wat zeg je tegen johova's

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mackkwek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 09:05

Mango_ schreef:
Snoevie schreef:
mensen willen graag negatieve verhalen plaatsen(te begrijpen,daar startte het topic mee)maar willen niet luisteren naar de mensen die hier spreken die met het geloof opgevoed zijn en die er ook positieve dingen over uitspreken.

ik begrijp de negatieve verhalen ook wel,even voor de duidelijkheid,maar dan is het toch ook juist leuk om positieve dingen te lezen van de mensen die bewust zo zijn opgevoed?
dan hoor je ook eens de andere kant van het verhaal.

nog even voor de duidelijkheid,het klopt toch dat men liever Jehovah's GETUIGEN wordt genoemd,omdat als je Jehovah's zegt,je dus in weze iedereen aanspreekt met de naam van 'god'

Ik wil ook heus wel naar de positieve kanten luisteren hoor, dat is het niet :). Maar ik hoop dat mensen hier, jehova's, óók willen begrijpen dat het álles behalve leuk is als er mensen aan de deur staan te bellen met iedere keer hetzelfde verhaaltje.

hier is niemand een jehovah's getuige..... we zijn zo opgevoed,maar dat is wat anders dan het te zijn.
en natuurlijk is het niet leuk als er steedsmensen aan de deur staan,.en zeker niet als je net ergens mee bezig bent.
Maar ook voor hun is het niet altijd leuk,... ook zij zitten graag zomers in de tuin en als het regent lekker binnen.
toch trotseren zij weer en wind om achter hun geloof te staan... en niet voor zichzelf.
zij willen mensen juist waarschuwen voor de tijd die gaat komen...
is voor hun dus puur bedoeld om mensen te kunnen helpen,..en niet uit eigenbelang.
tuurlijk mag je het er niet mee eens zijn,..maar DAT is de reden dat ze langs de deuren gaan,.om mensen te helpen.
eigenlijk dus heel erg nobel,...al snappen mensen de reden vaak niet.

want reken maar dat het ook voor hun niet leuk is om belachelijk gemaakt te worden.
ik kan zelf zat ervaringen vertellen van extreme dingen die ik meegemaakt heb aan de deur
.zo weet ik nog een keer dat we bij een man aan de deur kwamen die in de tuin aan het houthakken was,.... die werd zo giftig dat ie achter ons aan kwam met die bijl...... hoezo respectloos?? :D

weet ook nog een keer(was ik bij,... stond er een paar deuren naast) dat een jehovahs getuige aanbelde bij een huis,... een man deed het raam open(hij was boven) en vroeg de jehovahs getuige even te wachten,..wat die jehovahs getuige dus ook braaf deed.
twee tellen later ging het raam weer open en toen kukelde de man een hele emmer over de jehovahs getuige heen met menselijke ontlasting erin.belachelijk!!(vraag me trouwens tot op de dag van vandaag af wat die man met die emmer moest hahah :D )

gelukkig zijn er ook een hele hoop mensen die het wel weten te waarderen,..die begrijpen dat jehovah's getuigen niet langs de deuren gaan uit eigen belang,.. maar om mensen te helpen.
nogmaals,.je hoeft het er niet mee eens te zijn,maar vriendelijk zijn kan altijd,..

en al die botte opmerkingen,stikkers etc zijn niet eens nodig als je je op laat schrijven als niet-bel-adres

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 12:00

Ik snap dat JHVH's getuigen (zo goed?) het als hun plicht zien om mensen te 'helpen/redden', maar mijns inziens vervalt die plicht op het moment dat iemand aangeeft niet geholpen te willen worden.
Ze hebben hun plicht gedaan door iemand te waarschuwen voor het naderende onheil, maar als die persoon aangeeft dat hij daar niets mee wil doen, dan is het gewoon klaar. Als ze daarna toch doorgaan, dan is het gewoon een mening opdringen.

Het is heel goed dat JHVH's getuigen slecht weer en beledigingen willen trotseren om hun medemensen te helpen. Wanneer ze echter hun mening blijven opdringen, dan vind ik niet dat je respect moet blijven hebben voor hun 'zelfopoffering'.

Uiteraard geldt dit niet alleen voor JHVH's getuigen, maar voor alle mensen en groeperingen die vanuit een oprechte overtuiging langs de deuren gaan. Prima, maar nee is nee en dan moet het ook klaar zijn.
Veel erger zijn die mensen die niet vanuit hun overtuiging langs de deur gaan, maar gewoon om ordinair dingen te verkopen voor hun baas. (Al is het natuurlijk eigenlijk de baas die dan fout is, en niet de verkoper die gewoon zijn werk probeert te doen.)

