Bokkers die een ouder of ouders zijn verloren..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kiki1976

Re: Bokkers die een ouder of ouders zijn verloren..

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 13:42

@Avalon,
Iedereen verwerkt het op zijn eigen manier en er is geen handboek dat zegt hoe je moet rouwen.
Mijn ervaring is, in het begin sta je ermee op en ga je er weer mee naar bed. Door de tijd heen word het steeds minder.
Thuiszitten kon ik ook niet goed hoor, de muren kwamen op me af. Ik ben wel de 1e week thuis gebleven van m'n werk.
Thuis ga je er toch meer over nadenken dan wanneer je aan het werk bent. Waak er alleen voor dat je het niet bewust gaat verdringen, en neem voor je zelf de tijd die je er voor nodig hebt. En laat je niet van de wijs brengen wanneer mensen gaan vinden dat het nu maar weer eens over moet zijn!

Ja is eigenlijk een plek met heel veel mooie herinneringen die na het overlijden van m'n vader daar helemaal weg gevallen zijn.
Nu ben ik overigens niet de enigste die dat gevoel heeft, want mijn moeder, oom en man ervaren dat net zo.

Avalon87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 08:32

Vandaag een ontzettende rotdag...
Gisteren was mama 5 maanden geleden overleden en morgen zou papa jarig zijn |(
Zo raar om daar nu tussenin te zitten.

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 11:16

Avalon87 schreef:
Vandaag een ontzettende rotdag...
Gisteren was mama 5 maanden geleden overleden en morgen zou papa jarig zijn |(
Zo raar om daar nu tussenin te zitten.

Heel veel sterkte meisje :(:)

Sinds maandag weet ik eindelijk weer wat ik ga doen, ik ga een nieuwe opleiding volgen. ik was helemaal blij, stuiterend en gelukkig..

Tot ik Dinsdag ineens realiseerde dat dit 1 van de eerste dingen is die ik echt ga doen zonder dat papa het weet :( ;( ondanks dat het al 2 jaar geleden is straks. tuulijk zijn er meer dingen, papa weet immers niet dat ik mijn diploma paardenhouderij gehaald heb, maar omdat hij overleed toen ik daar mee bezig was, is dat anders, omdat papa wel wist dat ik het halen ging..

nu ga ik dus de nieuwe opleiding doen. zonder meebeslissingen van papa, zonder de steun van papa zonder, zonder papa's trots, zonder papa's..... zonder papa's alles?

Ik voel me er zo poedersuiker onder, ik ben niet gelukkig nu, ik weet niet eens of ik de opleiding nu nog wel wil doen. ik overweeg om gewoon te bellen en te zeggen, Doei ik kom niet, want papa weet het niet.

maar wat moet ik dan? als ik ga werken weet papa het ook niet, niets weet papa, en dat maakt me zo ongelukkig :( ;(

Avalon87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 11:54

Snap ik Ladybird :(:)
Heel moeilijk om de stap te zetten om DOOR te gaan, terwijl je liever wilt blijven staan waar je staat.
Maar ik denk dat je diep in je hart weet dat je vader graag zou willen dat je de opleiding gaat volgen, en stappen zet zodat je weer gelukkig kan worden. Dat verdien je.. en maak je vader trots :) Welke opleiding wil je gaan doen?

Ons mam zei, toen ze al ziek was, " hoe het ook loopt, je maakt je opleiding af! Maak me nog trotser dan ik al ben''. Die woorden blijf ik steeds tegen mezelf herhalen en haal er kracht uit als ik het nodig heb.
Ik snap dat het anders is, omdat je nu een NIEUWE stap moet zetten, maar onze ouders zouden willen dat we het doen.

Ik heb vandaag ook een nieuw besluit genomen, ik vind dat ik een veulen mag kopen. Een nieuw project, om mijn aandacht in te steken en eindelijk weer iets POSITIEFS in het leven, na zoveel ellende. Ik ga volgende week al kijken.

