werkeloos: hoe kom je de dag door?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 11:26

breezy302 schreef:
Wat simpel gezegt zeg! Betaal jij dan een cursus voor me?

Nou, dat een ander jouw scholing maar moet betalen, vind ik ook maar heel simpel gezegd...
Iedereen moet dat zelf betalen. (Of als je mazzel hebt je ouders of als je nog meer mazzel hebt je werkgever.)

shilady

Re: werkeloos: hoe kom je de dag door?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 11:41

Als je iets gratis of vergoed kan krijgen dan moet je daarvoor gaan vind ik :)

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-10 11:50

Beetje cursus kost al snel 1000 euro of meer.
Als je nog geen 1000 euro in de maand krijgt gaat je dat echt niet lukken.
Als je geluk heb heb je nog wat spaarcenten over maar ja die heb je ook nodig als bv je wasmachinetje ineens te hemelen gaat.

Mijn cursus reisbegeleiding koste mij 1500 euro alles incl. Jammergenoeg is dit werk leuk als je net van school afkomt omdat een gemiddelt maand salaris zo'n 900 a 1000 euro is.
Nu wil ik een cursus gaan doen die me weer 1000 euro gaat kosten en dat is dan nog excl vervoer naar de locatie en eventueel bijkomende kosten zoals papier, pennen etc etc.

Nu maar hopen dat de belasting mij enigzins nog wat terug betaald.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 11:55

De laatste keer dat ik een LOI cursus deed, kon je de kosten in termijnen betalen, ik heb er volgens mij een jaar over gedaan om het te betalen en er kwam geen rente bij.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-10 11:57

shilady schreef:

Gratis bestaat niet je krijgt het hooguit vergoed of gedeeltelijk vergoed.
De cursus reisbegeleiding wou ik al eerder doen toen ik thuis zat met mijn hernia(de 3e) maar volgens het uwv was ik nog goed genoeg voor ander werk zonder omscholing, lees : in een winkel, schoonmaak, hele dag in de auto pakjes rondbrengen...ja ja.
Nou vertel ik je ik kan net aan mijn eigen huis schoonmaken en moet daarna min een half uur even zitten.
Ik vond werk in een winkel , wat ik uiteindelijk 1,5 jaar heb volgehouden , maar je wilt niet weten wat de reacties waren toen ik vertelde dat ik dat werk ging doen.
Pas na maanden kreeg ik toestemming om een cursus voor op de computer te doen maar verder dan WORD ben ik niet gekomen omdat het niet meer te doen was met mijn onregelmatige diensten.

En nu...ik ben nog geen week werkeloos of krijg al te horen dat ik cursussen mag doen om mijn kans op werk te vergroten.
Sla mij dood..

ohhh frustraties lopen alweer op hier...tijd voor wat anders. ;)
Laatst bijgewerkt door Cowgirl op 18-01-10 11:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Clauwtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 11:57

Ik meld me ook maar...Als werkloos zijnde...
Hoe ik de dag doorkom?
Heeeel veel banen speuren, zometeen maar even langs het uitzendburo...
En verder maar hopen en hopen...

Voor bovenstaande, een LOI cursus is idd in termijnen te betalen, tegen de tijd dat ik weer een beetje baan heb, ga ik er ook aan beginnen...Elk diploma'tje is mooi meegenomen, zeker in deze tijden haha...

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-10 11:59

Ik heb gister nog gesolliciteerd naar de functie Security Hostess.

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 12:44

Ik kreeg van UWV een vacature doorgestuurd waarvan ik nog niet weet wat ik ermee moet gaan doen. Het past namelijk totaal niet bij mij en het is voor mij ook nog eens 2 uur reizen per dag. Dus misschien moet ik maar naar hun terug reageren dat ik er niet op in kan gaan. Eerst dacht ik voor de vorm toch nog netjes te gaan reageren, maar ik kan echt geen enkel argument bedenken waarom ik graag die functie zou willen hebben. Ik heb wel wat andere sollicitaties gedaan die ik zelf gevonden had, die passen veel beter bij mij! Hopelijk zit daar iets tussen. Ik had zelf voorgesteld om een extra opleiding te doen in de financiële administratie, dat hebben ze me afgeraden. Ik heb namelijk niks met cijfertjes en ze zijn er duidelijk in dat je geen werk/opleiding moet doen wat je absoluut niet boeit. Wel komt in de toekomst een aanvulling van de talen misschien wel van pas en daar staan ze ook niet negatief tegenover.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 13:08

Bergje: Dat deden ze bij mij ook. Ik moest solliciteren op een vacature waarvan ik 3 uur onderweg zou zijn. Dus 6 uur per dag en raar dat ze het vonden dat ik dat niet wilde!

