Vrouwen verwacht in rok of jurk, ouderwets?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 16:48

@Abeltje77:
Denk bij die dingen dan ook even aan

* mensen die Jeruzalem in handen wilden hebben omdat dat de machtigste stad was, als je die had was je dus ook al de machtigste groepering - dus: kruistochten: macht.
* Middeleeuwen? Dat is zijn 10 eeuwen in de geschiedenis. Welk stukje bedoel je precies?
* Denk aan mensen die anderen angst aanjagen doordat zij dingen kunnen of lijken te kunnen die een ander niet kan en daardoor een bedreiging vormen voor de macht van het stadsbestuur - dus: heksenverbrandingen: macht.
* Islam versus christendom heeft zijn oorsprong in de kruistochten, die ik je net al heb uitgelegd.

Even zeer gechargeerd en samengevat gebracht en daarmee verre van volledig, maar ik heb tijd noch zin om hier drie pagina's over te gaan zitten volschrijven. En het is ook wel enigszins off topic ;)

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 16:50

Karin schreef:
Naar een gala ga je (als het goed is) uit vrije wil. Wil jij geen galajurk aan? Nou prima, dan blijf je toch lekker thuis?

Als ik uit vrije wil naar een reformatorische school ga, dan trek ik een rok aan. Ik ga daar echter niet uit vrije wil naartoe en ik wil dan ook geen kledingvoorschrift opgelegd krijgen. Dan ga ik gewoon niet. ;)

Je hoeft toch geen presentatie te geven, het is toch zeker niet verplicht? Je wilt dat toch zelf? Dus dan je wel degelijk uit vrije wil :). Nu kwam die regel pas later en heeft school toegestemd. Nu ligt het balletje bij ts, wil ze toch, dan trekt ze een rok aan. Wil ze dat niet? Dan gaat ze toch niet :)

Echt, ik snap het probleem niet.

Daarnaast bestaat het leven nu niet altijd uit willen en als het dan 'maar' om het dragen van een rok gaat..tjsah... als dat al een probleem is?

Abeltje77

Re: Vrouwen verwacht in rok of jurk, ouderwets?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 16:51

Mwoaahh ik weet niet hoor. Volgens mij was de inquisitie nog altijd een 'uitvinding' van de katholieke kerk.

Maar dat gaat idd wat offtopic.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 16:52

Wie denk je dat de macht in die tijd had, ook grotendeels in de politiek? ;)

Anyway. Ik ga ook maar eens stofzuigen en eten koken ;)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 16:53

Je kan eigenlijk elke oorlog wel terugvoeren op hebberigheid van de mens. Meer macht, meer land, meer invloed. En of dat nou in naam van het geloof, de koning of uit verveling is... de schuldige is altijd nog de mens.

Maar het is inderdaad erg off. Klopt wel dat er veel oorlogen gestart zijn onder het mom van geloof, maar de achterliggende gedachte was toch zelfverrijking.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 16:53

zap schreef:
Daarnaast bestaat het leven nu niet altijd uit willen en als het dan 'maar' om het dragen van een rok gaat..tjsah... als dat al een probleem is?

Misschien even een paar pagina's terug lezen. :)

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 16:56

Geloof is iets wat ieder voor zich mag weten, maar dring mij niets op en ik moet heel eerlijk zeggen dat ik blij ben met de vrijheid die ik heb. Ik zou er echt niet tegen kunnen om zo "streng" te moeten leven.

Ja ik vind het streng als je op zondag naar de kerk "moet" en niets geen andere activiteiten mag hebben. En ik ben heel eerlijk, soms baal ik ook wel eens van de gelovige mensen. Als het NK op vrijdag en zaterdag verreden moet worden, omdat je anders bepaalde mensen uitsluit. Ik heb ook een jaar geen vrij kunnen krijgen voor het NK (de vrijdag) en dan denk ik, waarom moeten er zoveel mensen een vrije dag nemen voor mensen die hun geloof uitdragen. Als je er voor kiest om niet op zondag te rijden, loop dan niet te zeuren dat je kampioenschappen mist. Dat is iets waar je voor kiest. En voor een paar van zulke mensen kunnen 100-en mensen een vrije dag nemen.

Maar of iemand voor zijn geloof in bepaalde kleding loopt, moet ie zelf weten. Ik wil alleen wel graag een gezicht zien. (hoofddoek heb ik niets op tegen, burka/sluier wel)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 16:58

Was toch even benieuwd,

Het gaat nu over een rok, maar hoe zouden jullie omgaan met het verzoek om te spreken op de nudistenclub maar dan ook naakt. Omdat dat het beleid is.

Ik bedank daar wel vriendelijk voor haha, want kleding is geen probleem, maar gebrek aan kleren wel.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 16:59

Welshcobfan schreef:
Was toch even benieuwd,

Het gaat nu over een rok, maar hoe zouden jullie omgaan met het verzoek om te spreken op de nudistenclub maar dan ook naakt. Omdat dat het beleid is.

