Geloof jij in evolutie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 18:20

sallandval schreef:
Dat is toch in tegenspraak met dat God veel meer kan dan wij ons kunnen voorstellen?

Alleen als je in een almachtige god gelooft.
sallandval schreef:
Darwin was ook gelovig trouwens.

Irrelevant.

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 18:27

volgens mij (en mijn biologieboek) zijn er 2 soorten evolutie: de ene dat bijvoorbeeld 6000 jaar geleden er maar één konijnenras was, maar dat die zich hebben ontwikkeld tot ik denk wel 100 soorten (bijv eerst waren alle konijnen bruin, toen was er een lichtbruine, die plante zich voort en kreeg een noch lichtere, en uiteindelijk kwam er een wit poolkonijn uit). de 2e vorm van evolutie is die dat de mensen uit de apen zijn ontstaan.
ik ben een christen, ik geloof wel in de eerste soort van evolutie, maar die tweede soort, die vind ik niet logisch. als ik in de bijbel lees, lees ik dat God alles geschapen heeft. het is moeilijk te begrijpen, en dat lukt mij ook niet, maar toch geloof ik het. gewoon, omdat de Heere het zelf heeft gezegt

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 18:27

Kuggur schreef:

Dat is toch het hele idee van een God? Dat hij almachtig is?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 18:29

sallandval schreef:
Kuggur schreef:

Dat is toch het hele idee van een God? Dat hij almachtig is?

-Zucht- Je mag het woordje "almachtig" best schrappen in mijn post. Komt op hetzelfde neer.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 18:30

gerlindie schreef:
volgens mij (en mijn biologieboek) zijn er 2 soorten evolutie: de ene dat bijvoorbeeld 6000 jaar geleden er maar één konijnenras was, maar dat die zich hebben ontwikkeld tot ik denk wel 100 soorten (bijv eerst waren alle konijnen bruin, toen was er een lichtbruine, die plante zich voort en kreeg een noch lichtere, en uiteindelijk kwam er een wit poolkonijn uit). de 2e vorm van evolutie is die dat de mensen uit de apen zijn ontstaan.
ik ben een christen, ik geloof wel in de eerste soort van evolutie, maar die tweede soort, die vind ik niet logisch. als ik in de bijbel lees, lees ik dat God alles geschapen heeft. het is moeilijk te begrijpen, en dat lukt mij ook niet, maar toch geloof ik het. gewoon, omdat de Heere het zelf heeft gezegt

Ik zou je school aanklagen in jouw plaats, die "educatie" is een droevige aanfluiting.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 18:33

En Sallandval, dit heeft Darwin zélf te zeggen over zijn religieuze standpunt:

Darwin remained close friends with the vicar of Downe, John Innes, and continued to play a leading part in the parish work of the church,[160] but from around 1849 would go for a walk on Sundays while his family attended church.[155] He considered it "absurd to doubt that a man might be an ardent theist and an evolutionist"[161][162] and, though reticent about his religious views, in 1879 he wrote that "I have never been an atheist in the sense of denying the existence of a God. – I think that generally ... an agnostic would be the most correct description of my state of mind.

Maar zoals ik al opmerkte eigenlijk irrelevant voor de discussie.
Laatst bijgewerkt door Kuggur op 12-11-12 18:34, in het totaal 1 keer bewerkt

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 18:33

ik niet, (en er staat alleen in dat er twee soorten evoluties zijn micro (binnen de soort) en macro (buiten de soort))

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 18:36

gerlindie schreef:
ik niet, (en er staat alleen in dat er twee soorten evoluties zijn micro (binnen de soort) en macro (buiten de soort))

Het beeld dat jouw biologieboek schetst van de moderne evolutietheorie is zowel extreem versimpeld als foutief.

gerlindie

Re: Geloof jij in evolutie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 18:39

ach, het was toch m'n boek van vorig jaar, en ze zeiden het wel in 2 zinnen. ik zie er geen problemen mee

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 18:43

gerlindie schreef:
ach, het was toch m'n boek van vorig jaar, en ze zeiden het wel in 2 zinnen. ik zie er geen problemen mee