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 13:27

Cowgirl schreef:

Dat ben ik ook geweest...., heb het een half jaar gedaan...., komt nogal wat bij kijken!!

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 13:44

Het UWV vind dat je banen tot twee uur (totale) reistijd (dus 1 uur per enkele reis) moet accepteren. Of zoveel km (45 of 50 ofzo)

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 14:04

Cowgirl schreef:
shilady schreef:

Gratis bestaat niet je krijgt het hooguit vergoed of gedeeltelijk vergoed.
De cursus reisbegeleiding wou ik al eerder doen toen ik thuis zat met mijn hernia(de 3e) maar volgens het uwv was ik nog goed genoeg voor ander werk zonder omscholing, lees : in een winkel, schoonmaak, hele dag in de auto pakjes rondbrengen...ja ja.
Nou vertel ik je ik kan net aan mijn eigen huis schoonmaken en moet daarna min een half uur even zitten.
Ik vond werk in een winkel , wat ik uiteindelijk 1,5 jaar heb volgehouden , maar je wilt niet weten wat de reacties waren toen ik vertelde dat ik dat werk ging doen.
Pas na maanden kreeg ik toestemming om een cursus voor op de computer te doen maar verder dan WORD ben ik niet gekomen omdat het niet meer te doen was met mijn onregelmatige diensten.

En nu...ik ben nog geen week werkeloos of krijg al te horen dat ik cursussen mag doen om mijn kans op werk te vergroten.
Sla mij dood..

ohhh frustraties lopen alweer op hier...tijd voor wat anders. ;)

Ik bedoelde bewijzen van spreken ;)
Vriendin van mij krijgt de cursesgeld voor 100% vergoed als ze der certificaten laat zien :)

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 14:06

breezy302 schreef:
Bergje: Dat deden ze bij mij ook. Ik moest solliciteren op een vacature waarvan ik 3 uur onderweg zou zijn. Dus 6 uur per dag en raar dat ze het vonden dat ik dat niet wilde!

Die vacature had ik dan ook niet aangenomen :(:)

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 14:39

Ilzas schreef:
Het UWV vind dat je banen tot twee uur (totale) reistijd (dus 1 uur per enkele reis) moet accepteren. Of zoveel km (45 of 50 ofzo)

Tegen mij zeiden ze anderhalf uur reistijd (enkel) per openbaar vervoer. En de betreffende plaats ligt inderdaad nét binnen die anderhalf uur. Dat zou ongeveer overeen komen met twee uur auto. Als je een kerngezond mensje bent is het ook niet zo verschrikkelijk om een uur heen en een uur terug te rijden, maar in mijn geval is het niet handig (ook niet voor de rest van de weggebruikers :o ).
Laatst bijgewerkt door Bergje op 18-01-10 14:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 14:40

shilady: Dat heb ik ook niet gedaan. Ik heb trouwens nog helemaal niets over mijn WW gehoort die ik op 7-12 heb aangevraagt. Duurt erg lang allemaal zeg!

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 17:47

Bergje schreef:
Ilzas schreef:

Tegen mij zeiden ze anderhalf uur reistijd (enkel) per openbaar vervoer. En de betreffende plaats ligt inderdaad nét binnen die anderhalf uur. Dat zou ongeveer overeen komen met twee uur auto. Als je een kerngezond mensje bent is het ook niet zo verschrikkelijk om een uur heen en een uur terug te rijden, maar in mijn geval is het niet handig (ook niet voor de rest van de weggebruikers :o ).

Oh, dan is dat zeker inmiddels ook al weer gewijzigd. Ik meende ook dat het nog weer te maken had met hoe lang je werkeloos was. Dus het eerste half jaar nog niet, maar daarna weer wel. Maar goed, voor mijn gevoel wijzigen die dingen zo vaak, dat ik het ook niet bij kan houden. En ik kan me ook niet aan de indruk onttrekken dat er regionaal ook nog wel wat verschillen zijn....

