Folder tegen evolutie theorie mag wel?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kinke

Re: Folder tegen evolutie theorie mag wel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 09:11

Perrokai, ik kan me helemaal vinden in jouw stukje hierboven.
De maker van de folder wilde een discussie aangaan??? volgens mij wordt er altijd al gediscussieerd over geloof??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 09:30

Blue_Eyes schreef:
Het gaat ook niet op uitnodiging. Iedereen is welkom, behalve mensen die expliciet hebben gezegd dat ze niet willen. Zo simpel is het.

Ik dacht het niet :n
Niet idereen is welkom. Wel de crimineel die zich op zijn sterfdag bekeert, al heeft hij 10 moorden gepleegd. Niet de vrouw die haar hele leven hard gewerkt heeft, voor haar kinderen gezorgd heeft en nooit een vlieg kwaad gedaan heeft. Ze had alleen niets met de kerk.....
En wie zegt dat God wel iets met de kerk heeft? Ik denk persoonlijk helemaal niets :D

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 12:31

Dat hele idee van de GodIsMetMijFanclub heb ik nooit goed begrepen.

Aangezien God de mens naar zichzelf geschapen heeft (wat sowieso al te denken geeft over god) kan dat best een zelfingenomen baasje zijn dat het prettig vind om bewonderd te worden.

Maar als dat het is, blijf ik het vreemd vinden dat de schepper van alles en iedereen dan niet ietsje explicieter uit zou leggen dat hij bestaat.
Voor ieman die hemelen en aarde maakt, moet iets in de zin van billboarden tegen de hemel toch ook niet heel ingewikkeld zijn.

"Hallo, ik besta dus!!"

Die boom van kennis is mij ook te zuur. Waarom in godsnaam een boom in een paradijs waarvan je niet mag eten? Met maar liefst een pratende slang erbij, o ja, dat was de duivel.
Beetje kinderachtig van God, nietwaar?

Lijkt er meer op dat de mens God als evenbeeld van zichzelf geschapen heeft, dan andersom.

Daarom, en daarom alleen, wantrouw ik mensnen die een wrekende, restrictieve God omarmen. Een God die vindt dat de zondag een rustdag is en dat andere mensen dan ook eigenlijk het gras niet mogen maaien, uit respect voor de mensen die rusten.

Nou geloof ik wel in de mogelijkheid van een entiteit, erken echter de onwetendheid en het tekortschieten van de mensheid om zelfs maar te bevroeden over hoe het nou werkelijk zit, maar een God die zich werkelijk bekommert om wat wij doen en hoe wij dat doen, nee.
En dan nog, dan zijn we voor ons zieleheil afhankelijk van de interpretatie van wijze mannen die ons uit moeten leggen wat dan wel hemelwaardig is en wat niet.
God kan jou makkelijk zelf komen vertellen wat hij wel en niet aardig vindt, maar dat doet hij niet. Hij laat het over aan door mensen geschreven wetten en tekstjes, in vele talen en vele culturen vertaald.

Ik zie een soort geschikt/ongeschikt reclame voor de landmacht voor me. :+

Persoonlijk denk ik dat er best wat uit de bijbel te halen is, als je deze als een verzameling mythologieen en overleveringen ziet. Als echo's van nog veel oudere geschriften, wellicht....

Koptische geschriften die nog niet allemaal ontcijferd zijn, zouden een sleutel kunnen vormen, maar dat moet nog maar blijken. ;)

sdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 13:30

faye schreef:
Blue_Eyes schreef:
Het gaat ook niet op uitnodiging. Iedereen is welkom, behalve mensen die expliciet hebben gezegd dat ze niet willen. Zo simpel is het.