Natuurlijk niet. Dat is de aard van dogmatische religie, vooral niet kritisch nadenken, geen problemen zien...
Zoals je zelf zegt; "Omdat de Heere het zelf heeft gezegd".
Dat betekent ook dat discussieren met jou geen zin heeft.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 18:44

gerlindie schreef:
ik zie er geen problemen mee

Nee misschien niet, maar het heeft je wel met een zodanig gat in je opleiding achter gelaten dat je niet eens in staat bent om op een correcte en eenvoudige manier aan een hele basis discussie over het onderwerp 'evolutie' deel te nemen. Dat is triest. En dat is geen verwijt naar jou, maar naar het onderwijs in het algemeen, als daar dit soort stellingen als normaal gezien worden.

xTesslove

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 18:45

Oei dit vind ik best een raar artikel. Er word gesproken over de aarde die 6000 jaar oud is. Als die man/vrouw nou eens goed had gezocht vond hij/zij vele bewijzen van dat de aarde veel ouder is. Ook zegt hij of zij dat ''de oerknal niet heeft plaatsgevonden''punt. Het is niet onderbouwd met argumenten.. beetje onzin dit. Prima als mensen geloven dat god de wereld in een paar dagen heeft geschapen is dat prima, maar ik vind het raar als er dit soort artikelen worden geschreven zonder enige uitleg waarom god dan wel bestaat.. Misschien is het wel zo, maar waarom dan? Hoe weten ze dat?

xTesslove

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 18:47

Ik heb er verder geen verstand van hoor, ik geloof niet in god, maar ik vind de manier waarop er word duidelijk gemaakt dat God de gene is die de wereld heeft gemaakt een beetje raar ahha.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 18:50

Oh ,okay, kijk net in je profiel, je bent pas twaalf Gerlindie.
Dat is het probleem met zulke fora je ziet niet hoe oud je gesprekspartners zijn. Wie weet is er nog hoop voor je.
Afsluitend advies van mij, geloof niets en niemand "zomaar" (mij ook niet), maar vooral niet degenen die je vertellen dat ze weten wat god wil.
Lees veel, en als je het interesseert, zoek meer informatie uit zoveel mogelijk verschillende bronnen over deze materie (buiten die 2 zinnen in je beroerde bioboekje). Je zit aan een computer, alle informatie onder handbereik.
Vorm dán je eigen mening.
Veel succes ermee.
Laatst bijgewerkt door Kuggur op 12-11-12 18:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 18:53

Kuggur schreef:

Oeps, ook niet gezien, mijn excuses. Ik ging er van uit dat je +16 was.. ;)
Normaal gaat dat gat waar ik van sprak zich dan nog wel vullen (gewoon op school zelfs) :D

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 18:55

Kuggur schreef:
Dat is het probleem met zulke fora je ziet niet hoe oud je gesprekspartners zijn. Wie weet is er nog hoop voor je.
Afsluitend advies van mij, geloof niets en niemand "zomaar" (mij ook niet), maar vooral niet degenen die je vertellen dat ze weten wat god wil.
Lees veel, en als je het interesseert, zoek meer informatie uit zoveel mogelijk verschillende bronnen over deze materie (buiten die 2 zinnen in je beroerde bioboekje). Je zit aan een computer, alle informatie onder je vingers.
Vorm dán je eigen mening.
Veel succes ermee.

>;)
Wil je me even uitleggen hoe ik dit moet opvatten voordat ik heel verkeerde aannames doe????

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 18:56

Je mag aannemen wat je wil. Ik schrijf redelijk duidelijk nederlands dacht ik.

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 18:58

Nou zoals je zelf vast ook heel goed kunt lezen begrijp ik de dikgedrukte opmerking niet en vraag ik om verduidelijking.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 19:00

En ik zeg je dat afgezien van het feit dat die opmerking niet aan jou gericht is, hij vrij duidelijk is. Als je er iets niet aan bevalt zou je duidelijker kunnen schrijven wat dat is.
Edit, of snap je hem letterlijk niet?

