezeten dan, en hoe er nu nog nieuwe soorten ontstaan. IMO komt dat door 'survival of the fittest'.
En áls God bestaat, dan denk ik niet dat de bijbel letterlijk is gebeurd.
Ten eerste, een pratende slang (Adam en Eva), overleven in een walvis? Hoe dan?
Ten tweede is het tweede gedeelte, over Jezus, minimaal 60 jaar na zijn dood geschreven, ik denk niet dat alles dan letterlijk zo gebeurd is, na 60 jaar en langer kan je met gemak dingen zijn vergeten.

Voor mij bestaat er zeker wel iets, misschien God? Maar niet zoals in de Bijbel beschreven staat.

inochiyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 13:26

Sem86 schreef:
Ik geloof in de hemel, de hel. In Adam en Eva, de eerste mensen op aarde. In Abraham, die zo graag wilde dat zijn vader zich over zou geven aan God. In Maria, die ruim 2000 jaar geleden plots zwanger was, terwijl ze nog nooit was aangeraakt door een man en een zoon baarde, Jezus. Waarom? het staat allemaal in de Koran. Al hun verhalen. Islam is liefde en respect! En dat merk je als je de Koran leest en niet als je naar verhalen luistert die toch niet kloppen.

De koran zegt wel degelijk dat de aanhangers van de islam anderen moeten vermoorden...

De heilige koran,
Hoofdstuk 2, vers 178:
O jij die gelooft, vergelding inzake doodslag is je voorgeschreven: de vrije man tegen de vrije man, de slaaf tegen de slaaf en de vrouw tegen de vrouw. Maar, indien iemand kwijtschelding is verleend door zijn broeder, dan moet de eis billijk zijn, en betaling moet hem worden gedaan met goedheid. Dit is verzachting en barmhartigheid van jouw Heer. Wie daarna overtreedt, hem wacht een pijnlijke straf.

Hoofdstuk 2, vers 191:
En doodt hen, waar je hen ook ontmoet en drijft hen uit, vanwaar zij u hebben uitgedreven; want vervolging is erger dan doden. En bevecht hen niet nabij de heilige Moskee, voordat zij je daarin bevechten. Maar indien zij je bevechten, bevecht hen dan - zo is de vergelding voor de ongelovigen.

Hoofdstuk 4, vers 15:
En voor degenen uwer vrouwen, die zich aan ontucht schuldig maken, roept vier uwer als getuigen tegen haar en als zij getuigen, sluit haar dan in de huizen op, totdat de dood haar achterhaalt, of totdat God haar een weg opent.

Hoofdstuk 4, vers 89:
Zij wensen dat gij verwerpt, evenals zij hebben verworpen, zodat gij aan hen gelijk zult worden. Neemt derhalve geen vrienden uit hun midden totdat zij voor de zaak van God werken. En indien zij tot vijandschap vervallen, grijpt hen dan en doodt hen waar gij hen ook vindt; en neemt vriend noch helper uit hun midden.

Hoofdstuk 4, vers 91:
Gij zult anderen vinden die veilig bij u willen zijn en bij hun eigen volk; telkens wanneer zij tot vijandigheid worden opgeroepen, doen zij blindelings mee. Als zij zich derhalve niet op een afstand van u houden, noch u vrede aanbieden, noch hun handen terughouden, grijpt hen dan aan en doodt hen waar gij hen ook vindt. Tegen dezen hebben Wij u duidelijk gezag gegeven.

Hoofdstuk 5, vers 33:
De vergelding dergenen die oorlog tegen God en Zijn boodschappers voeren en er naar streven wanorde in het land te scheppen, is slechts dat zij gedood of gekruisigd worden, of dat hun handen en hun voeten de ene rechts en de andere links, worden afgesneden, of dat zij het land worden uitgezet. Dat zal voor hen een schande in deze wereld zijn en in het Hiernamaals zullen zij een grote straf ontvangen.

Hoofdstuk 9, vers 5:
Wanneer de heilige maanden voorbij zijn, doodt dan de afgodendienaren waar je hen ook vindt en grijpt hen en belegert hen en loert op hen uit elke hinderlaag. Maar als zij berouw hebben en het gebed houden en de Zakaat betalen, laat hun weg dan vrij. Voorzeker, God is Vergevensgezind, Genadevol.