Niet idereen is welkom. Wel de crimineel die zich op zijn sterfdag bekeert, al heeft hij 10 moorden gepleegd. Niet de vrouw die haar hele leven hard gewerkt heeft, voor haar kinderen gezorgd heeft en nooit een vlieg kwaad gedaan heeft. Ze had alleen niets met de kerk.....
En wie zegt dat God wel iets met de kerk heeft? Ik denk persoonlijk helemaal niets :D

Het is wel zo simpel, iedereen is welkom. God stelt alleen de voorwaarde om met heel je hart in Hem en Jezus te geloven. Iedereen die in Jezus gelooft is welkom, je hebt dan de de uitnodiging die God geeft accepteerd. God doet die uitnodiging op allerlei manieren en aan iedereen op aarde. Bijvoorbeeld via de bijbel, andere christenen en soms direct.

God legt de keus bij de mens neer.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 13:50

faye schreef:
Blue_Eyes schreef:

Waarom kun jij zo stellig zeggen dat niet iedereen welkom is?

God heeft idd weinig met de kerk, des te meer met de Kerk ;) Het gaat erom dat je in Hem gelooft, niet bij welke gemeenschap je hoort.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 13:54

TS, ik kan me je opwinding wel voorstellen, hoor, ben zelf ook Christen, ookal zit ik niet wekelijks in de kerk. Kan me enorm storen aan dergelijke post en het opdringen van meningen van mensen aan de ander- daar heb ik een broertje dood aan. :+
Dat geldt ook voor evnagelisten, by the way. ;)

Laat de mens voor zichzelf bepalen welke kant het op wil. *D
Geloven is van een heel andere orde dan bewijs willen hebben. Het blijft een lastige discussie, maar als we elkaar in elkanders waarde laten en geen waarde oordeel plakken op anders denkenden, scheelt het al een hoop gezeur. :Z

En: Voor mij geen folders door de deur!
Ongacht vanuit welke bron deze komt.
Tenzij het een lot is voor de loterij die wat opbrengt. }>

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 14:08

randalinpony schreef:
Maar als dat het is, blijf ik het vreemd vinden dat de schepper van alles en iedereen dan niet ietsje explicieter uit zou leggen dat hij bestaat.
Voor ieman die hemelen en aarde maakt, moet iets in de zin van billboarden tegen de hemel toch ook niet heel ingewikkeld zijn.

"Hallo, ik besta dus!!"

Maar dat is juist niet wat Hij wil, Hij wil dat je gelooft. Kijk, als ik 2 appels heb en ik vraag jou hoeveel ik er over houd als ik er 1 weggooi dan zeg jij natuurlijk 1, want dat kan ik bewijzen, daar kun je niet omheen. Maar God wil niet dat je gelooft vanuit je verstand maar vanuit je gevoel.

randalinpony schreef:
Die boom van kennis is mij ook te zuur. Waarom in godsnaam een boom in een paradijs waarvan je niet mag eten? Met maar liefst een pratende slang erbij, o ja, dat was de duivel.
Beetje kinderachtig van God, nietwaar?

Die pratende slang had God er niet bij gezet hé? God heeft de boom daar geplaatst om een heel simpele reden; de mens mocht kiezen. God had de mens alles gegeven maar hij wilde niet dat ze gehoorzaamden omdat het niet anders kon maar omdat ze niet anders wilden. Dus heeft hij één verbod gemaakt; niet van de boom eten, en hij heeft er ook meteen bij gezegd wat de consequentie's waren; je zult sterven. Verder mochten ze alles doen en laten wat ze wilden, ze mochten overal komen en overal aan zitten, er was maar één ding wat niet mocht.

randalinpony schreef:
Nou geloof ik wel in de mogelijkheid van een entiteit, erken echter de onwetendheid en het tekortschieten van de mensheid om zelfs maar te bevroeden over hoe het nou werkelijk zit, maar een God die zich werkelijk bekommert om wat wij doen en hoe wij dat doen, nee.

Waarom niet? God bekommert zich daar juist wel om, daarom heeft de mens ook een vrije wil, als het God niet zou intresseren wat wij voelen en denken dan zou Hij ons wel zo gemaakt hebben dat we niet anders kunnen dan doen wat Hij wil.

randalinpony schreef:
En dan nog, dan zijn we voor ons zieleheil afhankelijk van de interpretatie van wijze mannen die ons uit moeten leggen wat dan wel hemelwaardig is en wat niet.

