Ben je gelovig?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ChristinaGW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-10 14:04

Hannah_Menno schreef:
ChristinaGW schreef:
Jammer dat sommige mensen zich aangevallen voelen in dit topic...Al voel ik me ook aangevallen door de 'arrogantie' waarmee gelovigen denken dat zij het juiste wereldbeeld kennen. Want God is zo en Jezus is zo en zie je dat niet? Pech, want dan is er geen hemel voor jou. Of mij het label van zondig op gaan plakken. Of zeggen dat ik een vrije wil heb gekregen van God en dat homoseksualiteit een keuze is...

Ik heb hier nog nergens arrogante Christenen gezien? _O- Zo komt het misschien bij jou over maar iedereen vraagt aan ons hoe wij er over denken dus leggen we dat uit.. Als dat overkomt als 'arrogant en betweterig' kunnen wij ook niks aan doen. ;)

Label van zondig opplakken.. Het is toch zo? Jij bent toch zondig? Ik ben ook zondig. Mijn moeder is zondig, mijn buurvrouw is zondig, de voorganger die in onze kerk preekt is zondig.. Iedereen heeft zonden zo simpel is dat.

Je hebt inderdaad een vrije wil gekregen van God. Ik geloof niet dat homoseksualiteit een keuze is. Volgens mij wordt je daar mee geboren. Je hebt wel een keuze of je daar iets mee gaat doen of niet. Zo hadden wij een man in de gemeente die homo was. Hij hield ontzettend veel van Jezus en heeft dus gekozen voor een leven zonder vriend. Daarin heb je dan dus wel de keuze. ;)

En de ongelovigen proberen jullie uit te leggen waarom ze het niet geloven...Maar alles kan worden weerlegd. Sorry maar ik vind het arrogant als jij zegt dat je zeker weet dat Hij bestaat, dat er een hemel is, dat God de wereld heeft gemaakt. Ja als christen denk je het te weten. Maar als mens weet jij net zo min wat waar is als ik. En dan vind ik het arrogant om te gaan verkondigen dat het verhaal van God waar is.

En daarentegen begrijp ik het ook weer heel goed. Anders kun je het geen geloof meer noemen, half geloven lijkt me lastig. Dan kom je de hele tijd in de knoop met verschillende gedachten. Maar ik vind het wel nog arrogant.

En over dat homo zijn ken. Als je er maar niets mee gaat doen. Dus ik mag wel homo zijn, maar geen liefde kennen? Waarom zou ik wel moeten kiezen om wel of niet een relatie aan te gaan, seks te hebben, verliefd te worden een iemand die hetero is niet? Als God zo goed zou zijn, zou hij mij dat dan niet gunnen?

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 14:05

Helloo? Wil niemand vertellen wat te doen met alle cruel dingen waar het geliefde boekje mee volstaat?
Gewoon negeren?

Citaat:
"Whenever we read the obscene stories, the voluptuous debaucheries, the cruel and tortuous executions, the unrelenting vindictiveness with which more than half the Bible is filled, it would be more consistent that we call it the word of a demon than the word of God. It is a history of wickedness that has served to corrupt and brutalize humankind."

--Thomas Paine

Vraag me dat serieus af, hoe kan je nog denken dat god nice and forgiving is als je het hele geval gelezen hebt? :?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 14:05

christel1857 schreef:
Overigens vind ik boeddhisme (zoals je zelf in je voorbeeld ook al aankaart) een véééééééééél vriendelijkere geloofsovertuiging dan het christendom met onze heksenverbranding, kruistochten en homo-haat, sorry ;)

Mag je vinden, vindt het wel een kromme vergelijking aangezien de kruistochten en heksenverbrandingen en whatever in de middeleeuwen waren.. Volgens mij zijn we ondertussen al een stukje verder ontwikkeld.. :+

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 14:06

bokker88 schreef:

Maar waarom zou je na je dood wel bij God willen horen als je dat tijdens je leven niet hebt gewild?

Ik vind het ook wel moeilijk allemaal en het zou best kunnen dat je gelijk heeft, dat weet God alleen en kunnen wij niet over oordelen.[/quote]

Ik wil helemaal niet bij god horen, en ook niet bij satan, of allah, of ganesh, of boedhha, of wie dan ook. Als ik dood ga wil ik gewoon dood zijn, en ik hoef helemaal niet een onsterfelijk leven in de hemel. Laat mij maar gewoon verdwijnen, en een andere baby geboren laten worden ergens op de wereld zodat de cirkel van het leven weer rond is.[/quote]

En in zoverre geeft God je dan wat je wilt, je hoeft dan na je dood niet bij God te horen, en dat is niet wat Hij voor je wil, Hij wil je een volmaakt gelukkig leven geven dicht bij Hem en daarom geeft hij de hele mensheid tijd en kansen om dat te beseffen.[/quote]

Dus ik hoef dan ook niet beoordeeld te worden als ik sterf?