Annelien92

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 17:55

Ik geloof dat ik de draad behoorlijk kwijt ben. Heb afgelopen zondag mijn dieptepunt bereikt, niks ging meer en ik wilde niks meer. Alleen maar rust en stilte om me heen.
Ik denk er heel serieus over na om echte professionele hulp te gaan zoeken.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 19:08

Avalon, pff best even down dat snap ik maar... jouw leven gaat door net als dat van Ladybird en Annelien92 Dames, asjeblieft... degene die wij moeten missen kijken mee over onze schouder. Maar hun zijn weg en wij moeten door! Denk je nu echt dat je vader of moeder wil dat je je opleiding niet gaat doen?? nee tuurlijk niet! Die zou zeggen je kan het ! Doen! Ga ervoor!
Kom meiden.. jullie kunnen het , je kan verder je kan je eigen leven regelen, je kan vooruitkijken.. en je kan leven zonder diegene waar je zo vreselijk veel van houdt! Want ook al is hun leven ten einde wil niet zeggen dat jullie liefde ten einde is voor hen die er niet meer zijn. Sterkte :(:)

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 20:26

Jeetje meiden, het gaat dus ook niet zo lekker met jullie... Ik heb ook altijd het gevoel dat als het winter wordt, het nog zwaarder is (donkere, koude dagen maken het nog erger). Niet dat het nu al zo ver is, maar het wordt toch al donkerder 's avonds.

Gisteren was de sterfdag van mijn moeder. Ik heb de hele dag mijn best gedaan om het goed door te komen.Mijn plannen vielen een beetje in het water door verplichtingen van mijn vriend, dus tot een uur of 1 was ik alleen. Toen kwam mijn allerliefste verzorgertje die van niets wist. Samen met haar voor het eerst in JAREN met mijn tinkie een bosrit gemaakt. Ik heb hem nu 11 jaar en ben er ook 11 jaar steevast vanaf gevallen en heb al jaren met hem geen bosrit gemaakt. Nu gewoon 3 kwartier weg geweest en hij deed niets. Geen stap verkeerd. Voelde echt alsof mijn moeder erbij was. Toen mijn verzorgerster weg was, werd ik ook wel heel emotioneel, ik baalde ervan dat mijn moeder dit niet had kunnen zien.

'S avonds was ik heel boos en verdrietig op alles en iedereen, voornamelijk op mijzelf. Elke reden was genoeg om boos te zijn. Op een gegeven moment was ik zelfs boos omdat ik huilde. Toen mijn vriend zei dat hij zeker wist dat mijn moeder super trots op mij zou zijn, gingen alle remmen los. Maar man, wat luchtte dat op. `

Maandag neem ik contact op met mijn huisarts, ik heb geen idee hoe ik moet beginnen met rouwverwerking. Ik vind het wel een moeilijk onderwerp om over te praten, maar ééns moet het er van komen...

Hoe ging het vandaag Avelon? Goed idee van je, het veulen. Lijkt me een fijn proces om mee bezig te zijn.

Als je een keer via de PB je hart wilt luchten Annelien, hij staat voor je open hoor!! Ik weet niet altijd wat ik moet terug zeggen, maar het is wel fijn om het soms te doen.

Sterkte iedereen!!

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 20:46

Tjee meiden wat balen dat sommige het nu zo moeilijk hebben :(:) knuffel...

Ik voel me een enorm buitenbeentje, ik heb volgens mij na 4 jaar nogsteedas geen rouwverwerking, en denk zeker nier dagelijkswekelijkas aan mijn vader :|

_Annemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 20:54

Annelien92 schreef:
Ik snap het aan een kant wel dat ouders jonge kinderen niet overal bij betrekken. Een vriend van me is zijn moeder verloren op 5 jarige leeftijd. Aan hem is duidelijk verteld wat er gaande was en dat zijn moeder er over een tijdje niet meer zou zijn.

Ik ben wel bij mijn moeder geweest de avond voor ze stierf, ik heb op een hele mooie manier afscheid kunnen nemen. Ik heb haar later nog gezien, maar het beeld van mijn moeder in een kist zal ik nooit van mijn netvlies af kunnen halen. Terwijl ik de manier waarop ze lachtte ect wel ben vergeten.

ik heb dat ook,maar moet zeggen dat ik erg veel ''baat'' heb bij de fotos van mn papa in de kist.
maar ik kan me gelukkig zijn lach stem en alles herrinneren,maar ik zie en voel en hoor hem nog veel bij me.

probeer anders fotos te zoeken en die te gaan bekijken mischien dat je je dan nog iets herrinert.
Sterkte...xx

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 20:58

Mijn moeder heeft in mijn 'bewuste' jeugd 2 keer een levensbedreigende situatie gehad.
Ik ben telkens bang dat er een 3e komt, of dat ze zo depressief raakt dat ze ZM wilt plegen,
bah alleen al de gedachte maakt me misselijk.

Ik wil iedereen die hier een overleden ouder heeft heel veel sterkte wensen. Life goes on ..

Even apart voor degene die een ouder hebben die ZM heeft gepleegd, mijn pb box staat altijd
open en gecondoleerd! Dat zoiets verschrikkelijks heeft moeten gebeuren...