Waarom? Je kunt toch ook zelf lezen?

randalinpony schreef:
God kan jou makkelijk zelf komen vertellen wat hij wel en niet aardig vindt, maar dat doet hij niet. Hij laat het over aan door mensen geschreven wetten en tekstjes, in vele talen en vele culturen vertaald.

Dat is dus Zijn manier om het ons te vertellen. Nogmaals; Hij wil dat je gelooft vanuit je gevoel, niet vanuit je verstand en dat doe je wel op het moment dat je Hem ziet ;)

sdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 14:26

randalinpony schreef:

"Hallo, ik besta dus!!"

In de bijbel zegt God al duizenden jaren, " Ik ben het begin en het einde" vrij duidelijk toch.
Veel mensen willen het niet horen omdat de bijbel oud en ouderwets zou zijn. Of bedenk maar een andere reden...

De opwinding over de folder, tja.
Vanuit mijn christen visie, zit ik ook niet te wachten op allerlei verhalen over evolutietheorie, oerknallen etc. Toch is dat opgenomen in veel schoolboeken, terwijl dit m.i. niet correct is.

Zie dit soort folders niet als opdringen van een mening. Opdringen, is doordrammen etc.
Krijg ook regelmatig tussen alle reclame folders ook folders van diverse alternatief genezers/ spiritiule coaches en andere charletans etc. Zit ik ook niet op te wachten, gaat gewoon rechtsstreeks de papierbak in.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 14:39

sdi schreef:
Vanuit mijn christen visie, zit ik ook niet te wachten op allerlei verhalen over evolutietheorie, oerknallen etc. Toch is dat opgenomen in veel schoolboeken, terwijl dit m.i. niet correct is.

Vind jij dat wetenschap in het geheel niet op school hoort?

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 14:43

Blue_Eyes schreef:
Hier zijn ook maar heel weinig mensen die rekening houden met gelovigen door dingen niet te doen, trouwens... gras maaien? Was ophangen? Gebeurt hier allemaal gewoon op zondag. Winkels open? Niet overal, maar wel op veel plaatsen. De meeste outlet malls zijn open op zondag. De meeste woonboulevards zijn open op zondag. Supermarkten zullen binnenkort ook open zijn op zondag. Waarom denk je dat al die kleine bedrijfjes over de kop gaan? Die kunnen dat niet bolwerken.

Ik ga mijn leven op zondag ook echt niet aanpassen aan gelovigen. Ik heb respect voor hun geloof, maar vind niet dat ze mij kunnen verplichten om op zondag niks te doen :o

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 15:09

Overigens heb ik altijd geleerd dat de evolutietheorie ook 'maar' een theorie is en geen absolute waarheid. Er zullen imo vast genoeg fouten in zitten.

Maar om het daarom meteen als volledige onzin af te doen lijkt me dan weer het anderste uiterste.

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 15:11

Vind het altijd een beetje jammer en kortzichtig van veel gelovige mensen om zich niet eens een keer te verdiepen in de evolutie theorie en alle dingen daaromheen. Kijk het hoéft niet, maar dan kan je ook niet zeggen dat het onzin is.
Met verdiepen bedoel ik trouwens niet alleen de subjectieve sites te lezen.

Citaat:
Een enkele levende cel bevat al
zoveel informatie als duizend boeken
van elk vijfhonderd pagina's.

Bedenk even dat het menselijk lichaam
alleen al zo'n zestig biljoen cellen bevat!

Dit alleen is al kansloos, elke cel heeft het complete DNA van het organisme met álle informatie. :+
Als je wel wil weten hoe het DNA in elkaar zit en werkt heb ik nog wel wat slides en bende voor je. ;)
Verder ga ik er geen energie in steken, kan alleen zeggen dat ik het jammer vind.

