Sofy schreef:Ik geloof dat ik nogal vooringenomen ben overgekomen, maar dat was m'n bedoeling absoluut niet. Ik wil het alleen begrijpen, ik krijg m'n hoofd nog niet helemaal om de praktische implementatie. Vooral omdat ik me niet kan voorstellen dat ik zo'n geduld en betrokkenheid zou kunnen opbrengen, en ik het dus ook moeilijk vind om te begrijpen dat iemand anders dat wel kan.
Intrinsieke motivatie is mooi, maar gaat er wel van uit dat je met uitleggen die intrinsieke motivatie kunt triggeren. Ik vraag me af of dat in de allerkleinsten kan. Oorzaak/gevolg is dan nog niet zo duidelijk, en het geheugen kort. Snappen ze dit allemaal vanaf het begin?
En heel fijn dat je kind zich zo goed gedraagt en geprezen wordt, maar ik blijf wel nieuwsgierig. Hoe gaan jullie kinderen om met mensen die zich niet aan jullie manier van opvoeden houden? Hoe reageren ze daar op? Dat ze braaf zijn geloof ik, maar wat doen ze als ze ergens op aan gesproken worden? Het zijn idd geen engeltjes dus ze zullen af en toe toch een correctie nodig hebben, is dat dan niet gek voor het kind?
Als mijn dochter ergens anders is, hoort ze best wel eens nee. Of oma pakt haar bij haar arm bij het oversteken. Dat accepteert ze. Zoveel mensen, zoveel regels.