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 12:13

mijn tegenargument aan de deur?????bloedtransfusie heeft het leven van mij en mijn dochtertje gered...ik ben blij dat ik hier nog sta en daar kan geen overtuiging tegenop. (bloedtransfusie mag niet volgens de getuigen) Hoef verder niets uit te leggen als ik dit zeg. viel me wel op de laatste keer, dat de aanblik naar onze hond direct reden was om te vertrekken nog voordat er iets werd gevraagd of gezegd...ik was verbaasd...... Vind trouwens prima hoor wat mensen willen verkondigen, maar nee is nee lijkt me. vind collectanten eigenlijk net zo vervelend...als ik iets wil geven, dan regel ik dat zelf wel.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 12:14

Eerlijk gezegd zie ik het probleem helemaal niet. Er wordt bij sommige bokkers dus 1x per week aangebeld door jehovah's getuigen en dat is gelijk reden om onbeschoft te doen. Bij mij belt de postbode vaker aan. ;)

bakstertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 12:29

Betteke schreef:
Eerlijk gezegd zie ik het probleem helemaal niet. Er wordt bij sommige bokkers dus 1x per week aangebeld door jehovah's getuigen en dat is gelijk reden om onbeschoft te doen. Bij mij belt de postbode vaker aan. ;)

Maar postbode brengt jou dan een pakketje, deze mensen willen dat je in hun geloof gaat geloven.

Ik vind ze zelf ook heel irritant, meestal bellen ze aan en horen ze de hond blaffen en zijn ze weg. En als ze dan blijven hangen dan zeg ik dat als ik jehova getuige wil worden dat ik mezelf wel aanmeld. En doe dan de deur dicht *ze zijn hier al een poosje niet geweest*

Maar ik vind de mensen die bellen voor 1 of ander tijdschrift abbonement net zo irritant. Als ik iets wil, meld ik me wel aan!

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 12:47

Postbode brengt meestal pakketjes die voor de buren bestemd zijn. ;)
Verder zie ik geen enkele reden om onbeschoft te zijn of om "lollige" opmerkingen te maken tegen jehovah's getuigen, dat zegt meer over die persoon dan over de jehovah's getuige.
Je zegt gewoon dat je geen interesse hebt en that's it. Die verhalen over opdringerigheid herken ik absoluut niet, heb ik nog nooit meegemaakt.
Ze bellen soms een beetje erg vroeg aan op zondagochtend, maar dat doen mijn buurjongetjes ook weleens. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 14:44

Natuurlijk gaat een Jehova getuige uit eigen belang langs de deuren! Dat is hun plicht en dat moeten ze. Dat doen ze echt niet voor mij :n
Als ze dat niet meer zouden moeten denk ik dat er maar vrij weinig vrijwillig de deuren langs gaan. Je bent toch net een colporteur op die manier!

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 14:48

ik had laatst jongens uit amerika aan de deur, mormonen!!!
twee x lang gesprek mee gehad, ik vind het wel interessant hoe ze denken en waarom. van meningen wisselen kan toch geen kwaad? daar leer je allemaal maar van. daarnaast weet ik heel goed mijn mening te onderbouwen dus ben ik eerder degene die hun klem kan kletsen dan andersom :+

als we allemaal wat meer openminded met elkaar om zouden gaan, zou veel haat de wereld uit geholpen worden.

laatst zei een klasgenoot, va rond de 39 jaar: 'alle andere geloven dan die van mij mogen op de brandstapel!'
dan heb je aan mij een kwaaie, ik vind dat zeer haatdragend en haatzaaiend.

mick75

Re: wat zeg je tegen johova's

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 15:04

Over de collega van mijn vriend, die is doof en loopt slecht en bedient zich van de voor hem makkelijkste kanalen, de kanalen waarbij hij zo min mogelijk hoeft te telefoneren, langs komen of zo omdat dat voor hem een praktisch probleem is. En dat is voor die boekies de printer op het werk. Die collega gaat ook niet zelf langs de deur maar zijn vrouw wel. Mijn vriend heeft er nog een foto van gemaakt (om hele andere redenen trouwens). En die collega is ook nog eens ongelooflijk ongeduldig, dus wachten totdat een collectieve drukkerij iets voor elkaar heeft komt in zijn woordenboek ook niet voor. Vriendlief wil eventueel vast wel meer vertellen per PB.