Ik heb ook jaaaaren geduldig verhalen/wijsheden uit de bijbel aangehoord, ben christelijk opgevoed, heb me opengesteld voor alle dingen van deze godsdienst en andere, en daaruit geconludeerd dat het het voor mij niet is.

Doe jij dat nu ook eens met de evolutietheorie, lees erover (échte objectieve artikelen met de simpele feiten) wat je erover kan vinden en vorm dan een mening.

sdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 15:41

Shadow0 schreef:
sdi schreef:

Wetenschap hoort absoluut op school. Heb dat zelf ook gehad inclusief een deels wetenschappelijke vervolgopleiding. Het moet dan wel "bewezen" wetenschap zijn

@lepeltje
Heb jarenlang (middelbare school, studententijd), geloofd in de evolutietheorie/ spontaan onstaan van leven en dat er niets was, God bestond niet. Dood is dood en dat is het. Echter leverde dit zoveel aannames en onduidelijkheden (feiten die geen feiten zijn) op, dat ik verder ben gaan zoeken. Uiteindelijk alleen kunnen concluderen dat er een creator/ ontwerper moet zijn geweest die al die enorm complexe wezens gemaakt heeft.
Laatst bijgewerkt door sdi op 04-03-09 15:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 15:43

Kinke schreef:
volgens mij wordt er altijd al gediscussieerd over geloof??

Nee hoor.

Gelovigen hebben geen onderbouwde argumenten en kunnen geen argumenten accepteren, want ze geloven nu eenmaal.

Op zich is dat helemaal binnen de beslissingsvrijheid.

Het probleem ontstaan wanneer gelovigen geloven dat ze het absolute gelijk hebben en dus de niet-gelovigen dwalen. Dát is waar geloof de rechten van anderen schendt.

Het komt er weer op neer dat wanneer je stelt dat 'God bestaat' je vooraf al elke andere mening ontkent.
Je kan als gelovige alleen geloven dat God voor JOU bestaat, niet als absoluut feit. God bestaat namelijk mogelijk wel, mogelijk niet en je kan hooguit voor jezélf vinden dat deze bestaat.

De kern van het probleem is in het geheel niet dat er mensen zijn die in een god geloven maar dat schokkend omvangrijke stromingen gelovigen stellen dat hun god bestáát en daarmee elke andere beleving als dwaling bestempelen. Dit behoeft net zo min als de vrijheid te geloven enige discussie: het is tegen de rechten van de mens; die heeft nl. de vrijheid iets ánders te 'geloven'.

hc

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 15:44

Citaat:
Echter leverde dit zoveel aannames en onduidelijkheden op...

Heb je die site in je sig eens goed gelezen?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 15:45

faye schreef:
Blue_Eyes schreef:

Die kerk zal God een zorg wezen. Als je maar iets met God hebt.
Wat ik dan weer niet snap: als je niet in God gelooft, waarom wil je dan zo graag in de hemel komen? Volgens mij geloven wij dan niet in dezelfde hemel.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 15:46

trisca schreef:
Blue_Eyes schreef:
Hier zijn ook maar heel weinig mensen die rekening houden met gelovigen door dingen niet te doen, trouwens... gras maaien? Was ophangen? Gebeurt hier allemaal gewoon op zondag. Winkels open? Niet overal, maar wel op veel plaatsen. De meeste outlet malls zijn open op zondag. De meeste woonboulevards zijn open op zondag. Supermarkten zullen binnenkort ook open zijn op zondag. Waarom denk je dat al die kleine bedrijfjes over de kop gaan? Die kunnen dat niet bolwerken.

Ik ga mijn leven op zondag ook echt niet aanpassen aan gelovigen. Ik heb respect voor hun geloof, maar vind niet dat ze mij kunnen verplichten om op zondag niks te doen :o

Zeg ik dat dat moet, dan?