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 14:07

Heino schreef:
Zooist schreef:
Je kan ook naar de hemel als je gemoord hebt en bedrogen hebt en gestolen hebt.
Mits je je bekeerd hebt tot het geloof.

En natuurlijk ben ik een mens van vlees en bloed en maak ik fouten, maar ook dan zal mijn God alles ten goede keren als ik het maar zelf weet en belijdt dat ik fout zat.

Ik kan me zo voorstellen dat dit volledig verkeerd geïnterpreteerd kan worden en een vrijbrief kan zijn voor de meest slechte daden.

Misbruik wordt bestraft!

Ja, als je het zo los op zichzelf staand leest wel.

Ik bedoel ermee dat er zat mensen in de hemel zijn en komen die zelf ook niet zondevrij zijn. Denk aan de moordenaar die naast JEzus aan het kruis hing. Vlak voor zijn sterven werden zijn zonden vergeven.
Denk aan diverse appostelen..... tollenaars en slechterikken.

Het bekeren is zeker geen vrijbrief om slechte daden te kunnen doen. Dat is vals geloof en er is er maar één die je dat dan terug zal geven.

christel1857

Hannah_Menno schreef:
christel1857 schreef:
Overigens vind ik boeddhisme (zoals je zelf in je voorbeeld ook al aankaart) een véééééééééél vriendelijkere geloofsovertuiging dan het christendom met onze heksenverbranding, kruistochten en homo-haat, sorry ;)

Mag je vinden, vindt het wel een kromme vergelijking aangezien de kruistochten en heksenverbrandingen en whatever in de middeleeuwen waren.. Volgens mij zijn we ondertussen al een stukje verder ontwikkeld.. :+

Maar is die ontwikkeling er gekomen dankzij het christendom dan?

Goof

Hannah_Menno schreef:
christel1857 schreef:

Mensen kruisigen was ook niet een heel vriendelijke bezigheid en gebeurde al ver voor de middeleeuwen. Ondanks dat we kennelijk al een stuk verder ontwikkeld zijn, wordt hier nog wel ieder jaar op terug gekomen??

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 14:08

ChristinaGW schreef:
En de ongelovigen proberen jullie uit te leggen waarom ze het niet geloven...Maar alles kan worden weerlegd. Sorry maar ik vind het arrogant als jij zegt dat je zeker weet dat Hij bestaat, dat er een hemel is, dat God de wereld heeft gemaakt. Ja als christen denk je het te weten. Maar als mens weet jij net zo min wat waar is als ik. En dan vind ik het arrogant om te gaan verkondigen dat het verhaal van God waar is.

En daarentegen begrijp ik het ook weer heel goed. Anders kun je het geen geloof meer noemen, half geloven lijkt me lastig. Dan kom je de hele tijd in de knoop met verschillende gedachten. Maar ik vind het wel nog arrogant.

En over dat homo zijn ken. Als je er maar niets mee gaat doen. Dus ik mag wel homo zijn, maar geen liefde kennen? Waarom zou ik wel moeten kiezen om wel of niet een relatie aan te gaan, seks te hebben, verliefd te worden een iemand die hetero is niet? Als God zo goed zou zijn, zou hij mij dat dan niet gunnen?

Waarom is het arrogant om te vertellen wat je denkt dat waarf is? _O- Dan kan je iedereen wel arrogant gaan noemen. Nogmaals, volgens mij staat er nergens in de Bijbel dat een man niet met een man mag trouwen (en nogmaals, dat weet ik niet zeker) dus dan heb je toch nog steeds een keuze? Beetje beter lezen.. Heb het al een x uitgelegd..

bokker88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 14:09

In mijn ogen kan dat niet omdat ik geloof dat het de realiteit is dat we na onze dood óf met God leven in de hemel of zonder God in de hel.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 14:10

Goof schreef:
Mensen kruisigen was ook niet een heel vriendelijke bezigheid en gebeurde al ver voor de middeleeuwen. Ondanks dat we kennelijk al een stuk verder ontwikkeld zijn, wordt hier nog wel ieder jaar op terug gekomen??

