Vreemdgaan.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Thaliaatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 15:23

Huertecilla schreef:
Thaliaatjuh schreef:
Sommige mensen vinden het een mooie manier als gebaar om elkaar trouw te beloven en leuk dat familie en vrienden daar bij kunnen zijn.
Sommige mensen hebben daar WEL behoefte aan........

Dat ís toch symboliek?

Als je daar behoefte aan hebt moet je dat doen.

Het is verstandig om je erbij te realiseren dat het slechts symboliek is, een droom.
Of die waar wordt hangt van wat je er samen in investeert af. Niet van het hoogte van het wettelijke of sociale hek. Een hek is voor het succes eerder een valkuil, want een schijnzekerheid die je beter níet hebt.

hc

Ja natuurlijk. Maar nu verwoord je het iets anders.
Het is dus niet alleen te zien als een set regels en een hek om je relatie; zoals jij net zei. Nee, als een romantisch iets, het vieren dat je samen voor elkaar gaat!`

Eva_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 15:24

Ik snap niet waarom er volgens jou (HC) iets veranderd aan de vrijwilligheid enzo als je trouwt ? Je hebt toch dezelfde relatie ? het is toch niet zo dat je je ineens anders gaat voelen doordat het op papier staat ofso? Of bedoel je dit ook voor een normale relatie (Ik snap je niet helemaal)

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 15:26

Overigens vind ik een gewone relatie niet anders dan een huwelijk, wat blijkbaar niet zo is bij alle mensen :+ .

Een huwelijk zou voor mij dus ook geen hek toevoegen of weghalen...
Laatst bijgewerkt door BraveSpots op 04-06-09 15:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 15:27

Voor mij is er ook niet iets veranderd toen we gingen trouwen, behalve dat ik zijn naam aannam, ik hem 'mijn man' noemde in plaats van 'mijn vriend', en de ouderlijke rechten voor ons kindje toen in een keer geregeld was.

Mijn trouwdag was niet zoals ik me had voorgesteld, en eigenlijk heb ik er nog steeds spijt van dat we dat toen op die manier hebben gedaan (die van het trouwen zelf).

Eventueel willen we dat nog eens over doen zoals WIJ het willen in plaats van onder druk.

Misschien met een handvast (de hekserige tegenhanger van het kerkelijk huwelijk) en misschien wel gewoon met een soort viering...

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 15:28

Huertecilla schreef:
Het huwelijk voor een kerk is een ritueel met alleen sprituele, symbolische waarde. Daarbij kennen slechts zéér weinigen die voor de kerk (om het even welke) trouwen de de inhoud van kerkelijke huwelijksregels. De meesten zouden er het er in het geheel niet mee eens zijn. Dat geeft helder de sprituele waarde ervan aan: het gaat om de poppenkast.

Daar vergis je je in.
Iedereen die ik ken (en voor de kerk is getrouwd) weet heel goed wat het betekend.

(en ja, ik woon op de Veluwe. Maar heb vrienden/familie/kenissen in heel Nederland).

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 15:31

Macusa schreef:
Jij verwoordt het beter dan ik.

:o dank je.

hc

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 15:31

Macusa schreef:
Blue_Eyes schreef:
Ik noem dat struisvogelpolitiek.

Beter struisvogelpolitiek dan 3 jaar van je leven verprutsen omdat je het niet kunt verteren omdat je partner (misschien) vreemd gaat. Ik denk dat deze vrouwen zichzelf een groot plezier doen. Voor mij persoonlijk zou ik echter nóg liever hebben dat mijn partner en ik over dit soort dingen gewoon open en eerlijk kunnen zijn, zodat niemand zich ooit bedrogen of gekwetst hoeft te voelen èn er geen struisvogelpolitiek bedreven hoeft te worden.

Leuk, maar voor mij zou het bij het eerste bedrog meteen afgelopen zijn. Zo lang ik het niet weet is het een ding, maar dan wil ik ook niet het idee hebben dat hij het weleens zou kunnen doen. Zo'n man die ik niet kan vertrouwen, die WIL ik niet eens. Ik vertrouw mijn man volledig omdat ik weet dat hij niet vreemdgaat. Zou ik dat niet zeker weten, was ik nooit iets met hem begonnen.

Nakisha

Re: Vreemdgaan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 15:38

Ik ben wel eens vreemdgegaan, tot mijn grote schaamte en spijt.
Mijn relatie liep echt verschrikkelijk en ik trapte met open ogen in de vleierij van een echte player.

We spraken af. We zoenden, het ontaarde in wat wederzijdse anatomische verkenningen. Op dat moment had ik al een KLOTEGEVOEL. Ik deed iets wat ik eigenlijk niet wilde, waar ik eigenlijk niet achter stond... maar ik kamp al m'n hele leven met het probleem geen nee te kunnen zeggen, me niet te kunnen lostrekken uit dergelijke situaties.

Hij wilde wel seks. Ik niet.
Daarop wist ik dan toch de rem erop te knallen, godzijdank.

Ik ging naar huis, voelde me K met peren... heb direct mijn vriend gebeld, alles opgebiecht. Hij was uiteraard boos en van streek.