Hoofdstuk 9, vers 5:
O, jij die gelooft, bestrijdt de ongelovigen die in uw nabijheid zijn en laat hen hardheid in u vinden en weet, dat God met de godvruchtigen is.

Sterker nog, allah zal de strijders rijkelijk belonen:

Hoofdstuk 4, vers 95:
Diegenen der gelovigen die niets doen, met uitzondering der onbekwamen, zijn niet gelijk aan degenen die met hun rijkdommen en hun persoon terwille van God strijden. God heeft degenen, die met hun rijkdommen en hun persoon strijden doen uitmunten boven de rustenden en aan ieder heeft God het goede beloofd. God zal de strijders boven de stilzittenden doen uitblinken door een grote beloning

Hoofdstuk 9, vers 20:
Zij, die geloven en van hun woonplaatsen verhuizen en met hun bezit en met hun persoon voor de zaak van God strijden, hebben in de ogen van God de hoogste rang. Dezen zullen zegevieren.

De grote allah discrimineert zelfs onder zijn eigen onderdanen... (zoek eens op "strijden", en verbaas u hoevaak dit woord voorkomt in de koran...).

En hoe denkt de koran over niet moslims?

Hoofdstuk 3, vers 110:
Gij (Moslims) bent het beste volk dat voor de mensheid (ter lering) is verwekt; je gebiedt wat goed is, verbiedt wat kwaad is en gelooft in God. En, indien de mensen van het Boek hadden geloofd, zou het zeker beter voor hen zijn geweest. Sommigen hunner zijn gelovigen, maar de meesten hunner zijn overtreders.

Hoofdstuk 3, vers 118:
O gij die gelooft, neemt buiten uw volk geen ander tot intieme vrienden; zij zullen niet in gebreke blijven u te benadelen. Zij houden van leedvermaak. Nijd laten zij blijken en wat hun innerlijk verbergt is nog erger. Wij hebben u onze geboden duidelijk gemaakt, indien je ze wilt begrijpen.

Hoodstuk 8, vers22:
Voorzeker, erger dan de beesten zijn in de ogen van God de doven en de stommen die niet willen begrijpen.

Hoofdstuk 8, vers 55:
Voorzeker, in de ogen van God zijn zij, die (de waarheid) verwerpen erger dan beesten want zij willen niet geloven.

Niet-moslims zijn erger dan beesten volgens de heilige koran...

En dan nog:

Hoofdstuk 2, vers 120:
En de Joden en de Christenen zullen je nooit welgezind zijn, tenzij je hun godsdienst belijdt. Zeg: "Voorzeker, God's leiding is de Merkelijke leiding". En, indien je hun wensen volgt, nadat de kennis tot je is gekomen, zul je aan God Vriend noch Helper hebben.

De haat tegen de Joden en Christenen wordt door door de koran al aangezet...

Moslims willen vaak doen geloven dat zij ook andere religies aanvaarden..., helaas denkt hun heilige geschift (hun wetboek) daar heel anders over...

Hoofdstuk 3, vers 85:
En wie een andere godsdienst zoekt dan de Islam, het zal van hem niet worden aanvaard en hij zal in het Hiernamaals onder de verliezers zijn.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 13:26

Mear schreef:
Kijk van dit soort uitspraken gaan mijn nekharen overeind staan.

Het ís namelijk niet zo, het is een geloof. Geen feit, niet wetenschappelijk bewezen. Prima als je gelovig bent, maar dat moet je niet met zulke uitspraken opdringen.

Dat effect had het op mij ook hoor, maar had geen zin om daar op in te gaan op dat moment. Ik vind het ook neerbuigend overkomen. Zo van...lees nou maar eens wat er in die link staat en dan hopelijk gaan je hersencellen dan werken.

Incroyable

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 13:27

Ik geloof dat er iets/iemand is die zorgt dat iets zo is/moet zijn en dat die het geluk verdeelt.
Ik weet niet wie/wat het is maar ik geloof het wel.

