Turkse/Marokkaanse vlag als je geslaagd bent. Wat vind jij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 18:47

pniekepnak schreef:
christel1857 schreef:
Een combi zou ik ook geen probleem mee hebben. Dat is eigenlijk nog wel de beste oplossing! Angelita, wat ben je toch brilliant zo nu en dan :D

Whaha die optie heb ik een hele hoop pagina's geleden al gegeven... :D

Niet gezien sorry!
Het gaat mij ook meer om het weglaten van de Nederlandse vlag, dan de aanwezigheid van de Turkse.

Inn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 18:48

Blue_Eyes schreef:
Misschien is het wel de enige vlag die ze in huis hebben? :)*
Dan hebben ze er al een meer in huis dan ik....

Dat dacht ik ook onmiddellijk toen ik het las. Ik vind dat je dit alle kanten kunt op laten draaien zowel negatief als positief.

1 Ze zijn fier op hun afkomst maar doen mee met de traditie van het land waar ze wonen.
2 ze willen de Nederlanders provoceren
3 ze hebben gewoon de enige vlag gepakt die ze hebben en zijn zich van geen kwaad bewust dat iemand daar aanstoot aangeeft.
4 ....

Zo kan je alle mogelijke scenario bedenken.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 18:53

Vind het vooral enorm jammer dat mensen zich om zulke kleine onbenullige dingen druk gaan maken. :n Laat die mensen blij zijn en EEN vlag uithangen! Ken er genoeg die één of andere vlag ophangen die ze uit het stof van zolder hebben opgedoken met niet eens een Nederlandse vlag, wordt dat dan ook erg gevonden? :+

Dan moet je ook eens in Friesland komen, genoeg die een Friese vlag uithangen. ;)

Hollando

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 18:54

ach leuk toch! wat aan het begin van topic werd gezegt:
als turkije ene voetbal wedstrijd wint, iederee helemaal gek word hier (de turken dan)
hele stad rood, en iedereen lekker feesten, en ik? ik doe net zo gek mee!

heerlijk! ik vind cultuur verschillen juist leuk

rakni

Re: Turkse/Marokkaanse vlag als je geslaagd bent. Wat vind jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 18:57

pfff, jij laat je provoceren door een andere vlag. Dat wil totaal niet zeggen dat dat iemands pretentie is.

Nou ik vind het alleen maar leuk dat er culturele diversiteit bestaat! Laten we met zijn allen elkaar ontmoeten en inspireren!

xNursiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 19:00

Wat een positieve berichten allemaal +:)+
mss was mijn tem toch voor niks

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 19:04

Ik vind een buitenlandse vlag ophangen een beetje raar: je bent in Nederland geslaagd, hebt een Nederlands diploma en hebt hier een studie gevolgd.
Ik krijg dan altijd een beetje het gevoel dat mensen een soort 'haat' aan Nederland zouden hebben, en meer met hun eigen land hebben dan met NL, maarjah, ik lig er niet wakker van ofzo.

Ik heb trouwens niks tegen buitenlanders, maar word er wel heeeel chagrijnig van als ze gaan lopen zeuren over dingen in Nederland.

xNursiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 19:08

s1993 schreef:
Ik vind een buitenlandse vlag ophangen een beetje raar: je bent in Nederland geslaagd, hebt een Nederlands diploma en hebt hier een studie gevolgd.
Ik krijg dan altijd een beetje het gevoel dat mensen een soort 'haat' aan Nederland zouden hebben, en meer met hun eigen land hebben dan met NL, maarjah, ik lig er niet wakker van ofzo.

Ik heb trouwens niks tegen buitenlanders, maar word er wel heeeel chagrijnig van als ze gaan lopen zeuren over dingen in Nederland.