Sorry hoor, komt even een monoloogje, maar ik ga een aantal dingen quoten die voor de overzichtelijkheid niet samen in 1 post passen.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 15:50

randalinpony schreef:
Daarom, en daarom alleen, wantrouw ik mensnen die een wrekende, restrictieve God omarmen. Een God die vindt dat de zondag een rustdag is en dat andere mensen dan ook eigenlijk het gras niet mogen maaien, uit respect voor de mensen die rusten.

Vindt God dat, of vinden mensen dat? Jezus zelf houdt zich ook niet altijd aan de sabbatsrust, krijgt daarvoor op zijn mieter van de schriftgeleerden en zet ze op hun nummer.

randalinpony schreef:

God heeft anders maar 1 hele simpele regel gegeven, waar al het andere uit voorkomt of op terug te leiden is: Heb God lief boven alles en uw naaste als uzelf.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 15:52

Huertecilla schreef:
Het probleem ontstaan wanneer gelovigen geloven dat ze het absolute gelijk hebben en dus de niet-gelovigen dwalen. Dát is waar geloof de rechten van anderen schendt.

Het komt er weer op neer dat wanneer je stelt dat 'God bestaat' je vooraf al elke andere mening ontkent.
Je kan als gelovige alleen geloven dat God voor JOU bestaat, niet als absoluut feit. God bestaat namelijk mogelijk wel, mogelijk niet en je kan hooguit voor jezélf vinden dat deze bestaat.

De kern van het probleem is in het geheel niet dat er mensen zijn die in een god geloven maar dat schokkend omvangrijke stromingen gelovigen stellen dat hun god bestáát en daarmee elke andere beleving als dwaling bestempelen. Dit behoeft net zo min als de vrijheid te geloven enige discussie: het is tegen de rechten van de mens; die heeft nl. de vrijheid iets ánders te 'geloven'.

hc

Dit stukje heeft echt precies weer hoe ik erover denk, en wat me bij discussies over geloven tegen de borst stoot.
Het voelt soms alsof gelovigen mij wel veroordelen om het feit dat ik niet geloof, terwijl ik helemaal niet vind dat zij fout bezig zijn.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 15:55

Blue_Eyes schreef:
trisca schreef:

Jij niet, maar bv de KNHS wel. Er is bij de fusie destijds afgedwongen door de toenmalige KNF dat KNHS kampioenschappen niet op zondag mogen worden verreden. Het resultaat daarvan is dat bv de SGW kampioenschappen (deels) op vrijdag zijn, en ik dus een dag vrij moet moet nemen (en kinderen van school weg blijven) voor andermans principes.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 16:05

Shadow0 schreef:
sdi schreef:

Juist wetenschap hoort op school, probleem is dat dit geen wetenschap is ;)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 16:08

Perrokai schreef:
Dus als je niet in God gelooft maar wel een goed mens bent geweest je hele leven en we uiteindelijk allemaal dezelfde kant op gaan en ik loop ook toevallig met de stroom mee richting hemel dan wordt ik geweigerd ? Omdat ik niet bij leven heb gezegd tegen een andere levende dat ik ook in God geloof ? Weet je, er zijn mensen geweest die hele massamoorden op hun geweten hebben omdat daar wel naar geluisterd werd, de aarde zou verwoest gaan worden je kon nu je ziel nog redden.....de islam belooft maagden als je nu jezelf opblaast en ongelovigen doodt......een stuk of zeven meen ik.

Bij leven tegen een andere levende gezegd, dat hoeft niet. In mooie christelijke taal: God weet wel wat in je hart leeft. Wat die Islam betreft... ik heb dat nooit zo uit de Koran kunnen halen. En ja, ik heb hem gelezen, om ook te weten wat een ander drijft. Ik vrees dat ook dat een vorm van interpretatie is.

