Duinbranden in Noord Holland

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Caira

Re: Grote brand in duinen Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-09 01:59

En het klapt hier weer van de lucht, mijn bezorgdheid begint langzaam weg te ebben, maar ik zal blij zijn als ik morgenochtend nog een paar uur in mijn eigen bedje kan duiken!

lucienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 02:33

Ik kom net uit groet vandaan, heb gewerkt daar. Het vuur is nog steeds niet onder controle. er kwamen net nog 18 brandweerwagens aan met extra mankracht+materiaal. De brandweer uit Friesland is ondertussen ook ingeschakeld.
Echt verschrikkelijk, wens iedereen in het gebied heel veel sterkte toe!

akerna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 07:23

brandweer uiit apeldoorn is ook ingeschakeld inmiddels! mijn vriend gaat er zo met zijn team en nog een heel stel uit apeldoorn en omgeving (toen ik m net wegbracht telde ik al zo'n 8/9 brw wagens!

hoop dath et nu toch snel gedoofd gaat worden

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 07:30

Jeutje, is het nog steeds aan de gang joh! Het heeft hier vannacht flink geregend, dus ik had gehoopt dat het wel goed zou doen! Sterkte!!

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 07:36

lucienne schreef:
Ik kom net uit groet vandaan, heb gewerkt daar. Het vuur is nog steeds niet onder controle. er kwamen net nog 18 brandweerwagens aan met extra mankracht+materiaal. De brandweer uit Friesland is ondertussen ook ingeschakeld.
Echt verschrikkelijk, wens iedereen in het gebied heel veel sterkte toe!

Gisteravond heb ik gewerkt, Leeuwarden en toen zijn we tijdens de rookpauze echt op onderzoek uit geweest wat er in de fik stond, we zagen niks maar het rook heel erg!

Kan je nagaan tot hoever de geur van zo'n brand reikt!

Jullie in Schoorl e.o. alle sterkte, ga nu bijlezen.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 07:50

hier heeft het vanacht ook flink gegoten, hoop echt dat de brand onder controle is... alle bokkers daarzo, sterkte!!!

akerna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 07:51

was t egisteravond nog heel erg heftig dan amondi??

moet eerlijk zeggen dat ik m best wel een beetje knijp hoor dat mn vriend daar heen is.. (voor mij de eerste x met zo'n grote natuurbrand dat hij erheen moet sind ik m ken)

maar goed voor de mensen in schoorl is het veel erger..

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 07:58

gisteravond in Leeuwarden rond 19.00 uur liepen we de parkeerkelder vd Achmea toren uit, en toen schrokken we dus van de brandlucht. Voor de zekerheid zelfs de beveiliging gevraagd of het toch niet in ons gebouw was....

Blijkt dus Schoorl te zijn geweest, hemelsbreed zullen we in de route vd rook hebben gelegen, met het complete IJsselmeer ertussen.
In de telegraaf hebben ze het over 500 m2, dat is dus zo groot als mijn tuin.... wat een lariekoek!

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 08:02

Hmmm dat zal wel een foutje van de telegraaf zijn denk ik :P

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 08:06

hier heeft het vanacht ook flink geregend..ik hoop in schoorl ook..sterkte voor de mensen die er iets mee te maken hebben! brand is vreselijk..

chivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 08:15

pff ik dacht als ik wakker word is alles voorbij maar helaas. ik ga strakjes rijden en lees bij en hoop op goed nieuws voor caira en derest!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-09 08:22

Ja ja ben er al weer, stond vanochtend om 7 uur naast mijn bed, poezels vonden het genoeg geweest en ik ook. Dus poezels ingeladen en hup naar huis. Aangehouden 3!!!!! huizen voor de stal. Mocht er niet in, dieren hadden geen prioriteit, nou bij mij wel natuurlijk. Heb gevraagd wat er ging gebeuren als ik via de weilanden van de buurman zou gaan. Nou ja mocht ook niet maar dat zag ze niet dus ach....

Dus poezels zitten weer binnen met een grote bak eten en water. Ben langs alle 3 de plaatsen gegaan waar paarden staan en alles is prima in orde!