Maar Nederland is toch ook niet perfect? Ik durf wel vrij zeker te stellen dat jij ook weleens op een onderdeel van Nederland zult 'zeuren'.
En je hebt het gevoel dat ze 'haat aan' Nederland hebben. Maar is dat wel zo? Misschien is dit wel helemaal niet zo. Daarbij lijkt het me ook lastig om contact te maken als mensen er al van uitgaan dat je ze haat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 19:12

christel1857 schreef:
Vraag over jehova's: Ja die distantiëren zich ook (dus geen distancieren sister ;) )
Ik zeg dat ik niet een uitgebreid (dus niet uitgebereid) antwoord wil geven, om vervolgens afgerekend te worden op het feit dat ik genoodzaakt ben om te generaliseren. Aangezien je vraag een generalisatie van mijn kant suggereert weiger ik daar antwoord op te geven. Ik zit al iets langer op bokt dan dit topic en ik weet waar mijn antwoord toe leidt.
EDIT van vorige post heb ik ver voor jouw reactie gedaan, maar je kunt er overheen hebben gelezen. Maakt mij niet uit, ik wijs je er nu toch op, niet dat het verschil maakt voor jouw mening waarschijnlijk.

Zoals ik al zei, foutjes kunnen er altijd insluipen :') Sinds ik een Engelstalige opleiding doe wordt m'n Nederlands steeds minder haha! :o

Vind jij dan eigenlijk dat als je dus niet aan alle door wikipedia / e-dingens (sorry, naam kwijt) beschreven punten van 'de Nederlandse cultuur' voldoet, je je van de Nederlandse cultuur distancieert? Ik zie het nl. niet zo zwart-wit geloof ik, evenmin geloof ik dat Nederlandse cultuur voor iedereen hetzelfde is..
Ik zie net dat jouw post inderdaad 2 minuten bewerkt is voor ik mijn reactie deed.. ik noem dat niet 'ver voor' :+ :+ Ik denk dat ik reageerde terwijl jij edite.. logisch dat ik het dan niet gelezen heb...

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 19:21

xNursiex schreef:
s1993 schreef:

Maar Nederland is toch ook niet perfect? Ik durf wel vrij zeker te stellen dat jij ook weleens op een onderdeel van Nederland zult 'zeuren'.
En je hebt het gevoel dat ze 'haat aan' Nederland hebben. Maar is dat wel zo? Misschien is dit wel helemaal niet zo. Daarbij lijkt het me ook lastig om contact te maken als mensen er al van uitgaan dat je ze haat.

Nee tuurlijk is Nederland niet perfect, maar ik ben er tevreden mee, en ik zeur niet veel over dat soort dingen.
Maar laatst fietste ik bijvoorbeeld naar de stad, en toen kwam ik langs een groepje mensen met 'getinte huidskleur en accent', en die liepen te zeuren over dat alles in Nederland slecht is, en dat het bij hun allemaal veel leuker is enzo, en dan heb ik zoiets van: wat doe je dan in nederland?

En nee, ze zullen vast geen 'haat' aan nederland hebben, maar zo komt het wel op mij over als ze in nederland een studie hebben gevolgd en daarvoor zijn geslaagd, en ze dan een buitenlandse vlag ophangen. Misschien is haat ook niet echt het goede woord, maar IK VIND het wel een beetje ondankbaar overkomen.
begrijp me niet verkeerd, want het zijn geen mensen die ik persoonlijk ken, en ik weet de reden er niet achter dat ze die vlag ophangen, maar dan is dit toch wel mijn eerste reactie.