Perrokai schreef:
En op discovery zie je natuur en wetenschap. Die wetenschap geeft jou de boodschap keer op keer dat God niet bestaat begrijp ik. Als ze vertellen hoe er een bepaald bloemetje groeit waar en wanneer dan ontken je daarmee het bestaan van God ? En als je dus uitlegt dat je met behulp van een bepaalde techniek een identiek schaap kan creeren dan ontken je het bestaan van God? Schiep hij ons niet naar zijn evenbeeld dan ? Dus zijn wij als mens ook in staat geweldige dingen te doen inmiddels en daarmee ontkennen we het bestaan van God.....
Je maakt dan dus ook geen gebruik van de medische wetenschap ? Of die wel......vanwaar die selectie?

Op Discovery wordt niet alleen wetenschap getoond, maar ook geinterpreteerd. Ook meneer Discovery heeft een mening. Media zijn nergens subjectief. En dat is logisch, omdat niemand subjectief is. Christelijke wetenschappers zien in de wetenschap dat God er wel is, atheistische wetenschappers zien in de wetenschap dat God er niet is. Discovery geeft meestal duidelijk de mening door dat God er niet is, maar niet vaak met zoveel woorden.

Perrokai schreef:
Waarom is 1 dag geen 1000 jaar vroeg iemand.....alleen al omdat de wereld volgens de bijbel nog maar 6000 jaar oud is. Dan zitten we nu met zn allen nog op de bewuste rustdag en is alles daarna nog helemaal niet gebeurd. In het schepingsverhaal staat ook na iedere scheppingsdag: het word nacht het werd dag en dan ging Hij weer verder met scheppen. Lijkt mij duidelijk.
Dat is ook gewoon dingen verzinnen en ze zo proberen te interpreteren zodat ze opeens geloofwaardiger worden of bewijsbaar zouden zijn.

Nee, zo makkelijk is dat niet. In de Bijbel staat nergens 'En vierduizend jaar voordat Jezus werd geboren, schiep God de aarde.' Er staat ook nergens dat Jezus werd geboren in het jaar 4000 Na Schepping. Er staat wel in de Bijbel dat God niet in tijdseenheden denkt en dat er in de hemel geen tijd is. Ook staat er dat duizend jaar is als een dag, en een dag als duizend jaar.
De geslachtsregisters in de Bijbel kun je proberen te gebruiken om aan te tonen hoveel generaties er tussen Jezus en Adam zitten, maar die zijn ook niet letterlijk bedoeld. Ze geven wel een duidelijke lijn aan. Jezus komt uit die en die stam, met die en die belangrijke personen erin. Daar zijn ze voor bedoeld. De Bijbel is een boek vol symboliek, die je moet kunnen duiden voor je begint te roepen dat het niet klopt.

Perrokai schreef:
Ik vind het nog steeds moeilijk omdat iedereen gelooft op zijn eigen manier. De 1 gelooft alles in de hele bijbel letterlijk en de ander niet en hoe verwarrend is dat .....

Is dat niet met alles zo? Zoveel mensen, zoveel meningen.

Perrokai schreef:
Citaat:
@Perrokai: je moet het eigenlijk zo zien - die boom was een soort van 'vergif'. Van dat moment af wist God dat iedereen dit soort fouten zou gaan maken. Dus zou niemand in het paradijs kunnen blijven, dat heet ook wel 'erfzonde'. Hoewel dat een stelling is die ook onder christenen nogal wat discussiestof oplevert.

Ja weet je, zo maak jij het begrijpelijker met jouw uitleg. Maar dan oordeelt hij nog steeds en vervloekt hij nog steeds tig generaties op voorhand. Dat is niet echt rechtvaardig en goed in mijn ogen. Als een mens dat morgen doet ? Maar dat is het hem nu juist, het ene wordt letterlijk genomen en het ander symbolisch.......en als ik de bijbel lees dan lees ik hem en ik heb geen idee wie wie ingefluisterd heeft wat wel en niet letterlijk gebeurd is dat is iedereen die een religie verkondigt zijn eigen opvatting ervan niet die van God. Die staat nml. nergens dan......