Ja hehe, omdat daar de kern zit! Daar werden onze zonden vergeven, daar werden we gered, daar liet God zijn liefde voor ons zien..
Lijkt me nogal logisch!

Zooist

Hannah_Menno schreef:
Zooist schreef:
Het zal wel aan mij liggen……?????

Wanneer iemand een boek leest over Jezus, of wanneer iemand vertelt dat hij
of zij in Jezus gelooft, wordt er altijd op een aparte manier naar die
persoon gekeken. De ene keer vol medelijden, de andere keer boos of de
andere keer wordt je nog net niet voor gek uitgemaakt.

Ik vraag me af waarom dit zo is. Ik denk omdat het over een geloof gaat.
Maar wat is geloven dan eigenlijk precies?
In de Van Dale staat: vast overtuigd zijn dat iets of iemand niet alleen in
de verbeelding, maar ook in het echt bestaat.
Met andere woorden: wanneer je overtuigd bent dat iets of iemand bestaat,
tastbaar of niet tastbaar, dan heb je al geloof.

Dan komt bij mij toch opnieuw de vraag op waarom mensen dan zo raar naar je
kijken als je vertelt dat je in Jezus gelooft of als je bijvoorbeeld in de
metro een boek leest wat gaat over een leven met Jezus of een geloof hebben
in Jezus Christus.

Dat vind ik nou raar.

Niemand kijkt namelijk raar op als je een boek leest over de Dalai Lama.
(de bijbel lezen in de metro, dat is raar)
Niemand kijkt raar op als je reiki doet of laat doen.
(genezing door handoplegging van een gebedsgenezer is raar)
Niemand kijkt raar op als je kaarten trekt en laat lezen.
(bidden voor een situatie en geloven in de oplossing die gecreëerd wordt
door God is raar)
Niemand kijkt raar op als je acupunctuur laat doen.
(bidden om pijnvrij te raken is raar)
Niemand kijkt raar op als je een medium thuis laat komen om een seance te
doen.
(naar een evangelische bijeenkomst gaan en luisteren naar een Christelijk
spreker is raar)

Kijk jij wel eens naar Derek Olgovie?
Kijk jij wel eens naar Char?
Kijk jij wel eens naar het Zesde Zintuig?
Of lees jij hier boeken over?

Niemand, maar dan ook niemand, vindt het raar als je naar deze
televisieprogramma’s kijkt of boeken leest (in de metro) van deze personen.
Hooguit zullen ze je wat “zweverig” vinden.
Een boek lezen over moslims, een boek lezen over Hindoeïsme, een boek lezen
over de Boedisme, een boek lezen over Yin en Yang of een boek lezen over
Jezus?

Denk je nu bij jezelf: “Maar Malene, nu heb je het toch niet over geloof?”

Ik denk het wel en wel om het volgende:
Als je niet in de Dalai Lama gelooft, zal je ook zijn ‘rust’ niet ervaren.
Als je niet in reiki gelooft zal het je ook niet helpen.
Als je niet in de voorspelling van de kaarten gelooft zal de voorspelling
ook niet uitkomen.
Als je niet in accupunctuur gelooft zal het je ook niet pijnvrij maken.

Is de show van Derek Olgovie onzin? Dan geloof je daar dus niet in.
Geloof je dat Char de waarheid spreekt of dat ze aan trucage doet?
Berust “Het zesde zintuig” op waarheid of is het nep en vooraf afgesproken?

Dit zijn allemaal geloofsovertuigingen of geloofsvragen.

Tot slot nog iets waar ik me over verbaas, namelijk het vloeken.
Is jouw wel eens opgevallen dat vloeken zijn alleen gerelateerd aan het
Christelijk geloof?
Ik heb tenminste nog nooit heel hard iemand ALLAH of BOEDHA horen roepen
als hij zijn teen hard stootte tegen de deurpost!

THINK ABOUT IT!

DIE ZOCHT IK! :D

*Gaat in profiel zetten*

Geeft dan maar toestemming....... :o

Verander mijn naam in jouw naam dan.....

Is trots!

Steef

Ik geloof niet echt in een hel. Ik denk meer in het Ghost Whisperer idee(weet niet of iemand dat kent?) Mensen die nog dingen af moeten maken blijven op aarde en gaan nadat dit is afgerond naar de hemel.

Captain

christel1857 schreef:

Hoe bedoel je? :+

ChristinaGW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-10 14:11

Ja je hebt de keuze...en toch wordt de andere keuze afgekeurd...want als je homo bent en seks heb dan heb je gezondigd..