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 19:27

hoe oud waren deze mensen dan? Het is niet eerlijk om mensen met een andere nationaliteit over een kam te scheren met puberende jongeren.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 19:31

xNursiex schreef:
s1993 schreef:

Inderdaad, mijn opa woont al jaren in Italie maar moet je hem soms eens horen over dat land ;-).
Hij woont er echter nu al zo lang dat hij zich er thuis voelt, met alle positieve en negatieve aspecten van de Italiaanse wet- en regelgeving.
Maar af en toe een potje klagen over hoe belachelijk het er soms aan toe gaat daar, dat is hem niet vreemd ;-)

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 20:01

WildWings schreef:
christel1857 schreef:
Vraag over jehova's: Ja die distantiëren zich ook (dus geen distancieren sister ;) )
Ik zeg dat ik niet een uitgebreid (dus niet uitgebereid) antwoord wil geven, om vervolgens afgerekend te worden op het feit dat ik genoodzaakt ben om te generaliseren. Aangezien je vraag een generalisatie van mijn kant suggereert weiger ik daar antwoord op te geven. Ik zit al iets langer op bokt dan dit topic en ik weet waar mijn antwoord toe leidt.
EDIT van vorige post heb ik ver voor jouw reactie gedaan, maar je kunt er overheen hebben gelezen. Maakt mij niet uit, ik wijs je er nu toch op, niet dat het verschil maakt voor jouw mening waarschijnlijk.

Zoals ik al zei, foutjes kunnen er altijd insluipen :') Sinds ik een Engelstalige opleiding doe wordt m'n Nederlands steeds minder haha! :o

Vind jij dan eigenlijk dat als je dus niet aan alle door wikipedia / e-dingens (sorry, naam kwijt) beschreven punten van 'de Nederlandse cultuur' voldoet, je je van de Nederlandse cultuur distancieert? Ik zie het nl. niet zo zwart-wit geloof ik, evenmin geloof ik dat Nederlandse cultuur voor iedereen hetzelfde is..
Ik zie net dat jouw post inderdaad 2 minuten bewerkt is voor ik mijn reactie deed.. ik noem dat niet 'ver voor' :+ :+ Ik denk dat ik reageerde terwijl jij edite.. logisch dat ik het dan niet gelezen heb...

In mindere of meerdere mate distantieer je jezelf inderdaad van de Nederlandse cultuur door bijvoorbeeld wanneer je een kind krijgt geen beschuit met muisjes te serveren. Of wanneer je jarig bent geen feestje te geven. Of door een Turkse vlag op te hangen in plaats van een Nederlandse. Het een is minder erg dan het andere. En ik heb nou toevallig het hijsen van de vlag hoog 'in het vaandel' staan.
Ik ben het eens dat het niet zwart-wit is. Ik doe zelf ook niet met alle dingen van de Nederlandse cultuur mee. Maar de Nederlandse vlag in ere houden vind ik persoonlijk erg belangrijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 20:17

Maargoed, ik vind dat dan weer minder belangrijk.. net als beschuit met muisjes of je verjaardag vieren. Waar ik nou echt bij denk als ik denk aan Nederland is de grote vrijheid van meningsuiting die wij hebben bijvoorbeeld, dat is voor mij een groot gedeelte van de Nederlandse cultuur. En de vrijheid en (vroegere?) verdraagzaamheid, het is geen eenheidsworst, op veel Nederlandse scholen mag je bijv. dragen wat je wilt en heb je geen uniformplicht. Dat hoort er voor mij meer bij dan bepaalde "Nederlandse" taferelen.

Blijft het dus een kwestie van wat je belangrijk vindt of niet, en ik denk dat juist daarom het niet meedoen aan Nederlandse tradities/gewoontes niet altijd je distantieren van de cultuur is- tenslotte is het aan iedereen op zich welk gedeelte van de Nederlandse cultuur belangrijk is, en hoef je niet per se met alles mee te doen. :)

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 20:27

christel1857 schreef:
In mindere of meerdere mate distantieer je jezelf inderdaad van de Nederlandse cultuur door bijvoorbeeld wanneer je een kind krijgt geen beschuit met muisjes te serveren. Of wanneer je jarig bent geen feestje te geven. Of door een Turkse vlag op te hangen in plaats van een Nederlandse. Het een is minder erg dan het andere. En ik heb nou toevallig het hijsen van de vlag hoog 'in het vaandel' staan.
Ik ben het eens dat het niet zwart-wit is. Ik doe zelf ook niet met alle dingen van de Nederlandse cultuur mee. Maar de Nederlandse vlag in ere houden vind ik persoonlijk erg belangrijk.