Verder geloof ik niet echt in geesten zolang ik ze niet heb gezien, omdat je hersenen een heleboel kunnen verbeelden
of verdraaien, wel geloof ik dat mensen écht geesten zien.
Ik vind het altijd heel gaaf als mensen kunnen voorspellen of praten met dieren of dat soort dingen.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 13:35

Kai_Rosa schreef:
Ik ben zelf christelijk opgevoed en naar mijn mening is het het mooiste geloof.
Ik kan ook wel een antwoord geven op de vragen waarom sterven er mensen aan vreselijke ziektes en leven ee mensen in armoede.?!
Ik zeg niet dat deze mensen het verdienen.
Maar je KUNT het zo bekijken.
Als een kind alles van zijn ouders krijgt word het al snel een lui verwend kreng en waardeert niets meer.
Heb je het zo al eens bekeken?

Het is maar eens vizie.

Ik had de liefste vader van de wereld en die had twee verschrikkelijke ziektes waar zou zo iemand dat aan verdienen?
Dan zou het toch zo moeten zijn dat je als je bv een moord hebt gepleegt je een dodelijke ziekte krijgt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 13:37

Ik geloof niet in god omdat het gewoon niet bewezen kan worden. Vroeger gebeurde er voor mensen onverklaarbare dingen en werd er geloofd dat er meer moest zijn, inmiddels kunnen we alles wat in de bijbel staat wetenschappelijk weerleggen. Zie het ook als een soort doorvertel verhaal. Iets wordt gezien en doorverteld, bijvoorbeeld in werkelijkheid heeft Jezus een dam gebouwd door het water, maar aan het einde van het verhaal heeft hij de zee in tweeen gespleten. ;)
Ik ben Christelijk opgevoed maar het geloof pakt mij gewoon niet, ik geloof in mezelf. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 13:57

Zolang er nog geen theoloog/wetenschapper heeft bewezen dat God wel of niet bestaat ga ik op mijn gevoel af.
Feit is gewoon dat nog steeds niet is bewezen hoe dat eerste deeltje ontstaat en of dat deeltje wel of niet door een God ontworpen kan zijn.

Geloven is persoonlijk. Een keuze, het is gevoel wat je niet kan meten.
Je staat er voor open of niet.
Een gelovige kan een niet gelovige nog zo overtuigen of andersom zolang de ander niet open staat voor de argumenten van een ander dan gebeurd daar niks. (ja misschien ontaard het in ruzie :o )
Natuurlijk kunnen we onze mening er over delen maar dan is er nog altijd het keuze moment waarin je bedenkt neem ik dit voor waar? wat hij/zij zegt of niet.

Ik heb veel meegemaakt waardoor mijn zelfbeeld behoorlijk verknipt was en soms is dat nog steeds zo.
Opgevoed thuis met geloof (katholiek) maar ik heb het toen nooit ervaren en gevoeld.
Ik zag alleen maar ellende in mijn leven zoals ouders die gingen scheiden, broertjes en zusjes soms jaren niet kunnen zien en boerderij afgebrand.
Ik had een moeder met postnatale stress syndroom, onveilig gevoel in mijn kindertijd, enorm gepest op school en zo kan ik nog wel even door gaan. Kortom alle ingrediënten voor een onzeker zelfbeeld.
Daar heb ik behoorlijk last van gehad tot ik in gesprek ging met mijn schoonvader.

De rust die mijn schoonvader over zich heen had, terwijl die toch ook een hoop moeilijkheid had in zijn leven met zijn inmiddels ex-vrouw die manisch depressief bleek.
Dat wilde ik ook; die rust en dat gevoel van "het is goed", het gevoel dat er altijd iemand is voor je, daar waar mensen het laten afweten.
Mijn schoon vader vertelde mij over de bijbel en over de bijzondere persoon die Jezus genoemd werd.
Ik ben gaan bijbel gaan lezen en las over het leven van die Jezus.
(ik kende de bijbel wel maar had hem eigenlijk nog nooit zelf gelezen)
Hoe meer ik over Jezus las, hoe meer ik hongerde naar de liefde waar Jezus het over had.
Ik besloot in Jezus te geloven want in zo'n bijzondere man wilde ik ook graag geloven.
Ik raakte steeds meer overtuigd over dat Jezus een zoon van God moest zijn want de dingen die over hem geschreven staan ook buiten de bijbel zijn voor mij gewoon te bijzonder.
Historicus hebben aangetoond dat Jezus heeft geleefd maar bewijs dat hij de zoon van God is kan men niet aantonen.
Terwijl er toch aanwijzingen zijn die er op wijzen dat hij wel degelijk een zoon van God zou kunnen zijn.
Bijvoorbeeld Jesaja 53 een profetie die al vele jaren eerder is beschreven nog voordat het nieuwe testament bestond waarin een leven beschreven wordt van een persoon die verdacht veel overeenkomsten heeft met wat Jezus mee maakte +/- 33 na Christus.

