Ik weet het nog niet helemaal zeker, wel weet ik dat het absoluut géén PVV wordt...
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Heino schreef:Tallie1979 schreef:Om dezelfde reden dat de groen links stemmers niet op de PVV gaan stemmen: Iets houd ze tegen.
Ja snap ik, maar wat
Hoor het wel vaker, maar nooit iets concreets zegmaar, meer onderbuikgevoel
Terwijl je bij andere partijen toch vaak wel concrete argumenten hoort, als "kerk en staat gescheiden", "te veel voor de rijken" etc.
Ik heb het idee dat GroenLinks nogal te kampen heeft met een slecht imago dat gebaseerd is op vroegah en dat vind ik jammer.
Want ondertussen is het een vrij efficiënte partij geworden die echt niet terugschrikt van het aanpakken van problemen.
Tallie1979 schreef:Als ik Groen links hoor denk ik direct: Knuffelpartij.. Ongelimiteerd het land volproppen terwijl het land al vol zit..
Of dit werkelijk zo is zou ik zo snel even niet weten. Moet ik hun programma toch maar eens nalezen.
Citaat:Migratie/asiel
Om verschillende redenen komen mensen naar Nederland. Bijvoorbeeld op de vlucht voor een oorlog of politieke vervolging, om werk te zoeken of om te trouwen. GroenLinks wil nuchter omgaan met migratie.
Mensen die op de vlucht zijn, hebben recht op bescherming. Zij kunnen in Nederland asiel aanvragen. Asielzoekers moeten voldoende tijd en mogelijkheid krijgen om hun verhaal te vertellen. Zij hebben recht op een snelle, maar zorgvuldige beslissing. Als hun asielaanvraag in procedure is, mogen zij werken en leren en hebben zij recht op gezondheidszorg. In de opvang van asielzoekers moet rekening worden gehouden met de kwetsbare positie van kinderen.
GroenLinks vindt dat mensen die in eigen land vervolgd worden en niet terug kunnen in Nederland mogen blijven. Mensen die geen vluchteling blijken te zijn en het land dienen te verlaten, mogen niet op straat worden gezet als terugkeer naar het land van herkomst nog niet mogelijk is. Dat voorkomt dat mensen illegaal in ons land verblijven. Uitgeprocedeerde asielzoekers mogen alleen in vreemdelingendetentie worden genomen wanneer duidelijk aantoonbaar is dat zij terugkeer naar het land van herkomst tegenwerken.
Arbeidsmigranten die een bijdrage leveren aan onze economie moeten eenvoudiger een tijdelijke vergunning kunnen krijgen om hier te werken en te studeren. GroenLinks streeft naar een gezamenlijk Europees beleid voor arbeidsmigratie. Arbeidsmigranten uit landen van de Europese Unie staat het vrij om in Nederland te werken.
Huwelijksmigranten en kinderen die zich in Nederland bij hun ouder(s) willen voegen, moeten kunnen rekenen op eerlijke spelregels. Iedereen heeft recht op een gezinsleven. Voor huwelijksmigranten van buiten de Europese Unie gaat dezelfde inkomenstoets gelden als voor EU-burgers. De leeftijdsgrens is 18 jaar. Er komt een inburgeringseis in
Nederland in plaats van in het buitenland, alsmede een opleidingstraject: toegelaten partners gaan, als zij nog geen startkwalificatie voor de arbeidsmarkt hebben, een opleiding op maat volgen. Voor de opleidingskosten kan een vorm van studiefinanciering worden aangevraagd.
Citaat:Integratie door emancipatie
Door beter onderwijs en gelijke kansen op de arbeidsmarkt werkt GroenLinks aan emancipatie. In een vrijzinnige samenleving kun je zelf vormgeven aan je leven, niet gehinderd door vooroordelen of groepsdwang. Moslima’s mogen niet worden gedwongen
om een hoofddoek te dragen, maar evenmin worden verplicht om deze af te leggen. Homostellen moeten, net als hetero’s, hand in hand over straat kunnen lopen, zonder angst voor geweld. De toegenomen diversiteit in Nederland maakt het
samenleven niet altijd makkelijk. Juist daarom eisen we van nieuwkomers dat ze onze taal leren. Zo kunnen we in gesprek gaan over de kwesties die ons verdelen, zonder elkaar de hersens in te slaan. De rechtstaat is ons gemeenschappelijk vertrekpunt. Die maakt een open samenleving mogelijk. Vrijzinnig samenleven gaat niet zonder respect voor mensenrechten en minderheden. We moeten daarom zorgvuldig zijn bij het benoemen en het aanpakken van de problemen rond migratie. Niemand hoeft zijn paspoort of haar geloof op te geven, iedereen moet participeren. Te veel migranten hebben een sociaaleconomische achterstand. Die moet worden ingelopen. GroenLinks investeert in onderwijs en vormt onze schrale verzorgingsstaat om tot een activerende participatiestaat. Te veel jongens uit migrantengezinnen gaan het criminele pad op. GroenLinks wil dat probleemgezinnen stevige begeleiding krijgen en dat straf niet alleen vergelding is, maar ook het begin van een opleiding of werk.
Discriminatie is en blijft uit den boze. Het is funest om mensen uit minderheden die hun eigen weg gaan steeds
weer aan te spreken op hun afkomst. Emancipatie van nieuwkomers is de sleutel tot hun integratie in de samenleving. GroenLinks wil de achterblijvers erbij trekken en de voorlopers vooruit helpen. De Poolse migrant die een delicatessenwinkel opent. De student uit Afrika die in Nederland openlijk homo kan zijn. De jonge moslima’s die, met of zonder hoofddoek, de collegezalen bestormen. Zij zijn bruggenbouwers tussen meerderheid en minderheden, tussen Nederland en de wereld.
listiglistje schreef:Hoe denken jullie hierover en de reeële kansen? bv vd VVD wordt de grootste volgens de peilingen.....
Jildau schreef:Misschien kunnen jullie mij helpen want ik kom er niet uit! En de stemwijzer slaat helemaal nergens op.. Dit vind ik erg belangrijk:
- Studiefinanciering moet blijven.
- GEEN kilometerheffing.
- HRA moet blijven.
- Veel strengere straffen.
- Opkomen voor dierenrechten.
- Minder geld voor ontwikkelingshulp.
Daarnaast vind ik niet dat mensen die meer verdienen ook meer in moeten leveren. Ik zat namelijk aan de SP te denken maar vind ze veel te communistisch en daar houd ik niet van.
Welke partij past het beste bij me?