Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Blue_Eyes schreef:Het gaat ook niet op uitnodiging. Iedereen is welkom, behalve mensen die expliciet hebben gezegd dat ze niet willen. Zo simpel is het.
faye schreef:Blue_Eyes schreef:Het gaat ook niet op uitnodiging. Iedereen is welkom, behalve mensen die expliciet hebben gezegd dat ze niet willen. Zo simpel is het.
Ik dacht het niet
Niet idereen is welkom. Wel de crimineel die zich op zijn sterfdag bekeert, al heeft hij 10 moorden gepleegd. Niet de vrouw die haar hele leven hard gewerkt heeft, voor haar kinderen gezorgd heeft en nooit een vlieg kwaad gedaan heeft. Ze had alleen niets met de kerk.....
En wie zegt dat God wel iets met de kerk heeft? Ik denk persoonlijk helemaal niets
faye schreef:Blue_Eyes schreef:Het gaat ook niet op uitnodiging. Iedereen is welkom, behalve mensen die expliciet hebben gezegd dat ze niet willen. Zo simpel is het.
Ik dacht het niet
Niet idereen is welkom. Wel de crimineel die zich op zijn sterfdag bekeert, al heeft hij 10 moorden gepleegd. Niet de vrouw die haar hele leven hard gewerkt heeft, voor haar kinderen gezorgd heeft en nooit een vlieg kwaad gedaan heeft. Ze had alleen niets met de kerk.....
En wie zegt dat God wel iets met de kerk heeft? Ik denk persoonlijk helemaal niets
randalinpony schreef:Maar als dat het is, blijf ik het vreemd vinden dat de schepper van alles en iedereen dan niet ietsje explicieter uit zou leggen dat hij bestaat.
Voor ieman die hemelen en aarde maakt, moet iets in de zin van billboarden tegen de hemel toch ook niet heel ingewikkeld zijn.
"Hallo, ik besta dus!!"
randalinpony schreef:Die boom van kennis is mij ook te zuur. Waarom in godsnaam een boom in een paradijs waarvan je niet mag eten? Met maar liefst een pratende slang erbij, o ja, dat was de duivel.
Beetje kinderachtig van God, nietwaar?
randalinpony schreef:Nou geloof ik wel in de mogelijkheid van een entiteit, erken echter de onwetendheid en het tekortschieten van de mensheid om zelfs maar te bevroeden over hoe het nou werkelijk zit, maar een God die zich werkelijk bekommert om wat wij doen en hoe wij dat doen, nee.
randalinpony schreef:En dan nog, dan zijn we voor ons zieleheil afhankelijk van de interpretatie van wijze mannen die ons uit moeten leggen wat dan wel hemelwaardig is en wat niet.
randalinpony schreef:God kan jou makkelijk zelf komen vertellen wat hij wel en niet aardig vindt, maar dat doet hij niet. Hij laat het over aan door mensen geschreven wetten en tekstjes, in vele talen en vele culturen vertaald.
randalinpony schreef:Maar als dat het is, blijf ik het vreemd vinden dat de schepper van alles en iedereen dan niet ietsje explicieter uit zou leggen dat hij bestaat.
Voor ieman die hemelen en aarde maakt, moet iets in de zin van billboarden tegen de hemel toch ook niet heel ingewikkeld zijn.
"Hallo, ik besta dus!!"
Blue_Eyes schreef:Hier zijn ook maar heel weinig mensen die rekening houden met gelovigen door dingen niet te doen, trouwens... gras maaien? Was ophangen? Gebeurt hier allemaal gewoon op zondag. Winkels open? Niet overal, maar wel op veel plaatsen. De meeste outlet malls zijn open op zondag. De meeste woonboulevards zijn open op zondag. Supermarkten zullen binnenkort ook open zijn op zondag. Waarom denk je dat al die kleine bedrijfjes over de kop gaan? Die kunnen dat niet bolwerken.
Citaat:Een enkele levende cel bevat al
zoveel informatie als duizend boeken
van elk vijfhonderd pagina's.
Bedenk even dat het menselijk lichaam
alleen al zo'n zestig biljoen cellen bevat!
Shadow0 schreef:sdi schreef:Vanuit mijn christen visie, zit ik ook niet te wachten op allerlei verhalen over evolutietheorie, oerknallen etc. Toch is dat opgenomen in veel schoolboeken, terwijl dit m.i. niet correct is.
Vind jij dat wetenschap in het geheel niet op school hoort?
Kinke schreef:volgens mij wordt er altijd al gediscussieerd over geloof??
