DeadxStar schreef:Ook al doet hij het niet, als je weet dat hij zo denkt, daar wordt je toch niet vrolijk van?
Ik heb niet zo'n moeite met de gedachten en gevoelens van anderen, wat mij betreft mag iedereen denken en voelen wat 'ie wil. Ik heb geen behoefte daar controle over te hebben, of voortdurend een oordeel... Het gedrag, hoe dat in de relatie tot uiting komt, dat is een ander verhaal. Dan zou ik niet snel akkoord gaan met 'ik wel en jij niet'. Maar als iemand het zo ervaart, nou ja, prima, zijn ervaring.
Ik snap zelf juist niet zo goed hoe je zo weinig ruimte kunt laten voor iemands eigen individualiteit, door zelfs z'n ervaringen al te veroordelen. Vooral ook omdat je helemaal niet volledig in de hand hebt hoe je dingen voelt en ervaart.
Dat valt me ook op bij vele jalouzie-issues. Ik ben niet heel snel jaloers trouwens, maar als het al zo is, dan is dat mijn eigen gevoel. Kan zo irrationeel als wat zijn - ik kan het niet uitzetten, en het is MIJN gevoel en niet die van de ander. Ik vind dus ook dat IK daarmee moet omgaan, maar ik vind ook dat IK dat mag voelen. Het is niet aan de ander om te zeggen dat ik niet jaloers mag zijn. En ik zou het mijn partner kwalijk nemen als ik dergelijke gevoelens dus volkomen zou moeten ontkennen. Als ik gevoelens voor een ander zou hebben - idem. Dat kan ik niet zomaar aan of uitzetten. Ik weet niet of ik dat meteen zou bespreken, en al helemaal niet of ik daarnaar zou handelen... maar ik zou het heel erg vinden als het zelfs onaanvaardbaar zou zijn dat ik zoiets denk of voel.
Wel moet je in een relatie bedenken hoe je daarmee omgaat. Dat ik me op een bepaald moment onzeker of jaloers voel, betekent niet dat ik dan ook de ander allemaal regels op moet leggen. ("Ik ben jaloers, dus jij mag nergens meer heen")
Dat ik gevoelens voor iemand heb, betekent niet dat ik meteen ook iets 'heb' met die persoon. Of dat de huidige relatie zinloos is.
De gevoelens bij jezelf erkennen, en ze toegeven, daar zie ik geen probleem in. En de gevoelens hebben... dat is gewoon zo of niet. Dat kan zich langzaam een bepaalde kant op ontwikkelen, maar je zet het niet zomaar uit of aan.