Tieners, wat zou je doen als je nu zwanger was?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 23:30

Omdat het zelf nog een kind is.. ;)
Hoeveel hulp ze ook krijgt, hoeveel steun ook, hoe goed ze het wel niet allemaal doet..

Hoe doet ze dit met haar studie? Is ze bezig om een toekomst voor haar en haar kind op te bouwen of is ze meer bezig zich nu nog maar geen zorgen te maken over die toekomst en wel ziet als ze keer in de 20 is? (en het kind dan ook al rond de 10 is)?

Zijn gewoon vragen hoor.. niets aanvallends ;)

Rosa__

Re: Tieners, wat zou je doen als je nu zwanger was?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 23:37

Ik snap niet hoe mensen dit kunnen zeggen: "Ik zou het absoluut weghalen..." Dat je erover denkt, oké... Maar absolúút. Hoe weet je dat nou zo zeker. :n Als het straks werkelijkheid wordt, wordt het opeens een stuk moeilijker...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 23:39

@Rosa: Omdat het realistisch is om te zeggen dat het nadelig is om het kind te houden? Je kan het kind onmogelijk alles bieden wat je bieden wil op 16 jarige leeftijd & zelf mis je ook een boel..

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 23:44

@ Rosa, ik snap dat mensen dit zeggen ;) Je gevoel gaat op zo'n moment inderdaad ook heel erg mee spelen, maar je verstand ook.. je komt in zo'n strijd met jezelf. Dat mensen dit besluiten, om het absoluut te doen, kan ik me voorstellen. Denk dat dit ook wel een beetje uit zelfbescherming is, als jij je zo vast houd aan dat standpunt en je gevoel erin wegdringt ga je veel minder snel twijfelen.. ;)

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 23:47

Ik heb een vriend, woon nog thuis, ben 15. En ik zou het eerlijk gezegd niet weten. Aan de ene kant zou het een beetje van 'ons' zijn en ben ik erg benieuwd naar het kindje, maar aan de andere kant ben ik net begonnen met mijn leven in principe, ik zit op school, en dan moet ik zo'n kleine een goede jeugd gaan bezorgen. Ik weet niet of ik dat wel kan en of ik mijn 'toekomst' [dus mijn studie en alles] daarvoor zou willen opgeven.

Aurelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 23:58

Ik studeer in Utrecht maar ben nog erg graag thuis in Maastricht. Ik heb 3 jaar een vriend. En ik zou het denk ik houden. Ik zou het wel vreselijk rot vinden maar ik ben bang dat ik anders spijt zou krijgen. Het is wel een hele lastige vraag en hoe ik op het moment zelf zou reageren weet ik niet.

Bellona_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 00:19

Als ik nu zwanger zou zijn zou ik er geen seconde over na hoeven denken om het weg te laten halen. Ik ben blij dat je in NL tenminste legaal een abortus kan laten uitvoeren..

Mss speelt het ook mee dat ik me op dit moment niet kan voorstellen dat ik ooit kinderen leuk ga vinden en ze ook zou willen ;)

Verder kan ik het me ook wel voorstellen dat er meisjes/dames zijn die er niet aan zouden moeten denken om het weg te laten halen hoor. Maar ieder heeft hier dus zn eigen mening en gedachtes over.

Ben trouwens 20

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 09:27

__Laura schreef:
Joyckuh schreef:
Er word tegenwoordig zoveel vergoed en gedaan op dat gebied, dat iedere tiener gewoon school kan afmaken.
Op stap gaan en dergelijk is natuurlijk een ander verhaal...

Kanttekening: Is het de bedoeling dat een deel van de belasting gaat naar het betalen van kinderen van jonge meisjes? Ik snap dat het heel fijn dat deze mogelijkheid er is hoor, maar aan de andere kant heb ik liever dat die meisjes niet zwanger worden en ik minder van m'n loon hoef in te leveren :+

En dan? Er zijn zoveel mensen waar ook een deel van mijn loon naar toe gaat waarbij ik ook mijn vraagtekens zet. Als het goed is, ontvangt een zo'n meisje het geld zodat het kind naar de kinderopvang gaat waardoor zij haar studie kan afmaken. Dit is sowieso max. 4 jaar, daarna gaat het kind naar de basisschool. Er zijn meer dan genoeg profiteurs die de rest van hun leven van een uitkering willen leven. Dan breng ik mijn geld toch liever naar zo'n meisje.

En waarom zou iemand van 15 niet kunnen beoordelen wat een goede moeder is? Wie zou dat dan moeten bepalen?