Ik bedank daar wel vriendelijk voor haha, want kleding is geen probleem, maar gebrek aan kleren wel.

Hahahaha, prima als ze dat vragen, maar dan zeg ik nee :D :P En dat wil niet zeggen dat ik kom in gewone kleren, nee, ik kom gewoon helemaal niet.

Karin, ik heb een jullie een aantal pagina's terug gelezen. Maar dan nog. Je kiest er zelf voor om daar heen te gaan, waarom dan toch indruisen tegen hun wensen. Ik vind dat pas getuigen van geen respect ;)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 17:00

Citaat:
Ja ik vind het streng als je op zondag naar de kerk "moet" en niets geen andere activiteiten mag hebben.

Aangezien ik blijkbaar als 'streng' gezien word - ik MOET niks, er komt hier heus geen ouderling aan de deur als ik een paar weken niet geweest ben (tenminste, niet een die normaal niet regelmatig langskomt ;)). Wat ik met de rest van mijn zondag doe moet ik helemaal zelf weten. Daar zal geen haan naar kraaien.
Anderzijds is een rustdag in de week helemaal niet slecht hoor ;)

Wat jij van dat NK vindt, tja, jammer, zal ook wel te maken hebben met de regio waar je woont.

@WCF: :D Goeie vraag... Ik denk dat ik vriendelijk zou bedanken voor de eer, omdat ik mij naakt voor vreemden niet prettig zou voelen. En even voordat daar reactie op komt: dat heeft minder te maken met geloof dan met zelfbeeld :)

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 17:01

Daar bedank ik ook vriendelijk voor. ;)

Ik weet dat het op naturistenterreinen (ik gebruik liever de term 'naturisten' dan 'nudisten') een (on)geschreven regel is dat je je er naakt vertoont. Ik heb die behoefte niet, voel me er niet prettig bij, en mij zul je daar dan ook niet vrijwillig zien. ;)

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 17:02

zap schreef:
Karin, ik heb een jullie een aantal pagina's terug gelezen. Maar dan nog. Je kiest er zelf voor om daar heen te gaan, waarom dan toch indruisen tegen hun wensen. Ik vind dat pas getuigen van geen respect ;)

Dat ben ik met je eens, dat dat niet getuigt van respect.

Maar heb je ook gelezen dat ik een aantal malen heb aangegeven dat het voor mij kiezen of delen is? Of ze accepteren mij in een broek, of ik ga niet. Ik ga iig niet doelbewust provoceren. :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 17:02

(zou het best ballen vinden als iemand zegt, prima! ik geef wel dan wel een presentatie in mijn blote kont! haha )

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 17:06

@Blue Eyes en anderen: Hebben jullie moeite met activiteiten van anderen (niet-gelovigen) op zondag? Dus bijvoorbeeld was buitenhangen etc.? In ieder geval dingen waar geen geluidsoverlast bij komt kijken.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 17:07

Nee. Moeten zij weten. Sterker nog: ik heb een gezin met jonge kinderen. Bij mij hangt ook weleens was buiten op zondag hoor :=
Laatst bijgewerkt door Blue_Eyes op 03-11-09 17:07, in het totaal 1 keer bewerkt

eppie38

Hoe zou iedereen hier reageren als Ts gevraagd zou worden een 'burka" te dragen?

Blue_Eyes

Eppie, lees even terug. Die vraag is ook al 10x gesteld.

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 17:09

Blue_Eyes schreef:
Eppie, lees even terug. Die vraag is ook al 10x gesteld.

Is dat zo?
Ga even terug lezen (jullie gaan heel erg snel namelijk)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 17:09

Misser schreef:
verootjoo schreef:
trouwen niet in het wit

Dat wist is niet, waarom is dat? Ik zou nl verwachten dat ze juist in het wit trouwen.

Edit: typo.

Wit zou impliceren dat je zonder zonden bent. Echter is niemand zonder zonden, dus maagdelijk wit trekt niemand aan op haar bruiloft. De 'echte' oud-gereformeerden trouwen in een kleur, de wat nieuwere trouwen in champagnekleur

gr_roos schreef:
Geloof is iets wat ieder voor zich mag weten, maar dring mij niets op en ik moet heel eerlijk zeggen dat ik blij ben met de vrijheid die ik heb. Ik zou er echt niet tegen kunnen om zo "streng" te moeten leven.

Ja ik vind het streng als je op zondag naar de kerk "moet" en niets geen andere activiteiten mag hebben. En ik ben heel eerlijk, soms baal ik ook wel eens van de gelovige mensen. Als het NK op vrijdag en zaterdag verreden moet worden, omdat je anders bepaalde mensen uitsluit. Ik heb ook een jaar geen vrij kunnen krijgen voor het NK (de vrijdag) en dan denk ik, waarom moeten er zoveel mensen een vrije dag nemen voor mensen die hun geloof uitdragen. Als je er voor kiest om niet op zondag te rijden, loop dan niet te zeuren dat je kampioenschappen mist. Dat is iets waar je voor kiest. En voor een paar van zulke mensen kunnen 100-en mensen een vrije dag nemen.