Ik hield er een schimmelinfectie aan over (onschuldig doch vervelend) en een berg schuldgevoel.

Onze relatie heeft het overleefd. We zijn straks acht jaar samen.

Maar dat is dus typisch voor mij... WEES ER EERLIJK OVER. Ik vind het nog vele malen erger als iemand er zelf achter moet komen, veel later....
Ik heb dírect gebeld na het gebeurde en mijn vriend dus direct alles verteld, waardoor hij een eerlijke keuze kon maken over wat hij wilde. Als hij me had gedumpt, had ik dat heel best begrepen.

Ik kan over zoiets niet liegen...
Het maakt niets goed, gebeurd is gebeurd... maar hij kreeg in ieder geval een eerlijke keuze.

Of ik het ooit weer zou doen? Ik kan het me niet meer voorstellen. De ellende, het verdriet maar vooral de enorme teleurstelling in jezelf, dat je ZOIETS kan doen... nee, dat is echt slopend.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 15:41

Thaliaatjuh schreef:
Nee, als een romantisch iets, het vieren dat je samen voor elkaar gaat!`

Heb je daar de poppenkast van kerk en staat voor nodig of kan de de regels die je er dan onlosmakelijk bij krijgt missen als kiespijn en het zelf sámen ´romantisch´ vieren?!

Om bij elkaar te wíllen blijven heb je alleen elkaar nodig.
Met huwelk voor en staat en/of kerk wordt het een default-waarde dat je bij elkaar bent en moet je scheiden om het te ontdoen.
Zonder huwelijk is er niets standaard geregelt, is het bij elkaar zijn geen default waarde, kies je elke dag opnieuw voor elkaar. Dat vind ik een groot geschenk wat je elkaar elke dag kan geven :+:

Ja, daar is wel degelijk een fundamenteel verschil tussen. Het huwelijk wordt door veel vrouwen als een stuk zekerheid ervaren toch?! Welnu, daar heb je de kern van wat je erdoor ontnomen wordt; een stuk vrijheid.

hc

Thaliaatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 15:43

LEES nou eens... wie zegt dat het moet??? als mensen dat willen doen, trouwen, dan trouwen ze toch?? Er zijn mensen, HC, die er WEL de lol van inzien om te trouwen...
Dat heb je niet nodig, dat vinden ze leuk!!

Niet meer zekerheid, maar ook niet minder vrijheid (hoe kom je daar nu op)
Laatst bijgewerkt door Thaliaatjuh op 04-06-09 15:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 15:43

Ik heb ook wel een keer iets gehad waar ik me heel slecht over voelde..

Wij gingne met school naar Rome, en natuurlijk ga je dan van kamer overlopen.. Dus ik samen met mn vriendin naar de kamer vd jongens naast ons.. Beetje zitten kaarten ed. Toen ging zij bij een jongen in bed liggen en ik bij een hele goede vriend van mij..(Toen nog niet overdreven goed, nu mijn beste vriend)...
Ik voelde me er toch niet helemaal lekker over, en wilde het eigenlijk tegen mn vriend vertellen over de telefoon, zij zei dat ik me niet zo aan moest stellen dat zij het ook niet ging vertellen..
Ik uiteindelijk niet gebeld, maar toen we na 10 dagen eindelik weer thuis waren, en ik savonds met mn vriend in bed lag toch verteld, en hij begon te huilen! :o Ik voelde me zooo slecht toen..maar hij begon dus te huilen omdat ie zo bang was om me kwijt te raken..daar ben ik echt van geschrokken, maar wil nu dus ook nooit meer bij een jongen in bed slapen:P

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 15:48

Ik ervaar het huwelijk helemaal niet zozeer als een stuk zekerheid. Als je een flitsscheiding aanvraagt, ben je in een paar weken van elkaar verlost.
Wel is het een officiele belofte. En juist omdat je er zoveel moeite voor doet om die belofte te doen, heeft hij voor mij extra waarde, romantisch misschien, maar wel waar.
Elke dag opnieuw voor elkaar kiezen doe je toch wel, maar je begint vanuit een ander punt. Namelijk: ik ben bij jou en dat blijft zo, in plaats van: ik ben nu bij jou, maar dat kan vanmiddag weleens anders zijn.
Je best doen voor elkaar moet je ook in een huwelijk, dat zei ik al eens eerder. Maar het huwelijk vangt juist wel af wat me in jouw posts zo tegenstaat: dat moeterige. Ik doe dat voor haar, en ik verwacht dus minstens dat terug, anders ga ik weg.
Nee, ik ben getrouwd, dus ik heb beloofd dat ik in goede en kwade tijden, ziekte en gezondheid, rijkdom en armoede, mijn man zal trouw blijven, liefhebben en verzorgen en hij heeft exact hetzelfde aan mij beloofd. Dat wij voor elkaar zorgen is dus uit liefde, en niet omdat we anders niet genoeg geven en de ander daarom weleens weg zou kunnen gaan.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 15:50

Thaliaatjuh schreef:

De zakelijke overeenkomst waarbij rechten en plichting worden vastgelegd = fórs stuk wettelijke vrijheid wat je daarmee inlevert :)*