Ik neem aan dat je een grapje maakt? Dit zijn toch niet de pijlers van onze 'cultuur' hoor- beschuit met muisjes en een verjaardagsfeestje. In mijn ogen heeft dat meer met keuzes en persoonlijke smaak te maken. Als mensen hier niet voor kiezen of voor iets anders, dan zijn ze niet minder dan iemand die dit wel doet. Laat iedereen toch lekker in zijn waarde. Wil iemand op 5 mei de vrijheid eren door een niet-Nederlandse vlag op te hangen, prima toch! Zo levert iemand ook op zijn manier een bijdrage aan de feestvreugde. Het lijkt me beter je druk te maken om dingen die wat meer van belang zijn en niet om dit soort zaken. Je weet niet wat de achterliggende gedachte is, dus valt er niets te vinden en kun je geen oordeel erover hebben.
Het zou fijn zijn wanneer een van de pijlers van onze cultuur zou zijn dat we respect hebben voor de dingen die anderen doen en daar niet meer woorden aan vuil maken dan nodig is.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 21:00

Hoezo mag de derde generatie geen band meer voelen met een land waar ook een deel van hun roots liggen?
Zeker als er veel familie woont is die band er toch.
En ik ben ook enigszins trots op die paar druppels Duits bloed in mijn eigen aderen. Ik kan tenminste het Nederlandse volkslied uit volle borst meezingen zonder er ook maar een woord van te liegen.

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 21:10

WildWings schreef:
Maargoed, ik vind dat dan weer minder belangrijk.. net als beschuit met muisjes of je verjaardag vieren. Waar ik nou echt bij denk als ik denk aan Nederland is de grote vrijheid van meningsuiting die wij hebben bijvoorbeeld, dat is voor mij een groot gedeelte van de Nederlandse cultuur. En de vrijheid en (vroegere?) verdraagzaamheid, het is geen eenheidsworst, op veel Nederlandse scholen mag je bijv. dragen wat je wilt en heb je geen uniformplicht. Dat hoort er voor mij meer bij dan bepaalde "Nederlandse" taferelen.

Blijft het dus een kwestie van wat je belangrijk vindt of niet, en ik denk dat juist daarom het niet meedoen aan Nederlandse tradities/gewoontes niet altijd je distantieren van de cultuur is- tenslotte is het aan iedereen op zich welk gedeelte van de Nederlandse cultuur belangrijk is, en hoef je niet per se met alles mee te doen. :)

Dan vinden we eigenlijk hetzelfde. Maar zeggen dat de Nederlandse cultuur niet bestaat is onzin. En persoonlijk vind ik niks mis met het verdedigen van bepaald cultureel erfgoed. Evenals het feit dat er niks mis mee is om voor je eigen nationale identiteit op te komen. Helaas wordt je dan nogal snel 'uitgescholden' voor nationalist, fascist, racist oid en dat is jammer. Want daar zit namelijk ook nog een heel spectrum aan nuances tussen.

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 21:14

Anne_GTI schreef:
Hoezo mag de derde generatie geen band meer voelen met een land waar ook een deel van hun roots liggen?
Zeker als er veel familie woont is die band er toch.
En ik ben ook enigszins trots op die paar druppels Duits bloed in mijn eigen aderen. Ik kan tenminste het Nederlandse volkslied uit volle borst meezingen zonder er ook maar een woord van te liegen.