Het is arrogant, omdat niemand zeker weet wat er is tussen hemel en aarde. Als mens weet niemand dat. Als we er ons leven om zouden wedden, om de waarheid te weten te komen, zou je dat dan doen? Als christen weet je het, als mens niet.

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 14:11

bokker88 schreef:
In mijn ogen kan dat niet omdat ik geloof dat het de realiteit is dat we na onze dood óf met God leven in de hemel of zonder God in de hel.

En geen van beide? Gewoon doodgaan en dan niks? waarom kan dat niet? het is een mogelijkheid weetje ;)

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 14:12

Hannah_Menno schreef:
christel1857 schreef:

Wat is er moeilijk aan die vraag :Y)

Edit:

De ellende in de middeleeuwen is 100% te wijten aan het christendom, en het christendom-systeem ALLEEN. Hele grote dikke punt, het is de schuld van jullie geloof. Nu zijn we verder ontwikkeld, en kunnen we ons niets meer voorstellen bij de wanpraktijken van de middeleeuwen. De vraag luidt als volgt: Heeft het christendom ervoor gezorgd dat we niet meer in de middeleeuwen leven?
Laatst bijgewerkt door christel1857 op 04-05-10 14:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 14:12

christel1857 schreef:

Ahh uitleg! :P

Ik denk niet dat alleen het Christendom daar voor gezorgt heeft. ;)
Laatst bijgewerkt door Captain op 04-05-10 14:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 14:14

ChristinaGW schreef:
Als christen weet je het, als mens niet.

Hoho, een christen is niet beter dan een ongelovig mens, vergis je niet. Iedereen is zondig en iedereen heeft vergeving nodig. (Of ben ik arrogant als ik dit zeg?) Een Christen kent deze vergeving, een ongelovig mens niet. (of die wil juist geen vergeving)

_Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 14:15

Ik vind het homo-zijn, als christen zijnde ook wel een moeilijke. Ik denk niet dat God het van meet af aan zo bedoeld heeft. Hij schiep de mens als man en vrouw. Maar, na de zondeval, is de schepping zijn eigen gang gegaan en de natuur ook. En zo zijn er ook mensen met een andere geaardheid.
Als je homo bent, ben je dat. Daar kies je zelf niet voor.
God heeft de mens ook niet gemaakt om alleen te zijn. Hij maakte Eva omdat Adam iemand nodig had om hem bij te staan. En hoe werkt dat dan als je als man in plaats van op Eva's op Adams valt? Lastig... God houdt van mensen zoals ze zijn, maar niet van wat mensen doen. Je hebt als homo wel degelijk de keus om geen relatie aan te gaan. Maar wat als je al een relatie hebt, en God dan leert kennen?
God zal je nooit afwijzen als je Hem zoekt. Ik denk dat het wel/niet relatie aangaan als homo zijnde een zaak is tussen God en de desbetreffende persoon. Ik zal nooit zeggen dat iemand geen christen is als hij/zij een relatie heeft met iemand van hetzelfde geslacht. Maar daarnaast heb ik ook echt een diep respect voor mensen die alleen door het leven gaan om deze reden.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 14:17

christel1857 schreef:

Hannah_Menno schreef:

Goof schreef:

Ik vind het altijd zo naar dat die boedistische monniken zichzelf in de fik steken.

Het Christendom heeft verschillende stromingen. Net als bij andere Godsdiensten.
Niet iedere stroming straalt uit wat God zelf uitstraalt.
Ik denk niet dat God heeft staan juichen met de verbrandingen van ketters? Ik denk dat hij gehuild heeft om hetgeen er gebeurde!

Alles wat met liefde te maken heeft komt van God.
Alles wat niet met liefde te maken heeft komt niet van God wat voor kerknaam of geloofsnaam er ook aan gehangen is.

Dat is overigens wat IK geloof!

De kruisiging is een gebeurtenis in het verleden, toen dit een compleet normale methode was om ter dood gebracht te worden. Door de kruisiging heeft Jezus de dood overwonnen en de genade van God in de wereld gebracht.

Deze gebeurtenis heeft voor elk geloof historische waarde. Daarom is dit een traditioneel feest en wordt iedereen eraan herinnerd.

Overigens is het wel heel bijzonder te noemen dat elke religie Jezus accepteert. De ene religie als profeet en de andere als redder of belangrijk historisch persoon!

Marijee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 14:19

Hannah_Menno schreef:
Marijee schreef:
En zoals Rebeccaa al zei, waarom heeft God eigenlijk zoveel ellende op deze wereld gebracht? Oorlog, ziektes, geweld en jaloezie? Waarom? Om het leven 'spannend' te houden?