De spirituele overeenkomt legt je de geestelijk ´correcte´ beleving op = stuk geestelijke vrijheid wat je inlevert :)*

Voor de lól ervan kan je ook met je lief en een stel vrienden in feestverpakking hand in hand rond een boom huppelen en gezamelijk van het voor de viering geslachte kalf genieten.

hc

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 15:51

Geestelijke vrijheid die je inlevert... en als je het nou bij voorbaat al eens was met deze zaken? :=

Ik had overigens geloof ik wel gelijk... maar even voor het geval je eroverheen gelezen zou hebben:
Citaat:
Ik zou je willen vragen wat er volgens jou dan op zou staan [kerkelijk huwelijksformulier]waar men zo op tegen zou moeten zijn, maar daar krijg ik waarschijnlijk toch geen antwoord op.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 15:59

Blue_Eyes schreef:
Elke dag opnieuw voor elkaar kiezen doe je toch wel, maar je begint vanuit een ander punt. Namelijk: ik ben bij jou en dat blijft zo, in plaats van: ik ben nu bij jou, maar dat kan vanmiddag weleens anders zijn.

Klopt: een fundamenteel ander uitgangspunt. Zekerheid of vrijheid.
Wij willen het uitgangspunt van vrijheid omdat dit voor ons de open deur is, de vrijwilligheid.

Wij hebben testamentair vastgelegd hoe ons ´erfgoed´ naar onze nabestaanden (partner, zoon, paarden) gaat, wie executeur is, voogd, paardenopvang etc.
De rest is een geschenk naar elkaar, elk dag weer.

hc

Thaliaatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 16:00

Huertecilla schreef:
Thaliaatjuh schreef:

De zakelijke overeenkomst waarbij rechten en plichting worden vastgelegd = fórs stuk wettelijke vrijheid wat je daarmee inlevert :)*

De spirituele overeenkomt legt je de geestelijk ´correcte´ beleving op = stuk geestelijke vrijheid wat je inlevert :)*

Voor de lól ervan kan je ook met je lief en een stel vrienden in feestverpakking hand in hand rond een boom huppelen en gezamelijk van het voor de viering geslachte kalf genieten.

hc

nounou, voor het huwelijk mag je ook geen sex hebben volgens vele geloven dus wat is dan vrijheid inleveren, trouwen of niet trouwen :D

Sommige mensen vinden het nou eenmaal WEL leuk Hc..... Hoe moeilijk is dat..
En die wettelijke vrijheid... dat je voor de wet niet vreemd mag gaan? Als het goed is doe je dat sowieso niet dus als mensen daar moeite mee hebben moeten ze geen relatie aangaan.
En dan nog.. wie controleert daar op... niemand!

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 16:01

@HC: Dat is bij ons niet anders. Er is alleen bij voorbaat de belofte: ik hou van jou en ik wil bij je blijven, ook als je even niet terug kunt geven wat je van me krijgt.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 16:04

Blue_Eyes schreef:
Ik zou je willen vragen wat er volgens jou dan op zou staan [kerkelijk huwelijksformulier]waar men zo op tegen zou moeten zijn, maar daar krijg ik waarschijnlijk toch geen antwoord op.

Volg jij jouw man in zijn beslissingen en zie jij sex als jouw huwelijkse plicht?
Heeft voor jou sex alleen voortplanting als doel en als je niet wil voortplanten onthouding als het enige middel?

Zoveel religies zoveel invullingen van de spelregels uiteraard doch de grote drie zijn zéér ongeëmancipeerd.

hc

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 16:05

Dat zijn dingen die absoluut niet in het huwelijksformulier staan dat ik heb ondertekend. Sterker nog: dat zijn dingen die erin worden ontkracht. Ik zal het boekje er even bijpakken.

Thaliaatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 16:06

Hc je hebt niet maar 1 grote boze kerk hoor...... haha!!! Dat is wel heeeel ouderwets gedacht..

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 16:06

[quote="Thaliaatjuh]nounou, voor het huwelijk mag je ook geen sex hebben volgens vele geloven dus wat is dan vrijheid inleveren, trouwen of niet trouwen :D[/quote]

Wel sex voor het huwelijk en toch onder die religie huwen is dan een schijnheilige farce.
Dat is wat ik schrijf: alleen maar de poppenkast.

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 16:07

Thaliaatjuh schreef:
Hc je hebt niet maar 1 grote boze kerk hoor...... haha!!! Dat is wel heeeel ouderwets gedacht..

Nee, er zijn er drie.

hc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 16:08

Maar HC, wat nou als het niet alleen maar de poppenkast is, maar dat mensen hechten aan het delen van een achternaam, van het liefde verklaren voor een hele zaal vol mensen. Écht hechten, en niet voor de schone schijn!

Want die mensen zijn er werkelijk zát!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 16:09

Thaliaatjuh schreef:
Dat is wel heeeel ouderwets gedacht..

Gefeliciteerd!

Dat is een nieuwe. Dat is een waardeoordeel wat me nog niet eerder opgelegd is.

hc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 16:10

Niet? Goh...