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 09:36

Het kind van dat meisje zelf.. :j en dit dan wel in later stadium dus al ze zo de 17 jaar gepasseerd zijn.. ;)

Nee, eigenlijk kan niemand dit bepalen :n *mits het kind wel gewoon goed wordt opgevoed, en niet geslagen etc. etc. maar daar ga ik ook niet vanuit hier ;) *

xdniesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 09:50

Ik ben 15, woon nog bij mijn ouders.
Mijn vriend woont al op zich zelf met een fulltime baan.
Mijn familie, vriend en ik zijn tegen abortus. Dus houden doen we zeker en zal het gebeuren!
Natuurlijk zal ik alles er aan doen om niet in verwachting te raken. Want een super goed leven zit er in de eerste levensjaren van het kind niet in, noch voor mij.
Ik wil nog zoveel, daar past een kind gewoon nog niet in..

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 09:52

Ook al ben ik nu 20 jaar, ik zou het nog steeds laten weghalen.
Ik vind mijzelf geen geschikte moeder. Vriend wil ook geen kinderen. Zit volop in een studie die al mijn tijd op slokt en ook niet zo soepel verloopt.

Het is voor sommige misschien egoïstisch, maar liever egoïstisch dan een leven wat ik niet voor ogen had. :)

Mlies

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 09:56

Ik ben 20, op dit moment niet een heel serieuze relatie.. Maar mocht ik per ongeluk toch zwanger worden, dan hou ik het wel..
Het zou zeker niet goed uitkomen, ben nog lang niet klaar met studeren en genieten van m'n jeugd. Maar ik zou niet weg kunnen halen denk ik..

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 09:58

Ik wil wel even zeggen dat het naar school gaan e.d. in mijn ogen niets met tienermoeders te maken heeft..
Ik ken ook moeders van in de 20 die geplant zwanger zijn geraakt terwijl ze nog een opleiding doen of willen doen. En zo zijn er ook moeders die carriere belangrijk vinden en dus na de bevalling 5 volle dagen gaan werken.
Dus in mijn ogen heeft dat niet direct iets met het zijn van een tienermoeder te maken..

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 10:02

Gefeliciteerd met je zwangerschap Nathalie! ;)

Daar heb je gelijk in, maar dan is het écht je eigen keuze.. Als tienermoede moet je nog wel verplicht naar school, je bent immers t/m 18 jaar leerplichtig en moet op z'n minst een MBO niveau 2 diploma hebben op je 21e als je stopt met studeren ;).. Dus studie heeft er zeker wel direct mee te maken bij tienermoeders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 10:13

Joyckuh schreef:
En dan? Er zijn zoveel mensen waar ook een deel van mijn loon naar toe gaat waarbij ik ook mijn vraagtekens zet. Als het goed is, ontvangt een zo'n meisje het geld zodat het kind naar de kinderopvang gaat waardoor zij haar studie kan afmaken. Dit is sowieso max. 4 jaar, daarna gaat het kind naar de basisschool. Er zijn meer dan genoeg profiteurs die de rest van hun leven van een uitkering willen leven. Dan breng ik mijn geld toch liever naar zo'n meisje.

En waarom zou iemand van 15 niet kunnen beoordelen wat een goede moeder is? Wie zou dat dan moeten bepalen?

Oh dit is niet het enige doel waar ik mijn geld liever niet aan uitgeef hoor, de zwartwerkers en uitkeringtrekkers horen daar ook bij :j

Iemand die verstand heeft van de gevolgen van de opvoeding en objectief kan beoordelen, zoals zo'n nanny van tv bijvoorbeeld :) Ik kan ook wel zeggen dat ik mijn moeder de beste van de wereld vind, maar misschien heb ik wel extreem racistische gedachte? Maar als dat normaal is in mijn omgeving zie ik daar het probleem niet van in. (als voorbeeld!)

skyez

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 10:47

Ik zou dr over twijfelen. Maar mijn gezond verstand zegt toch dat ik het zou laten weg halen. Ik ben 14 ik heb nog een heel eigen leven zonder kind, als kind :D 8-)

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 11:39

Marinke, dus als iemand er zelf voor kiest dan is het wel goed? Die snap ik ff niet...
Of het nu iemand's eigen keus is of niet, daar merkt een babytje niets van. Het gaat hier om het fenomeen aandacht en tijd tekort. Dit heeft een moeder die 5 volle dagen werkt ook. ;)

En minimaal een MBO niveau 2 diploma? Is dat iets nieuws?
Ik ben gestopt op mijn 17e en heb ook geen diploma.... Toch heb ik het goed voor elkaar, volgens mij beter als de gemiddelde 22 jarige.