Ik dacht het niet
trisca schreef:Blue_Eyes schreef:Hier zijn ook maar heel weinig mensen die rekening houden met gelovigen door dingen niet te doen, trouwens... gras maaien? Was ophangen? Gebeurt hier allemaal gewoon op zondag. Winkels open? Niet overal, maar wel op veel plaatsen. De meeste outlet malls zijn open op zondag. De meeste woonboulevards zijn open op zondag. Supermarkten zullen binnenkort ook open zijn op zondag. Waarom denk je dat al die kleine bedrijfjes over de kop gaan? Die kunnen dat niet bolwerken.
Ik ga mijn leven op zondag ook echt niet aanpassen aan gelovigen. Ik heb respect voor hun geloof, maar vind niet dat ze mij kunnen verplichten om op zondag niks te doen
randalinpony schreef:Daarom, en daarom alleen, wantrouw ik mensnen die een wrekende, restrictieve God omarmen. Een God die vindt dat de zondag een rustdag is en dat andere mensen dan ook eigenlijk het gras niet mogen maaien, uit respect voor de mensen die rusten.
randalinpony schreef:En dan nog, dan zijn we voor ons zieleheil afhankelijk van de interpretatie van wijze mannen die ons uit moeten leggen wat dan wel hemelwaardig is en wat niet.
God kan jou makkelijk zelf komen vertellen wat hij wel en niet aardig vindt, maar dat doet hij niet. Hij laat het over aan door mensen geschreven wetten en tekstjes, in vele talen en vele culturen vertaald.
Huertecilla schreef:Het probleem ontstaan wanneer gelovigen geloven dat ze het absolute gelijk hebben en dus de niet-gelovigen dwalen. Dát is waar geloof de rechten van anderen schendt.
Het komt er weer op neer dat wanneer je stelt dat 'God bestaat' je vooraf al elke andere mening ontkent.
Je kan als gelovige alleen geloven dat God voor JOU bestaat, niet als absoluut feit. God bestaat namelijk mogelijk wel, mogelijk niet en je kan hooguit voor jezélf vinden dat deze bestaat.
De kern van het probleem is in het geheel niet dat er mensen zijn die in een god geloven maar dat schokkend omvangrijke stromingen gelovigen stellen dat hun god bestáát en daarmee elke andere beleving als dwaling bestempelen. Dit behoeft net zo min als de vrijheid te geloven enige discussie: het is tegen de rechten van de mens; die heeft nl. de vrijheid iets ánders te 'geloven'.
hc
Blue_Eyes schreef:trisca schreef:Ik ga mijn leven op zondag ook echt niet aanpassen aan gelovigen. Ik heb respect voor hun geloof, maar vind niet dat ze mij kunnen verplichten om op zondag niks te doen
Zeg ik dat dat moet, dan?
Shadow0 schreef:sdi schreef:Vanuit mijn christen visie, zit ik ook niet te wachten op allerlei verhalen over evolutietheorie, oerknallen etc. Toch is dat opgenomen in veel schoolboeken, terwijl dit m.i. niet correct is.
Vind jij dat wetenschap in het geheel niet op school hoort?
Perrokai schreef:Dus als je niet in God gelooft maar wel een goed mens bent geweest je hele leven en we uiteindelijk allemaal dezelfde kant op gaan en ik loop ook toevallig met de stroom mee richting hemel dan wordt ik geweigerd ? Omdat ik niet bij leven heb gezegd tegen een andere levende dat ik ook in God geloof ? Weet je, er zijn mensen geweest die hele massamoorden op hun geweten hebben omdat daar wel naar geluisterd werd, de aarde zou verwoest gaan worden je kon nu je ziel nog redden.....de islam belooft maagden als je nu jezelf opblaast en ongelovigen doodt......een stuk of zeven meen ik.
Perrokai schreef:En op discovery zie je natuur en wetenschap. Die wetenschap geeft jou de boodschap keer op keer dat God niet bestaat begrijp ik. Als ze vertellen hoe er een bepaald bloemetje groeit waar en wanneer dan ontken je daarmee het bestaan van God ? En als je dus uitlegt dat je met behulp van een bepaalde techniek een identiek schaap kan creeren dan ontken je het bestaan van God? Schiep hij ons niet naar zijn evenbeeld dan ? Dus zijn wij als mens ook in staat geweldige dingen te doen inmiddels en daarmee ontkennen we het bestaan van God.....
Je maakt dan dus ook geen gebruik van de medische wetenschap ? Of die wel......vanwaar die selectie?