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 08:20

Hoi allemaal,

Graag zou ik hier ook mee willen lezen en praten.. Mijn moeder is in mei 2012 zeer plosteling overleden aan een hersenbloeding. Ze heeft een week in coma gelegen, maar echt afscheid heb ik nooit kunnen nemen. Dit doet me denk ik nog wel het meeste pijn.. Nu gaat het ook weer even minder met me, heeft zo zijn redenen dat ik ineens weer aan het gemis moet denken, vandaar dat ik bij dit topic terecht ben gekomen.. Ik was toen trouwens 25 en mijn moeder is maar 55 geworden, ik mis haar echt enorm..

Verder wil ik iedereen die ook een ouder heeft verloren veel sterkte wensen, ik lees hier verschrikkelijke verhalen..

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 08:50

Naath86, gecondoleerd en heel veel sterkte!

Ik merk dat ik het fijn vind om in dit topic te posten, vooral omdat er in mijn omgeving geen leeftijdsgenoten zijn die hetzelfde is overkomen. Op één meisje na die niet in staat is om erover te praten helaas.
Soort lotgenoten groep ofzo.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 08:53

Dankjewel RoosG.

Wat ik ook vind is dat veel mensen het ondertussen alweer "vergeten" zijn en niet meer er naar vragen terwijl ik daar soms echt nog behoefte naar heb.. Iedereen denkt gewoon: het is alweer zo'n tijd geleden en ze doet haar ding weer, dus het gaat wel goed..

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 08:56

Ja klopt, dat had ik ook. Na een paar weken wordt er van je verwacht dat je eroverheen bent en het een plekje hebt gegeven. Terwijl ik af en toe ook wel een knuffel wou of zo.
Zelfs nu, na 8 jaar, heb ik daar soms behoefte aan.

Avalon87

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 13:10

Welkom naath86 en heel veel sterkte... :(:)
Ik heb er ook veel steun aan om hier af en toe mn verhaal te doen. Ik vind het moeilijk om er met mijn directe omgeving over te praten, maar soms helpt het al om het van me af te typen.

Ik heb vandaag ook weer een beetje een rot-dag, al is er geen directe aanleiding voor, ik voel me gewoon down. Hebben jullie in het begin ook gehad dat je veel droomde over je vader of moeder, over het moment dat ze dood gingen? Ik heb dat nog wel heel vaak. Ik droom bijna nooit leuke dingen, vaak is het over dat laatste moment |( Niet telkens dezelfde droom, het is telkens verschillend en het lijkt niet eens op de werkelijkheid. Een ding is wel altijd hetzelfde en dat is dat gevoel van machteloosheid...
Waarschijnlijk heeft dat iets met de verwerking te maken? Als ik dan wakker word, dan weet ik al dat het weer 'zo'n dag' gaat worden..

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 15:57

Ja dat ken ik ook! Nu bijna 2 jaar later heb ik er nog moeite mee om een plekje te geven. Maar iedereen vind of denkt dat je het allemaal gewoon kunt.

Nog steeds valt me het zwaar en ben ik bezig met rouwverwerking. Loop ervoor inmiddels ook bij de psycholoog. Maar lang niet iedereen accepteerd dat. Heel jammer

Avalon87

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 08:10

Hoi allemaal.

Even een keer een minder verdrietige post.
Zoals ik vorige week al zei, wilde ik opzoek gaan naar een veulen.
Even mijn aandacht kunnen verleggen, en weer iets positiefs om mee bezig te zijn, want ik merk dat ik steeds verder in een isolement raak. Vrienden, uitjes etc heb ik allemaal nog geen behoefte aan, maar thuis zitten piekeren doet ook niets goed.
Gisteren ben ik gaan kijken en ik heb mijn nieuwe paardje al gevonden. Het is een twee jarige Konik geworden. We zijn gisteren een uurtje bij hem geweest en hij is zo lief, en zo bijzonder aanhankelijk. Er hangt een volledige rust om hem heen. Hij staat nu nog bij een stichting en werd ook gebruikt als therapiepaardje voor mensen met beperkingen, vanwege zijn empathische en zachtaardige karakter.
Als het lukt, gaan we hem volgende week al ophalen.

http://i1145.photobucket.com/albums/o51 ... 1377754670

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 09:08

hee gaaf joh!

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 09:17

Wat leuk Avalon! Hij ziet er heel lief uit.