En kinderarbeid is heel eenvoudig het laten deelnemen aan arbeidsprocessen door kinderen, ongeacht of deze dat vrijwillig doen of niet. Het langs de deuren gaan wordt gezien als werk, dus is het meenemen van kinderen kinderarbeid. Hoe leuk een kind het ook mag vinden. Een kind kan het ook machtig mooi vinden om in een fabriek te werken, maar dat mag (gelukkig) ook niet in Nederland.

Wat trouwens precies de religies zijn die hier aan de deur komen weet ik niet, ik laat ze nooit zover komen dat ze dat kunnen uitleggen.

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 15:34

ik snap nooit waar die mensen de positievieteit en motivatie weer van daan halen om weer voor de zoveelste keren afgewezen te worden... je moet wel sterk in je schoenen staan! opzich respect voor de mensen maar laat mij met rust :o

mackkwek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 15:44

mick75 schreef:
En die collega is ook nog eens ongelooflijk ongeduldig, dus wachten totdat een collectieve drukkerij iets voor elkaar heeft komt in zijn woordenboek ook niet voor.

:D :D
ook dit slaat nergens op,.... de boeken zijn altijd in voorraad ook voor hem,.dus hij kan het zo ophalen zonder te kopieren,..en nee,.hij hoeft er niet helemaal voor naar Emmen :D
zijn bij hem in het dorp op te halen,gewoon bij zn eigen gemeente dus

Mango_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 16:15

Betteke schreef:
Postbode brengt meestal pakketjes die voor de buren bestemd zijn. ;)
Verder zie ik geen enkele reden om onbeschoft te zijn of om "lollige" opmerkingen te maken tegen jehovah's getuigen, dat zegt meer over die persoon dan over de jehovah's getuige.
Je zegt gewoon dat je geen interesse hebt en that's it. Die verhalen over opdringerigheid herken ik absoluut niet, heb ik nog nooit meegemaakt.
Ze bellen soms een beetje erg vroeg aan op zondagochtend, maar dat doen mijn buurjongetjes ook weleens. ;)

Jij hebt nu gewoon géén begrip voor de situatie van anderen, dat het bij JOU niet storend is wil niet zeggen dat het bij een ANDER ook niet storend is, misschien zou je dáár eens rekening mee moeten houden ipv de rest afschilderen als zeikerds.

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 18:12

Ik had gister ochtend weer geloofverkondigers aan de deur, zei kwamen mij god brengen..
Ik heb ze verteld dat ik abslouut geen interesse had, maar toch wel een vraag. Namelijk welk geloof zij hadden, gezien het feit dat hier mensen zijn die zeggen dat Jehova's Getuigen geen god of andere atributen komen brengen.. :=
De beste man vertelde mij dat hij Jehova's Getuige was en vanwaar mijn vraag kwam..
Ik raakte in gesprek over dit topic en hij vond het een heel leuk om te horen dat er zo gediscusseerd werd :)
Toen ie echter tussen neus en lippen door t gesprek of het geloof zelf probeerde te krijgen ben ik afgehaakt. Daar ben ik namelijk absoluut niet geinteresseerd...

Maar toch vraag ik me nu af waarom deze man wél met deze zin aan de deur kwam, terwijl er bokkers die zeer bekend zijn met dit geloof het tegendeel beweren. ( En beweren niet negatief/ongeloofwaardig oid opvatten, ik kan in deze zin zo 123 niet een ander passend woord vinden ;) )

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 18:16

Hoe die collega dat oplost weet ik niet, wel dat mijn vriend er foto's van heeft (en mijn vriend is niet de enige). Ik heb verder geen interesse in zijn religie dus weet alleen wat ik zie en merk. Weet wel dat die collega alles op de voor hem makkelijkste manier oplost en als dat printen op het werk is dan is dat dus omdat ie de stapel naar zijn beleving niet snel genoeg krijgt op een andere manier. Hij wil graag zijn zin hebben en vooral snel. Als ie vanavond iets besteld had het gisteren binnen moeten zijn en hij verdomt het ervoor de deur uit te gaan.

En dat het maar goed is dat ie doof is en niet langs de deuren kan daardoor. Hem wil je echt niet aan de deur hebben! Hij is in staat de meest tolerante persoon ter wereld het geduld te laten verliezen.