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 18:57

Ilzas schreef:
Oh, dan is dat zeker inmiddels ook al weer gewijzigd. Ik meende ook dat het nog weer te maken had met hoe lang je werkeloos was. Dus het eerste half jaar nog niet, maar daarna weer wel. Maar goed, voor mijn gevoel wijzigen die dingen zo vaak, dat ik het ook niet bij kan houden. En ik kan me ook niet aan de indruk onttrekken dat er regionaal ook nog wel wat verschillen zijn....

Ja, dat klopt, het eerste jaar hoef je niet alles aan te pakken en na een half jaar worden de regeltjes wat strenger. Vandaar ook mijn idee om gewoon eerlijk te zeggen dat deze baan zeker weten niks voor mij is. Ik moet toch wel in staat zijn om binnen een half jaar iets in de buurt te vinden.
Ik heb ook het idee dat de regeltjes regionaal verschillen, ik lees tenminste heel verschillende dingen overal!

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 21:23

Cowgirl schreef:

heb je beveiliger 2 diploma?

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 22:57

breezy302 schreef:
shilady: Dat heb ik ook niet gedaan. Ik heb trouwens nog helemaal niets over mijn WW gehoort die ik op 7-12 heb aangevraagt. Duurt erg lang allemaal zeg!

Digitaal of via papieren versie aangevraagd? Wat is je 1e WW dag?

Geheel nog geen reactie gehad? Bel even 0900-9294 en vraag de status van je WW na. Normaliter heb je binnen 1 week na ontvangst bericht gehad vanuit het UWV.

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 14:51

Hier leuk nieuws, ik had gereageerd op een vacature van 15 uur. Uitzendburo heeft me "blind" voorgesteld, ze hadden mij nog nooit gezien. Ik mag woensdag op gesprek komen. Nu lag het eigenlijk meer in mijn bedoeling om iets van 32-40 uur te vinden, maar als ik dit kan doen en ik kan er ergens nog een uurtje of 15 bijvinden, dan is het voor mij ook goed, dan hoef ik niet eens een uitkering aan te vragen! Dus ik hoop maar dat ze een redelijk salaris te bieden hebben!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 15:22

Leonoor schreef:
breezy302 schreef:

Digitaal of via papieren versie aangevraagd? Wat is je 1e WW dag?

Geheel nog geen reactie gehad? Bel even 0900-9294 en vraag de status van je WW na. Normaliter heb je binnen 1 week na ontvangst bericht gehad vanuit het UWV.

Ze hebben mij vanmorgen gebelt. :o . Vrijdag moet ik geld binnen hebben :D

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-10 17:46

ikdoemaarwat schreef:
Cowgirl schreef:

heb je beveiliger 2 diploma?

nee die heb ik niet maar daar wordt je wel voor opgeleid.
Ik weet trouwens niet eens of ik nou gereageerd heb omdat ik dat echt wil of omdat ik MOET solliciteren.
En als ze van mijn rugklachten horen vraag ik me het al helemaal af of het uberhaubt wat wordt. Nou ja ik zie het wel.
heb vandaag ook nog bij Perrysport gesolliciteerd...maar meer ook vanwege dat het MOET.

Ik ga wel aan een cursus engels beginnen, ga me morgen opgeven en waarschijnlijk over 2 weken starten.
zijn wel 30 lessen dus 30 weken = een half jaar nu maar hopen dat ik dat vergoed ga krijgen.

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 17:57

Ilzas schreef:
Dus stel dat je dan een baan hebt waarbij je om half 9 moet beginnen, zou je om half 6 in de trein moeten zitten (als je geen rijbewijs hebt).
Man, dan RIJDEN de treinen hier nog geeneens!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-10 18:11

Ik ga hooguit max een uur reizen voor mijn werk en dan moet het ook nog een baan zijn met wisseldiensten want ik ga niet in de spits staan elke dag.

ps ik zei dat de engelse cursus 30 dagen was maar dat heb ik fout het is 10 avonden 3 uur lang. ;) Dus dat gat wel lukken.

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 19:10

Majo schreef:
Ilzas schreef:
Dus stel dat je dan een baan hebt waarbij je om half 9 moet beginnen, zou je om half 6 in de trein moeten zitten (als je geen rijbewijs hebt).
Man, dan RIJDEN de treinen hier nog geeneens!

Nee, enkele reis, dus als je om half negen zou moeten beginnen, dan moet je om half 8 weg. Jij maakt er meteen drie uur enkele reis van!