Perrokai schreef:Waarom is 1 dag geen 1000 jaar vroeg iemand.....alleen al omdat de wereld volgens de bijbel nog maar 6000 jaar oud is. Dan zitten we nu met zn allen nog op de bewuste rustdag en is alles daarna nog helemaal niet gebeurd. In het schepingsverhaal staat ook na iedere scheppingsdag: het word nacht het werd dag en dan ging Hij weer verder met scheppen. Lijkt mij duidelijk.
Dat is ook gewoon dingen verzinnen en ze zo proberen te interpreteren zodat ze opeens geloofwaardiger worden of bewijsbaar zouden zijn.
Perrokai schreef:Ik vind het nog steeds moeilijk omdat iedereen gelooft op zijn eigen manier. De 1 gelooft alles in de hele bijbel letterlijk en de ander niet en hoe verwarrend is dat .....
Perrokai schreef:Citaat:@Perrokai: je moet het eigenlijk zo zien - die boom was een soort van 'vergif'. Van dat moment af wist God dat iedereen dit soort fouten zou gaan maken. Dus zou niemand in het paradijs kunnen blijven, dat heet ook wel 'erfzonde'. Hoewel dat een stelling is die ook onder christenen nogal wat discussiestof oplevert.
Ja weet je, zo maak jij het begrijpelijker met jouw uitleg. Maar dan oordeelt hij nog steeds en vervloekt hij nog steeds tig generaties op voorhand. Dat is niet echt rechtvaardig en goed in mijn ogen. Als een mens dat morgen doet ? Maar dat is het hem nu juist, het ene wordt letterlijk genomen en het ander symbolisch.......en als ik de bijbel lees dan lees ik hem en ik heb geen idee wie wie ingefluisterd heeft wat wel en niet letterlijk gebeurd is dat is iedereen die een religie verkondigt zijn eigen opvatting ervan niet die van God. Die staat nml. nergens dan......
Perrokai schreef:Ik heb vele stromingen in mijn familie en woon momenteel tussen de Katholieken. Van streng gerformeerd tot pinkstergemeente en daar tussenin.
De extremen daarvan ook de mensen zelf die zich daar mee bezig houden daar heb ik teveel slechte kanten van gezien helaas. En helaas ook hier, ik snap niet dat je in je dagelijkse leven dan alles mag doen wat God verboden heeft zelfs een slecht mens zijn mag omdat je zondags in de kerk zit en biecht ? Wat zullen er dan een hoop verontwaardigde gezichten bij de hemelpoort staan zeg straks. Maar goed zij laten ons met rust inmiddels en respecteren ons en wij andersom hetzelfde. En we hebben dus gewoon contact hoor zoals het normaal is tussen familie en het is nog prettig ook. Zo kan het ook. We gaan uiteraard geen discussies aan over de evolutietheorie...
Lielle schreef:Blue_Eyes schreef:Zeg ik dat dat moet, dan?
Jij niet, maar bv de KNHS wel. Er is bij de fusie destijds afgedwongen door de toenmalige KNF dat KNHS kampioenschappen niet op zondag mogen worden verreden. Het resultaat daarvan is dat bv de SGW kampioenschappen (deels) op vrijdag zijn, en ik dus een dag vrij moet moet nemen (en kinderen van school weg blijven) voor andermans principes.
BraveSpots schreef:Huertecilla schreef:Het probleem ontstaan wanneer gelovigen geloven dat ze het absolute gelijk hebben en dus de niet-gelovigen dwalen. Dát is waar geloof de rechten van anderen schendt.
Het komt er weer op neer dat wanneer je stelt dat 'God bestaat' je vooraf al elke andere mening ontkent.
Je kan als gelovige alleen geloven dat God voor JOU bestaat, niet als absoluut feit. God bestaat namelijk mogelijk wel, mogelijk niet en je kan hooguit voor jezélf vinden dat deze bestaat.
De kern van het probleem is in het geheel niet dat er mensen zijn die in een god geloven maar dat schokkend omvangrijke stromingen gelovigen stellen dat hun god bestáát en daarmee elke andere beleving als dwaling bestempelen. Dit behoeft net zo min als de vrijheid te geloven enige discussie: het is tegen de rechten van de mens; die heeft nl. de vrijheid iets ánders te 'geloven'.
hc
Dit stukje heeft echt precies weer hoe ik erover denk, en wat me bij discussies over geloven tegen de borst stoot.
Het voelt soms alsof gelovigen mij wel veroordelen om het feit dat ik niet geloof, terwijl ik helemaal niet vind dat zij fout bezig zijn.
Huertecilla schreef:Kinke schreef:volgens mij wordt er altijd al gediscussieerd over geloof??
Het probleem ontstaan wanneer gelovigen geloven dat ze het absolute gelijk hebben en dus de niet-gelovigen dwalen. Dát is waar geloof de rechten van anderen schendt.