Citaat:
3 Hij werd veracht, door mensen gemeden,
hij was een man die het lijden kende
en met ziekte vertrouwd was,
een man die zijn gelaat voor ons verborg,
veracht, door ons verguisd en geminacht.
4 Maar hij was het die onze ziekten droeg,
die ons lijden op zich nam.
Wij echter zagen hem als een verstoteling,
door God geslagen en vernederd.
5 Om onze zonden werd hij doorboord,
om onze wandaden gebroken.
Voor ons welzijn werd hij getuchtigd,
zijn striemen brachten ons genezing.
6 Wij dwaalden rond als schapen,
ieder zocht zijn eigen weg;
maar de wandaden van ons allen
liet de HEER op hem neerkomen.
7 Hij werd mishandeld, maar verzette zich niet
en deed zijn mond niet open.
Als een schaap dat naar de slacht wordt geleid,
als een ooi die stil is bij haar scheerders
deed hij zijn mond niet open.
8 Door een onrechtvaardig vonnis werd hij weggenomen.
Wie van zijn tijdgenoten heeft er oog voor gehad?
Hij werd verbannen uit het land der levenden,
om de zonden van mijn volk werd hij geslagen.
9 Hij kreeg een graf bij misdadigers,
zijn laatste rustplaats was bij de rijken;
toch had hij nooit enig onrecht begaan,
nooit bedrieglijke taal gesproken.

Voor mij staat het vast dat dit gaat over Jezus maar dat komt voort uit een keuze het te geloven.
En sinds ik geloof dat Jezus de zoon van God is, die hoe dan ook (wat mijn gebreken ook zijn) om mij geeft ervaar ik enorm veel rust.

Ellende in de wereld, ziekte en oorlogen? ik geloof dat mensen zich zelf dat aan doen.
Kijk eens wat we doen met onze natuur, hoe ernstig de natuurontregeld raakt door toe doen van mensen.
Kijk eens hoe egoïstische mensen zijn waardoor armoede heerst.
Waarom God het toe laat? ik denk zelf dat het heeft te maken met dat God de mens zijn hele leven de kans geeft om tot inkeer te komen.
Elk leven is voor hem kostbaar hoe besmeurd deze ook is.
Waarom ik dan zoveel ellende heb moeten te verduren? wist ik het dan zou ik het zeggen maar ik weet wel nu ik terug kijk op alles wat ik heb meegemaakt god er altijd wel is geweest door andere mensen heen of dieren.
En alle ellende die ik heb mee gemaakt weegt niet op tegen de pijn die Jezus droeg.
En ik geloof dat wanneer mijn leven eindigt of dat nu volgend jaar al is of wanneer ik het bejaarden huis zit, ik naar God ga en al mijn verdriet uitgewist zal worden.
Maar goed dat is wat ik geloof, ik kan het delen met anderen maar meer ook niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 14:04

Oeps een beetje een lange reactie geworden :o

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 14:11

[***] schreef:
Geryon schreef:

Pardon ?

Verstand biedt geen garantie tegen het doen van domme dingen.
Ik ken domme niet-gelovigen en intelligente wel-gelovigen.
Ik ken ook intelligente niet-gelovigen die domme dingen hebben gedaan.
Erg jammer dat mensen meteen afgeserveerd worden als dom als ze wel geloven. Maar ja, soms geloven mensen alleen maar vanwege "de familie".
Als er dan ineens iemand komt met iets "wetenschappelijks" denken ze dat die dan wel gelijk zal hebben. En dat is pas dom. Juist in de wetenschap is men zich bewust van het relatieve van alle theorieën, als men tenminste oprecht/eerlijk is.