Je kunt je eigen roots in ere houden EN de cultuur van het land waar je woont in ere houden. Die twee hoeven echt niet per se te botsen. Wanneer je de ene culturele traditie (lees: vlag) gaat vervangen door de ander (lees: turkse vlag) dan creeer je een conflict tussen de twee. Daarom is het beter om óf de ene traditie na te leven, óf het te laten. Combineren van tradities wordt vaak door de ene of de andere partij niet gewaardeerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 21:21

Ik waardeer het anders wel, en als ik dit topic lees, vele met mij.. en vele ook niet, tja. Ik vind juist zo'n samenhang van culturen erg mooi, dat is voor mij pas echt integreren. :)

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 21:22

Combineren van tradities komen nieuwe tradities van. Anders was de patat oorlog niet uitgevonden, was het na het stappen niet gewoon om nog even shoarma te halen, kon je nog steeds niet naar de sauna in Nederland etc. etc.

Oude tradities kan je best vasthouden maar nieuwe zullen ook steeds blijven ontstaan door de continue veranderende opvattingen en invloeden van buitenaf.

Of wil je weer gaan ganzekoppen/paling trekken? Dat was ook ooit traditie in Nederland?

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 21:30

Tjongejonge, lekker belangrijk.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 23:02

christel1857 schreef:
WildWings schreef:
En is je eigen vlag uithangen dan zo enorm van invloed op je 'als goed nederlands burger gedragen' of 'de nederlandse cultuur in ere houden'??? Ik wist persoonlijk niet dat de NL vlag uithangen zo'n belangrijk deel van onze cultuur was.. zoals ik zei, voer mij maar af naar het buitenland dan, ik had helemaal geen vlag hangen. Helaas heb ik ook geen tulpen staan, geen klompen aan, kan geen molen noemen in de buurt, heb geen Delfts blauw in m'n kast of aan de muur, eet liever rijst met satesaus dan stamppot, en de enige kaas in m'n koelkast is mozzarella.. :+ Dus.. ik houd de Nederlanse cultuur zeker niet in ere, dan? Hoe zou ik dat wel moeten doen, volgens jou?

De vlag uithangen op belangrijke dagen is wel het minste wat je kunt doen. Dat hoort er bij.

*Uche uche uche* Het zal dan wel komen doordat ik een 14e generatie allochtoon ben, dat ik dat niet doe, sterker - ik heb niet eens een vlag in huis *uche uche*

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 03:13

Blue_Eyes schreef:
christel1857 schreef:
De vlag uithangen op belangrijke dagen is wel het minste wat je kunt doen. Dat hoort er bij.

*Uche uche uche* Het zal dan wel komen doordat ik een 14e generatie allochtoon ben, dat ik dat niet doe, sterker - ik heb niet eens een vlag in huis *uche uche*

Keelpastille?

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 03:15

Alet74 schreef:
christel1857 schreef:

Ik neem aan dat je een grapje maakt? Dit zijn toch niet de pijlers van onze 'cultuur' hoor- beschuit met muisjes en een verjaardagsfeestje. In mijn ogen heeft dat meer met keuzes en persoonlijke smaak te maken. Als mensen hier niet voor kiezen of voor iets anders, dan zijn ze niet minder dan iemand die dit wel doet. Laat iedereen toch lekker in zijn waarde. Wil iemand op 5 mei de vrijheid eren door een niet-Nederlandse vlag op te hangen, prima toch! Zo levert iemand ook op zijn manier een bijdrage aan de feestvreugde. Het lijkt me beter je druk te maken om dingen die wat meer van belang zijn en niet om dit soort zaken. Je weet niet wat de achterliggende gedachte is, dus valt er niets te vinden en kun je geen oordeel erover hebben.
Het zou fijn zijn wanneer een van de pijlers van onze cultuur zou zijn dat we respect hebben voor de dingen die anderen doen en daar niet meer woorden aan vuil maken dan nodig is.

Ik heb geen humor, dus ik maak ook geen grapjes. :o

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 08:15

Mogen die mensen nu echt helemaal niks meer? Tsjonge waar maak je je druk om... En Nederlandse cultuur? Net als voetbal zeker :+ .