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 18:24

Een van mijn beste vriendinnen is Jehova's getuige. Niks mis mee, zij en haar ouders zijn echt onwijs toffe mensen! En zij dringen me ook niks op en laten iedereen gewoon in hun waarde. Ik geloof dat 99% van de getuigen doodnormale mensen zijn hoor! :D

Natuurlijk heb je er ook van die voet-tussen-de-deur-types bij zitten die je hun geloof opdringen, daar ben ik ook altijd keihard tegen. Ik ben er NIET van gediend dat mensen na; Ik heb echt geen interesse TOCH doorgaan met hun geloof opdringen! Daar word ik echt boos om! := Trouwens niet alleen met Jehova's getuigen, iedereen die een ander iets opdringt wat hij/zij zelf niet wil, is in mijn ogen onwijs fout bezig!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 18:52

ja natuurlijk dat is ook zo.
en ik begrijp ook best wel dat mensen er echt niet van gediend zijn(ben ik zelf ook niet,ik heb er geen behoefte aan)

maar dat stoere gepraat van sommigen is wat me tegen de borst stuit soms.

tuurlijk als mensen blijven drammen ben ik ook niet aardig,maar als mensen normaal doen zeg ik gewoon dat ik niet geintresseerd ben en doe de deur dicht.

ik moet eerlijk toegeven dat het topic een prettigere sfeer krijgt!

Rinoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 18:55

Wat ik altijd tegen Jehova's zeg:

We hebben geen interesse en dat krijgen we ook niet.

Het hielp niet, ze blijven terugkomen. Dus gevraagd of er een lijst bestaat met adressen waar ze niet meer aan hoeven te bellen omdat we niet geinetrresseerd zijn en dat ook niet worden. Die lijst bestaat en daar staan we nu op. Als ze bij ons in de straat komen slaan ze altijd ons huis over dus het helpt!!!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 19:09

het zijn Jehovah's GETUIGEN.

en fijn dat het geholpen heeft,scheelt weer veel irritatie.
even terug kan je lezen waarom je idd het beste kan zeggen dat je als niet bel adres genoteerd wil worden.

Zqw39

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 19:23

mackkwek schreef:
Zqw39 schreef:
Nee, ik zou het eerlijk gezegd niet weten, heb nog nooit met een jongere JG gesproken :o

hier spreek inmiddels een oudere "jongere"
ik ging vroeger graag mee met mijn ouders mee langs de deuren en niemand van de kinderen werd gedwongen om mee te gaan.
Ik vond het gewoon leuk,.kreeg vaak snoepjes van iedereen aan de deur en was erg gezellig en leuk om zoveel verschillende mensen te zien
spannend vond ik het ook als klein meisje,.want als je eens wist hoeveel mensen er gewoonweg onbeschoft zijn!

er staat hier ook ergens een reactie van iemand die zegt dat kids spelenderwijs met het geloof te maken moeten krijgen zodat ze later zelf kunnen kiezen......
goed standpunt,.en neem maar van mij aan dat dat ook zo is bij de jehovahs getuigen,.niemand word gedwongen en kinderen worden niet gedoopt.

pas als ze op een leeftijd zijn waarop ze beseffen wat het inhoud(je krijgt dan ook een soort examen zodat ze echt weten dat je het snapt) mogen ze eventueel gedoopt worden.

neem bijvoorbeeld katholieken(mijn vader was vroeger katholiek),.... ik ben zelf dus ook gedoopt als babietje en mijn tweede naam is dus ook maria,.... dus als we het hebben over vrijwillig een geloof kiezen,.... danmoet je dat dus ook aoa van de katholieken zeggen,... Ik heb er namelijk nooit voor gekozen en toch ben ik gedoopt,...rarara hoe kan dat?!?

nogmaals,.. als kind bij jehovahs getuigen kom je echt niks te kort,.genoeg feestjes etc,.. kamp van school mocht ik ook gewoon mee etc.
ik ben nu geen jehovahs getuige ,..maar mijn moeder en broer nog wel,..en als mijn dochtertje bij oma slaapt gaat ze gewoon mee langs de deuren,... ik weet zelf wat het is,.en zolang mijn dochtertje het leuk vind om mee te gaan met oma dan is het goed.
zo zie je maar,... zelfs een kind dat niet zo opgevoed word,vind het nog leuk om mee te gaan...dat wil toch wat zeggen???

Bedankt voor je reactie. Zo zie je het toch weer van een andere kant. Dat van dat dopen als baby vind ik ook dubbel. Ikzelf ben ook gedoopt (gereformeerd) opzich is het een heel fijn gevoel dat mijn ouders hebben toegezegd mij op te voeden met het geloof, en dat ik dus een kind van God ben. Aan de andere kant, is het wel raar dat je zelf geen keuze kan maken (gaat vrij moeilijk als baby maar toch :+ ) Maar je kunt die keuze later altijd bevestigen door belijdenis te doen.