Vooropgesteld: God vervloekt niemand. En al zeker niet op voorhand. Hij houdt van ieder schepsel. Oordelen doet hij pas aan het eind - als je alle kans hebt gehad om goed te maken wat je fout hebt gedaan. Dat is niet zo moeilijk hoor - gewoon, geloven dat Jezus daarvoor op aarde is gekomen, om dat oordeel af te wenden.

Perrokai schreef:
Ik heb vele stromingen in mijn familie en woon momenteel tussen de Katholieken. Van streng gerformeerd tot pinkstergemeente en daar tussenin.
De extremen daarvan ook de mensen zelf die zich daar mee bezig houden daar heb ik teveel slechte kanten van gezien helaas. En helaas ook hier, ik snap niet dat je in je dagelijkse leven dan alles mag doen wat God verboden heeft zelfs een slecht mens zijn mag omdat je zondags in de kerk zit en biecht ? Wat zullen er dan een hoop verontwaardigde gezichten bij de hemelpoort staan zeg straks. Maar goed zij laten ons met rust inmiddels en respecteren ons en wij andersom hetzelfde. En we hebben dus gewoon contact hoor zoals het normaal is tussen familie en het is nog prettig ook. Zo kan het ook. We gaan uiteraard geen discussies aan over de evolutietheorie... ;)

Even vooropgesteld: bij mij in de kerk wordt er niet gebiecht, ik ben gereformeerd. Maar: wat jij zegt, daar is het hele idee van biechten ook niet voor bedoeld. Wat ik geloof, is dat als je echt gelooft en bij God wilt horen, dat je dan ook vanzelf je best zult doen om te doen wat Hij zegt. Net zoals ik van mijn man houd en weet dat hij het fijn vind als ik bepaalde dingen wel of niet doe of even overleg, werkt dat met God ook zo. In de Bijbel staat dat alles mag, maar niet alles nuttig is, en dat je moet streven naar het goede.
Nou ja, aangezien christenen soms net mensen zijn ;), blijven wij toch ook foute dingen doen, al doen we ons best om dat niet te doen. Voor dat soort slippertjes is biechten bedoeld en is ook Gods vergeving bedoeld.
Tja, ook ik zie vaak dingen waarvan ik denk 'dat zou ik anders doen.' Maar zoveel mensen, zoveel meningen, en ik mag niet oordelen.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 16:11

Lielle schreef:
Blue_Eyes schreef:

Jij niet, maar bv de KNHS wel. Er is bij de fusie destijds afgedwongen door de toenmalige KNF dat KNHS kampioenschappen niet op zondag mogen worden verreden. Het resultaat daarvan is dat bv de SGW kampioenschappen (deels) op vrijdag zijn, en ik dus een dag vrij moet moet nemen (en kinderen van school weg blijven) voor andermans principes.

Okee, dat soort dingen weet ik niet. Toch is de KNHS een seculiere organisatie.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 16:12

BraveSpots schreef:
Huertecilla schreef:

hc

Dit stukje heeft echt precies weer hoe ik erover denk, en wat me bij discussies over geloven tegen de borst stoot.
Het voelt soms alsof gelovigen mij wel veroordelen om het feit dat ik niet geloof, terwijl ik helemaal niet vind dat zij fout bezig zijn.

Wat tegen hun geloof in is, want zij horen niet te oordelen.

Iedereen heeft de vrijheid om te geloven wat hij wil - en dat zeg ik als gelovige. Ook om te geloven dat God bestaat zonder dat 'voor mij'-deel erachter.

sdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 16:25

Huertecilla schreef:
Kinke schreef:
volgens mij wordt er altijd al gediscussieerd over geloof??

Het hebben van het absolute gelijk is niet erg, dat is geen probleem.
In principe gelooft iedereen op de wereld, alleen waarin is de grote vraag. De ene is boeddist, christen of atheist, de ander gelooft in de goedheid van de mens/natuur of in zijn eigen kunnen. Elk geloof meent dat zij het enige goede geloof is.
Problemen ontstaan wanneer gelovigen (alle stromingen en godsdiensten) en iets met dwang of geweld op gaan leggen aan een anderen.