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 19:03

Blijkbaar niet duidelijk genoeg (overigens is dit een openbare discussie waar iedereen op elkaars standpunten/opmerkingen in kan gaan).
Jouw opmerking is voor mij een losse fladder waar ik verduidelijking om vraag.
Maar ik reageer wel op de discussiepartners die wél bereid zijn om hun teksten nader te verklaren (wat moet je anders in een discussie?).

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 19:08

Natasja91 schreef:
Blijkbaar niet duidelijk genoeg (overigens is dit een openbare discussie waar iedereen op elkaars standpunten/opmerkingen in kan gaan).
Jouw opmerking is voor mij een losse fladder waar ik verduidelijking om vraag.
Maar ik reageer wel op de discussiepartners die wél bereid zijn om hun teksten nader te verklaren (wat moet je anders in een discussie?).

Vreemd, maar goed.
Gerlindie gaf haar mening over evolutie gebaseerd op 2 zinnen in haar biologieboek en en de dogmatische religieuze indoctrinatie van haar opvoeding/school.
Ik spreek de hoop uit dat ze haar mening over dergelijke zaken in de toekomst in plaats daarvan op eigen (literatuur)onderzoek van de betreffende materie en haar eigen verstand zou kunnen gaan baseren.
Laatst bijgewerkt door Kuggur op 12-11-12 19:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 19:09

gerlindie schreef:

Het is alleen jammer dat je mening dan gebaseeerd wordt op een totaal fout leerboek. Alleen al dat de mens zou afstammen van de aap...fout fout fout...is géén evolutietheorie!
Daarom is het ook belangrijk om kritisch te zijn en een goede school zal je zoiets ook aanleren.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 19:11

Kwanyin schreef:
Het is alleen jammer dat je mening dan gebaseeerd wordt op een totaal fout leerboek. Alleen al dat de mens zou afstammen van de aap...fout fout fout...is géén evolutietheorie!
Daarom is het ook belangrijk om kritisch te zijn en een goede school zal je zoiets ook aanleren.

Maar Gerlindie is dus 12, en heeft nog tijd om bij te leren.. ;) (zie boven)

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 19:13

Precies, toen ik 12 was nam ik ook alles aan wat in mijn schoolboeken stond of de leerkracht zegt :D . Als de juffrouw het zegt, is het waar :D .
Gelukkig heb ik altijd op scholen gezeten die hamerden op kritisch zijn en niets zomaar aan te nemen :) .

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 19:13

Kuggur schreef:
Vreemd, maar goed.
Gerlindie gaf haar mening over evolutie gebaseerd op 2 zinnen in haar biologieboek en en de dogmatische religieuze indoctrinatie van haar opvoeding/school.
Ik spreek de hoop uit dat ze haar mening over dergelijke zaken in de toekomst op eigen (literatuur)onderzoek van de betreffende materie en haar eigen verstand zou kunnen gaan baseren.

Dankjewel voor je uitleg.
Ik had het idee dat er nog hoop zou zijn voor haar wanneer ze haar mening op evolutie zou bijstellen (in de zin van bijvoorbeeld: "hopelijk kom je er als je ouder bent achter dat evolutie niet bestaat" of "hopelijk kom je er als je ouder bent achter dat er geen schepping bestaat").
Daarom wilde ik graag je uitleg, omdat ik dat gezien je vorige teksten sterk zou vinden.

Kwanyin, ik geef biologie op het voortgezet onderwijs.
Daar wordt echt niet onderwezen dat de mens afstamt van de aap hoor :)
Overigens geef ik zelf de evolutietheorie als THEORIE, niet als waarheid.
Vertel ook altijd het een en ander over de schepping/het geloof en hoe deze dingen samen kunnen gaan.
Ik ga geen enkele leerling vertellen waar ze in moeten geloven, ik laat ze graag de hiaten in de evolutietheorie zien en laat hen hun eigen conclusies vinden.
Ik kan ze alleen de ideeën en feiten aandragen, wat ze ervan denken mogen ze zelf bedenken.