Brand is nog niet brandmeester, maar volgens de ME die ik gesproken heb is alles onder controle.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 08:23

amondi schreef:
In de telegraaf hebben ze het over 500 m2, dat is dus zo groot als mijn tuin.... wat een lariekoek!

Dat las ik ook en snapte ik ook niet, eerder in dat artikel hebben ze het over 1 hectare en nou is het lang gelden, maar ik dacht dat dat toch meer was dan 500m2.

Jezus Caira, zo blijft het spannend. Ik hoop dat het vlug brandmeester is en jullie terug je huis in kunnen. Lijkt me helemaal niets om zo in spanning te moeten zitten om je huis en dieren. En dan ook nog zo'n lozen opmerking "dieren hebben geen prioriteit".

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 08:28

Falona schreef:
amondi schreef:

Dat las ik ook en snapte ik ook niet, eerder in dat artikel hebben ze het over 1 hectare en nou is het lang gelden, maar ik dacht dat dat toch meer was dan 500m2.

Jezus Caira, zo blijft het spannend. Ik hoop dat het vlug brandmeester is en jullie terug je huis in kunnen. Lijkt me helemaal niets om zo in spanning te moeten zitten om je huis en dieren. En dan ook nog zo'n lozen opmerking "dieren hebben geen prioriteit".

Ik neem aan dat er bij een brand van 500 m2 niet zoveel brandweerkracht nodig is...een hectare is overigens 10.000 m2 ;)

Blij om te lezen dat het dorp en de dieren heelhuids de nacht zijn doorgekomen.

Bingelding

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 08:38

jeetje ciara wat spannend nog allemaal zeg. Ga voor je duimen hor meid. Heel goed dat je ook steeds naar je paardjes gaat om te kijken.

Hier in Purmerend s niks vcan de rook te merken. Wind staat denk ik andere kant op.

Sterkte meid

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-09 08:42

Joh er is ook geen rook meer, geen brand te zien, helemaal niets!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 08:46

Caira schreef:
Joh er is ook geen rook meer, geen brand te zien, helemaal niets!

Goed nieuws!

Ze zullen in het duin misschien wel aan het nablussen zijn?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 08:48

Ciara
goed nieuws.
Ik heb de hele nacht aan jou en jouw beesten gedacht. Gelukkig zijn jullie allemaal safe.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 08:53

Het is hier ook nog flink te ruiken!
Gelukkig dat het ergste voorbij lijkt!

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 08:55

Pff ik schrok net toch wel weer van de berichten dat er midden in de nacht nog extra brandweer is ingeschakeld...
Gelukkig is er nu geen rook meer te zien :)

akerna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 08:58

tis niet zozeer als extra brandweer ingeschakeld denk ik als wel aflossing van de teams..
het is vrij zwaar om zo'n brand te bstrijden en ze hebben ook behoeftes aan pauzes e.d.

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 08:59

Waarschijnlijk wel ja, ben nog niet helemaal wakker :z

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 09:03

Dit is idd goed nieuws..fijn dat het met de dieren goed gaat en met jullie bokkers! Wat zul je dan een gigantisch besef hebben van hoe fijn je huis is he, als je dat zo plots achter moet laten..hoe dankbaar dat als je tereugkomt, de dieren en alles er nog staat.
Sterkte meiden!

lucienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 09:04

Er is vanacht nog extra materiaal bij gekomen, dus er was wel degelijk behoefte aan extra materiaal/mankracht. Maar natuurlijk ook voor de aflossing.
(dit kregen we te horen van de brandweer zelf, was aan het werk in een restaurant in groet)
Het verhaal van die 500 meter was op het hoogtepunt van de brand.
Toen stond er 500 vierkante meter tegelijk in de fik.
Voor de bekenden in schoorl en omgeving. Om 1 uur vanacht was het vanaf waar de brand begonnen is tot ter hoogte van de zeeweg/berenkuil zwart.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 09:15

Gelukkig dat ze het onder controle hebben....