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 11:51

ik heb niet het héle topic gelezen, maar vind het wel grappig om te zien dat er velen zeggen: 'ik zou er alles aan doen om niet zwanger te raken'. flauw van me misschien, maar dat kun je maar op één manier 100% zeker weten, en dat is door geen je-weet-wel te hebben! ;) die optie zie ik onder de 15/16-jarigen eerlijk gezegd niet voorbij komen...

ik ben heel oud in jullie ogen (31) en sinds 7 maanden mama van een prachtige zoon. maar ik kan je vertellen dat wanneer je eenmaal zwanger bent, je heus anders tegen abortus aan gaat kijken. ik was er al niet zo voor, maar zou het nu écht nooit meer kunnen. voelde ons kindje met 14 weken al bewegen! knappe meid die dan nog zegt: doe maar weg.

dus al die verhalen hier van 'zou het gelijk weghalen' neem ik met een hele grove korrel zout. ;)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 11:55

ik kan nu niet meer zwanger worden als tiener :+ over 3 dagen 20 hahaha :P en ben de komende 3 dagen helemaal volgepland dus ook geen kans om zwanger te worden :')

Maar ik zou het weg laten halen als ik als tiener zjinde moeder word. mijn hele toekomst naar de knoppe, en ook dat van het kind. Ik moet gewoon een baan hebben, alles financieel op een rijtje voordat ik ook maar het woord baby wil laten vallen! En natuurlijk een man waar ik zielsveel van houd! Dat vind ik al helemaal belangrijk! Zou het wel fijn vinden als ik voor mijn 32 een kind heb, anders word ik zo oud :')

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 12:17

Ik weet het niet, voor het kind zal het beter zijn om het weg te laten halen, voor mij ook, maar hoe ik zal reageren als het moment daar is? Ik heb geen idee, waarschijnlijk zou ik er gewoon voor zorgen dat het niet gebeurd. (mocht het toch gebeuren dan direct morning after pil)

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 12:37

Nathalie schreef:
Marinke, dus als iemand er zelf voor kiest dan is het wel goed? Die snap ik ff niet...
Of het nu iemand's eigen keus is of niet, daar merkt een babytje niets van. Het gaat hier om het fenomeen aandacht en tijd tekort. Dit heeft een moeder die 5 volle dagen werkt ook. ;)

Die mensen moeten ook niet aan kinderen beginnen vind ik :n

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 12:52

__Laura schreef:
orange1 schreef:
waarom kan iemand van 15/16 niet een kind opvoeden?
mijn beste vriendin was 13 toen ze zwanger raakte.
en ze is de beste moeder die er is! (nu 15)
iedereen kijkt in de buurt raar op hoe zei het kind opvoedt want ze doet het niet minder als een oudere moeder!

Sorry maar ik vind niet dat iemand van 15 (jij in dit geval) dat kan beoordelen
:+

Je haalt me de woorden uit mijn mond...

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 12:56

lifaya schreef:
mijn hele toekomst naar de knoppe, en ook dat van het kind.

Mijn keus zou het ook niet geweest zijn om tienermoeder te worden. Maar om nou te stellen dat dan je hele toekomst naar de knoppeN is en ook dat van het kind? Dat is wel heel kort door de bocht. Je leven houdt niet op als je moeder wordt, het wordt alleen anders.

Hopelijk spreek je met de quote hierboven alleen voor jezelf. Voor tienermoeders die vervolgens nog gewoon een opleiding hebben afgerond en een baan hebben gekregen vind ik dit namelijk niet erg van respect getuigen.

Natalie1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 12:59

Ik ben er zelf nog lang niet aantoe, maar wanneer het (om wat voor reden dan ook) toch gebeurt, zou ik het kind wel houden.
Parttime naar school om nog mijn examen te halen (nu 5VWO) en daarna misschien een tussenjaar. Ben overigens pas 15 jaar.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 14:01

Nathalie schreef:

En minimaal een MBO niveau 2 diploma? Is dat iets nieuws?
Ik ben gestopt op mijn 17e en heb ook geen diploma.... Toch heb ik het goed voor elkaar, volgens mij beter als de gemiddelde 22 jarige.

Je begrijpt mij verkeerd, in een eerdere post geef ik aan dat elk kind die niet genoeg aandacht krijgt van z'n ouders of ouders heeft die ongelukkig zijn (omdat ze hun werk/studie opzij hebben gezet voor hun kind terwijl ze liever een goede cariere willen maken), dit altijd merkt. Ongeacht of het om tienerouders of volwassenen gaat ;)

Echter kiest een volwassenen daar echt zelf voor op hun kind zo op te voeden, en een tiener niet ;)

Edit; dat is inderdaad iets nieuws over dat als jij voor je 21e stopt met werken je minimaal een MBO niveau 2 diploma moet hebben ;) En dat die het dan ook beter hebben is inderdaad niet altijd zo is een regeltje van de wet...