God heeft de ellende niet op aarde gebracht, de mens heeft dat gedaan, die verleid werd door de duivel.

Maar dan vraag ik me af, Hoe weten jullie sommige dingen toch zo zeker dat God dat heeft gedaan of de duivel? De wereld bestaat gewoon zo lang, volgens mij zelfs langer als de mensheid?

Maar hoe verklaar je dat dan dat er bvb kanker is in de wereld of dat er mensen problemen hebben, zonder dat ze er zelf aan kunnen doen? Zijn zij ook verleid door de duivel of is dit gewoon gedaan door god?

Steef schreef:
Ik geloof niet echt in een hel. Ik denk meer in het Ghost Whisperer idee(weet niet of iemand dat kent?) Mensen die nog dingen af moeten maken blijven op aarde en gaan nadat dit is afgerond naar de hemel.

Ik weet niet wat ik moet geloven, maar dit lijkt me ook wel een sterk punt. Ik ben er trouwens ook in overtuigd dat e rmeer is tussen hemel en aarde. Dat is er gewoon, en de een kan het voelen dan de ander.

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 14:19

Citaat:
Alles wat met liefde te maken heeft komt van God.
Alles wat niet met liefde te maken heeft komt niet van God wat voor kerknaam of geloofsnaam er ook aan gehangen is.

Serieus? Lees de bijbel eens dan..

ChristinaGW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-10 14:20

Hannah_Menno schreef:
ChristinaGW schreef:
Als christen weet je het, als mens niet.

Hoho, een christen is niet beter dan een ongelovig mens, vergis je niet. Iedereen is zondig en iedereen heeft vergeving nodig. (Of ben ik arrogant als ik dit zeg?) Een Christen kent deze vergeving, een ongelovig mens niet. (of die wil juist geen vergeving)

Dat schrijf ik ook niet. Ik zeg alleen maar dat eigenlijk ieder mens onwetend is. En vaak praten christenen over God alsof dat de waarheid is. Terwijl ik vind, dat we van oorsprong allemaal onwetend zijn. Ik vind het raar om er van uit te gaan dat ieder mens zondig is. De meeste zonden komen namelijk voort uit de struggle for life, doden, stelen, zodat je zelf voort kunt leven en de ander misschien niet. Mijn inziens. Zijn het geen zonden maar manieren om verder te leven. Hoewel dat in deze maatschappij heel erg uit zijn verband is gerukt, want je hoeft niet meer sterker te zijn dan je buurman om het beste stuk vlees te pakken te krijgen...

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 14:21

christel1857 schreef:

Hannah_Menno schreef:

christel1857 schreef:

Edit:

De ellende in de middeleeuwen is 100% te wijten aan het christendom, en het christendom-systeem ALLEEN. Hele grote dikke punt, het is de schuld van jullie geloof. Nu zijn we verder ontwikkeld, en kunnen we ons niets meer voorstellen bij de wanpraktijken van de middeleeuwen. De vraag luidt als volgt: Heeft het christendom ervoor gezorgd dat we niet meer in de middeleeuwen leven?

Niet het Christendom.

De Katholieke stroming en de Hervormde stroming van Luther.
Twee compleet verschillende religies die uitgaan van eenzelfde God die het met elkaar aan de stok kregen.

God heeft tranen met tuiten gehuild om hetgeen hier gebeurd is!

Marijee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 14:21

Miepie1980 schreef:
Volgens mij dien je lid te zijn van de kerk om in een kerkdienst herdacht te worden na je dood.
De leden brengen namelijk met elkaar het geld bij elkaar om de kerk te laten bestaan. Mocht niemand lid worden en toch iedereen er gebruik van willen maken dan is op een gegeven moment het geld gewoon op. Dus geen verwarming meer, geen koster voor het beheer, geen voorganger enz enz

Bijna alle begraafplaatsen in NL zijn algemeen, daar ligt dus christen/moslim/atheïst/jood enz door elkaar.

Daarnaast zijn er specifieke begraafplaatsen voor Joden, Katholieken enz. Of je daar met een ander geloof of zonder geloof ook begraven mag worden weet ik eigenlijk niet. Maar waarom zou je dat willen?

Leg mij maar op een algemene begraafplaats. Dan kan ik later er met mijn vriend liggen aangezien hij bij geen kerk lid is en ik wel.

Ik had al zo'n voor vermoeden, maar ik ga er verder nog eerst niet overnadenken. Ik ben nog lang niet van plan om het loodje te leggen :)