Dat is ook meestal omdat er op zondag weinig juryleden te vinden zijn, weinig vrijwilligers die op zondag die wedstrijd gaan regelen. ;)

Overigens valt het strenge wel mee. Ik vind het heerlijk om op zondag niks te doen. Even een dag om tot jezelf te komen; daar heeft God de zondag ook voor bedoeld. Een rustpuntje in het drukke leven wat men tegenwoordig leidt. Imo zou het houden van de zondagsrust heel wat depressies, burnouts en stress voorkomen.

En het is niet zo dat je niks mág. Het is maar net wat voor gevoel je erbij hebt. Werken doe ik niet zo gauw. Al werk ik in de zorg wel eens op zondag, maar dan rust ik de zaterdag. Verder doe ik op zondag dingen die voor mij ontspannend zijn, om rust te vinden in mezelf. Niet het huishouden, boodschappen, maar lekker tijd hebben voor leuke dingen, mijn paard bv. Of lekker wandelen. Of naar het strand oid. :) En nee, ik zit bij lange na niet elke zondag in de kerk. Niemand die daar wat van zegt ook overigens. Het gaat erom hoe je de Bijbel interpreteert. Er zijn tien geboden die je móet naleven (maar die staan ook gewoon in de grondwet ;)) en verder staan er richtlijnen. Hoe je daar invulling aan geeft, is aan jou.

@ misser: dingen waarbij geen geluid komt heb ik geen moeite mee :) Je hele huis verbouwen op zondag, of luidruchtige feestjes wel :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 17:12

Misser, nee... kinderen spelen maar lekker op straat, mensen hangen de was maar lekker buiten en hebben maar gezellig een tuinfeestje op zondag! (niet té lang door gaan met het feestje, want maandag moeten er veel weer vroeg op)
Langdurig klussen (klopboor in de muur bv) stel ik niet heel erg op prijs, maar ik laat het gewoon geworden. Het is maar dat ik zondag lekker thuis ben en dan geen zin heb op in de herrie te zitten hahaha.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 17:13

Een rustdag vind ik ook heerlijk. Lekker bezig zijn met de dingen waar je de rest van de week niet aan toe komt of waar je juist je ontspanning uit haalt. Maar dan wel op een dag dat het mij uitkomt, en niet standaard de zondag. ;)

Ik kan me overigens voorstellen dat anderen daar wél voor kiezen, maar nogmaals: zolang ze van mij maar niet verwachten dat ik hetzelfde doe.

[Edit] 3x 'je' is wat veel van het goede ;)
Laatst bijgewerkt door Karin op 03-11-09 17:22, in het totaal 1 keer bewerkt

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 17:17

Blue_Eyes schreef:
Citaat:
Wat jij van dat NK vindt, tja, jammer, zal ook wel te maken hebben met de regio waar je woont.

BE, ik vraag me serieus af waarom je mij altijd op mijn woonplaats moet aanvallen, (dit is niet het eerste topic waar je mij aanspreekt op de plaats waar ik vandaan kom) als je een hekel hebt aan Noord-Hollanders zeg dat dan gewoon eerlijk, maar blijf niet aldoor aan de gang met je steken onder water. Ik val jou toch niet omdat je een brabantse bent.

Als jij niet vindt dat het streng is, dan is dat alleen maar goed, lijkt me anders een behoorlijk onbevredigde situatie.

Ik zou ook niet naar een naturisten vereniging gaan om daar een presentatie te doen als er van mij verwacht werd dat ik naakt moet presenteren. Ik zou ook niet in een burka gaan lopen, maar schoenen uit vind ik dan weer geen probleem.
Ik vind ook niet dat mensen van je kunnen verwachten dat je op zo'n korte termijn nog een rok (of wat voor kledingstuk dan ook) kunt regelen.

Verootje, eventing wordt 9 van de 10 keer op zaterdag en zondag verreden, dat is dus een opmerking die in dit geval niet opgaat. Daarom snap ik ook niet dat het op vrijdag zaterdag moet, terwijl iedereen het hele jaar door wel op zaterdag en zondag crosst...

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 17:19

Hoezo dat nou weer? Ik had eerlijk gezegd niet eens gekeken waar je vandaan kwam := Noord-Holland is nog groot ook. Ik bedoel gewoon dat dat soort dingen in verschillende delen van het land soms wat anders liggen. In Brabant wordt alles op zondag gedaan.

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 17:23

Ik denk dat BY bedoelt dat in de ene regio het geloof wat meer aanwezig is als de andere.
In NH is het geloof (is toch grotendeels de randstad) niet zo aanwezig als bv op de Veluwe of bv Urk, ik noem maar wat.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 17:23

Ja, precies :j