Ik droomde in het begin helemaal niet, want ik sliep niet. Ik had hele erge paniek aanvallen omdat ik bang was om te slapen. Omdat ik daarna niet wakker zou worden. De dromen komen nu pas, heel af en toe. Dan zijn het dromen dat mijn moeder langs komt als we aan het bbqen zijn. Of langs de kant van de rijbak staat. Maar ze zegt niets.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 18:32

Avalon wat leuk voor je!! Wat ziet hij er ontzettend leuk uit! Veel geluk ermee!!

Ik droom niet vaak over mijn moeder. Heb laatst een paar keer gedroomd over haar en dat ging elke keer over dat ze dood ging.. Ene keer door een auto ongeluk waarbij ik er naast zit, andere keer wordt ze gewoon niet wakker.. Heb vooral ook in het begin heel veel gedroomd over de tijd dat mijn moeder in coma lag en de hele film in het ziekenhuis ging weer voorbij in mijn dromen.

Heb 1 keer heel fijn gedroomd en toen werd ik heel raar wakker. Ik droomde dat ik met mijn moeder naar Parijs ging, echt de lievelingsstad van mijn moeder. (Ik was er ondertussen helemaal klaar mee, want kreeg elke x weer dezelfde verhalen te horen. Nu heb ik er spijt van, want had graag nog es samen met haar naar Parijs gewild) Maar in mijn droom gingen we echt heen samen met de bus! En in de bus kreeg ik een hele dikke knuffel van haar. Die knuffel voelde op dat moment zo echt en ik kon het me 's ochtends toen ik wakker werd nog zo goed herinneren, zo helder allemaal, heel apart.. Het leek even alsof ze er echt was en me echt even knuffelde die nacht..

Denken jullie dat jullie dierbare nog ergens is, dat ze nog af en toe even mee kijken? Of geloven jullie daar niet in?

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 18:38

Mag ik hier ook meelezen/praten? :)
Mijn vader ken ik niet (tienermoeder, hij ging weg) maar mijn moeder heeft nu ongeveer vier jaar een tumor in haar hersenen. Nu staat het weer stil maar het zou dus elk moment hard achteruit kunnen gaan en denk dat het me wel goed doet als ik hier af en toe kan meepraten. Niet dat ik veel te vertellen heb (aangezien mama me nooit iets verteld, heb zelfs van mijn leraar moeten horen dat ze kanker had en zo hoor ik alles van iedereen) maar voor de zomervakantie had ik mijn eerste begravenis, van de moeder van een klasgenootje van me, ook aan kanker overleden. Heb nog nooit zo'n grote brok in mijn keel gehad...

In ieder geval iedereen hier heel erg veel sterkte! Mijn inbox staat altijd open :)

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 21:05

Ik geloof wel dat mijn moeder nog ergens is. Er zijn hier 2 mensen geweest (puur toeval, niet op uitnodiging oid) die begraaft zijn en die wisten haar tot in de details te beschrijven. Heel bijzonder was dat. Dus ja, ik geloof dat wel.

Wat rot Naomi, heb je niet zo'n goede band met je moeder?

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 21:23

Wat rot voor je Naomi! sterkte :(

Avelon, wat een super leuk beestje! gaaf hoor! :) wel tof dat je dat aan durft, zeker omdat je verteld dat je steeds meer in je isolement raakt, niet doen hoor! probeer toch af te spreken, ondanks dat je er geen behoefte aan hebt

Gister mijn nieuwe klasgenootje verteld dat mijn vader straks bijna 2 jaar overleden is..

Haar reactie: 2 jaar?? das ja al vet lang geleden -O-
Dat deed echt pijn. het voelt helemaal niet als 2 jaar, en en voelt al helemaal niet als lang geleden.. maar ja leg dat maar eens uit ;(

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 21:28

Ik kom weer even binnenvallen, wil iedereen veel sterkte wensen. En Avelon ook nog even apart, wat een ellende zeg!

Ladybird, dat krijg ik ook regelmatig te horen. Toen mijn moeder 2 weken dood was zei al iemand, voel je je nog steeds rot om je moeder? Moet je nagaan hoe dat na 2 jaar is ondertussen.
Bij mij op school zijn ze ook lekker ingelicht joh, moest een brief inleveren met handtekening maar mijn vader was die vergeten. Dus ik vertel dat, vraagt mijn mentor of mijn moeder er ook geen handtekening op gezet heeft. Nee dat heeft ze niet nee. |o

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 21:37

Ja echt he VeraPopey, mensen kunnen soms zo onnadenkend zijn en zo kwetsent.. ik weet ook wel dat ze het heel vaak niet eens door hebben omdat het niet normaal is dat je geen vader/moeder meer hebt. maar toch.. het doet zon pijn