Citaat:
pas als ze op een leeftijd zijn waarop ze beseffen wat het inhoud(je krijgt dan ook een soort examen zodat ze echt weten dat je het snapt) mogen ze eventueel gedoopt worden.
En dat vind ik best een mooie manier van dopen, dan ben je er veel meer van bewust.

Jammer dat je in bijv. tijdschriften alleen maar de negatieve kanten van JG hoort, want het heeft dus ook heel andere mooie kanten :)

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 19:26

Zqw39 schreef:
Jammer dat je in bijv. tijdschriften alleen maar de negatieve kanten van JG hoort, want het heeft dus ook heel andere mooie kanten :)

Is dat niet met alle geloven zo..?

Neem bijvoorbeeld de Islam..
Als er een geloof is wat permanent in negatief daglicht staat, is dat het.
Erg jammer als je het mij vraagt, het is best een interessant geloof! :D

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 19:28

true,dat is ook zo,dat moet ik toegeven.

ik heb helemaal niets met de islam,daar heb ik zo mijn redenen voor,maar ik respecteer de mensen die de islam aanhangen wel.
ik heb een vriendin die totaal bekeerd is,en ze is zo ontzettend veranderd en probeerd me ook weleens over te halen.........nee dat vind ik wel minder.

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 19:32

Hehe dat ken ik idd, maar dan weer van de Christelijke kant!
Vrienden die me proberen om te praten om me te behoeden voor al het kwaad en al die blabla.
No thanks, daar kan ik zelf wel voor kiezen :))

En idd dat wederzijdse respect van gelovigen onderling, gelovigen naar ongelovigen toe en natuurlijk andersom. Als dat nou eens wereldwijd door zou dringen, zouden een aantal oorlogen ook verleden tijd zijn! :D

RainyDays

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 19:36

We zijn allemaal kinderen van "God", (moeder aarde in mijn geval), gedoopt of niet. Excessen heb je overal, niet alleen bij Jehova's Getuigen. Het is Nederlandse nieuwscultuur dat je alleen de negatieve dingen in het nieuws hoort. Het verbaasd me niks weinig goede dingen te horen.

_Jennifer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 20:06

Bij ons komen altijd aardige jehova's getuigen langs, altijd 1 of 2 dezelfde personen. Als die langs komt mag ze gerust een kopje koffie komen drinken. Maar zij weet ook dat wij niet gelovig zijn, en ze is verder totaal niet opdringerig. Zo kan ze samen met mijn moeder ook gewoon over dingen hebben die niet direct met geloof te maken hebben. En ook in die foldertjes is het niet een en al god en er staan best wel eens mooie dingen in.
Maar ja ik snap dat mensen het best vervelend kunnen vinden als er een vreemde voor de deur komt: "wij komen het licht brengen"
Als iemand zo voor de deur staat zou ik iets hebben van nou, wij zijn tevreden met onze energieleverancier ...
Maar soms hoor ik ook wel eens van andere verhalen van wat mensen dan doen als er een jehova's getuige langskomt, en dan heb ik ook zo iets van, nou, het kan ook wel wat vriendelijker ;)

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 20:42

faye schreef:
Natuurlijk gaat een Jehova getuige uit eigen belang langs de deuren! Dat is hun plicht en dat moeten ze. Dat doen ze echt niet voor mij :n
Als ze dat niet meer zouden moeten denk ik dat er maar vrij weinig vrijwillig de deuren langs gaan. Je bent toch net een colporteur op die manier!

Het is niet hun plicht en niets moet. Ze doen het omdat ze geloven dat God het ze heeft opgedragen en ze willen de wil van God doen. Ze leven niet voor zichzelf maar voor God.

mick75 schreef:
En kinderarbeid is heel eenvoudig het laten deelnemen aan arbeidsprocessen door kinderen, ongeacht of deze dat vrijwillig doen of niet. Het langs de deuren gaan wordt gezien als werk, dus is het meenemen van kinderen kinderarbeid. Hoe leuk een kind het ook mag vinden. Een kind kan het ook machtig mooi vinden om in een fabriek te werken, maar dat mag (gelukkig) ook niet in Nederland.

En jeeetje wat overdreven zeg! :P Wij gingen van ongeveer 10 tot 12 uur elke zaterdag in de velddienst (zoals het langs de deuren gaan heet) en daarvan kun je nog wel ruim een half uur aftrekken gezien het naar de verschillende gebieden rijden met de auto. Het is eigenlijk niet meer dan gezellig met je pa en ma langs de deuren gaan als kind zijnde. :P Vaak gingen we dan tussendoor nog met de hele groep picknicken met koffie, thee, chocolademelk en koekjes. Je kunt het vergelijken met een gezinsuitje.